№ 2134
гр. София, 11.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 115-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на двадесет и шести февруари през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:ИВАН Г. КИРИМОВ
при участието на секретаря ДИЛЯНА П. ЦВЕТАНОВА
като разгледа докладваното от ИВАН Г. КИРИМОВ Административно
наказателно дело № 20251110200291 по описа за 2025 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „**********“ ЕООД, ЕИК *******, чрез адв. М.
П., срещу Наказателно постановление № 58 от 18.12.2024 г., издадено от
Председател на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/, с което на
жалбоподателя, на основание чл. 224ж, ал. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ) е
наложено административно наказание "имуществена санкция", в размер на 10
000 лв. (десет хиляди лева), за нарушение по чл. 9, пар. 5 от Регламент (ЕС) №
1227/2011.
В жалбата са изложени оплаквания за неправилност и
незаконосъобразност на атакувания акт Твърди се, че при съставяне на АУАН
и НП са допуснати съществени процесуални нарушения, доколкото не са
описани обстоятелствата на нарушението. Същевременно се сочи, че
Регламент (ЕС) № 1227/2011 не предвижда изрично разкриване на вътрешна
информация само от един източник, както и да подлежи тази информация на
регистриране. Твърди, че е налице маловажен случай. Моли за отмяна на
обжалваното НП.
В открито съдебно заседание процесуалният представител на дружеството
жалбоподател поддържа жалбата. Излага допълнителни доводи в подкрепа на
същата.
Въззиваемата страна, редовно призована, представлява се от юрк. П.,
която оспорва жалбата. Намира нарушението за безспорно установено, поради
което моли НП да бъде потвърдено.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, приема за
установено от фактическа страна следното:
1
На 12.10.2015 г. дружеството „**********“ ЕООД, ЕИК *******, в
качеството на участник на пазара с енергия на едно по смисъла на чл. 2, т. 7 от
Регламент /ЕС/ № 1227/2011 г. на ЕП и Съвета било регистрирано в
Централизирания европейски регистър на участниците на пазара по реда на
чл. 9, пар. 1 от Регламент № 1227/2011 г. На 27.11.2023 г. дружеството
„**********“ ЕООД сключило с „Българска независима енергийна борса“
ЕАД договор за предоставяне на услугата публикуване на вътрешна
информация на платформата за вътрешна информация на БНЕБ ЕАД.
На 23.07.2024 г. бил проведен текущ контрол по чл. 74о, ал. 1 от ЗЕ на
пазарните участници за изпълнението на чл. 4, пар. 1 от Регламент №
1227/2011 г., в резултат на което било установено, че на 27.11.2023 г.
„**********“ е сключило с БНЕБ ЕАД договор за предоставяне на услугата
публикуване на вътрешна информация на платформата за вътрешна
информация на БНЕБ ЕАД, като проверяващите намерили, че посоченото
обстоятелство следва да бъде отразено в регистъра по чл. 9, пар. 2 от
Регламент № 1227/2011 г., незабавно след сключването на договора, поради
което бил нарушен чл. 9, пар. 5 от Регламент № 1227/2011 г..
На 18.10.2024 г., от а. П.Т., на длъжност младши екперт в дирекция
„Мониторинг и контрол по изпълнението на Регламент /ЕС/ № 1227/2011 г. на
ЕП и на Съвета относно интегритета и прозрачността на пазара за търговия на
едро с енергия“, в присъствието на законния представител на дружеството-
нарушител бил съставен АУАН. Препис от акта е връчен редовно, срещу
подпис, лично на законния представител на дружеството-жалбоподател, който
не е посочил възражения.
Въз основа на съставения АУАН, е издадено и обжалваното НП № 58 от
18.12.2024 г., издадено от Председателя на Комисията за енергийно и водно
регулиране /КЕВР/, с което на жалбоподателя, на основание чл. 224ж, ал. 1 от
Закона за енергетиката (ЗЕ) е наложено административно наказание
"имуществена санкция", в размер на 10 000 лв. (десет хиляди лева), за
нарушение по чл. 9, пар. 5 от Регламент (ЕС) № 1227/2011.
Съдът прие горната фактическа обстановка, въз основа на следния
доказателствен материал:
Гласни доказателствени средства – показанията на св. П.Т., писмени
доказателства – констативен протокол № МКР/РЕМИТ 04-20/12.08.2024 г.,
писмо от „**********“ ЕООД /л. 11/, извадки от регистър /л. 14 – л. 18/.
Налице е еднопосочност на събрания доказателствен материал анализиран
поотделно и в съвкупност. Показанията на разпитания свидетел Т. са
последователни, достатъчно подробни, логични и изцяло непротиворечиви.
Липсват индикации за някаква евентуална заинтересованост или
предубеденост на същите спрямо дружеството-жалбоподател. В същото време
казаното от свидетеля намира пълна подкрепа и в информацията съдържаща
се в прочетените по реда на чл. 283 от НПК, вр. с чл. 84 от ЗАНН множество
писмени доказателстваизброени по-горе.
При така установеното от фактическа страна, съдът намира от правна
страна следното:
2
Жалбата е процесуално допустима, доколкото е депозирана от
легитимирана страна, в законоустановения срок и срещу акт, който подлежи
на обжалване, а по съществено е основателна.
При разглеждане на дела по оспорени наказателни постановления
районният съд е инстанция по същество, с оглед на което дължи извършването
на цялостна, служебна проверка относно правилното приложение на
материалния и процесуалния закон, независимо от основанията, посочени от
жалбоподателя.
АУАН е съставен от компетентен орган, в кръга на предоставените му
правомощия със заповед № 3-Е-28/06.02.2024 г., на Председателя на КЕВР, а
обжалваното НП е издадено от Председателя на КЕВР, съгласно разпоредбата
на чл. 225, ал. 2 от ЗЕ. Издадени са в предвидените в закона ред, форма и в
сроковете по чл. 34 от ЗАНН.
С АУАН и НП се претендира дружеството да е нарушило разпоредбата на
чл. 9, пар. 5 от Регламент (ЕС) № 1227/2011. Съгласно посочената разпоредба
„Участниците на пазара, посочени в параграф 1, уведомяват незабавно
националния регулаторен орган за всяка промяна по отношение на
информацията, предоставена във формуляра за регистрация“. Безспорно се
установява по делото, че жалбоподателят е участник на пазара с енергия на
едро по смисъла на чл. 2, т. 7 от Регламент (ЕС) № 1227/2011, поради което
изискването важи за него. Конкретната информация, която следва да бъде
предоставена е посочена в разпоредбата на чл. 9, пар. 2 от Регламент (ЕС) №
1227/2011, а именно: „Регистърът дава на всеки участник на пазара единен
идентификатор и съдържа достатъчно информация, за да идентифицира
участника на пазара, включително съответните подробности, свързани с
идентификационния номер по ДДС, седалището, лицето, отговорно за
неговите оперативни и търговски решения, и упражняващия краен контрол
или бенефициера от търговската дейност на участника на пазара.“ Съобразно
горепосоченото информацията, която търговците следва да предоставят
следва да е достатъчна, за да го идентифицира, както и лицето отговорно за
неговите оперативни и търговски решения, както и упражняващия краен
контрол или бенефициера от търговската дейност на участника на пазара.
Горепосочената разпоредба не създава задължение участниците на пазара на
енергия да посочват във формуляра за регистрация как ще бъде публикувана
вътрешната му информация. Действително такова задължение за публикуване
на вътрешна информация е предвидено в разпоредбата на чл. 4 от Регламент
(ЕС) № 1227/2011, а съгласно чл. 4, пар. 3 от Регламент (ЕС) № 1227/2011
разкриването може да стане от „участник на пазара или лице, наето от или
действащо от името на участник на пазара“, но както беше посочено по-горе в
Регламент (ЕС) № 1227/2011 не съществува задължение участникът на пазара
на енергия да отбележи във формуляра за регистрация как ще се извършва
разгласяването, поради което и няма задължение в случай, че сключи договор
за предоставяне на услуга по публикуване на вътрешна информация да
уведоми незабавно националния регулаторен орган за посоченото
обстоятелство. С оглед изложеното съдът намира, че деянието е обективно
несъставомерно.
3
На следва място съдът намира, че е нарушена разпоредбата на чл. 57, ал. 1,
т. 5 от ЗАНН, доколкото в НП единствено е посочено, че „В този регистър
дружеството следва да публикува данни за дейността си като участник на
пазара на едро с електрическа енергия, вкл. и информация за мястото, където
ще оповестява вътрешната информация по смисъла на 4, пар. 1 от
Регламента.“ Видно от така описаното АНО изобщо не е посочил от къде
възниква посоченото задължение за жалбоподателя, а единствено се твърди
такова да съществува без позоваване на законови разпоредби, което е довело
до ограничаване правото на защита на жалбоподателя. Следвало е изрично да
се посочи от къде произтича задължението и от кой нормативен акт.
При така изложеното съдът намира, че НП следва да бъде отменено като
незаконосъобразно.
По разноските:
При този изход на делото право на разноски има жалбоподателя, но не са
представени доказателства, че такива са сторени, доколкото в договора за
правна защита и съдействие е посочено, че възнаграждение следва да бъде
заплатено по банков път, а доказателства в тази насока липсват.
Така мотивиран съдът,
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 58 от 18.12.2024 г., издадено от
Председател на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/, с което на
„**********“ ЕООД, ЕИК *******, на основание чл. 224ж, ал. 1 от Закона за
енергетиката (ЗЕ) е наложено административно наказание "имуществена
санкция", в размер на 10 000 лв. (десет хиляди лева), за нарушение по чл. 9,
пар. 5 от Регламент (ЕС) № 1227/2011.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
получаване на съобщението за изготвянето му, пред Административен съд -
гр. София на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
4