№ 451
гр. Видин, 07.06.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВИДИН, II СЪСТАВ НО, в публично заседание на
тридесети май през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Вероника В. Станкова
при участието на секретаря Мила Ц. Петрова
като разгледа докладваното от Вероника В. Станкова Гражданско дело №
20221320102333 по описа за 2022 година
Производството по настоящото дело е образувано по предявени от „Йеттел
България” ЕАД /с предишно наименование „Теленор България” ЕАД/, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. София, ж.к. „Младост 4“, Бизнес парк София, сграда 6,
против Д. Д. Д. с ЕГН **********, с адрес: с. ******, обл. ******, ул. ******,
установителни искове по реда на чл. 422, ал. 1 от ГПК, във връзка с чл. 415 от ГПК, във
връзка с чл. 79, ал. 1 от ЗЗД и чл. 92 от ЗЗД.
Твърди се от ищеца, че между него и ответника са сключени следните договори:
Договор за мобилни услуги от дата 20.10.2016 г. за ползване на мобилен номер
+359*********. Абонатът е сключил и Допълнително споразумение към договора от дата
25.11.2019 г., съгласно което е избрал да ползва абонаментен план Тотал+ с промо месечен
абонамент 36,99 лв. и е уговорил първоначален срок на договора за 24 месеца, до
25.11.2021г.
Договор за лизинг за базови аксесоари от дата 17.12.2019 г., по силата на който му е
предоставен за ползване пакет базови аксесоари, а именно: BASIC ACCESSORIES Team
Group USB 3.0 flash memory 16 GB; BASIC ACCESSORIES 3MK Hard Glass HUAWEI P30
Lite; BASIC ACCESSORIES CLEAN SEEN Display Cleaner White; BASIC ACCESSORIES
4Smarts slim case Purple Galaxy A50 за период от 23 месеца срещу заплащане на месечна
лизингова вноска в размер на 1,96 лв., съгласно уговорения погасителен план по лизинговия
договор, както и с правото на абоната след изтичане на 23-месечния срок на договора срещу
заплащане на допълнителна сума от 1,96 лв. да придобие собствеността върху лизинговите
вещи /чл. 1, ал. 2 от договора за лизинг/.
Договор за мобилни услуги от дата от дата 11.03.2019 г., за ползване на мобилен
1
номер +359********* с избран абонаментен план Тотал 12,99 лв. и уговорен първоначален
срок на действие за 24 месеца - до 25.11.2021 г. Абонатът е сключил и Договор за лизинг от
същата дата 11.03.2019 г., по силата на който му е предоставено за ползване мобилно
устройство SAMSUNG модел Galaxy J6 Plus Dual Red за период от 23 месеца срещу
заплащане на месечна лизингова вноска в размер на 20,59 лв., съгласно уговорения
погасителен план по лизинговия договор, както и с правото на абоната след изтичане на 23-
месечния срок на договора срещу заплащане на допълнителна сума от 20,59 лв. да придобие
собствеността върху лизинговата вещ /чл. 1, ал. 2 от договора за лизинг/. Стандартната цена
на мобилното устройство (в брой, без абонамент е 559.90 лв., а общата лизингова цена с
избраната от абоната програма Тотал 12.99 е 494.16 лв. Отстъпката, която ответникът е
получил възлиза на сума в размер на 65.74 лв. /т. 7 от Договора/.
Договор за мобилни услуги от дата 17.12.2019 г., за ползване на мобилен номер
+359********* с избран абонаментен план Тотал+ с неограничени национални минути и
изходящ роуминг в зона ЕС, като е уговорен първоначален срок на действие за 24 месеца-до
17.12.2021 г. Абонатът е сключил и Договор за лизинг от същата дата 17.12.2019г., по
силата на който му е предоставено за ползване мобилно устройство HUAWEI модел Р30 Lite
Dual Pearl White за период от 23 месеца срещу заплащане на месечна лизингова вноска в
размер на 19.99 лв., съгласно уговорения погасителен план по лизинговия договор, както и с
правото на абоната след изтичане на 23-месечния срок на договора срещу заплащане на
допълнителна сума от 19.99 лв. да придобие собствеността върху лизинговата вещ /чл. 1, ал.
2 от договора за лизинг/.
Сочи се, че въз основа на посочения договор ответникът е ползвал предоставяните от
Дружеството мобилни услуги, като потреблението е фактурирано под клиентския номер на
абоната № **********.
Излага се, че съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор при ползване
на услуги чрез индивидуален договор заплащането на ползваните услуги се извършва въз
основа на фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя. При сключване на
индивидуален договор всеки потребител - страна по договора бива уведомен за датата от
месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не
освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми.
Поддържа се, че ответникът не е изпълнил задължението си да заплати на Теленор
България дължимите месечни абонаменти, съобразно използваните от него услуги в общ
размер на 522.21 лв.
