Решение по дело №964/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1229
Дата: 27 юни 2022 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20227180700964
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен  съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 1229/27.6.2022г.

 

гр.Пловдив,   27 . 06 . 2022г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Пловдив, VI състав, в открито заседание на четиринадесети юни       през две хиляди двадесет и втора година, в състав :

                                                                              Административен съдия : Здравка Диева

 

С участието на секретаря Г.Г., като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 964/2022г., за да се произнесе, взе предвид следното :

В.Л.П.,*** с пълномощник адв.Б.Б. обжалва Заповед № 22 – 0432 – 000038/25.02.2022г., издадена от  Началник РУ 01 Пловдив при ОД МВР-Пловдив, изразяваща се в прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца.

Твърди се незаконосъобразност на заповедта с искане за отмяната й. Заявено е, че в случая притежаваното от жалбоподателката МПС е управлявано от нейния син в период, в който същият е бил лишен от правоуправление, но това обстоятелство не е било известно на оспорващото лице, нито В.П. му е предоставяла и разрешавала да управлява собственото й МПС, поради което се счита, че не може да й бъде вменена вина или друг вид виновно поведение, за което да бъде санкционирана по административен акт. Посочено е, че синът й А.С. от години живее и е с настоящ адрес в Германия и жалбоподателката не е знаела, че свидетелството на синът й е било по-рано отнето, нито му е предоставяла за управление МПС-то си. Твърди се, че в конкретния случай на 25.02.2022г. синът й А.С. без нейно знание, позволение и съгласие, разполагайки с ключ от жилището й, самоволно е взел ключовете за автомобила и е управлявал същия. За удостоверяване на това обстоятелство е представен отчет от касовия апарат, намиращ се на работното място на жалбоподателката в качеството й на ЕТ В.П. /малък магазин в подлеза на пл.Съединение в гр.Пловдив/. От отчета е видно, че на 25.02.2022г. е приключила работа в 17.58ч., а според обжалваната заповед МПС е управлявано от С. в 19ч. в гр.Куклен. Поддържа се нарушение на административно-производствените правила, изразяващо се в неуведомяване на адресата на заповедта образуваното административно производство, както и издаване на административния акт  без да са изяснени всички факти и обстоятелства по случая. Ведно с това се счита за нарушение отсъствието на описание на МПС в разпоредителната част на заповедта – не става ясно регистрацията на кое ППС се прекратява. Поискана е отмяна на заповедта с искане за присъждане на разноските за държавна такса.

Ответникът – Началник РУ 01 Пловдив при ОД МВР-Пловдив не изрази становище по жалбата.

Окръжна прокуратура-Пловдив не участва в съдебното производство.

Жалбата е подадена в срока по чл.149 ал.1 АПК. Съобщаване на акта е извършено посредством разписка за получаване на 28.03.2022г., удостоверяване за което се съдържа в заповедта. Жалбата е регистрирана в деловодството на АС - Пловдив на 11.04.2022г. Оспорващото лице е адресат на ограничителен акт, поради което жалбата е подадена при наличие на правен интерес.

1. На основание чл.168 ал.1 АПК съдът дължи проверка за законосъобразност на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 АПК и не се ограничава само с обсъждане на възраженията, заявени от оспорващото лице. Към страните са отправени указания по доказателствата и доказателствената тежест при насрочване на делото и се съобразява задължението им да съдействат за установяване на истината /чл.171 ал.4 АПК/.

1.1. Ответникът представи и по делото са приети : Заповед № 317з-391/06.02.2017г. на Директор ОДМВР-Пловдив, I, т.2 /относно предоставени правомощия за издаване на административния акт, л.30/, както и заповед от 09.12.2016г. на Министъра на вътрешните работи, в изпълнение на която е издадена първопосочената, вкл. Заповед от 27.05.2021г. за преназначаване на ст.инспектор А.С. на ръководна длъжност – началник на Първо РУ – Пловдив при ОД МВР – Пловдив и акт за встъпване в длъжност; АУАН серия GA № 594364/25.02.2022г. /л.25/, фактическата установеност в който е възприета изцяло в оспорената заповед – отразено е, че на 25.02.2022г., в 19ч., в гр.Куклен, ул.Ал.Стамболийски до № 35 с посока на движение към с.Брестник, А.Г.С. управлява лек автомобил мерцедес Б 170 с рег.№ ****, собственост на В. Л.П., като допуска нарушение, изразяващо се в следното : водачът управлява МПС след като свидетелството му за управление на МПС е временно отнето със ЗППАМ номер 21-1030-001235/22.05.2021г., връчена на 09.06.2021г., с което е нарушил чл.150а ал.1 ЗДв.П /“ За да управлява моторно превозно средство, водачът трябва да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, да не е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, както и свидетелството му за управление да е в срок на валидност, да не е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс и да не е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено.“/; справка за собственост на мерцедес Б 170 с рег.№ ****, л.27; справка за нарушител/водач по отношение на А.С. с данни за множество издадени АУАН и НП, в която е отразено, че СУМПС е отнето и е валидно до 06.11.2028г., като по отношение отнемане на СУМПС е вписано отнемане на 22.05.2021г. и Присъда по НОХД № 343/25.02.2022г., РС Пловдив, месеци лишаване – 14 месеца, чл.343Б ал.3, протокол; мотивирана резолюция № 22-0432-М000016 от 28.02.2022г., издадена от Началник РУ 01 Пловдив, в която е взет предвид АУАН серия GA № 594364/25.02.2022г. и на основание чл.54 ал.1 т.9 ЗАНН и чл.33 ал.2 ЗАНН за извършено престъпление по чл.343В, ал.1 НК и образувана проверка № ЗМ-114/25.02.2022г. по описа на РУ 01 Пловдив – е прекратено административно-наказателното производство по АУАН  серия GA № 594364/25.02.2022г. против А.С..

            Преписката не съдържа информация за образувана проверка № ЗМ-114/25.02.2022г. по описа на РУ 01 Пловдив или докладна записка, на които административният орган да се е позовал в обстоятелствената част на заповедта.

1.2. С обжалвания административен акт на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл.171 т.2А б.А ЗДв.П – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца, въз основа на фактите, отразени в АУАН, като в обстоятелствената част на заповедта е вписано, че като собственик на МПС В.П. не е извършила необходимото да се увери, че личният й автомобил се управлява от правоспособен водач и не е извършила необходимото, като е допуснала управлението на автомобила си от неправоспособен водач.

Собственик на превозното средство - лек автомобил мерцедес с рег. № **** е жалбоподателят - адресат на оспорената заповед, който факт изрично е отразен в обстоятелствената част на административния акт, вкл. е представена справка за собственика на автомобила.

Правното основание, посочено в оспорената заповед е чл.171 т.2А б.А ЗДв.П - прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца : „За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки : 2а /нова – ДВ, бр. 101 от 2016г., в сила от 21.01.2017г., изм., бр. 54 от 2017г., бр. 77 от 2017г., в сила от 26.09.2017г., бр. 2 от 2018г., в сила от 3.01.2018г./ прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство: а) без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година;”.

2. Оспорената заповед за прилагане на принудителната административна мярка е издадена от компетентен орган. Със Заповед № 317з-391/06.02.2017г., Директор ОД МВР-Пловдив е оправомощил длъжностни лица от ОД МВР-Пловдив да налагат с мотивирана заповед принудителни административни мерки /ПАМ/ по чл.171 т.1, т.2, т.2а, т.4, т.5 б”а” и т.6 ЗДв.П, сред които началници на РУ на МВР – I, т.2. Представена е и Заповед на Министъра на вътрешните работи, за преназначаването на старши инспектор А.С. на ръководна длъжност Началник I степен на Първо РУ Пловдив при ОД на МВР Пловдив. Съгласно чл. 172 ал. 1 от ЗДв.П принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4 и т. 5, буква "а", т.6 и т.7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или оправомощени от тях длъжностни лица. Представената Заповед № 317з-391/06.02.2017г. на Директора на ОД МВР – Пловдив относно определяне на длъжностни лица от ОД МВР – Пловдив да прилагат с мотивирана заповед принудителните административни мерки по чл.171 т.1, 2, 2а, 4, 5, б.А и т.6 ЗДв.П изключва съмнение за компетенции на издалия заповедта административен орган, компетентен в пределите на неговата материална /предметна/ и териториална компетентност.

