Решение по дело №1456/2019 на Софийски градски съд

Номер на акта: 260402
Дата: 8 март 2021 г.
Съдия: Венета Николаева Цветкова-Комсалова
Дело: 20191100901456
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 29 юли 2019 г.

Съдържание на акта

 Р Е Ш Е Н И Е

№..........................

гр.София, 08.03.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТО, VІ-3                                                                                                       с-в в публично съдебно заседание на осми февруари две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                      СЪДИЯ: ВЕНЕТА ЦВЕТКОВА

 

при секретаря Румяна Аврамова, разгледа търговско дело № 1456 по описа за 2019г. и взе предвид следното:

Производството е образувано по искова молба на Л.А/С, търговско дружество, учредено и съществуващо съгласно законите на Дания, CVR 54562519, което твърди да е носител на авторски права върху 20 броя изобразени върху кутии сцени/картини и всички елементи от съдържанието на всяка от кутиите /вкл. пластмасови части и човечета/. Ищецът твърди, че е търговско дружество, част от корпоративната група L./Л./, което притежава авторските права и правата на регистрирани и нерегистрирани промишлени дизайни върху играчките Л.. Твърди, че по силата на Регламент ЕС 608/2013 година е подал съюзно заявление за намеса на митническите органи, в резултат на което са издадени процесните решения, удовлетворяващи исканията за намеса. Сочи, че в изпълнение на установеното в Регламента е уведомен за задържани стоки, за които се предполага, че нарушават права на интелектуална собственост, притежавани от дружествата Л.– 10 548 броя конструктори в разглобен вид, от пластмаса и съдържащи фигуративно и/или словно наименование Л./LEGO/. Сочи, че играчките са декларирани за режим за допускане в свободно обръщение. Сочи, че при извършения преглед е констатирал нарушение на авторски права, дал е съгласие за унищожение, като в срок е постъпило възражение от получателя на задържаната стока – ответника по делото. Сочи, че дори ответникът да е притежател на търговски марки или промишлени дизайни, същите са непротивопоставими на авторските права, притежавани от ищеца. В сроковете по цитирания Регламент предявява исковете в настоящото производство за защита на правата си.

Ищецът сочи и че както изобразените картини върху кутиите, така и пластмасовите части в тях са обект на авторски права и представляват произведения на изобразителното, приложното изкуство и са резултат от творческа дейност на дизайнери – автори, сключили трудови договори с Л.С.А/С, според които авторските права върху всеки създаден обект ще се притежават от това дружество и са негова изключителна собственост. Твърди, че Л.С.А/С и ищецът имат лицензионен договор, по силата на който ищецът притежава авторските права, разработени от Л.С.А/С. Твърди първи да е разгласил произведенията и да ги е разпространил в България и че не е дал разрешение за осъществения внос или разрешаване на използването им.

Ищецът твърди, че в резултат на извършените нарушения на авторските права е претърпял имуществени вреди – пропуснати ползи и разходи за съхранение на стоките и тяхното унищожаване.

Ответникът М.2. ООД, ЕИК: *****оспорва исковата молба изцяло. Твърди да е закупил стоките от Китай и да е заплатил съответната цена за тях. Не оспорва, че като търговец на едро е закупил процесните стоки и е наредил вноса им в България. Възразява, че е регистрирал промишлен дизайн на детски играчки – минифигурки, на кутии и конструктори, както и търговска марка „БЕЛА”, обхващащи всеки от обектите, без № 18 и 19. Възразява, че сочените от ищеца обекти не са авторски произведения и съответно – не са обект на закрила по чл. 3 ЗАПСП, сочи че те не подлежат на регулация по този закон. Твърди и че дори да отговарят на критериите за творческо произведение, ищецът не е притежател на авторските права върху тях, а посочените от ищеца лица не са техни автори. Отделно твърди и че картините, изобразени на кутиите, пластмасовите елементи и човечета от съдържанието на кутиите, конструкторите, играчките и опокавките им не са нито идентични, нито сходни, с тези, посочени от ищеца. Възразява, че върху представените от ищеца снимки на обекти не е поставен идентифициращ ищеца като автор знак, нито пък е налице заявен или регистриран промишлен дизайн от него. Напротив, твърди, че той е регистрирал добросъвестно промишлен дизайн в СЕС за интелектуална собственост за кутиите и конструкторите и обосновава правото си да внася процесните конструктори на територията на страната и да ги ползва с тях и с регистрирани търговски марки по отношение на обекти 18 и 19. Оспорва и наличието на общи елементи и човечета между обектите, внесени и посочени по т. 18 и т. 19 от исковата молба и посочените под номера L 2 и L 9.

