Решение по дело №630/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 6
Дата: 6 януари 2023 г.
Съдия: Недялко Митев Иванов
Дело: 20227170700630
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 6

 

гр. Плевен, 06.01.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, осми състав, в открито съдебно заседание на дванадесети декември две хиляди двадесет и втора година в състав:

Председател: НЕДЯЛКО ИВАНОВ

 

при секретар Милена Кръстева, като разгледа докладваното от съдия Иванов административно дело № 630/2022 г. по описа на Административен съд Плевен, на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл. 106, ал.1, т.2 вр. чл. 108 и чл. 121, ал. 1 от Закона за държавния служител /ЗДСл/.

 

Делото е образувано по жалба на С.М.И.,*** чрез адв. К.Д. ***, служебен адрес: гр. Плевен, ул. „Бъкстон“ № 5, ет. 4, офис 33 срещу заповед № РД-05-01-15/30.06.2022 г., издадена от директор на Областна дирекция „Земеделие“ - Плевен за прекратяване на служебното правоотношение.

В жалбата се сочи, че оспорваната заповед на директора на Областна дирекция „Земеделие“ Плевен e незаконосъобразна, като издадена в нарушение на материалния закон, при допуснати съществени нарушения на административно-производствени правила и при несъответствие с целта на закона, като се иска заповедта да бъде отменена, както и присъждане на направените по делото разноски. Сочи се, че в Закона за държавния служител - глава шеста - се съдържа регламентация на различни основания за прекратяване на служебно правоотношение, предвиждащи отделни фактически състави, като в случая органът по назначаването е започнал процедура по негова инициатива, срещу уговорено обезщетение по реда на чл. 107а ЗДСл, като е издал предложение за прекратяване на служебното правоотношение на С. И. *** 14-21/16.06.2022 г., съдържащо волеизявление за прекратяване на правоотношението и размер на предложено обезщетение - 6-кратен размер на последна получена основна заплата. Предложението е изпратено от ответника по жалбата до С.И. по два начина - като пощенска пратка с обратна разписка и куриерска пратка, двете получени на 30.06.2022 г. В рамките на регламентирания срок по чл.107а ЗДСл, на 01.07.2022г., С. И. е отговорила на органа по назначаването писмено, че приема отправеното предложение за прекратяване на служебното й правоотношение, както и предложения й размер на обезщетението- отговорът е изпратен на 01.07.2022 г. по пощата с обратна разписка. Без да изчака изтичане на 7-дневния срок за отговор на служителя и да приключи започнатата процедура по прекратяване на служебното правоотношение с издаване на заповед по чл. 107а ЗДСл и изплащане на обезщетение, за което е налице съвпадане на волеизявленията на двете страни, в нарушение на принципите по чл. 4 АПК и чл. 6 АПК на 30.06.2022 г. органът по назначаването постановява оспорената заповед, с която прекратява служебното правоотношение на друго правно основание - при съкращаване на длъжността по чл. 106, ал.1, т.2 ЗДСл. При направено предложение по чл. 107а ЗДСл органът по назначаването цели запазване на длъжността в структурата си като система от функции, задължения и изисквания, а при съкращаване на длъжността резултатът е противоположен, се сочи в жалбата. Оспорващата счита, че действията на ответника по жалбата по прекратяване на служебното й правоотношение с оспорената заповед не са породени от конкретна нужда за оптимизиране на работата на администрацията и повишаване на ефективността, а са насочени конкретно срещу нея - ползват се законови разпореди за постигане на непозволен резултат, поради което се поддържа и довод за несъответствие с целта на закона и превратно упражняване на властнически правомощия. В жалбата се сочи, че не са налице предпоставките за извършване на реално съкращение и заповедта е материално незаконосъобразна, като въпреки отправено искане за предоставяне на заверено копие от утвърдено длъжностно щатно разписание, на което има позоваване в заповедта, такова не е връчено на И.. Иска се да се постанови решение, с което да се отмени като незаконосъобразна Заповед № РД 05-01-15/30.06.2022 г. на директора на Областна дирекция „Земеделие“ - Плевен, с която е прекратено служебното правоотношение на С.М.И. за длъжността началник, код по КИД 8411, код по НКПД 11126086, с място на работа Общинска служба по земеделие - Долни Дъбник, Главна дирекция „Аграрно развитие“ при Областна дирекция „Земеделие“- Плевен, като се претендира и присъждане на направените по делото разноски

От ответника е подаден писмен отговор по жалбата с подробни доводи за нейната неоснователност.