Твърди се, че неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на
потребените и фактурирани услуги на стойност 522.21 лв., е ангажирало договорната
отговорност на абоната по т. 11 от процесните договори за услуги, като във връзка с чл.75,
вр.с чл. 196, в) от ОУ на мобилния оператор, Теленор е прекратил едностранно
индивидуалните договори на ответника Д. Д. Д. за ползваните абонаменти и е издал крайна
фактура № **********/25.07.2020г.
2
Сочи се, че неизпълнението на ответника е обусловило правото на мобилния
оператор да ангажира договорната отговорност на абоната, съгласно изричната клауза,
съдържаща се в т. 11 от договорите, като начисли в крайната издадена фактура неустойка за
предсрочно прекратяване на сключения абонамент. Претендираната неустойка в размер на
49.43 лв., представляваща стойността на три месечни абонаменти такси на ползваната
програма за всеки ползван номер. Съгласно т. 11 от договорите, в случай на прекратяване на
подписан договор преди изтичане на уговорения срок по вина или инициатива на
Потребителя или по нарушение на задълженията му по договора или приложения/документи
свързани с него, същият е длъжен да заплати за всяка СИМ карта, по отношение на която е
налице прекратяване (1) неустойка в размер на всички стандартни месечни абонаменти за
периода от прекратяване на договора до изтичане на уговорения срок, като сумата не може
да надвишава трикратния размер на стандартните месечни абонаменти, взети без ДДС. (2) а
в случай, че е предоставяна отстъпка от цената на месечния абонамент, потребителят дължи
и възстановяване на част от стойността на ползваните отстъпки, съответстващи на
оставащия срок на договора. (3) В случаите, в които на абоната е предоставено мобилно
устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в подписания договор или по
предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл, Потребителят дължи такава част от
разликата между стандартната йена на устройството (в брой и без абонамент) съгласно
ценовата листа, действаща към момента на сключване на договора и заплатената от него при
предоставянето му (в брой или съответно обща лизингова цена по договора за лизинг),
какъвто съответства на оставащия срок на договора. Видно е, че уговорената клауза е в
унисон с предписанията на Комисия за защита на потребитЕ.те и с уговореното в
постигнатата Спогодба.
Излага се, че неустойката в размер на 49.43 лв. се формира, както следва:
32.46 лв. - неустойка за предсрочно прекрачване на абонамент, представляваща 3
месечни абонаментни такси, където стойността на абонамента е взета без ДДС, или 10.82 лв.
х 3 = 32.46лв.
16.97 лв. - неустойка за предоставено за ползване мобилно устройство SAMSUNG
Galaxy J6 Plus Dual Red co, c отстъпка от стандартната цена, съгласно т.7 от договора за
мобилни услуги от дата 11.03.2019 г.
Поддържа се, че поради прекратяване на договора за мобилни услуги и
преустановяване на предоставяните услуги, на основание т. 12, ал. 2 от Общите условия,
приложени към лизинговия договор, дължимите месечните вноски за предоставените на
абоната лизингови вещи и мобилни устройства са обявени за предсрочно изискуеми.
Съгласно чл. 3 (2) от договора за лизинг, сключен към абонамента за мобилния номер
месечните лизингови вноски се фактурират от лизингодателя и заплащат от
лизингополучателя съгласно сроковете, условията и начина за плащане на задълженията на
лизингополучателя в качеството му на абонат на мобилни услуги, съгласно сключения
между страните договор за предоставяне на такива услуги и Общите условия на „ Теленор
България “ ЕАД.
3
Твърди се, че при сключване на процесните договори е посочена предпочетена дата
на фактуриране на услугите 25-то число от месеца. Така, падежът на лизинговите вноски е
указания в месечните фактури срок за заплащане на фактурираните услуги.
Посочва се, че поради неизпълнението на абоната да заплати в указаните срокове
дължими към оператора месечни плащания, довело до предсрочното прекратяване по вина
на абоната на индивидуалния му абонамент за ползвания мобилен номер, на основание чл.
12, ал. 2 от Общите условия към договора за лизинг /„Месечните вноски и други плащания
стават предсрочно изискуеми в случай на прекратяване на договорите за мобилни или
фиксирани услуги, както и в случай на забава на дължими съгласно тези договори
плащания“/, са обявени за предсрочно изискуеми лизинговите вноски, дължими от месеца
на издаване на крайната фактура по всеки абонатен номер, съгласно уговорения погасителен
план, както следва:
За мобилно устройство марка HUAWEI модел РЗО Lite Dual Pearl White, се дължи
цената в размер на 339.83 лв., представляваща 16 бр. незаплатени лизингови вноски,
дължими за периода от месец 07/2020г. до месец 11/2021 г., съгласно уговорения
погасителен план и една допълнителна вноска за изкупуване на устройството в размер на
19,99 лв.
За мобилно устройство марка SAMSUNG модел Galaxy J6 Plus Dual Red, се дължи
цената в размер на 164.72 лв., представляваща 16 бр. незаплатени лизингови вноски,
дължими за периода от месец 07/2020г. до месец 02/2021г., съгласно уговорения
погасителен план и една допълнителна вноска за изкупуване на устройството в размер на
20.59 лв.
За пакет базови аксесоари /BASIC ACCESSORIES Team Group USB 3.0 flash memory
16 GB; BASIC ACCESSORIES 3MK Hard Glass HUAWEI P30 Lite; BASIC ACCESSORIES
CLEAN SEEN Display Cleaner White; BASIC ACCESSORIES 4Smarts slim case Purple Galaxy
А50/ ce дължи цената в размер на 33.32 лв., представляваща 16 бр. незаплатени лизингови
вноски, дължими за периода от месец 7/2020 г. до месец 11/2021 г., съгласно уговорения
погасителен план и една допълнителна вноска за изкупуване на устройството в размер на
1.96 лв.
Излага се, че като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния
оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛЕАРИЯ“ ЕАД ответникът Д. Д. Д. се е съгласила и е приела
Общите Условия на Оператора за взаимоотношения с потребитЕ.те на мобилни телефонни
услуги. Съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор има право да получава в срок всички
плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и на уговореното място.
Според чл. 71 „Потребителят е длъжен да заплаща определените от Теленор цени по начин и
в срокове за плащане, посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на
фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. Незаплащането в срок на
издадените от Оператора на абоната фактури за ползваните мобилни услуги е обусловило
правото на Теленор /чл. 75 от ОУ/ да прекрати едностранно индивидуалния договор на
ответника. При неспазване на което и да е задължение по част XIII от тези Общи условия
4
или в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя,
Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на услугите, или при условията на
т. 196, в) да прекрати едностранно индивидуалния договор с потребителя или да откаже
сключване на нов договор с него“.
Поддържа се, че съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имат права
и задължения, описани в него и общите условия на доставчика на мобилни услуги. Към
индивидуалния договор се прилагат клаузите на публикуваните общи условия и те са
неразделна част към него. По силата на същите, индивидуалният договор влиза в сила от
момента на подписването му от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор
са в сила общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.
Твърди се, че в чл. 20 от Общите условия е посочено, че, всички услуги се заплащат в
зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно действащата ценова листа на
Теленор. Съгласно чл. 23, б) месечния абонамент осигурява достъп до услугите, за които е
сключен индивидуален договор и включва разходите за поддръжка на Мрежата и се
предплаща от потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя
абонаментен план/програма/пакет. По силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не
освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума. Потребителят
отговаря и дължи връщане на оператора и на всякакви допълнителни/извънредни/ разходи,
свързани със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен ред. Съгласно чл. 27
от Общите условия плащането на посочената във фактурата сума се извършва в срока
указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. При неспазване
на срока, потребителят дължи неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден
закъснение.
Сочи се, че в конкретният случай ответникът Д. Д. Д. е подписала договор за услуги с
мобилния оператор, ползвала е процесиите мобилни номера и не е изпълнила задължението
си по договор да заплаща стойността на предоставените услуги, като с това си поведение е
изпаднала в забава. Издадени са фактури и в срок не ги е заплатила.
Твърди се, че ищецът е подал заявление за издаване на заповед за изпълнение по чл.
410 ГПК, въз основа на което е образувано ч. гр. д. № 1577/2022 г. по описа на Районен съд -
Видин, и по което е издадена заповед за изпълнение, срещу която е подадено възражение от
длъжника.
Иска се от съда да постанови решение, с което да признае за установено по
отношение на ответника, че дължи на ищцовото дружество сумата в размер на 537.87 лева,
представляваща незаплатени лизингови вноски от които:
- 339.83 лв. по Договор за лизинг от дата 17.12.2019 г., за мобилно устройство марка
HUAWEI модел Р30 Lite Dual Pearl White, дължими за периода от месец 07/2020г. до месец
11/2021 г.
- 33.32 лв. по Договор за лизинг за базови аксесоари от дата 17.12.2019 г., дължими
за периода от месец 7/2020 г. до месец 11/2021 г.
5
- 164.72 лв. по Договор за лизинг от дата 11.03.2019 г., за мобилно устройство марка
SAMSUNG модел Galaxy J6 Plus Dual Red, дължими за периода от месец 07/2020г. до месец
02/2021 г.
Иска се от съда да постанови решение, с което да признае за установено по
отношение на ответника, че дължи на ищцовото дружество сумата в размер на 49.43 лева -
неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент, представляваща
неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата 11.03.2019 г. за
мобилен номер +359*********.
Претендират се направените разноски в исковото и заповедното производство.
На ответника е изпратен препис от исковата молба, като съобщението до същия е
връчено на 05.01.2023 г. На 07.02.2023 г. /видно от пощенското клеймо на пощенския плик/
е подадено възражение от ответника, в което моли съда да изиска справка по банковата
сметка в ОББ – Видин, от където може да се установи, че ответницата е превела по
задължението си към ищеца сумата от 1050.00 лева. Ответницата твърди, че превела сумата
от телефона си чрез онлайн банкиране. Сочи, че от банката й заявили, че не може да изисква
разпечатка от превода, поради което моли съда да изиска същата. Излага, че няма
възможност да заплати исковите суми, които ищецът твърди, че му дължи, тъй като сочи, че
не е ползвала такива услуги. Поддържа, че исковия период касае ковид пандемията, когато
доходите й драстично спаднали. Посочва, че е подала отговора след срока, тъй като три
месеца полагала непрестанни грижи за майка си и брат си, които починали в този период,
като сочи, че брат й починал на 05.02.2023 г., поради което не успяла да подаде отговора в
срок.
Съдът счита, че посочените от ответницата обстоятелства за неподаването на отговор
в срок са именно посочените в чл. 133 от ГПК особени непредвидени обстоятелства, поради
което ПРИЕМА подадения отговор на исковата молба.
На ищеца е изпратен препис от отговора, като му е указано да вземе становище по
същия. С молба вх. № 3548/27.03.2023 г. ищецът е представил извлечение от системата на
„Йеттел България“, което съдържа задължението, падежът и постъпилите плащания за
периода 25.12.2019 г. до 25.07.2020 г., като е посочено, че като крайно салдо е записана
сумата в размер на 587.03 лева, която сума се претендира от ищеца в настоящото
производство. Ищецът сочи, че плащанията за посочения период възлизат на сума в размер
на 1570.78 лева, към която сума ищецът няма никакви претенции, тъй като същата е
заплатена преди депозиране на заявлението по чл. 410 от ГПК.
По делото са събрани писмени доказателства, приложено е ч.гр.д. № 1577/2022 г. по
описа на Районен съд – Видин. Назначена и изслушана е съдебно-счетоводна експертиза.
В съдебно заседание на 30.05.2023 г. ответницата е признала дължимостта на
исковите претенции.
С оглед данните по делото, съдът намира следното от фактическа страна:
Ищцовото дружество е сключило с ответника следните договори за мобилни услуги:
6
Договор № *********/20.10.2016 г. за мобилен номер +359*********, допълнително
споразумение от 25.11.2019 г. и Договор за лизинг от 17.12.2019 г., с който лизингодателят
предоставя за ползване пакет базови аксесоари. По договора за лизинг ответникът дължи
заплащане на 23 вноски по 1.96 лева.
На 11.03.2019 г. е сключен Договор за мобилни услуги за мобилен номер
+359********* и от същата дата е сключен и Договор за лизинг, с който мобилният оператор
предоставя на ответника устройство SAMSUNG, модел GALAXY J6 Plus Dual Red на
преференциална цена.
На 17.12.2019 г. е сключен Договор за мобилни услуги за мобилен номер
+359*********, от същата дата е сключен и Договор за лизинг, с който мобилният оператор
предоставя на ответника устройство HUAWEI, модел P30 Lite Dual Pearl White на
преференциална цена.
Към всеки от сключените договори е приложена ценова листа за абонаментните
планове, които цени са съобразени с приложените към издадените фактури приложения за
предоставени и използвани пакетни услуги от абоната.
Фактурите са издавани на клиентски номер ********* с потребител Д. Д. Д. с общото
потребление за мобилните фиксирани номера по сключените договори за мобилни услуги и
към всяка издадена фактура има приложения за използвани и предоставени пакетни услуги
от мобилните номера.
Във всяка издадена фактура се отразяват внесени плащания, направени през периода
за който се издава фактурата, ако има такива, както се отразяват и задължения от предходен
период с ДДС ако има такива.
За исковия период по издадените фактури от 25.03.2020 г. до 25.07.2020 г. са
направени плащания от ответника в общ размер от 1396.78 лева, внесени по дати, както
следва: на 02.03.2020 г. – внесени 220.00 лева, на 26.03.2020 г. – внесени 126.78 лева и на
26.08.2021 г. – внесени 1050.00 лева.
Ответникът е направил последно плащане по издадени фактури от ищеца, като е
внесъл на 26.08.2021 г. сумата от 1050.00 лева, която сума е отразена в счетоводните
регистри на ищеца.
За ползваните от абоната услуги за процесния период от 25.03.2020 г. до 25.07.2020 г.
ищецът е издал на ответника следните данъчни фактури, които вещото лице е посочило в
заключението си, че не са заплатени към датата на изготвяне на експертизата:
За клиентски номер ********* с фиксирани номера са издадени следните фактури:
1.Фактура № **********/25.03.2020 г. на стойност с ДДС в размер на 172.36 лева /за
период от 25.03.2020 г. до 24.04.2020 г., от които: за месечни такси, разговори 96.12 лева и
19.22 лева ДДС + 8.49 лева застраховки чл. 47 + вноска лизинг 48.53 лева/.
Към 01.03.2020 г. неплатеният остатък от предходен период е 346.78 лева. На
02.03.2020 г. е преведена от ответника сумата от 171.52 лева.
7
2.Фактура № **********/25.04.2020 г. на стойност с ДДС в размер на 165.40 лева /за
период от 25.03.2020 г. до 24.04.2020 г., от които: за месечни такси, разговори – 90.32 лева,
ДДС – 18.06 лева + застраховка 8.49 лева + вноска лизинг 48.53 лева/.
Срокът на плащане на сумата е 10.05.2020 г., към фактурата е приложено извлечение
от потреблението на ползваните номера.
На 02.03.2020 г. е преведена от ответника сумата от 48.48 лева.
3.Фактура № **********/25.05.2020 г. на стойност с ДДС в размер на 160.96 лева /за
период от 25.04.2020 г. до 24.05.2020 г., от които: месечни такси – 86.62 лева, ДДС – 17.32
лева + 8.49 лева застраховка + 48.53 вноска лизинг/.
Срокът за плащане на сумата е 09.06.2020 г., към фактурата е приложено извлечение
от потреблението на ползваните мобилни номера.
На 26.03.2020 г. е преведена от ответника сумата от 126.78 лева.
4.Фактура № **********/25.06.2020 г. на стойност с ДДС в размер на 23.49 лева
На 26.08.2021 г. е предена от ответника сумата от 23.49 лева.
5.Фактура № **********/25.07.2020 г. на стойност с ДДС в размер на 1115.09 лева.
На 26.08.2021 г. е преведена от ответника сумата от 1026.51 лева.
Общо главница по издадените на ответника фактури от 25.03.2020 г. до 25.07.2020 г.
за отчетен период от 25.02.2020 г. до 25.07.2020 г. е 1984.08 лева в т.ч. начислени неустойки
1115.09 лева и за мобилни услуги по фактури – 868.99 лева. Направените плащания по
издадените фактури от ответника са в размер на 1396.78 лева. Неплатената стойност от
ответника по издадените фактури за периода е 587.30 лева.
От заключението на вещото лице се установява също, че дължимите се суми, са в
претендираните от ищеца размери в исковата молба, а именно: 339.83 лева – по договор за
лизинг от 17.12.2019 г. за периода от м.07.2020 г. до м.11.2021 г., 33.32 лева – по договор за
лизинг от 17.12.2019 г. за периода от м.07.2020 г. до м.11.2021 г, 164.72 лева – по договор за
лизинг от 11.03.2019 г. за периода от м.07.2020 г. до м.02.2021 г. и 49.43 лева – неустойка за
предсрочно прекратяване на договорен абонамент от 11.03.2019 г.
Със заключението на вещото лице е даден отговор на поставените задачи. Същото е
обективно, компетентно изготвено и относимо към предмета на доказване в производството,
поради което е прието от съда.
В съдебно заседание на 30.05.2023 г. ответницата се е явила лично и е признала
дължимостта на исковите претенции.
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни
изводи:
Ищцовото дружество претендира плащане на дължими и незаплатени лизингови
вноски, както и начислени неустойки поради предсрочно прекратяване на договори.
Между страните са възникнали валидни облигационни правоотношения, по силата на
8
които операторът е предоставил на абоната телефонни номера и мобилни устройства на
лизинг, при съответни месечни такси и условия и срок на действие на договорите, срещу
задължението за заплащане на уговорените цени на услугите - абонаментни такси и цени на
услуги извън включените в съответния тарифен план, също така и лизингови вноски за
закупените мобилни устройства. В договорите се съдържа описание на тарифният план,
ценовите условия, като са посочени задълженията на абоната и последиците от
неизпълнението им, свързани с начисляване на неустойки.
В договорите за мобилни услуги /стр. 3 от договорите/ и допълнителните
споразумения към договорите е уговорено, че в случай на прекратяване на договора преди
изтичане на срока, посочен в раздела на договора по вина или инициатива на потребителя
или при нарушение на задълженията му по договора или други документи, свързани с него,
в това число приложимите Общи условия, последният дължи за всяка СИМ карта, по
отношение на която е налице прекратяване: (а) неустойка в размер на всички стандартни
месечни абонаменти за периода от прекратяване до изтичане на уговорения срок, като
максималният размер на неустойката не може да надвишава трикратния размер на
стандартните месечни абонаменти. В допълнение на неустойката по предходното изречение,
потребителят дължи и възстановяване на част от ползваната стойност на отстъпките от
абонаментните планове съответстваща на оставащия срок на договора; и (б) в случаите, в
които е предоставено устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в договора или
по предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл, потребителят дължи и такава
част от разликата между стандартната цена на устройството (в брой, без абонамент),
съгласно действащата към момента на сключване на договора ценова листа, и заплатената
от него при предоставянето му (в брой или обща лизингова цена по договора за лизинг),
съответстваща на оставащия срок на договора.
Договорите по своето съдържание и допълните споразумения към тях отговарят на
законовите изисквания за договори, сключени при общи условия, като те включват
необходимите реквизити за страни, предмет, срок и описание на услугите, а липсващите
елементи могат да бъдат заместени от общите условия, които са неразделна част от тях. Те
са приети с положения подпис на абоната в самите договори, който не е оспорен и по този
начин лицето е декларирало, че е запознато с тях.
Досежно дължимостта на остатъка от лизинговите вноски за предоставените на
ответника мобилни устройства съдът намира следното: Сред съществените условия на
договора за оперативен лизинг е задължението на лизингодателя да предостави за ползване
на насрещната страна лизинговата вещ. Изпълнението на това задължение е доказано в
настоящото производство. С подписване на процесните договори за лизинг ответникът е
декларирал обстоятелството, че съответните лизингови вещи не само са му предадени, но и
са били годни за употреба, изрядно функциониращи, съответстващи напълно на
договорените технически характеристики и придружени от цялата необходима
документация. В тази си част договорите за лизинг имат характер и на разписка относно
удостоверяване от потребителя на реалното предаване на вещите от лизингодателя и
9
получаването им от лизингополучателя.
В чл. 12, ал. 2 от Общите условия на договорите за лизинг е уговорено, че месечните
вноски и другите дължими възнаграждения стават предсрочно изискуеми в случай на
прекратяване на договора/ договорите за предоставяне на мобилни и/или фиксирани услуги
сключени от лизингополучателя, както и в случай на забава в плащане на дължими съгласно
тези договори плащания.
В Общите условия на „Теленор България” ЕАД за взаимоотношенията с потребитЕ.те
на електронни съобщителни услуги е предвидено, че когато потребител, с вече сключен и
действащ индивидуален договор, сключи нов индивидуален договор, всички използвани от
него услуги преминават на обща сметка и се заплащат по една фактура – т. 18. Съответно т.
23, б. „б” и „в” от Общите условия предвиждат абонатите да заплащат месечния абонамент,
който се предплаща от потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от
потребителя абонаментен план/програма/пакет, и месечна цена за ползвани услуги,
представляваща сумата от стойността на всички услуги, ползвани от потребителя през
дадения месец. В т. 26 и т. 27 от Общите условия е предвидено при ползване на услуги чрез
индивидуален договор заплащането на ползваните услуги да се извършва въз основа на
фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя. При сключване на
индивидуален договор всеки потребител – страна по договора бива уведомен за датата от
месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не
освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми. Плащането
на посочената във фактурата сума се извършва в срока, указан в нея, но не по-късно от 18
дни след датата на издаването й. В случай, че сумата по фактурата не е заплатена в срок,
Теленор има право да ограничи и/или спре достъпа на потребителя до услуга/услугите, с
изключение на достъпа до услугите за спешни повиквания, до заплащане на дължимите
суми. Съгласно чл. 19б, б. „в” от Общите условия Теленор има право едностранно да
прекрати индивидуален договор, срочен или безсрочен, в случай че потребителят не е
платил дължими суми след изтичането на сроковете за плащане по индивидуалния договор,
съответно съгласно Общите условия.
С оглед неспазване на погасителните планове за заплащане на лизингови вноски и
предвид обстоятелството, че ответникът не е върнал лизинговите вещи на мобилния
оператор, ищецът е реализирал правото си да обяви за предсрочно изискуеми оставащите
лизингови вноски за предоставените с договорите за лизинг мобилни устройства.
Настъпването на предсрочната изискуемост на остатъка от цената на лизинговите
вещи не е обвързано с разваляне на договорите за лизинг и не е довело до никакви
допълнителни задължения за лизингополучателя по договорите за лизинг, тъй като в който и
момент след възникването им да е било реализирано това право на лизингодателя,
начислената сума е щяла да представлява механичен сбор от лизинговите вноски, дължими
до изтичането на съответния договор. Доколкото устройствата не били върнати, цената им
не е била напълно изплатена и не са предприемани действия по разваляне на договорите за
лизинг /на основание чл. 10 от Общите условия/, вкл. и от лизингополучателя, т.е.
10
договорите са запазили първоначално уговорените си срокове на действие.
Към датата на подаване на заявлението по чл. 410 от ГПК по ч.гр.д. № 1577/2022 г. –
25.07.2022 г. срокът на процесните договори за лизинг, всеки от тях сключен за период от 23
месеца е изтекъл и падежът на всички уговорени лизингови вноски е настъпил.
Следователно ответникът не е изпълнил задължението си да плати лизингови вноски,
задълженията са обявени за предсрочно изискуеми, като впоследствие е настъпил и
крайният им падеж.
От страна на ответника не са представени доказателства за изпълнение на
договорените и отразени във фактурите парични задължения по договорите за абонаментни
такси и лизингови вноски, поради което съдът приема, че същият не е изпълнил поетите с
договорите задължения. Същият не оспорва това обстоятелство, а напротив признава
дължимостта на исковите претенции.
Съгласно чл. 92 от ЗЗД задължението за неустойка възниква при неизпълнение на
конкретно задължение за едната страна по договора, като страните следва да са уговорили
начина, по който евентуално ще бъде начислявана неустойката.
Съдът намира, че ответникът е изпаднал в забава, доколкото не е изпълнил в
указания във фактурите срок задължението си към ищеца. Съгласно посоченото в
договорите и допълнителните споразумения, ако договорът бъде прекратен по вина на
абоната, включително при неплащане на дължими суми, абонатът дължи неустойка в размер
на не повече от трикратния размер на месечните такси.
В настоящият случай, абонатът - длъжник е сключил Договори за мобилни услуги с
оператора, като се е съгласил 24 месеца да заплаща месечна абонаментна такса срещу
задължението на последния да му предоставя достъп до мобилната мрежа. Абонатът е
подписал договор с конкретен оператор, при условията уговорени в договора. При
сключване на договора, на абонатът са предоставени преференциални условия, за да получи
мобилни устройства, като същият е получил възможността да вземе мобилни устройства на
цена, по-ниска от пазарната, от която възможност длъжникът се е възползвал. Предвид
сключените 24-месечени абонаменти, абонатът е получил мобилните устройства на цена,
която е много по-ниска от пазарната, но с оглед задължение на потребителя да запази
облигацията за 2 години.
Следва да се има предвид още, че абонатът е имал свободата да сключи безсрочен
абонамент, както и да вземе предплатена СИМ карта, щом като не е искал да се обвърже с
договор за 24 месеца, но тогава не би получил отстъпките и условията, който следват от
срочния абонамент. Устройствата са предоставени по повод и поради това, че ответникът е
избрал „Теленор България“ ЕАД за свой доставчик на мобилни услуги. При положение,
обаче, че абонатът е променил решението си и е преустановил изпълнението на
задълженията си по договорите, необосновано е да се ползва от преференциите на лоялните
клиенти за закупуване на устройства на специални, по- ниски цени. Ето защо тази клауза от
договорите не води до заключение за възлагане на необосновано високи тежести върху
11
потребителя, а възстановява баланса в отношенията.
В конкретния случай, ответникът е получил повече от това, което е престирал по
договора. Най-малкото той е придобил собствеността на мобилните устройства, като не е
заплатил цената, която се дължи.
Съдът намира, че не се претендират суми основани на неравноправни клаузи по
смисъла на чл. 143 от ЗЗП. Неустойката не се формира от стандартните за договора месечни
абонаментни такси за всяка СИМ карта до края на договора. Точно обратното- ищецът
претендира стойността на 3-месечни абонаментни такси без ДДС, както и такава част от
разликата между стандартната цена на устройството (в брой, без абонамент), съгласно
действащата към момента на сключване на договора ценова листа, и заплатената от него при
предоставянето му (в брой или обща лизингова цена по договора за лизинг), съответстваща
на оставащия срок на договора. Чл. 143, ал. 2, т. 5 от ЗЗП е насочен към избягване
понасянето на прекомерни тежести върху икономически по-слабата страна. Заключение за
несъразмерност на дължимото обезщетение, договорено като неустойка, със загубите на
търговеца, следва да бъде изведено по правилата на житейската логика. Видно е, че
процесните договори и допълнителните споразумения са със срок на действие 24 месеца.
Неизпълнението на абоната е започнало в началото на съответните отчетни периоди, а
именно ответникът е извършил плащане на 26.03.2020 г., след което чак на 26.08.2021 г.
Вследствие на това търговецът е прекратил предсрочно процесния абонамент, т.е.
търговецът ще се лиши от съответните месечни абонаментни такси, за които е бил готов да
предостави мобилни услуги за останалия период на договорите. Именно така уговорената
сума за неустойка цЕ. постигане на основните функции на неустойката - превантивна - да
стимулира страната да изпълни задължението си, обезпечителна - да осигури точното
изпълнение на договора и обезщетителна - да компенсира вредите, възникващи за кредитора
от неизпълнението на договора. При положение, че на търговеца не са заплатени месечните
абонаментни такси за оставащия период на договорите и доколкото неговото първоначално
очакване е да получи 24 такива (колкото месеца е срокът на договорите), то заплащането на
обезщетение в размер на 3-месечни абонаментни такси не може да бъде прекомерно и
необосновано високо.
Неустойката е индивидуално договорена в сключените допълнителни споразумения
към договорите, като ясно е посочен начина на формирането й - същата представлява
трикратния размер на месечната такса. Отделно в договорите и допълнителните
споразумения изрично е уговорена следната клауза: „(б) в случаите, в които е предоставено
устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в договора или по предходно
подписан документ, чийто срок не е изтекъл, потребителят дължи и такава част от разликата
между стандартната цена на устройството (в брой, без абонамент), съгласно действащата
към момента на сключване на договора ценова листа, и заплатената от него при
предоставянето му (в брой или обща лизингова цена по договора за лизинг), съответстваща
на оставащия срок на договора.“ Така определена, неустойката не противоречи на добрите
нрави, нито поставя потребителя в неравноправно положение. Същата служи като
12
обезщетение за вредите от неизпълнението, без да е нужно те да се доказват.
С оглед на гореизложеното, съдът намира, че ответникът дължи претендираните от
ищеца суми, поради което предявените искове следва да бъдат уважени.
В случая основателна се явява и претенцията за присъждане на направените
разноски.
Съобразявайки т. 12 на ТР № 4/2013 на ОС ГТК на ВКС и изхода на делото
ответникът следва да понесе отговорността за разноските, както в исковото, така и в
заповедното производство.
В тази връзка ответната страна следва да заплати на ищеца направените разноски по
настоящето производството, в общ размер от 485.00 лева /25.00 лева за внесена държавна
такса, 360.00 лева адвокатско възнаграждение и 100.00 лева възнаграждение за вещо лице/.
Ответникът следва да заплати направените в заповедното производство разноски в общ
размер на 205.00 лева /25.00 лева – за държавна такса и 180.00 лева – адвокатско
възнаграждение/.
Водим от горното, Съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на Д. Д. Д. с ЕГН **********, с
адрес: с. ******, обл. ******, ул. ******, че дължи на „Йеттел България” ЕАД /с
предишно наименование „Теленор България” ЕАД/, ЕИК *********, със седалище и адрес
на управление: гр. София, ж.к. „Младост 4“, Бизнес парк София, сграда 6 следните суми:
сумата в размер на 537.87 лева, представляваща незаплатени лизингови вноски от
които:
- 339.83 лв. по Договор за лизинг от дата 17.12.2019 г., за мобилно устройство марка
HUAWEI модел Р30 Lite Dual Pearl White, дължими за периода от месец 07/2020г. до месец
11/2021 г.
- 33.32 лв. по Договор за лизинг за базови аксесоари от дата 17.12.2019 г., дължими
за периода от месец 7/2020 г. до месец 11/2021 г.
- 164.72 лв. по Договор за лизинг от дата 11.03.2019 г., за мобилно устройство марка
SAMSUNG модел Galaxy J6 Plus Dual Red, дължими за периода от месец 07/2020г. до месец
02/2021 г.
сумата в размер на 49.43 лева - неустойка за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент, представляваща неустойка за предсрочно прекратяване на договорен
абонамент от дата 11.03.2019 г. за мобилен номер +359*********.
ОСЪЖДА Д. Д. Д. с ЕГН **********, с адрес: с. ******, обл. ******, ул. ****** да
заплати на „Йеттел България” ЕАД /с предишно наименование „Теленор България” ЕАД/,
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, ж.к. „Младост 4“, Бизнес
13
парк София, сграда 6, направени разноски в заповедното производство по ч.гр.д №
1577/2022 г. по описа на Районен съд - Видин в общ размер на 205.00 лева /25.00 лева –
държавна такса и 180.00 лева – адвокатско възнаграждение/.
ОСЪЖДА Д. Д. Д. с ЕГН **********, с адрес: с. ******, обл. ******, ул. ****** да
заплати на „Йеттел България” ЕАД /с предишно наименование „Теленор България” ЕАД/,
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, ж.к. „Младост 4“, Бизнес
парк София, сграда 6, направените разноски в исковото производство в общ размер на
485.00 лева /25.00 лева за внесена държавна такса, 360.00 лева адвокатско възнаграждение и
100.00 лева възнаграждение за вещо лице/.
Решението може да бъде обжалвано пред Окръжен съд - Видин в двуседмичен срок
от връчването му на страните, като след влизането му в сила да се приложи препис по ч.гр.д.
№ 1577/2022 г. по описа на Районен съд - Видин.
Съдия при Районен съд – Видин: _______________________
14