Оспорва твърденията на ищеца и във връзка с оповестяването на авторските права на общността от страна на ищеца, както и че вносът не е такава противопоставима форма на оповестяване, разгласяване на авторски права. Изтъква и наличието на достатъчно различия в изображения, минифигурки, конструкторите – по цвят, големина, форма, наименование върху кутиите и т.н.

Твърди и че не е налице извършено нарушение, тъй като ответникът не е производител, нито е възлагал производството им, а стоките са закупени на свободен пазар в Китай.

Оспорва и представените трудови договори с аргумент от чл. 37 ЗАПСП. Счита, че е действал добросъвестно и не е налице виновно поведение. Оспорва настъпването и размера на претендираните вреди, както и причинно-следствената връзка.

Предявени са обективно и евентуално съединени искове с правно основание, както следва:

-        Иск по 95б, ал. 1, т. 1 ЗАПСП за установяване на факта на нарушението по отношение на 20 броя обекти, описани в исковата молба – по този иск ищецът носи тежест да докаже, че е носител на авторски права върху посочените от него произведения на изобразителното и приложното изкуството – рисунки и фигурки, пластмасови части;  факта на нарушението /използване от страна на ответника по смисъла на чл. 18, ал. 1 и ал. 2 ЗАПСП по описания в исковата молба начин и време на извършване/, а ответникът носи тежест да докаже, че е имал разрешение от носителя на авторските права за използване на произведенията на изкуството или право да използва същите, както и възраженията си;

-        Искове по чл. 95б, ал. 1, т. 2, т. 3 и т. 5 ЗАПСП – за преустановяване на неправомерно използване и постановяване на изземване и унищожаване на стоките, както и за предаване на вещите – по тези искове ищецът носи тежест към датата на даване ход на устните състезания неправомерно ползване, както и броя и вида на задържаните стоки; наличност на стоките и мястото им на съхранение към датата на даване ход на устните състезания;

-        Иск по чл. 95б, ал. 1, т. 6 ЗАПСП – за разгласяване за сметка на ответника на диспозитива на решението;

-        Искове по чл. 95, ал. 1, вр. ал. 2 ЗАПСП – за имуществени вреди от нарушенията – обезщетение за извършени разходи за съхранение и унищожаване на процесните стоки, а при условията на евентуалност – по чл. 95, вр. чл. 95а, ал. 1, т. 1 ЗАПСП за същите вреди;

-        Искове по чл. 95, ал. 1, вр. ал. 2 ЗАПСП – за имуществени вреди от нарушенията – обезщетение за пропуснати ползи, изразяващи се в неполучено лицензионно възнаграждение и при евентуалност – по чл. 95, ал. 1, вр. чл. 95а, ал.1, т. 1 ЗАПСП – обезщетение за същите вреди, определено по реда на чл. 95а ЗАПСП.

По исковете за обезщетение тежест на доказване на претърпените вреди, които са настъпили в резултат на поведението на ответника и техния вид и размер носи ищецът. Ответникът носи тежест да докаже евентуално погасяване на задълженията.

Съдът, като съобрази фактите и доказателствата по делото, поотделно и в тяхната съвкупност, възприема от фактическа и правна страна следното:

На първо място, следва да се направят няколко уточнения във връзка с междунараднота компетентност на българския съд и приложимото право.

