Решение по дело №174/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 224
Дата: 15 юни 2022 г. (в сила от 15 юни 2022 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20227080700174
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№224

 

гр. Враца 15.06.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 17.05.2022 г. /седемнадесети май две хиляди двадесет и втора година/ в състав:

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

                                           ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

                                                                                         КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА и с участието на прокурора  ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА КАН дело № 174 по описа на АдмС – Враца за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл.от АПК във връзка с чл.63 ал.1 от ЗАНН.

Образувано е по касационни жалби на „С.“ ЕООД, с ЕИК *********, представлявано от* П. С., депозирани чрез * Ц.С., против Решение № 135 от 29.12.2021 г., постановено по анд № 1075/2021 г. по описа на Районен съд – Враца за 2021 г. и против Определение № 71/18.02.2022 г., с което е допълнено оспореното решение в частта за разноските, като касаторът е осъден да заплати 120.00 лева юрисконсултско възнаграждение. С атакувания съдебен акт е потвърдено издаденото от Директора на Дирекция „ИТ“ - Враца НП № 06-2100005/18.10.2021 г., с което за нарушение на чл. 62, ал. 1 КТ, вр. с чл. 1, ал. 2 от КТ и на основание чл. 414, ал. 3 КТ на дружеството касатор е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2 500,00 лева.

В касационната жалба се твърди, че оспореното решение е неправилно и незаконосъобразно поради постановяването му в нарушение на материалния закон. Релевирани са доводи, че районният съд изобщо не е обсъдил възраженията в сезиралата го жалба, с което е допуснато нарушение на чл. 172а, ал. 2 от АПК. Твърди се, неправилна квалификация на нарушението в санкционния акт по чл. 61, ал. 1 от КТ, като от доказателствената съвкупност се установява неизпълнение на чл. 62, ал. 1 от КТ, което обстоятелство не е обсъдено от въззивния съд и неправилно НП е прието за законосъобразно. Сочи се, че нито в НП, нито в мотивите на потвърдилото го решение е обсъдена формата на вината и възможността за приложението на чл. 28 от ЗАНН, като са изложени пространствени аргументи по отношение на правната теория, съдебната практика, правомощията на наказващия орган и тези на съответните съдебни инстанции. Застъпено е становище за неправилно определен размер на наказанието, над установения в закона минимум, при необсъждане и липса на мотиви, кои обстоятелства са приети за смекчаващи, кои за отегчаващи и как те се съотнасят. Отправено е искане за отмяна на решението и на потвърденото с него НП, а в условията на алтернативност за намаляване размера на наложената санкция до минималния такъв, предвиден разпоредбата на чл. 414, ал. 3 КТ. Иска се и отмяна на Определение № 71/18.02.2022 г. по анд № 1075/2021 г. Претендират се разноски.

В с.з. касаторът се представлява от * С., който поддържа касационната жалба и частната касационна жалба по подробно изложените в тях съображения.

Ответникът - Дирекция “Инспекция по труда“ гр. Враца, чрез процесуалния си представител * М. К. в с.з. и представена по делото писмена защита изразява становище с подробни аргументи за неоснователност на касационната жалба, а оспореното решение намира за правилно, обосновано и законосъобразно и моли да бъде оставено в сила. Отправено е искане да бъде оставено в сила и Определение № 71/18.02.2022 г. по анд № 1075/2021 г., с което са присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение и се претендират такива в настоящото производство.

           Участващият по делото прокурор от ОП - Враца дава заключение за неоснователност на касационната жалба и оставяне в сила на решението, като валидно, допустимо и правилно. Посочва се, че не са налице касационни основния за отмяна на решението. Установеното извършване на дейност в дружеството с работно време, обедна почивка и определено трудово възнаграждение, действително говори за трудов договор по смисъла на чл. 1 КТ, поради което правилно нарушението е квалифицирано по чл. 62, ал. 1 от КТ. Отправя искане решението да бъде оставено в сила. Съображения в същия смисъл излага и по отношение на оспореното определение за разноски.         

Административен съд-Враца, в настоящия касационен състав, след преценка на доказателствата по делото и във връзка с доводите на страните намира, че касационната жалба е подадена  в  законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл. 211, ал. 1 АПК, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което същата е допустима. Разгледана  по  същество  е  частично ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения.