В съдебно заседание оспорващата - С.М.И.,*** се явява лично и с адв. К.Д. *** с пълномощно по делото, която поддържа депозирана жалба на заявените в нея основания и излага допълнителни доводи в подкрепа на жалбата. Претендира разноски съобразно представения договор за правна помощ. Представя писмена защита с изложени доводи в подкрепа на жалбата. Моли за отмяна на заповедта и присъждане на разноски.

В съдебно заседание ответникът – директор на Областна дирекция „Земеделие“ - Плевен се представлява от юрисконсулт С.Н. с пълномощно по делото, която счита заповедта за законосъобразно издадена, а жалбата за неоснователна и недоказана. Моли жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна. Представя писмена защита, в която излага доводи за законосъобразност на постановената заповед, твърди че предмет на делото е конкретно оспорваната заповед и то именно на правното основание посочено в нея, като всякакви твърдения и насоки за отправени и неприети по- рано предложения счита за неотносими. Сочи, че съгласно представените болнични листове на оспорващата, е посочено че е поставена под домашен-амбулаторен режим, като оспорващата е можела да излиза от вкъщи единствено, за да отиде до лаборатория за изследване, консултации или прегледи, поради което за периода от 01.06.2022г. до 05.07.2022г. оспорващата е следвало да бъде намерена на адреса за връчване на пратка от Български пощи и от Еконт Експрес. Иска се жалбата да бъде оставена без уважени и да се потвърди Заповед № РД 05-01-15/30.06.2022 г. на директора на Областна дирекция „Земеделие“ Плевен, като правилен и законосъобразен акт.

Административен съд - Плевен, осми състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните и извърши цялостна проверка на оспорения акт във връзка с правомощията си по чл.168 от АПК, приема за установено от фактическа страна следното:

С.М.И. е назначена със Заповед №РД-15-17/25.03.2011г. на директор на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен /лист 439/ на длъжност „Старши експерт“ в ОСЗ Долни Дъбник, считано от 25.03.2011г. В последствие е издадена Заповед за допълнително служебно правоотношение № РД-15-2 от 09.01.2012г. на директор на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен /лист 410/, с която С.И. е назначена по вътрешно съвместителство на незаетата длъжност: Началник на ОСЗ – Долни Дъбник, считано от 09.01.2012г.

След проведен конкурс за заемане на длъжността Началник на ОСЗ – Долни Дъбник, С.И. е класирана на първо място в конкурса, видно от протокол №4/03.07.2012г. /лист 376-380/, в резултат на което е издадена Заповед №РД-15-14/18.07.2012г. на директор на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен /лист 472/, с която И. е назначена за Началник на Общинска служба „Земеделие“ – Долни Дъбник, ГД „Аграрно развитие“ към Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен, считано от 18.07.2012г. Във времето са издавани различни заповеди за изменение и допълнение на служебното правоотношение във връзка със заеманата длъжност, като последната е Заповед №РД-05-02-29/25.02.2021г. на директор на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен /лист 81/, с която е изменен размерът на основната месечна заплата на С. И..

По делото са приобщени формуляри за оценка на изпълнението на длъжността от висшите държавни служители, служители, заемащи ръководни длъжности и експертни длъжности с аналитични и/или контролни функции, като за последните три години оценките са както следва - за период на оценяване 01.01.2022 г. до 31.12.2022 г. /л.47-48/, годишната оценка е „Изпълнението надвишава изискванията, за период на оценяване 01.01.2021 г. до 31.12.2021 г. /л.83-84/, годишната оценка е „Изключително изпълнение“, а за период на оценяване 01.01.2020 г. до 31.12.2020 г. /л.133-134/, годишната оценка е „Изпълнението надвишава изискванията.