Според чл. 13, ал. 1 от КМЧП, българските съдилища са компетентни по искове за авторски права и права, сродни на авторското, когато закрилата се търси на територията на Република България. Съдът разглежда делото по българското право (чл. 29 от КМЧП), т.е. по реда на българския процесуален закон - ГПК. Същото се установява и съгласно чл. 4, § 1 от Регламент (ЕС) № 1215/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 12.12.2012 година относно компетентността, признаването и изпълнението на съдебни решения по граждански и търговски дела - искове срещу лица, които имат местожителство в държава членка, независимо от тяхното гражданство, се предявяват пред съдилищата на тази държава членка.   

С оглед предмета на предявените искове и обстоятелството, че за автори на процесните произведения се сочат лица, които са граждани на държава – членка на ЕС, съответно имат постоянен адрес в такава или са граждани на държава, с която Република България е обвързана с международен договор в областта на авторското право /което се установява от представените извлечения от трудови договори на л. 649 и сл. от делото, сред които присъстват наети лица по трудов договор с посочени постоянни адрес в Дания, Тайван, Испания, Великобритания, Япония, САЩ/, са налице предпоставките за привързване на спорното отношение към българското материално право, уредени в чл. 71, ал. 1 КМЧП и чл. 99, ал. 1, т. 2 и т. 3 ЗАПСП.

Последната  норма е от категорията на т.н. препращащи норми и сочи приложимия закон, който в случая е българският, но съобразно чл. 99, ал. 2 ЗАПСП, когато този закон се прилага за произведения, създадени от граждани на чужди държави, или за произведения, които са били публикувани за пръв път в чужбина, носителят на авторското право се определя по съответния чуждестранен закон, който закон е датският. Или датското право е приложимо по отношение на фактите, свързани с установяване за това дали ищецът се легитимира като носител на авторските права, заявени от него по отношение на процесните произведения. Идентична е регламентацията и в чл. 8 от РЕГЛАМЕНТ (ЕО) № 864/2007 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 2007 година. Датското право в тази насока е установено по реда на чл. 43 КМЧП и съобразно възможностите по Европейската конвенция за обмен на правна информация между държави, съставена в Лондон на 07.06.1968 година.

Така, при горните уточнения, на първо място по делото и за уважаване на всички предявени искове по чл. 95б, ал. 1 и чл. 95 ЗАПСП следва да се установи наличие на авторско или сродно право, обект на закрила по ЗАПСП, чийто носител е ищецът.

В случая, обектите, по отношение на които са заявени да са нарушени авторски права представляват рисунки и изработени пластмасови фигурки и части, елементи от процесните конструктори. Както изображенията, така и фигурките попадат в обхвата на чл. 3, ал. 1, т. 5 от ЗАПСП и могат да се квалифицират като произведения на изобразителното и приложното изкуство. Оригиналът, първообразът на всяко от изображенията, картините, както и на изработените фигурки на човечета или геометрични такива от пластмаса /съдържащи се във всеки един конструктор/, биха били резултат на творческа дейност и обект на закрила по ЗАПСП само, ако са създадени от конкретно физическо лице и същото това лице /авторът/ е вложило собствените си усилия при създаването. Възпроизвеждането на друго произведение /копиране/ или изработване на нещо по вече отработен и съществуващ метод и начин не може да е обект на авторско право, тъй като няма да е творчески резултат и в този смисъл няма да притежава качеството оригиналност, произведението няма да е самостоятелно, а повторено или създадено на основата на вече съществуващо. В тази насока и за установяване на факта, че изображенията и частите на процесните конструктори се свързват за първи път по време с ищцовото дружество като носител на авторски права, прехвърлени му по силата на споразумение от авторите /съавторите на произведенията/, са представени единствено фактури /в превод на л. 604 и сл. от делото/, които като частни свидетелстващи документи и при липса на други доказателства за тези обстоятелства и такива, установяващи редовността на вписванията, не се ползват с обвързваща съда доказателствена сила. Следователно и не установяват, че първообразът на рисунките върху кутиите и елементите, съдържащи се в тях са създадени в резултат на интелектуален труд и усилия от авторите – физически лица, посочени от ищеца, както и не установяват, че именно тези първични производения впоследствие са възпроизведени и се съдържат в разпространените под търговската марка Л.конструктори. Тоест, не се установи процесните обекти да имат характера на оригинално произведение, създадено от служителите на Л.Системс А/С.