Съгласно чл. 23 от ЗАНН, случаите, когато могат да се налагат ПАМ, техния вид, органите, които ги прилагат и начинът за тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване, се уреждат в съответния закон или указ и в частност според чл. 171 ал. 1 ЗДв.П принудителните административни мерки се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон, поради което са от вида на преустановяващите ПАМ. ПАМ се прилага без оглед на вината и не съставлява административнонаказателна санкция, вкл. не се подчинява на режима на ЗАНН и на НК. Принудителната административна мярка се налага с оглед обективно извършване на нарушение, като основанието за налагането на ПАМ е самото нарушение - предвидените от закона последици на различни отговорности нямат обуславяща връзка, извън общия правопораждащ юридически факт - допуснатото закононарушение.

Срокът на действие на посочената временна ПАМ е дефиниран в закона - от 6 месеца до една година, като в случая е определен минимален срок, съответстващ на данните от преписката.

По отношение мотивите - те може да се съдържат в относими към издаването на административния акт доказателства, след като същите са част от административната преписка и органът се е позовал на тях /ТР № 16 от 1975г. на ОС на ГК на ВС/. Административният орган се е позовал на АУАН, с който е установено управление на МПС от лице в нарушение изискването на чл.150а ал.1 ЗДв.П – основание за издаване на заповед по чл.171 т.2А б.А ЗДв.П.

3. Както бе посочено, ПАМ се прилага без оглед на вината, поради което законът не съдържа предпоставка за знание у собственика на МПС, че СУМПС на конкретното лице, в случая А.С. – син на жалбоподателката, е отнето. Аргумент в тази насока е и възприетото в съдебната практика допускане от закона на засягане права на съсобственик на МПС, с оглед постигане целта му / Решение № 3071/2018г. на ВАС, др./. Възраженията за вменена вина с административния акт са неоснователни. Неоснователно е и възражението за неяснота на волеизявлението на органа във вр. с отсъствие на описание на МПС в разпоредителната част на административния акт. Конкретното МПС, индивидуализирано в достатъчна степен в обстоятелствената част на заповедта е същото, на което е прекратена регистрацията, тъй като в случая няма информация и за друго или други МПС.

Адресатът на заповедта правилно е определен - с фактическото прилагане на мярката собственикът на автомобила се лишава от възможността да ползва превозното средство съобразно неговото предназначение и правните й последици пораждат действие пряко и непосредствено именно в неговата правната сфера.

Срокът на действие на временната ПАМ е законово дефиниран и в случая е по определения минимум.

Извън посоченото, се съобрази, че принудителната административна мярка /ПАМ/ няма санкционен характер и се налага с оглед обективно извършване на нарушение. Същото следва да е констатирано и писмено отразено в съответен документ - извън хипотеза, в която органът-издател е установил лично фактическото основание за издаване на заповедта. В ЗДв.П не е предвидено заповедта за налагане на ПАМ да се издава въз основа на АУАН, което означава, че фактическата установеност, обосноваваща издаване на ограничителна мярка може да бъде обективирана и в друг документ – напр. докладна записка. Вярно е, че освен основание за реализиране на административнонаказателна отговорност по ЗАНН, АУАН е доказателствено средство, с което се констатират обстоятелствата, които могат да послужат като основание за налагане на принудителната административна мярка по реда на АПК. Хипотезата е приложима, когато АУАН е част от административната преписка по издаване на заповедта за прилагане на ПАМ и съдържа фактическите обстоятелства на акта по смисъла на чл. 59 т. 4 пр. 1 АПК – цитиран е в обстоятелствената част на заповедта или административният орган е направил изрична препратка към АУАН. Последното не означава, че установените факти не подлежат на опровергаване. За целта е предвидена възможността за съдебно оспорване на ПАМ, тъй като заповедта за налагането й е самостоятелен административен акт. Тоест, заповедта може да се основава от фактическа страна не само на АУАН, но и на друг документ или акт, съдържащ фактически основания за издаването й. Както бе посочено, в случая преписката не съдържа информация за образувана проверка № ЗМ-114/25.02.2022г. по описа на РУ 01 Пловдив или докладна записка, на които административният орган да се е позовал в обстоятелствената част на заповедта и два дни след дата на издаване на оспорената заповед, издалият я административен орган е прекратил административно-наказателното производство по отношение АУАН серия GA № 594364/25.02.2022г. Фактическата установеност, отразена в същия АУАН представлява и фактическо основание за издаване на оспорената заповед. С издаване на мотивирана резолюция № 22-0432-М000016 от 28.02.2022г. може да бъде прието, че е налице хипотезата на чл.142 ал.2 АПК, тъй като преценката за наличие на основание по чл.54 ал.1 т.9 вр. с чл.33 ал.2 ЗАНН променя установените факти при проверката, при която е съставен АУАН. С издаване на резолюцията е отречено административното нарушение – фактическо основание за издаване на оспорената заповед. При отпаднало фактическо основание за издаване на административен акт, същият следва да бъде отменен като незаконосъобразен, независимо от разликата между административното и административно наказателното, тъй като не е налице друг източник на информация за административното нарушение, за което е наложена ПАМ – преписка, докладна или др. документ.

Ведно с посоченото се съобрази, че възприетото основание от фактическия състав на чл.171 т.2А б.А ЗДв.П е – „прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство: а) …както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година;“. Административният орган обвързва фактическото основание за издаване на заповедта с констатациите в АУАН, които от правна страна са квалифицирани за нарушение на чл.150а ал.1 ЗДв.П. Издаването на СУМПС е предпоставено от придобиване на правоспособност, но за да управлява правомерно МПС, водачът трябва да притежава съответно свидетелство за управление, по арг. от чл. 150а ал. 1 ЗДв.П. Удостоверяване на правоспособността е посредством валидно СУМПС, а в случай, че водачът не притежава такова свидетелство, макар и придобил правоспособност, той е в невъзможност правомерно да я установи. В случая преписката съдържа информация за заповедта от 22.05.2021г. за временно отнемане на СУМПС на лицето А.С. в обстоятелствената част на оспорения административен акт – заповедта от 22.05.2021г. е връчена на 09.06.2021г. ; отразена е в справка за нарушител/водач на А.С. като връчен акт. Заповедта от 22.05.2021г. в конкретиката на фактите обосновава издаване на оспорената заповед, поради което следва да е част от преписката и в тази вр. е изискана изрично от ответния административен орган с доказателства за влизането й в сила. Заповедта от 22.05.2021г. не бе представена от ответника и се съобрази, че в справката за нарушител/водач А.С. отсъства вписване за влизането й в сила. Изявлението на адв.Б. в съдебно заседание в насока – „Там нещата приключиха със споразумение с прокуратурата“, не касаят административното производство, в което е издадена заповедта за временно отнемане на СУМПС, а административно-наказателно и/или наказателно производство. В настоящото производство доказателствената тежест за обосноваване фактическите основания за издаване на оспорената заповед е на административния орган. Фактическо основание за издаване на оспорената заповед е влязла в сила заповед от 22.05.2021г. за отнемане на СУМПС на водача А.С., при което положение същият е управлявал МПС. За да е основание за издаване на заповед по чл.171 т.2А б.А ЗДв.П, каквато е оспорената - отнемането на СУМПС на водача посредством административен акт изисква съответната заповед за отнемане на СУМПС да е влязла в сила и да не е изтекъл периодът на действие на отнемането към дата на издаване на оспорената заповед, респект. информация за предварителната й изпълняемост. След като в справката за нарушител/водач е отразено връчване на заповедта от 22.05.2021г., ответникът разполага с данни за обжалването й или за влизането й в сила, вкл. дали е спряно предварителното изпълнение, предвидено по силата на закона. Предвид изложеното следва извод за недоказано фактическо основание за издаване на обжалвания административен акт.

Жалбата се приема за основателна с присъждане на направените разноски в размер на претендираните - 10лв. държавна такса.

Мотивиран така и на основание чл.172 ал.2 АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

Отменя Заповед № 22 – 0432 – 000038/25.02.2022г., издадена от  Началник РУ 01 Пловдив при ОД МВР-Пловдив.

Осъжда ОД МВР-Пловдив да заплати на В.Л.П., ЕГН : **********,*** - съдебни разноски в размер на 10лв.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

Административен съдия :