С писмо изх. № ЧР-14-21/16.06.2022г. /лист 6/ от директор на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен до С.И. е изпратено предложение за прекратяване на служебното правоотношение на основание чл. 107а от ЗДСл, като на И. е предложено на основание чл. 107а от ЗДСл да и бъде прекратено служебното правоотношение срещу изплащане на 6 –кратния размер на последната получена основна месечна заплата. На 30.06.2022г. така направеното предложение е достигнало до И., видно от електронно изявление от Еконт Експрес /лист 10 и лист 28 в дясно/, като същото предложение е доставено на И. и на 01.07.2022г. от Български пощи, видно от известие за доставяне /лист 28 в ляво/.

На 29.06.2022г. в 11,43 часа е подписан Доклад от И Н. – директор на ОД „Земеделие“ – Плевен до министъра на земеделието, с който е поискано съгласуване на Проект на изменено длъжностно разписание на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен /лист 21-22/

На 29.06.2022г. е подписан и Доклад от д-р Момчил Н., заместник- министър на земеделието до министъра на земеделието, с който е поискано съгласуване на Проект на изменено длъжностно разписание на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен и провеждане на конкурсна процедура /лист 20/, като на същата дата върху доклада е поставена резолюция от министъра за одобрение.

На 30.06.2022г. е издадена Заповед №РД-04-81/30.06.2022г. на директор на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен /лист 16/, с която е утвърдено длъжностно разписание на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен, като приложение към заповедта е самото ново длъжностно разписание/лист 17-19/.

На 30.06.2022г. е издадена Заповед №РД-05-01-15/30.06.2022г. на директор на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен /лист 5/, с която на основание чл. 106, ал. 1, т.2 поради съкращаване на длъжността, е прекратено служебното правоотношение със С.М.И., считано от 30.06.2022г., която заповед е връчена на И. на 05.07.2022г., видно от самата заповед.

На 01.07.2022г. от С.И. е изпратен писмен отговор до директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен /лист 11/, с който И. заявява, че приема отправеното предложение с писмо изх. № ЧР-14-21/16.06.2022г. от директор на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен за прекратяване на служебното правоотношение на основание чл. 107а от ЗДСл - представена е разписка от Български пощи ЕАД, с която е изпратен отговора на 01.07.2022г. /лист 505/. Отговорът е постъпил в Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен на 05.07.2022г., видно от Известие за доставяне /лист 12/.

На 06.07.2022г. от директор на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен е изпратено писмо изх. № ЧР-14-21-2/06.07.2022г. до С. И. /лист 9/, с което е уведомена, че отправеното към нея предложение на основание чл.107а от Закона за държавния служител (ЗДСл) вече не е в сила, тъй като на 30.06.2022 г. е влязло в сила ново длъжностно разписание на ОД „Земеделие“ - Плевен, съгласувано от Министъра на Земеделието и утвърдено от Директора на ОД „Земеделие“ - Плевен, съгласно което длъжността „началник“ на Общинска служба по земеделие - Долни Дъбник е съкратена. Поради което, служебното правоотношение на С.И. е прекратено на основание чл. 106, ал. 1. т. 2 от Закона за държавния служител.

Именно срещу Заповед №РД-05-01-15/30.06.2022г. на директор на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен /лист 5/, с която на основание чл. 106, ал. 1, т.2 поради съкращаване на длъжността, е прекратено служебното правоотношение на С.М.И., считано от 30.06.2022г., и която заповед е връчена на И. на 05.07.2022г. е жалбата на оспорващата.

Така установеното от фактическа страна води до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, доколкото заповедта е връчена на 05.07.2022 г., отбелязано е на самата заповед, а жалбата е подадена на 18.07.2022г., видно от поставения входящ регистрационен номер от Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен, от легитимирано лице и при наличие на интерес от обжалване, поради което е допустима. Разгледана по същество, е основателна.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен орган – директор на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен, който е орган по назначаването на държавните служители в Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен.

Заповед №РД-05-01-15/30.06.2022г. на директор на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен е писмена, като съдържа реквизитите, предвидени в чл. 108, ал. 1 от ЗДСл. Посочени са правното основание за прекратяване /чл. 106, ал. 1, т.2, ал. 2 и ал. 4 вр. с чл. 108 от ЗДСл/, дължимите обезщетения /чл. 61 от ЗДСл за неизползван платен отпуск за 2020г. /3 работни дни/, 2021г. /22 работни дни/ и 2022 г. /12 работни дни/ или общо 37 работни дни и придобитият ранг на държавна служба /IV старши ранг/. Фактическото основание за издаване на заповедта е прекратяване на служебното правоотношение при съкращаване на длъжността. Така посоченото фактическо основание е подведено под съответстващата му правна норма –  чл. 106, ал. 1, т.2 ЗДСл.

По отношение на спазването на административно производствените правила и материалния закон съдът съобразява следното:

Спорът в конкретния казус се свежда до въпроса, дали директорът на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен, след като е отправил на основание чл. 107а от ЗДСл предложение да бъде прекратено служебното правоотношение на С. И. срещу изплащане на 6 –кратния размер на последната получена основна месечна заплата, съгласно писмо изх. № ЧР-14-21/16.06.2022г. /лист 6/ е обвързан да изчака да изтече срокът по чл 107а, изречение второ от 7 дни, и едва ако не получи съгласие от служителя в този срок, да счита процедурата по чл. 107а за приключила, респ. да може да прекрати служебното правоотношение след това на друго правно основание, или не е длъжен да изчака изтичането на срока по чл 107а, изречение второ – от 7 дни, като преди изтичането на този срок да може да прекрати служебното правоотношение на друго правно основание, в конкретния случай чл. 106, ал. 1, т.2 ЗДСл, поради съкращаване на длъжността, като следва да е издаден и законосъобразен индивидуален административен акт – заповед за прекратяване на служебното правоотношение.

Според съда, след като веднъж е отправил на основание чл. 107а от ЗДСл, предложение да бъде прекратено служебното правоотношение на С. И. срещу изплащане на 6 –кратния размер на последната получена основна месечна заплата, и същото предложение е достигнало до служителя, то не може едностранно отправилият предложението да го оттегли, а е обвързан от така направеното предложение до изтичането на срока по чл. 107а, изр. второ, като ако в срока има постъпил отговор, с който предложението е прието от служителя, то същият е длъжен да прекрати служебното правоотношение на служителя именно на това основание.

В конкретният случай до С.И. е изпратено писмо изх. № ЧР-14-21/16.06.2022г. /лист 6/ от директор на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен, с предложение за прекратяване на служебното правоотношение на основание чл. 107а от ЗДСл, като на И. е предложено на основание чл. 107а от ЗДСл да и бъде прекратено служебното правоотношение срещу изплащане на 6 –кратния размер на последната получена основна месечна заплата. Така направеното предложение е достигнало до служителя на 30.06.2022г., видно от електронно изявление от Еконт Експрес /лист 10 и лист 28 в дясно/, като същото предложение е достигнало до И. и на 01.07.2022г. чрез Български пощи ЕАД, видно от известие за доставяне /лист 28 в ляво/. Ако органът по назначаване е искал вместо на това основание, така както самият орган по назначение е предложил на служителя, да прекрати служебното правоотношение на друго правно основание – в случая съкращаване на длъжността, поради ново длъжностно разписание – то е следвало или да оттегли предложението от куриерите, по които е било изпратено, за да може предложението да не достигне до служителя, каквато възможност всъщност е имало, тъй като на 29.06.2022г. в 11,43 часа е подписан Доклад от И Н. – директор на ОД „Земеделие“ – Плевен до министъра на земеделието, с който е поискано съгласуване на Проект на изменено длъжностно разписание на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен /лист 21-22/, т.е. преди получаването на писмото от И., което е станало на следващия ден 30.06.2022г., но това не е сторено или органът по назначение е следвало да изчака изтичането на срока по чл. 107а, ал. 1 изр. второ и предложението му да не е прието от служителя.

Според настоящият състав на съда, след като предложението по чл. 107а от ЗДСл е получено от И., органът по назначение е обвързан от така направеното предложение до служителя, като това го задължава да изчака да получи отговор от служителя или ако служителят не отговори, то следва да изчака изтичането на 7 дневния срок, който е регламентиран в чл. 107а от ЗДСл., след изтичането на който срок предложението се смята, че не е прието.

