Решение по дело №335/2020 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 декември 2021 г. (в сила от 5 февруари 2022 г.)
Съдия: Светлозар Георгиев Рачев
Дело: 20207090700335
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 174

гр.Габрово, 17.12.2021 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО в открито съдебно заседание на двадесет и трети ноември две хиляди двадесет и първа година  в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ : СВЕТЛОЗАР РАЧЕВ

 

при секретаря  Мариела Караджова и в присъствието на прокурора ................ като разгледа докладваното от съдия РАЧЕВ адм. д. № 335 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

           

         Производството по делото е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 166 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/.

         Образувано е по жалба с вх. № 2277 от 15.12.2020г.,  по описа на Административен съд – Габрово, подадена от Р.И.Т., в качеството ѝ на едноличен търговец „*******“ – Трявна, ул***, № 6, с ЕИК ***, чрез адв. Н.М. ***, сочен и като съдебен адрес, против Акт за установяване на публично държавно вземане /АУПДВ/ № 07/312/02907/01/04/01 с изх. № 01-6500/8477#4 от 19.10.2020г. издаден от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ /ДФЗ/ – Разплащателна агенция /РА/.

          С процесния АУПДВ е „установено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане“ в размер 391,160.- лева на основание чл.46, ал.1 и ал.2 във връзка с чл. 2 и чл. 16, ал. 2 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. /Наредба № 29/ и на основание т.8.1 от Договор  07/312/02907 от 10.10.2014г. във връзка с т.4.12 и т.4.18 от същия договор, както и на основание както и на основание чл. 59, ал. 1 и 2 от АПК и във връзка с чл. 165 и чл. 166 от ДОПК и чл. 20а, ал.1 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

         В жалбата, в становищата по делото, включително и по съществото на спора, се изразява позиция, че обжалвания административен акт е незаконосъобразен. Не били налице твърдените нарушения на одобрения бизнес план. Сочи се, че предприятието на едноличния търговец било жизнеспособно, в икономическите му показатели се забелязвала възходяща тенденция, приходите, макар и недостигащи параметрите заложени в бизнес плана, се подобрявали с всяка следваща година, макар и да не бил назначил лица по трудов договор /с изключение на ръководителя/ е осигурил трудова заетост на лица оказващи външни услуги на предприятието. Развиват се съображения, че административният орган не е следвало да издава АУПДВ, а ако наистина е налице неизпълнение на договора, то е следвало да се проведе производство по определяне на финансова корекция. Сочи съдебна практика в подкрепа на становището си. Претендира отмяна на обжалвания АУПДВ и присъждане на сторените разноски.

         Ответният административен орган, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Твърди, че актът е обоснован и законосъобразен. В постъпила писмена защита се развиват подробни съображения в подкрепа на обжалваният административен акт. Налице било неизпълнение на поставените с бизнес плана параметри, поради което била налице подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ. Позовавайки се на съдебна практика, твърди че правилно е издаден АУПДВ. Иска отхвърляне на оспорването и присъждане на разноски.   

         Съдът за да се произнесе съобрази следните, относими към настоящия правен спор факти:

         На 10.10.2014 г. между ДФ "Земеделие" и „*******“ – Трявна, ул***, № 6, с ЕИК *** е сключен Договор № 07/312/02907г. за отпускане на финансова помощ по мярка 312 "Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" по програма от ПРСР 2007-2013 г., подкрепени от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони /ЕЗФРСР/. В приложение № 1 към подписания договор, са посочени одобрените разходи по проекта в размер на 599 897,47 лв., като е определен размер на субсидията 391 160,- лева. Безвъзмездната финансова помощ е предоставена във връзка с осъществяване на проект с № 07/312/0297 от 30.05.2013 г. - изграждане на къща за гости, находяща се в село Престой, община Трявна, област Габрово. Ползвателят е подал заявка за авансово плащане, по която е изплатена субсидия в размер на 195 580,- лева на  10.11.2014г., а по подадена заявка за окончателно плащане е изплатена субсидия в размер на 195 580,- лева на  20.11.2015г. Получената по договора субсидия е в общ размер  391 160,- лева.

         В периода 18.06.2019 г. - 20.06.2019 г. е извършена извънредна проверка на място, резултатите от която са отразени в контролен лист, като са извършени и допълнителни административни проверки. Констатирано е неизпълнение на задължения на одобрения с Договор № № 07/312/02907г. от 10.10.2014 г. бизнес план, изразяващо се в това, че ползвателят не е реализирал заложените в бизнес плана стойности на приходи от услуги и не е изпълнил ангажимента за разкриване на работни места.

         С Писмо № 01-6500/8477 от 25.10.2019г. едноличният търговец е уведомен, че на основание чл. 26, ал.1, във връзка с чл. 34, ал.3  от АПК, ДФЗ открива производство по издаване на АУПДВ. Ползвателят на финансовата помощ е депозирал възражения в определения му срок.

         Административния орган позовавайки се на резултатите от извършените проверки и неприемайки възраженията на търговеца е приел за установено:

         -средноаритметично изпълнение на бизнес плана в размер на 38 % от заложените в него приходи за трите пълни финансови години – 2016 г., 2017 г. и 2018 г., като е прието, че същото съставлява нарушение на чл. 16, ал. 2 и чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 29/11.08.2009 г., както и на т. 4. 12 и т. 4. 18 от сключения договор, за което следва да бъде наложена санкцията по т. 30 от Приложение към раздел I "Общи положения" от Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 ЗПЗП по мерките от ПРСР 2007–2013 г. /Правилата/. Приел е, че за това нарушение санкцията следва да бъде определена в размер 10 % от предоставената финансова помощ, което в абсолютна стойност възлиза на 39 116,- лева

         -неизпълнение на заложените в одобрения бизнес-план параметри по отношение на устойчива заетост за същия период /три пълни финансови години – 2016 г., 2017 г. и 2018 г. /, като е установено, че е поддържана една бройка – „административен персонал“, при заложени в бизнес плана 3 нови работни места – 1 брой административен и 2 бройки производствен персонал. Тази констатация сочела средно аритметично изпълнение за целия период 33 %. Административният орган е приел, че същото съставлява нарушение на чл. 16, ал. 2 и чл. 2 от Наредба № 29/11.08.2009 г., както и на т. 4. 12 и т. 4. 18 от сключения договор, за което неизпълнение е прието, че следва да се наложи санкцията по т. 18 от Приложение към раздел I "Общи положения" на Правилата, а именно 100 % от предоставената финансова помощ – 391 160,- лева.

         В заключение и съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от Правилата е определен окончателният размер на подлежащото на възстановяване публично държавно вземане равняващо се на по-високия от двата размера – 391 160,- лева.

         По делото е изслушано заключението на съдебно-счетоводна експертиза, която е кредитирана от съда като обективна и компетентно изготвена.

         При тази фактическа обстановка, съдът не приема възраженията на жалбоподателя, че не е налице констатираното неизпълнение на поетите с договора и заложени в бизнес плана ангажименти. Не е спорно, че дейността във финансираната с предоставените от ДФЗ средства „къща за гости“ се развива възходящо в периода от въвеждането ѝ в експлоатация до настоящия момент. В потвърждение на този извод са представените по делото документи, резюмирани в заключението на изслушаната експертиза. Факт е, че приходите от дейността през всяка следваща година са все по-високи. Вярно е, че се забелязва устойчивост на развитието на дейността и че както изрично заяви вещото лице, са налице резерви за това развитие. Всички тези факти обаче не могат да заменят изпълнението на задължението заложено в бизнес-плана да бъдат реализирани приходи в размер на 91 800,- лева годишно. За 2016г. приходите са 9 000,- лева което е приблизително 10 % изпълнение, за 2017г. приходите са 43 000,- лева – приблизително 47 %, и за 2018г. приходите възлиза на 54 000,- лева, което представлява 59 % изпълнение. Средноаритметично изпълнение на бизнес плана е в размер на 38 % от заложените в него приходи за трите пълни финансови години – 2016г., 2017г. и 2018г.