За да потвърди НП районният съд е приел в мотивите на оспореното решение, че АУАН е съставен и НП издадено от компетентни органи в кръга на предоставените им правомощия, при спазване на процедурата по чл. 40 и чл. 52 от ЗАНН, като съдържат задължителните реквизити, предвидени в чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН и не са налице нарушения на процесуалните правила при оформянето им. В хода на съдебното следствие, при преценката на доказателствената съвкупност, съдът е установил достатъчно данни за визираното в НП нарушение и е приел за безспорно установено, че при извършена проверка от длъжностни лица от Дирекция „Инспекция по труда“ – Враца, дружеството в качеството си на работодател по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на КТ не е уредило отношенията си при предоставяне на работна сила от работника В. И. С., като трудови, чрез сключване на писмен трудов договор. Нарушението е извършено чрез бездействие, изразяващо се в несъставяне на трудов договор в писмена форма, като правната квалификация по чл. 62, ал. 1, вр. чл. 1, ал. 2, кореспондира с описанието на нарушението и относимата санкционна норма по чл. 414, ал. 3 КТ. Съдът е приел, че не е налице маловажен случай, тъй като предвидения за това законов текст по чл. 415в от КТ изрично изключва като маловажно нарушението по чл. 62, ал. 1 КТ.

По отношение размера на наложеното административно наказание въззивният съд е приел, че АНО е взел предвид смекчаващите и утежняващи обстоятелства във връзка с констатираното нарушение и имуществена санкция от 2500 лева се явява съответна на тежестта на извършеното деяние и справедливо е определена над законовия минимум.

Настоящият касационен състав напълно споделя изводите на районния съд относно компетентността на наказващия орган, липсата на процесуални нарушения в хода на административнонаказателното производство, както и за доказаността на визираното в НП административно нарушение на посоченото правно основание, като тези изводи са мотивирани въз основа на приобщените по делото доказателства. В тази връзка напълно неоснователни са пространствено изложените в касационната жалба възражения за неправилна правна квалификация на нарушението по чл. 61, ал. 1 от КТ. Нито в съставения АУАН е повдигнато административно „обвинение“ за нарушение по чл. 61, ал. 1 от КТ, нито в последвалото го НП е наложено административно наказание за такова нарушение. И в двата документа ясно, точно и недвусмислено за нарушена е посочена разпоредбата на чл. 62, ал. 1, във вр. с чл. 1, ал. 2 от КТ, като тази правна квалификация напълно кореспондира с описанието на нарушението.

Правилно въззивният съд не е изследвал въпроса за субективната страна на нарушението, доколкото отговорността на юридическото лице е обективна и безвиновна. Неоснователно е и възражението на касатора за приложимост на института за маловажен случай по чл. 28 ЗАНН. Същото е сочено и пред РС, който го е обсъдил в своето решение и е извел извод за неговата неоснователност. Правилно е прието в мотивите на оспореното решение, че по отношение на установеното и безспорно доказано нарушение по чл. 62, ал. 1 от КТ, за което дружеството е наказано с оспореното НП е неприложимо действието на чл. 415в от КТ за маловажно нарушение, доколкото в ал. 2 от същата разпоредба законодателят изрично е изключил приложението ѝ, по отношение на нарушения по чл. 61, ал. 1, чл. 62, ал. 1 и 3 и чл. 63, ал. 1 и ал. 2. Разпоредбата на чл. 28 ЗАНН не намира приложение в случая, тъй като маловажността на административното  нарушение следва да се преценява през призмата на чл. 415в КТ, която разпоредба е специална и изключва приложимостта на общата разпоредба на чл. 28 ЗАНН.

Въпреки изложеното, обосноваващо правилността на извода на Районен съд – Враца, че е налице извършено административно нарушение от касационния жалбоподател и че това нарушение следва да бъде санкционирано, решението следва да бъде отменено, а наказателното постановление изменено по следните съображения:

            Касационната жалба е основателна в частта й, отнасяща се до размера на наложената имуществена санкция.

С оглед тежестта на нарушението и предвид обстоятелството, че по делото не са ангажирани доказателства за предходни нарушения на дружеството, настоящата инстанция намира, че наложената санкция, макар определена в границите, предвидени за извършеното деяние и към минимума за нарушението, се явява явно несправедлива. Не е взето предвид, че не са налице отегчаващи обстоятелства, които да налагат определянето на санкцията над минималния размер от 1 500 лв. Административно-наказващият орган нито е посочил факти, обосноваващи такъв извод, нито е представил доказателства, от които те да се установяват. Действително в НП органът е изложил аргументи, че такова нарушение е установено и по отношение на още едно лице, за което е съставен АУАН, но доколкото няма влязло в сила друго НП и такова нарушение не е доказано, не може да се приеме, че хипотетичното му съществуване представлява отегчаващо обстоятелство.

Във всички случаи когато санкционния орган налага наказание, различно от предвидения в закона минимум, той е длъжен да изложи мотиви, от които да стане ясно защо при индивидуализацията на конкретното наказание е определил точно този размер. Неизлагането на мотиви в този смисъл, опорочава  санкционния акт, което налага неговото изменение и определяне на имуществената санкция в размер, равен на законовия минимум. Като е приел че не е налице нарушение при постановяване на обжалваното НП в тази му част, районният съд е постановил порочен съдебен акт, който следва да бъде отменен, а наказателното постановление - изменено.

Предвид горното, след извършената преценка в тази насока и с оглед разпоредбата на чл. 27 ал. 2 от ЗАНН, настоящият касационен състав намира, че за постигане на целите по чл. 12 от ЗАНН е достатъчно административното наказание да бъде наложено в минималния законов размер, поради което наказателното постановление следва да се измени, като се определи имуществена санкция в размер на 1 500 лв., представляваща минимума, предвиден в нормата на чл. 414 ал. 3 от КТ.

Ето защо съдът счита, че атакуваното решение е постановено при неправилно прилагане на материалния закон, поради което същото следва да бъде отменено, а процесното наказателно постановление следва да бъде изменено, като бъде намален размера на наложената санкция от 2 500 лв. на 1 500 лв.

По отношение на оспореното Определение № 71/18.02.2022 г. с което е допълнено решението на РС – Враца, в частта за разноските, касационната инстанция напълно споделя мотивите на съда, че липсата на представен списък по чл. 80 ГПК, в хипотезата в която съдът не се е произнесъл по искането за разноски, не е основание да се откаже допълване на решението в тази му част. Допълването на съдебния акт в обсъжданата част е процесуален способ за отстраняване непълноти при формиране волята на съда. Уредена като изключение от принципа, въведен с чл. 246 ГПК, тази непълнота може да бъде отстранена, без да се променя вече постановения съдебен акт в същата част. Поради това пропускът на съда да се произнесе по своевременно направеното от страната искане за разноски не се преклудира при липса на представен списък по чл. 80 ГПК, а представянето на списък на разноските не е предпоставка за реализиране на допълване на решението в тази му част.

С оглед изхода на спора, на страните не се дължат разноски за касационното производство.

Водим от горното и на основание чл. 221 ал. 2 предл. 2  и чл. 222 ал. 1 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 135 от 29.12.2021 г., постановено по НАХД № 1075/2021 г. по описа на Районен съд – Враца, с което е потвърдено издаденото от Директора на Дирекция „ИТ“ - Враца НП № 06-2100005/18.10.2021 г., с което за нарушение на чл. 62, ал. 1 КТ, вр. с чл. 1, ал. 2 от КТ и на основание чл. 414, ал. 3 КТ на дружеството касатор е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2 500,00 лева.

и вместо него

                                          ПОСТАНОВЯВА:

 

ИЗМЕНЯ НП № 06-2100005/18.10.2021 г. на Директора на Дирекция “Инспекция по труда” -  Враца, с което на „С.“ ЕООД, ***, с ЕИК *********, за нарушение на чл. 62 ал. 1, във вр. с чл. 1, ал. 2 от КТ и на основание чл. 414 ал. 3 е наложено административно наказание ”имуществена санкция” в размер на 2 500,00 лева, като намалява размера на наложената имуществена санкция от 2 500,00 /две хиляди и петстотин/ лв. на 1 500,00 /хиляда и петстотин/лв.

ОСТАВЯ В СИЛА Определение № 71/18.02.2022 г., с което е допълнено Решение № 135/29.12.2021 г. в частта за разноските, като „С.“ ЕООД, ***, с ЕИК ********* е осъдено да заплати на Дирекция „Инспекция по труда“ – Враца, сумата от 120,00 /сто и двадесет/ лева разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

             

                                                                                  ЧЛЕНОВЕ:    1.

 

 

                                                                                                           2.