В разпоредбата на чл. 107а от ЗДСл законодателят не е предвидил механизъм за едностранно оттегляне на предложението, поради което, предложението веднъж след като е получено от служителя, то обвързва органа по назначението и за него не е налице правна възможност да оттегли и/или да се откаже от така направеното и получено от служителя предложение.

В случай, че предложението бъде прието от служителя в срока, предвиден в чл. 107а от ЗДСл, а именно 7 дневен срок, съгласно ал. 2 на разпоредбата не е налице друга възможност за органа, освен, че органът по назначаването е длъжен да изплати на служителя уговореното обезщетение заедно с връчването на заповедта за прекратяване на служебното правоотношение, като за органа не съществува възможност за преценка и/или оттегляне на предложението, защото ал. 2 на чл. 107а от ЗДСл императивно задължава, при положение, че е налице приемане на предложението от страна на служителя, органът да изплати обезщетението и да прекрати служебното правоотношение именно на това основание.

В конкретният случай с писмо изх. № ЧР-14-21/16.06.2022г. /лист 6/ от директор на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен до С.И. е изпратено предложение за прекратяване на служебното правоотношение на основание чл. 107а от ЗДСл, като на И. е предложено на основание чл. 107а от ЗДСл да и бъде прекратено служебното правоотношение срещу изплащане на 6 –кратния размер на последната получена основна месечна заплата. На 30.06.2022г. така направеното предложение е достигнало до И., видно от електронно изявление от Еконт Експрес /лист 10 и лист 28 в дясно/, като същото предложение е доставено на И. и на 01.07.2022г. от Български пощи, видно от известие за доставяне /лист 28 в ляво/. Още на следващия ден, на 01.07.2022г. от С.И. е изпратен писмен отговор до директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен /лист 11/, с който И. заявява, че приема отправеното предложение с писмо изх. № ЧР-14-21/16.06.2022 г. от директор на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен, който отговор е изпратен срока по чл. 107а, ал. 2 от ЗДСл и следователно органът е следвало на основание чл. 107а, ал. 2 да изплати предложеното и прието обезщетение и да прекрати служебното правоотношение на И. основание чл. 107а от ЗДСл. Представената е разписка от Български пощи ЕАД, с която е изпратен отговора на 01.07.2022г. /лист 505/, доказва че отговорът на И. е изпратен в регламентирания срок, като същият е постъпил в Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен на 05.07.2022г., видно от Известие за доставяне /лист 12/.

Вместо да довърши процедурата по прекратяване на служебното правоотношение по инициатива на органа по назначаването срещу уговорено обезщетение, така както самия орган е предложил и инициирал с отправеното и получено от служителя предложение, със Заповед №РД-05-01-15/30.06.2022г. на директор на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен /лист 5/ на основание чл. 106, ал. 1, т.2 поради съкращаване на длъжността, е прекратено служебното правоотношение на С.М.И., считано от 30.06.2022г. Че е била налице стартирала процедура по чл. 107а се потвърждава и от събраните по делото гласни доказателства, като от разпита на свидетелите А.И. и Т.Г., същото се потвърждава. По делото се доказа, че предложението е достигнало до служителя на 30.06.2022г. и следователно до изтичането на 7 дневния срок, регламентиран в чл. 107а, ал. 1, изр. второ, а именно до 07.07.2022г. органът по назначението е бил обвързан с така направеното предложение, като е бил длъжен да изчака отговор на служителя, че приема /ако има такъв/ или да изчака изтичането на срока, което законодателят е приравнил при липсата на отговор за неприемане на предложението. Постановявайки Заповед №РД-05-01-15/30.06.2022г., директорът на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен е издал един незаконосъобразен административен акт в противоречие с административно-производствените правила и материалния закон.