Действително, според заключението на вещото лице В., което съдът кредитира като мотивирано, обективно и съобразено с поставените по делото и относими към предмета на доказване задачи, всички посочени в исковата молба обекти /изображенията, рисунките, сцените върху кутиите и съдържащите се в тях елементи, човечета и блокчета за конструиране/ на авторски права на ищеца са възпроизведени /прекопирани/ върху внесените в страната от ответника продукти. Вещото лице сочи и че констатираните различия са несъществени и забележими при детайлен и целенасочен преглед. Тоест, налага се изводът, че се касае до копия на едни и същия произведения, въпроизведени, както върху и в елементите, съставните части на конструкторите, предлагани на пазара от ищеца, така и в тези, внесени от ответника. Същевременно, обаче, ищецът не проведе пълно и главно доказване относно създаването на първичния обект на закрила по смисъла на чл. 3 от ЗАПСП, по отношение на който твърди да е носител на авторски права. Тук следва да се допълни и че представените снимки от уеб страници, разпространяващи видеоклипчета с Л.конструктори нямат характер на писмени документи и предвид изричното оспорване от страна на ответника, също не могат да послужат като противопоставимо на ответника доказателство за времето на разпространението на клипчетата и съответно - за доказване на факта, че ищецът първи е разгласил произведенията, предмет на исковете, като ги е довел до знанието на неограничен брой лица. В заключение, от представените по делото доказателства не се установи ищецът да търси закрила за обекти, създадени по начина и отговарящи на изискванията по на чл. 3, ал. 1 от ЗАПСП, тъй като не доказа същите да са първични произведения на приложното и изобразително изкуство - резултат от творческа, оригинална и интелектуална човешка дейност, съобразно твърденията в исковата молба.

Дори, обаче, това обстоятелство да беше доказано и да се приеме, че е налице годен обект за закрила, по делото не се установи и вторият елемент, а именно, че автори на обектите са именно посочените от ищеца физически лица, от които е придобил авторските права. В този аспект по делото са представени извлечения от трудови договори, от които единствено се установява наличието на трудовоправна връзка в определен период от време между Л.С.А/С /трето за делото юридическо лице/ и посочените в документите лица, както и че същите са се съгласили резултатите от тяхната дейност да преминават в собственост на дружеството, което може свободно да ги упражнява и прехвърля правата на трети лица /в този смисъл съдът намира, че следва да се тълкува изричната и идентична за всички договори клауза по чл. 6 – макар наличието на разлики във формулировката, както и че в обема на прехвърлените права се включват и авторските /. Договорите, обаче, не установяват, че конкретните произведения са създадени в рамките на уговореното в трудовото правоотношение, нито дори да са част от възложената и изпълнявана работа. От тези писмени доказателства не следва и извод за времето на създаване на произведенията и дали правоотношенията между работодателя и служителите са съществували тогава.

Както беше посочено, по отношение на това кой е носител на авторските права приложим е датският закон, поради което възраженията на ответника по чл. 37 от ЗАПСП са без правно значение в спора. Според § 1 от датския закон за авторското право, последното принадлежи на лицето – автор, създало произведението, тоест, както и в българското право носител на авторските права е физическото лице. Доколкото по делото не се установи нито изображенията, нито елементите от съдържанието на кутиите да са обозначение с името/имената на създателите си, не е приложима презумпцията по § 7 от датския закон. Тук изрично следва да се спомене и че конструкторите, обозначени върху кутиите/опаковките с търговската марка на ищеца не установяват авторските права върху самостоятелните, отделните произведения – изображения и различни фигурки и части, тъй като не съдържат идентификационен знак - не носят името или друго обозначение на автора. Марката има своето самостоятелно значение и регулация и е относима най-вече за отличаване на стоките на определен производител и търговец, с оглед свързването им с  качествените характеристики за сходни продукти. Тоест, тя насочва към стандарта на продуктите, произвеждани от дружеството, но не и към автора на рисунките и елементите, като съставна част от конструкторите. Същевременно търговската марка не се твърди и не се установява да съдържа и името на авторите.

Според § 53 от датския закон, притежателят на авторските права може да ги прехвърля изцяло /при спазване единствено на ограниченията за обозначаване на произведението с името на автора и за правото на автора на възнаграждение при препродажба/ чрез нарочно споразумение. Не се установиха изрични разпоредби, свързани с прехвърляне на авторски права, когато произведението е създадено в условията на трудово правоотношение. При тази нормативна уредба и представените доказателства, може да се приеме за доказано, че посочените в представените трудови договори физически лица са прехвърлили със споразумение на Л.С.А/С правата върху създавани от тях произведения, вкл. авторски права. Същевременно, обаче, не се доказа, че тези конкретни физически лица са автори, създатели - че в резултат на техните лични усилия и труд са реализирани процесните обекти и самостоятелни произведения – картини и фигури, елементи. В тази насока по делото не са ангажирани никакви доказателства, а при невъзможност за прилагане и на презумпцията на § 7 от датския закон, авторството върху произведенията на изкуството остава недоказано.

За пълнота и с оглед възраженията на ответника следва да се отбележи, ако беше установено, че сочените служители на Л.С.А/С са създали процесните произведения, ищецът би се легитимирал като носител на авторските права върху тях. В тази връзка е представено Лицензионно споразумение /л. 598 и сл./ от 01.01.2007 година, действащо и към м. 01.2020 година, по силата на което Л.С.А/С /чл. 5.1./ се задължава да провежда изследвания и разработва нови продукти, като авторските права в резултат на тази дейност ще се считат за собственост на ищеца. Не се установи разпоредба в датското приложимо право, по силата на която работодателят да придобива качеството на притежател на авторските права върху създадено в рамките на трудовото правоотношение произведение. Следователно, правата са прехвърлени по силата на обективираното в трудовите договори споразумение по § 53 от датския закон за авторското право. В глава 3 от ЗАП на Дания не е предвидена възможност притежателят на прехвърлени от автора права свободно да ги прехвърля на трето лице. Поради това, по силата на § 54, вр. § чл. 56, ал. 2 от закона, страните следва изрично да предвидят тази възможност, което в случая е било сторено, предвид представените трудови договори, всички от които с идентично съдържание в тази си част.

Въпреки това, при липсата на доказана връзка на сочените от ищеца като автори физически лица с конкретните обекти на закрила – отделните произведения на изобразителното и приложно изкуство, обосновават извод на съда да приема за недоказано, че ищецът е носител на авторските права върху процесните произведения.

При това положение всички искове подлежат на отхвърляне, вкл. и тези в условията на евентуалност, предпоставка за уважаване на които е също установяване, че ищецът притежава, носител е на авторските права върху процесните произведения на изкуството.

Отново във връзка с възраженията и доводите на страните следва да се отбележи и че съгласно чл. 4, ал. 1, изр. второ от ЗПД, правото на авторство върху дизайна се ползва от защита по този закон, независимо от защитата, която самият автор може да получи и по други закони, вкл. ЗАПСП /чл. 3, ал. 1, т. 5 от ЗАПСП/, произведенията на дизайна като обект на авторското право са резултат на творческа дейност и са изразени по какъвто и да е начин и в каквато и да е обективна форма. Или закрилата върху едни и същи обекти би могла да се раелизира по различен ред, в случай, че попада в обхвата и предпоставките на нормативната регламентация в различните закони, от която паралелна възможност ищецът се е и възползвал, видно от представените искови молби и решение по образувати гр.д. № 1459 /2019 година и № 1430 /2019 година на СГС, ТО. Поради това и представените от ответника сертификати за регистрирани на негово име дизайни на Общността в СЕСИС са непротимопоставими сами по себе си на доказано възникнали по-рано авторски права върху същите обекти, което обаче в процеса не е сторено.