         Изложените доводи, че макар търговеца да не е сключил трудови договори, е изпълнил задължението да осигури устойчива заетост, посредством ползването на външни услуги, които услуги са осъществени от лица в региона, също не изпълнява задължението което е поел – да бъдат разкрити три нови работни места. Това е така, тъй като целта на програмата е да бъде осигурена трайна заетост в селските райони, чрез разкриване на работни места, което предполага сключване на трудови договори. Целта е да се създаде трайно по своята продължителност и постоянно по своя интезитет трудово правно отношение. Инцидентното /при възникнала нужда/  ползване на външни услуги от други търговци и граждани не изпълнява посочената цел.

          Въпреки изложените резерви, съдът споделя изцяло останалите  съображения на жалбоподателя, че актът следва да бъде отменен поради нарушение на материалноправни и процесуалноправни разпоредби.

         Оспореният АУПДВ № 07/312/02907/01/04/01 с изх. № 01-6500/8477#4 от 19.10.2020г. е издаден след изменението на ЗПЗП, /ДВ, бр. 51/2019г., в сила от 28.06.2019г./ и по-конкретно при действието на чл. 27, ал. 6, който препраща към правния ред на ЗУСЕСИФ. Съгласно създадената с посоченото изменение ал. 6  дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради нарушение от страна на ползвателите на помощ по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, което представлява основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 1-9 ЗУСЕСИФ, се установява с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 от същия закон. Според ал. 7 на чл. 27 ЗПЗП /в сила от същата дата - 28.06.2019г./ дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради неспазване на критерии за допустимост, ангажимент или друго задължение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, извън основанията по ал. 6, се установява с издаването на акт за установяване на публично държавно вземане по реда на ДОПК.

         В редица свои решения Върховният административен съд, е приемал, че  непостигането на заложените финансови показатели в бизнес плана представлява неизпълнение на одобрените индикатори и е налице основанието по чл. 70, ал. 1, т. 7 ЗУСЕСИФ за налагане на финансова корекция с издаването на решение по реда на чл. 73 от същия закон. Така например решение № 5872/21.05.2020 г. на ВАС, ІV о., по адм. д. № 11774/2019 г., решение № 2709/19.02.2020 г. на ВАС, ІV о., по адм. д. № 9703/2018 г.; решение № 3184/28.02.2020 г. на ВАС, ІV о., по адм. д. № 7468/2018 г.; решение № 5040/4.04.2019 г. на ВАС, ІV о., по адм. д. № 4307/2018 г.; решение № 5317/24.04.2018 г. на ВАС, ІV о., по адм. д. № 1945/2018 г.; решение № 4933/3.04.2019 г. на ВАС, ІV о., по адм. д. № 4912/2018 г.

         Показателите, заложени в бизнес плана, представляват индикатори и изискват прилагането на ЗУСЕСИФ. Този извод се подкрепя и от подробните мотиви, изложени в решение № 13796/6.11.2020 г. по адм. д. № 12488/2019 г. на VІІ о. на ВАС, според които: "Индикаторът е нещо, което или чрез което се измерва осъществяването на одобрения проект. Проектът се одобрява при точно определени параметри – инвестиционно намерение, което включва структура, стойност, източници на финансиране, място на извършване на инвестицията, и от друга страна - анализ на приходите и разходите след реализация на инвестиционния проект. Именно тези два компонента на инвестиционното намерение, които са същността на процесния проект, са мотивирали органа да одобри предоставянето на безвъзмездната помощ в процесния размер, защото чрез тях той е бил убеден, че проектът не само ще създаде сочената материална база, но и ще има принос за постигане на целите на оперативната програма".

         В процесния АУПДВ административният орган се позовава на неспазване от страна на ползвателя на ангажимент, поет със сключения с ДФ "Земеделие" договор за финансова помощ от 10.10.2014 г. В този случай съгласно чл. 27, ал. 7 ЗПЗП дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ се установява с издаването на АУПДВ по реда на ДОПК, само ако не е налице основание по ал. 6 за издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 ЗУСЕСИФ. Следователно хипотезите за издаване на двата различни акта, са уредени в условията на евентуалност – само когато липсват основанията за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 1 - 9 от ЗУСЕСИФ, се издава АУПДВ.

         Изричната и ясна регламентация в специалния закон на вида на акта, реда за издаването му и правните основания в различните хипотези не допуска нарушаването на тези разпоредби да бъде възприемано от съда като несъществено и невлияещо на законосъобразността на оспорения акт.

         Следва да се има предвид, че в процесния случай е приложима именно новата разпоредба на чл. 27, ал. 6 ЗПЗП /ДВ, бр. 51 от 2019г., в сила от 28.06.2019г./ и на още едно основание. Производството по издаването на оспорения АУПДВ е започнало на 25.10.2019 г., видно от уведомителното писмо по чл. 26 от АПК за откриване на производството и съгласно чл. 25, ал. 3 АПК, а АУПДВ е издаден на 19.10.2020г. Съобразно нормата на § 12, ал. 1 от ПЗР на ЗИД на ЗПЗП, обн. ДВ, бр. 2 от 2018 г., започналите производства по издадените до датата на влизането в сила на този закон наредби по прилагането на мерките от ПРСР за периода 2007 - 2013 г. и на мерките и подмерките по чл. 9б, т. 2 от ПРСР за периода 2014 - 2020 г., се довършват по досегашния ред до изтичане на периода на мониторинг. Договорът за отпускане на финансова помощ е сключен на 10.10.2014г. Съгласно пар. 1, т. 2 от Правилата "мониторингов период" за договорите, сключени преди 1 януари 2015 г., е пет години, считано от датата на сключването му. Следователно мониторинговият период по сключения между бенефициента и ДФЗ е изтекъл на 10.10.2019г., т. е. преди образуване на административното производство по издаване на оспорения административен акт и по тази производството не следва да бъде довършвано „по досегашния ред“, а следва да намери приложение чл. 27, ал.6 от ЗПЗП и съответно нормите на ЗУСЕСИФ, към които препраща.

         В допълнение следва да се подчертае, че самият административен орган, автор на обжалвания акт, в АУПДВ многократно е използвал израза „финансова корекция“ – понятие съдържащо се в ЗУСЕСИФ и изискващо приложението на този закон /л.533-535/.

         В този смисъл са Решение № 11121 от 3.11.2021 г. на ВАС по адм. д. № 4406/2021 г., I о., Решение № 11826 от 19.11.2021 г. на ВАС по адм. д. № 5175/2021 г., I о., Решение № 9684 от 28.09.2021 г. на ВАС по адм. д. № 1262/2021 г., VIII о., Решение № 6897 от 8.06.2021 г. на ВАС по адм. д. № 705/2021 г., I о. и редица други.  

         Изложеното налага извода, че като е издал процесния АУПДВ, административният орган е постановил незаконосъобразен административен акт, който следва да бъде отменен.

          

         С оглед на този изход на настоящия правен спор и направеното своевременно искане от страна на процесуалния представител на жалбоподателя за възлагане на разноските в тежест на ответната страна, и съобразно разпоредбата на чл.143, ал.1 от АПК платените от жалбоподателя държавни такси, разноски по пхроизводството и възнаграждение за един адвокат, следва да се възстановят от бюджета на органа, който ответникът представлява при издаването на отменения акт, а именно – Държавен фонд „Земеделие”. От приложените по делото платежни документи е видно, че жалбоподателят е заплатил 50,- лева държавна такса, 1 176,- лева депозити за вещо лице и адвокатски  хонорар в размер 3 000,- лева, които разходи в общ размер 4 226,- лева следва да бъдат възстановени на страната от бюджета на Държавен фонд „Земеделие”.

 

Воден от горното и на основание чл.172, ал.2, от АПК, Административен съд Габрово

 

РЕШИ:

 

            ОТМЕНЯ  Акт за установяване на публично държавно вземане № 07/312/02907/01/04/01 с изх. № 01-6500/8477#4 от 19.10.2020г. издаден от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция.

 

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие”, София да заплати на Едноличен търговец „*******“ – Трявна, ул***, № 6, с ЕИК ***, сумата 4 226,- /четири хиляди двеста двадесет и шест/ лева разходи по производството.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните чрез Административен съд Габрово пред Върховен административен съд.

 

         Препис от настоящото да се изпрати на страните.   

 

 

                                               СЪДИЯ: