Решение по дело №111/2023 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 март 2024 г.
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20237130700111
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

      Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

    №……

 

             гр. Ловеч, 21.03.2024 г.

 

         В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на двадесет и девети януари две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

 

                                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ    

 

          при секретаря Антоанета Александрова, като разгледа докладваното от съдия Вълков  адм. дело  № 111/2023 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Административното дело е образувано по жалба от Ц.Г.П., ЕГН ********** с адрес: *** и адрес за призоваване: гр. Ловеч, ул. * в качеството на регистриран земеделски производител, чрез адв. С.Т.Т. *** , със служебен адрес: гр. Ловеч, ул. *против Заповед № РД 09-94/31.01.2023 г. на Министъра на Земеделието, с която са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи допустими за подпомагане“ за Кампания 2022 като част от Система за идентификация на земеделските парцели, актуализирани за 2022 г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2022 г., отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на министерството на земеделието, както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проектните слоеве, одобрени със Заповед № РД-09-1319/02.12.2022 г. на министъра на земеделието В ЧАСТТА, касаеща парцели в землището на с. Йоглав, общ. Ловеч, както следва: парцел 34093-114-2-2 с декларирана площ за подпомагане 9.21 хектара и недопустима за подпомагане площ от 1.50 хектара; парцел № 34093-114-2-3 с декларирана площ за подпомагане от 1.99 хектара и недопустима за подпомагане площ от 0.38 хектара;  парцел № 34093-370-1-2 с декларирана площ за подпомагане от 5.37 хектара и недопустима за подпомагане площ от 1.29 хектара, като този парцел попада и в площите за подпомагане по „Натура 2000“, от които също е изключен целия парцел; парцел № 34093-384-1-2 с декларирана площ за подпомагане от 3.46 хектара и недопустима за подпомагане площ – 0.81 хектара; парцел № 34093-39-2-7 с декларирана площ за подпомагане от 1.61 хектара и недопустима за подпомагане площ от 0.21 хектара; парцел № 34093-39-2-8 с декларирана площ за подпомагане 16.19 хектара и недопустима за подпомагане площ от 1.80 хектара.

По изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт се иска неговата отмяна в обжалваната му част и връщане на преписката на административния орган за ново произнасяне. Сочи се, че е налице липса и неяснота на мотивите (фактически и правни основания за издаване на акта) – неспазване на установената в закона форма – чл. 59, ал.2, т.4 от АПК. С   чита се, че при издаване на обжалваната заповед е нарушен чл. 35 от АПК, като не са обсъдени фактите и обстоятелствата от значение за случая и не са обсъдени възраженията на жалбоподателя. Твърди се, че обжалваната заповед е издадена в нарушение на материалноправните разпоредби на ЗПЗП и Наредба № 2 от 26.03.2018 г., като всички заявени за подпомагане площи, вкл. и тези които не са включени в слоя „Площи, допустими за подпомагане“ са поддържани няколко последователни години в състояние, отговарящо на всички критерии за допустимост за подпомагане. Излага се, че земеделския парцел попадащ в „Натура 2000“ отговаря на критериите за допустимост по чл. 13 от Наредбата и незаконосъобразно целия е изключен от подпомагане, както и че оспорената заповед не отговаря на целите на ЗПЗП, регламентирани в чл.2.  Претендира се присъждане на направените разноски по делото.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от упълномощен адвокат, който поддържа жалбата, развива доводи по същество на спора и претендира присъждане на направените разноски по делото.

Ответникът – Министърът на земеделието в съдебно заседание чрез упълномощен юрисконсулт оспорва жалбата. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Настоящият състав на Административен съд Ловеч намира жалбата за процесуално допустима, като подадена от надлежно легитимирана страна в законоустановения срок.  Оспорващият е подал заявление за подпомагане УРН 710896 за кампания 2022 (л. 29 и сл.), като в него е заявил за подпомагане по схемите и мерките за директни плащания на площ за кампания 2022 г. общо 9 парцела всички с начин на трайно ползване „Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша), тоест за него е налице правен интерес да оспорва административния акт, с който тези заявени от него имоти, респ. части от тях, са изключени от площите допустими за подпомагане за кампания 2022. Обжалваната заповед е публикувана на стр. 52 от ДВ, бр. 15 от 14.02.2023 г. (л. 14), а жалбата е регистрирана в деловодството на административния орган с рег. № 94-378/24.02.2023 г. (л. 3). