Р Е Ш Е Н И Е
30.06.2020г.
номер .................. град ПЛЕВЕН
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛЕВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД на деветнадесети юни |
Шести наказателен състав година 2020 |
В публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
ВАЛЕРИ ЦВЕТАНОВ |
Секретар: Петя Антова
Като разгледа докладваното от съдия ЦВЕТАНОВ
НАХ дело номер 1065 по описа за 2020 година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВОТО е по реда на чл. 59 ал. І от ЗАНН.
С наказателно постановление №20-0938-000330 от 27.01.2020г. *** на сектор „Пътна полиция“ при О.н.М. *** е наложил на основание чл.53 от ЗАНН и чл.177, ал.3, т.1 от ЗДвП на А.И.А. ***, административно наказание глоба в размер на 500 лв.
Недоволен от издаденото наказателно
постановление е останал жалбоподателят А.И.А., който го обжалва в срок и моли съда да го отмени, като
незаконосъобразно. Представлява се от процесуалния си представител - адв. Г.,
който изразява становище, че при съставяне на акта за установяване на
нарушението и впоследствие издаденото въз основа на него наказателно
постановление не са били спазени
предвидените в разпоредбите на чл. 42 и чл.57 от ЗАНН реквизити за съдържанието
на същите, което представлява съществено процесуално нарушение, основание за отмяна на процесното наказателно
постановление.
За въззиваемата страна О.н.М. ***, не се явява представител и не изразява становище по съществото на спора.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, допустима е, разгледана по същество е основателна.
Обжалваното наказателно постановление е издадено въз основа на Акт серия АА №330 от 18.01.2020г. за установяване на административно нарушение от който е видно, че на същата дата около 15:30 часа на първокласен път I-3 Бяла-Ботевград км 89+500 с посока на движение към гр. София, жалбоподателят А. извършва следното: Управлява колесен трактор ***с рег. № *** с прикачен към него селскостопански инвентар, като при допустима обща ширина от 2,55 метра, съгласно чл.5, т.1, буква „а“ от Наредба №11 на МРРБ /03.07.2007г./ същият е с обща ширина от 3,40 метра, измерена със стандартизирано измервателно средство – ролетка. Има издадено разрешително РИ-211 от 09.01.2020г., което не важи за пътя, по който се движи.
Горните обстоятелства се установяват от показанията на разпитаните актосъставител К.Ч.П. и свидетеля С.П.Н., чиито показания съдът кредитира изцяло с оглед тяхната последователна и логическа изложеност, взаимна кореспондентност и съответствие с приложените по делото писмени доказателства. От показанията на актосъставителя П. и свидетеля Н. се установява, че на 18.01.2020г. около 15:30 часа на първокласен път I-3 Бяла-Ботевград км 89+500 с посока на движение към гр. София, жалбоподателят А. е управлявал колесен трактор ***с рег. № *** с прикачен към него селскостопански инвентар. Според показанията на актосъставителя П. и свидетеля Н. водачът – жалбоподател в настоящото производство, е осъществявал движение на извъгабаритно ППС по чл.2 на Наредба №11/03.07.2001г на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС без разрешение за дейности от специалното ползване на пътищата издадено от администрацията управляваща пътя /АПИ/. Актосъставителят П. и свидетелят Н. са категорични, че измерената с техническо средство ролетка широчина на ППС – трактор с прикачен инвентар, е 3,40м при допустима максимална широчина на ППС 2,55м, съгласно чл.5 ал.1 т.1 б“А“ на Наредбата, което обуславя необходимостта от разрешение. Съдът кредитира напълно показанията на актосъставителя П. и свидетеля Н., тъй като техните показания са конкретни, ясни и последователни, изясняват в пълнота всички факти и обстоятелства във връзка с възприетото от тях управление на ППС с широчина от 3,40м. Освен това няма данни по делото, които да създават съмнения относно обективността и безпристрастността на тези свидетели, или да сочат на наличието на мотив да набедят жалбоподателя А. в нарушение, което не е извършил. Още повече, че нито в съставения АУАН, нито по реда на чл.44 ал.1 от ЗАНН жалбоподателят А. не е направил възражение, че не е управлявал ППС с широчина от 3,40м без разрешение за дейности за специалното ползване на пътищата, издадено от АПИ.
При така приетото за установено от фактическа страна незаконосъобразно административнонаказващият орган е приел, че с действията си жалбоподателят А.И.А. е извършил нарушение по чл.139 ал.1 т.2 от ЗДвП и незаконосъобразно му е наложил административно наказание на основание чл.177 ал.3 пр.1 от ЗДвП. По същество отговорността на жалбоподателя е ангажирана за управление на извънгабаритно ППС по пътищата без необходимото за целта разрешение. Според съда жалбоподателят А. е извършил нарушение по чл.26 ал.2 т.1 б“А“ от Закона за пътищата, за което е следвало да бъде ангажирана отговорността на собственика на ППС или на превозвача по чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП. Измерените параметри на управлявания от жалбоподателя трактор с прикачен инвентар показват, че ППС е извънгабаритно по смисъла на § 1 т.1 от Допълнителните разпоредби на Наредбата, и съобразно разпоредбата на чл.26 ал.2 т.1 б”А” от ЗП движението на това ППС е забранено и се осъществява само с разрешение /разрешително или квитанция за платени пътни такси/ за дейност от специалното ползване на пътищата на администрацията, управляваща пътя /АПИ/. Както бе посочено по-горе по безспорен и несъмнен начин е установено, че жалбоподателят като водач на посоченото ППС не е представил на длъжностното лице на МВР валидно разрешение за движение на извънгабаритно ППС. В разпоредбата на чл.15 ал.3 от Наредба №11 от 03.07.2001г на МРРБ са определени лицата, на които е възложено задължението да снабдяват извънгабаритните превозни средства с посочените разрешителни и това са собствениците на извънгабаритните ППС или лицата, които извършват превозите. Съобразно тази правна норма собствениците на извънгабаритните ППС или лицата, които извършват превозите са длъжни да подадат в Агенция „ПИ” или в съответното областно пътно управление *** за издаване на необходимото разрешително по образец. Легална дефиниция за лица, които извършват превози е дадена в § 1 т.5 от ДР на ЗАП, а именно – превозвач е всяко физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, което извършва обществен превоз на пътници и товари с помощта на превозни средства, предназначени за тази цел. В конкретния случай жалбоподателят А., като водач на извънгабаритно ППС, не попада в нито една от посочените в чл.15 ал.3 от Наредба №11 от 03.07.2001г на МРРБ категории лица – собственици на съответните ППС или извършващите превозите лица. Следователно жалбоподателят А. не е имал задължение /а и право/ за снабдяване с такова разрешително, поради което неизпълнението на нормативно установеното задължение за снабдяване с разрешително не може да му бъде вменено във вина, т.е. управлението от страна на жалбоподателя А. на извънгабаритното ППС без надлежно разрешение се явява несъставомерно по чл.53 ал.1 т.2 от ЗП и за ангажиране отговорността на водача по посочения текст.
ЗДвП и ЗП са различни правни актове, които защитават различни по вид обществени отношения. В разпоредбата на чл.177, ал.3 от ЗДвП се предвижда санкция за лицата, които управляват ППС с размери, маса или натоварване на ос, които надвишават нормите, определени от министъра на регионалното развитие и благоустройството, без да спазват установения за това ред, което е нарушение по чл.139 ал.2 от ЗДвП, като в случая компетентността за установяване на административните нарушения и санкционирането на нарушителите е на лицата по чл.189, ал.1 и ал.12 от този закон. В разпоредбата на чл. 53, ал. 1, т. 2 ЗП се предвижда санкция, когато движението на извънгабаритно и/или тежко ППС се извършва без необходимото разрешително по чл. 8, ал. 2 от Наредба №11/2011г. на МРРБ, което е нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. ”а” ЗП., като в случая компетентността за установяване на административните нарушения е на длъжностните лица от администрацията, която управлява пътя съгласно чл.19 от ЗП. Административнонаказателната отговорност на водача е реализирана по реда и на основание ЗДвП, който има за основно предназначение опазване живота и здравето на участниците в движението по пътищата, улесняване на тяхното придвижване, опазване имущество на юридическите и физическите лица, както и околната среда от замърсяването от моторните превозни средства. ЗП регламентира обществените отношения, свързани със собствеността, ползването, управлението, стопанисването, изграждането, ремонта, поддържането и финансирането на пътищата, както и с управлението на безопасността на пътната инфраструктура в Република България.
Касае се за различни хипотези, тъй като разрешението за движение на тежко и/ или извънгабаритно ППС се издава от органа, посочен в чл. 26, ал. 3 ЗП /управителния съвет на агенцията или от упълномощено от управителния съвет длъжностно лице от агенцията - за републиканските пътища и от кметовете на съответните общини - за общинските пътища/, а в хипотезата на чл. 14, ал.3 от Наредбата се заплаща такса и не се издава индивидуален административен акт. Следователно когато движението на извънгабаритно и/или тежко ППС се извършва без необходимото разрешително по чл. 8, ал. 2 от Наредбата, е налице нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. ”а” ЗП, което следва да бъде санкционирано на основание чл. 53, ал. 1, т. 2 ЗП. Същевременно, когато движението на ППС се извършва без заплатената такса по чл. 14, ал. 3 от Наредбата, се осъществява съставът на чл. 139, ал. 1, т. 2 ЗДвП, а административното наказание следва да бъде наложено на основание чл. 177, ал. 3, т. 1 ЗДвП. В този смисъл е и трайната съдебната практика, като например решение № 42/18.02.2019г., постановено по КАНД № 1/2019г., решение № 40/28.02.2018г., постановено по КАНД № 4/2018г., решение № 431/04.12.2018г., постановено по КАНД № 432/2018г. и решение № 140/03.05.2018г., постановено по КАНД № 111/2018г., всички по описа на Административен съд - Стара Загора.
По делото
безспорно е установена фактическата обстановка. При преценка на така приетата
фактическа обстановка, съдът счита, че е осъществен състава на нарушението по
чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от ЗП, поради което неправилно и незаконосъобразно
е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя А.
по чл.177, ал.3, пр.1 от ЗДвП.
Разпоредбата на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от ЗП, предвижда забрана за
движение на извънгабаритни и тежки ППС по пътищата без необходимото за целта
разрешение. Редът за издаване на посочените разрешения е регламентиран с
Наредба №11/2011г. на МРРБ, като в чл. 2 от същата е конкретизирано кои ППС са
извънгабаритни. В чл. 5, ал. 1, т. 1, б. „а“ от Наредбата е посочено, че допустимата
максимална ширина на ППС е
Съдът счита, че следва да бъде отменено обжалваното наказателно постановление относно наложеното административно наказание по 177, ал.3, пр.1 от ЗДвП, като незаконосъобразно.
Водим от горното
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление №20-0938-000330 от 27.01.2020г. на *** на сектор „Пътна полиция“ при О.н.М. ***, с което е наложено на основание чл.53 от ЗАНН и чл.177, ал.3, т.1 от ЗДвП на А.И.А. ***, административно наказание глоба в размер на 500 лв., като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред Административен съд – Плевен в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: