Определение по дело №3798/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2589
Дата: 30 декември 2019 г. (в сила от 28 февруари 2020 г.)
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20197180703798
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 декември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

№ 2589/30.12.2019г.

 

гр.Пловдив , 30 . 12 . 2019г.

 

Административен съд - Пловдив, VI състав, в закрито заседание на тридесети декември през две хиляди и деветнадесета година, в състав :

                                                                  Административен съдия : Здравка Диева

 

като разгледа докладваното от съдията адм.дело № 3798/2019г., взе предвид следното :

            Делото е образувано след постановяване на Определение № 2487/10.12.2019г. по адм.д.№ 3774/2019г., АС – Пловдив, с което жалбата на Е.Т.К.,***, против Решение № I, прието с Протокол № 40 от 30.10.2019г. на ЕСУТ при Община Раковски, е отделена за самостоятелно разглеждане. Според приложенията към цитираното определение на АС – Пловдив, с жалба от 02.12.2019г. /л.5/, Е. К. оспорва мълчалив отказ на главен архитект на Община Раковски във вр. с искане вх.№ 94Е-59-11/20.09.2019г. за одобряване/съгласуване на инвестиционен проект и издаване на разрешение за строеж „Допълващо застрояване“, подобект „навес“ ЗП/РЗП – 14,85кв.м., в УПИ XII – 1640, 2407 за жилищно строителство, кв.75 по ПУП на кв.Генерал Николаево, гр.Раковски и алтернативно – оспорен е и изричен отказ на ЕСУТ при Община Раковски, обективиран в Решение № I, взето с Протокол № 40 от 30.10.2019г. за одобряване/съгласуване на инвестиционен проект и издаване на разрешение за строеж, постановен по искане вх.№ 94Е-59-11/20.09.2019г. за посочения строеж, като е поискано отказът да бъде отменен като незаконосъобразен, алтернативно обявен за нищожен – постановен от некомпетентен орган, с връщане на преписката за произнасяне от главен архитект на община Раковски.

            1. На 27.12.2019г. постъпиха заверени преписи на заявлението вх.№ 94Е-39-11/20.09.2019г. и на Решението на ЕСУТ при Община Раковски № I, прието с Протокол № 40 от 30.10.2019г.

            Според съдържанието на обжалваното решение на ЕСУТ при Община Раковски, същото е прието във вр. със заявление вх.№ 94Е-39-11/20.09.2019г., подадено от Е.К. ***. Заявлението е за съгласуване и одобряване на инвестиционни проекти, по които се издава разрешение за строеж по отношение УПИ XII – 1640, 2407 за жилищно строителство, гр.Раковски.

            ЕСУТ при Община Раковски приел решение със следния текст : „На основание чл.148 ал.7 от ЗУТ, ЕСУТ, отказва да съгласува инвестиционния проект и издаде разрешение за строеж на обект „Допълващо застрояване“, подобект „Навес Две“ ЗП/РЗП – 14,85кв.м., в УПИ XII – 1640, 2407 за жилищно строителство, кв.75 по ПУП на кв.Генерал Николаево, гр.Раковски“. В обстоятелствената част на решението на колективния помощен орган е посочено, че на 26.09.2019г. е извършена проверка от РДНСК гр.Пловдив и контролните органи при Община Раковски и е констатирано незаконно строителство в УПИ XII – 1640, 2407 за жилищно строителство, кв.75 по ПУП на кв.Генерал Николаево, гр.Раковски – собственост на Е.К.. Изброени са поотделно съставени констативни актове /5 бр./ по отношение констатираното незаконно строителство – по северната и южната регулационна линия на УПИ XII – 1640, 2407.

            В писменото уведомление на община Раковски с представяне на заявлението на жалбоподателката и решението на ЕСУТ при Община Раковски, е отразено, че инвестиционният проект е изтеглен от възложителя, след като е разгледан от ЕСУТ и върнат с Решение № I, прието с Протокол № 40 от 30.10.2019г. на ЕСУТ при Община Раковски

            2. В случая компетентен орган за произнасяне по заявлението на К. е главният архитект на общината /чл.145 ал.1 т.1 вр. с ал.2 и чл.146 ЗУТ; чл.148, чл.149 ЗУТ/. Приетото решение на ЕСУТ при Община Раковски е във вр. с цитираното заявление на жалбоподателката за съгласуване и одобряване на инвестиционни проекти, по които се издава разрешение за строеж, по отношение УПИ XII – 1640, 2407 за жилищно строителство, гр.Раковски, но не е индивидуален административен акт. Вярно е, че решението на ЕСУТ съдържа изявление за отказ, но фактът не му придава квалификацията на подлежащ на съдебно оспорване административен акт. В тази вр. се отбелязва предназначението на експертния съвет по устройство на територията /ЕСУТ/, според чл.6 ал.1 ЗУТ : „Националният експертен съвет по устройство на територията и регионална политика, областните и общинските (районните) експертни съвети по устройство на територията извършват консултативна и експертна дейност.”. ЕСУТ е помощен орган, който според ЗУТ не разполага с властнически правомощия и не е административен орган, поради което е възприето в съдебната практика, че постановените от него актове не са административни по смисъла на чл. 21 ал. 1- 4 АПК /Решение № 5438 / 2018г.; Определение № 11358/2016г. – ВАС, Второ О. и др./. С решението на ЕСУТ не е поставен край на образуваното административно производство, тъй като не е налице произнасяне на органа, до който е отправено заявлението – главният архитект на община Раковски. Независимо от приетото решение, същото според възложените със ЗУТ функции и дейност на ЕСУТ - представлява становище от помощен експертен и консултативен орган, поради което не би могло да бъде квалифицирано на административен акт. Тоест, жалбата против решението на ЕСУТ е недопустима поради липса на подлежащ на оспорване индивидуален административен акт и следва да бъде оставена без разглеждане.

            Правото на защита в конкретиката на фактите е осъществено с оспорването на мълчалив отказ на Главния архитект на Община Раковски – по твърдението в жалбата за непроизнасяне на този орган, до който е подадено заявлението / мълчаливият отказ представлява бездействие на администрацията, в случаите когато административният орган има задължение да се произнесе по направено пред него искане./. Индивидуалният административен акт, подлежащ на съдебен контрол, е актът на главния архитект на общината /независимо от наименованието му – заповед, решение/, включително мълчаливият му отказ, като подготвящото го становище на ЕСУТ е част от административното производство в хипотеза, когато заявленията за одобряване на инвестиционен проект се разглеждат предварително от помощния експертен орган и като такова не подлежи на самостоятелно обжалване - чл. 21 ал. 5 АПК / Решение № 8170 от 7.06.2012г. на ВАС – сходен случай, макар по друг закон /.

            Мотивиран с изложеното, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

            Оставя без разглеждане жалбата на Е.Т.К.,***.

            Прекратява производството по адм.д.№ 3798/2019г. по описа на Административен съд-Пловдив.

            Определението може да се обжалва с частна жалба пред ВАС, в 7-дневен срок от получаване на съобщение за постановяването му.

 

                                                                               

                                                                                                Административен съдия :