Според настоящия състав на съда, Заповед №РД-05-01-15/30.06.2022г. на директор на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен противоречи и на целта на закона. ЗДСл урежда специфична категория обществени отношения, а именно възникването, съдържанието и прекратяването на служебните правоотношения между държавата и държавния служител при и по повод изпълнението на държавната служба, доколкото друго не е предвидено в специален закон. За да регламентира тези отношения с нарочен закон, законодателят се е опитал да осигури сигурност и стабилност на държавните служители, за да може те пълноценно да изпълняват своите служебни задължения, с оглед благото на обществото и постигането на целите, заложени от съответните ръководители. В тази връзка следва да се прилагат и всички основни принципи, заложени в Административнопроцесуалният кодекс, но в конкретния случай това не е така. Според съда, в случая е нарушен чл. 4 от АПК, който предвижда, че административните органи действат в рамките на правомощията си, установени от закона, като административните актове се издават за целите, на основанията и по реда, установени от закона, а освен това е нарушен и чл. 6 от АПК, съгласно който административните органи упражняват правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо. Ако бяха спазени чл. 4 и чл. 6 от АПК, то следваше органът по назначението да постанови заповед за прекратяване на служебното правоотношение на основание чл. 107а от ЗДСл, но не го е сторил.

Не се споделят доводите на ответника, че получаването на предложението от И. се е забавило, по нейна вина, тъй като неколкократно била търсена на домашния си адрес от служители на Еконт и Български пощи ЕАД и не била открита, за да получи изпратеното и предложение. Действително по делото са представени доказателства, че служители на куриерските фирми, са правили посещения на адреса, но не са открили С. И., а същата била длъжна, съгласно представени болнични листове да е в къщи, съгласно определения режим: домашен -амбулаторен. По делото като доказателство е представен в о.с.з, проведено на 12.12.2022г. Амбулаторен лист №22168704Е9А9 от 17.06.2022г., съгласно който на И. са назначени: масаж – общи техники, лечение с ултразвук и лечение с НЧТ /ниско честотен ток/, които се провеждат в специализирани медицински заведения, което предполага за времето през което се провеждат така назначените процедури, И. да е извън адреса за провеждане на назначените от лекаря процедури. И. страда от дискови хернии на няколко нива, което се потвърждава и от Амбулаторен лист №22165С005ЕВ6 от 14.06.2022г. /лист 507/, а че същата не е можело да бъде открита се опровергава и от показанията на свидетеля Т.Г., който съгласно показанията му, се явява пряк ръководител на С. И., като същият заяви, че неколкократно е разговарял с И. по телефона, а освен това на 27.06.2022г. е проведена и среща с нея по повод на проверка, като на срещата е присъствала и директор на Областна дирекция „Земеделие“, т.е. И. не е отказвала контакт с прекия си ръководител и е могло да бъде открита, респ. да и бъдат връчени изпратените до нея писма от куриерските фирми, което се е случило, но с известно забавяне, което според съда не е по вина на оспорващата.

Отделно от горното, съгласно Доклада от И. Н. – директор на ОД „Земеделие“ – Плевен до министъра на земеделието от 29.06.2022г. /лист 21 и 22/, с който е поискано съгласуване на Проект на изменено длъжностно разписание на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен на основание чл. 3, ал. 3, т. 6 от Устройствения правилник на Областните дирекции „Земеделие“ е предложено за съгласуване и своевременно е одобрено, ново длъжностно разписание на Областна дирекция „Земеделие“ - Плевен, с което е предложено ОСЗ – Долни Дъбник да се трансформира в ИРМ – Долни Дъбник към ОСЗ – Долна Митрополия, като в тази връзка се предлагат следните промени: 1 щатна бройка „началник“ на ОСЗ – Д. Дъбник да се трансформира в 1 щатна бройка „главен експерт“ в ИРМ – Д. Дъбник към ОСЗ – Д. Митрополия, като всички останали позиции се запазват – 3 щатни бройки „старши експерт“ и 1 щатна бройка „младши експерт“, като се трансформират от ОСЗ – Д. Дъбник в ИРМ – Д. Дъбник към ОСЗ – Долна Митрополия. За да направи това предложение директор на ОД „Земеделие“ – Плевен е изложил следните мотиви: Преобладаващата част от клиентите на ОСЗ-Долни Дъбник развиват сходна дейност на територията на Община Долна Митрополия, като по-голяма част от фирмите са със седалище в гр. Плевен. Административен и съдебен район е гр. Плевен и за двете общини. В тази връзка и за по-оптималното нормиране на натовареността на експертите, адекватното, бързо и качествено обслужване на клиентите /външни и вътрешни/, както и с цел по-доброто изпълнение на целите на Областна дирекция „Земеделие“ - Плевен при ефективно провеждане на държавната политика в областта на земеделието и горите, както и по прилагането на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз на територията на областта, се счита за целесъобразно ОСЗ-Долни Дъбник да се трансформира в ИРМ - Долни Дъбник към ОСЗ - Долна Митрополия.

В случая, според съда е налице превратно упражняване на власт, тъй като единствената промяна в длъжностно разписание на Областна дирекция „Земеделие“ - Плевен, е че ОДЗ – Долни Дъбник се трансформира в ИРМ – Долни Дъбник към ОСЗ – Долна Митрополия, а 1 щатна бройка „началник“ на ОСЗ – Д. Дъбник се трансформира в 1 щатна бройка „главен експерт“ в ИРМ – Д. Дъбник към ОСЗ – Д. Митрополия, а останалите позиции се запазват, единствено се променя принадлежността им от ОДЗ – Долни Дъбник в ИРМ – Долни Дъбник към ОСЗ – Долна Митрополия, като изложените мотиви според съда са общи, бланкетни, необосноваващи предложената промяна на длъжностното разписание. В доклада от зам. министъра на земеделието М. Н. до министъра, с която е предложена промяната, е посочено, че преструктурирането на ОСЗ Д. Дъбник в офис е направено след анализ на натовареността на общинските служби по земеделие на територията на областта и оптимизиране на работния процес. Подобни мотиви за по-ниска натовареност на ОСЗ Д. Дъбник /ако въобще е налице такава, тъй като от мотивите не става ясно/, не са изложени от директор на ОД „Земеделие“ – Плевен в доклада й, с който е стартирала процедурата по промяна на длъжностното разписание.

Това обосновава на отделно основание незаконосъобразност на оспорената заповед като постановена в нарушения на материалния закон и неговата цел, доколкото от посоченото по- горе не става ясно, какви са конкретните мотиви за одобреното ново длъжностно разписание и единствената промяна в него, а именно: ОДЗ – Долни Дъбник да се трансформира в ИРМ – Долни Дъбник към ОСЗ – Долна Митрополия, а 1 щатна бройка „началник“ на ОСЗ – Д. Дъбник да се трансформира в 1 щатна бройка „главен експерт“ в ИРМ – Д. Дъбник към ОСЗ – Д. Митрополия. Заповедта е издадена в нарушение на целта на закона. Съкращаването на длъжността не е съобразено с обема на работа в службата, изпълнявана от експертните длъжности, тъй като броя на служителите е запазен. Следователно действията на органа не са насочени към оптимизиране на работата чрез осъществяване на дейността от по - малко, но по - квалифицирани служители, а към произволно упражняване на административните правомощия по освобождаване на служителите, без да е обоснована тяхната необходимост.

С оглед на изложеното, заповедта е издадена от компетентен орган и в предвидената от закона форма, но в нарушение на административно- производствени правила, в противоречие с материалния закон и целта на закона, поради което следва да бъде отменена като незаконосъобразна.

При този изход на делото претенциите на оспорващата за присъждане на разноски се явяват основателни и следва Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен да бъде осъдена да заплати своевременно поисканите разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 750 лева, съобразно адвокатското пълномощно на л.501 заплатено на адв. К.Д., на което така уговорената сума е отбелязана и като заплатена в брой и съгласно представения списък на разноските – лист 504.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 предл. второ от АПК, съдът

Р Е Ш И :

 

Отменя заповед № РД-05-01-15/30.06.2022 г., издадена от директор на Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен, с която е прекратено служебното правоотношение на С.М.И. на основание чл. 106, ал. 1, т. 2, ал. 2 и ал. 4 вр. чл. 108 от Закона за държавния служител, поради съкращаване на длъжността, считано от 30.06.2022г.

Осъжда Областна дирекция „Земеделие“ – Плевен, да заплати на С.М.И. с ЕГН **********, с адрес *** сумата от 750 /седемстотин и петдесет/ лева разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба, чрез Административен съд Плевен, пред Върховния административен съд в 14- дневен срок от съобщението.

Препис от решението да се изпрати на страните.

        

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/