По разноските

Съобразно изхода на производството и съответните искания, право на разноски има ответника и следва да му се присъдят 3247,57 лева– адвокатско възнаграждение и разноски за вещо лице. Възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение съдът намира за неоснователно с оглед броя на предявените неоценяеми искове и размера на осъдителните такива, както и предвид значителната фактическа и правна сложност на делото и събраните по делото доказателства и извършени процесуални действия, още повече и самият ищец е оценил труда за оказаната защита на 12 105, 37 лева, каквото възнаграждение за адвокат претендира.

Воден от горното съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ предявените от Л.А/С, търговско дружество, учредено и съществуващо съгласно законите на Дания, CVR 54562519,  срещу М.2. ООД, ЕИК: *****искове с правно основание по чл. 95б, ал. 1, т. 1 ЗАПСП за установяване на факта на нарушението по смисъла на чл. 18, ал. 1, вр. ал. 2 ЗАПСП чрез извършен внос на територията на страната на 10548 броя комплекти играчки, представляващи екземпляри от 20 обекта - произведения на изобразителното и приложното изкуството – рисунки, фигурки /вкл. Л.човечета/ и пластмасови части /блокчета/ в търговско количество, обективирани върху кутии на конструктори с код на производителя №70669, №21152, №21148, №70680, №76117, №76134, №76116, №70670, №21151, №76114, №21149, №70667, №70665, №70668, №21150, №76115, №76113, №76133 и съдържащи се в същите кутии Л.човечета и други части от пластмаса, които са елементи от посочените модели конструктори, които стоки са декларирани за режим допускане за свободно обращение с митническа декларация № 19BG002002010399R6 от 24.06.2019 година, с получател ответника и задържани с разписка за задържане №01411342/27.06.2019г. в Митница Варна; по чл. 95б, ал. 1, т. 2, т. 3 и т. 5 ЗАПСП – за преустановяване на неправомерно използване и постановяване на изземване и унищожаване на описаните по-горе стоки, както и за предаване на същите вещи; по чл. 95б, ал. 1, т. 6 ЗАПСП – за разгласяване за сметка на ответника на диспозитива на решението; по чл. 95, ал. 1, вр. ал. 2 ЗАПСП – за претърпени имуществени вреди от нарушенията – обезщетение за извършени разходи за съхранение и унищожаване на процесните стоки общо в размер на 892, 50 лева и по 2.10 лева на куб.м. на ден от подаване на исковата молба за съхранение и 6000 лева – разходи за унищожаване на стоките и евентуалент иск по чл. 95, вр. чл. 95а, ал. 1, т. 1 ЗАПСП за същите вреди за сумата от 6000 лева за унищожаване на стоките и разходи за съхранение на процесните стоки общо в размер на 892,50 лева за съхранение и по 2.10 лева на куб.м. на ден от подаване на исковата молба; по чл. 95, ал. 1, вр. ал. 2 ЗАПСП – за имуществени вреди от нарушението – обезщетение за пропуснати ползи, изразяващи се в неполучено лицензионно възнаграждение в размер на 7259,55 лева и евентуален иск по чл. 95, ал. 1, вр. чл. 95а, ал.1, т. 1 ЗАПСП – за справедливо обезщетение за същите вреди, определено по реда на чл. 95а ЗАПСП в размер на 7259,55 лева.

ОСЪЖДА Л.А/С, търговско дружество, учредено и съществуващо съгласно законите на Дания, CVR 54562519  да заплати на М.2. ООД, ЕИК: *******, на основание чл. 78, ал. 3 ГПК сумата от 3247,57 лева – съдебни разноски.

Решението може да бъде обжалвано пред Софийски апелативен съд в двуседмичен срок.

 

 

СЪДИЯ: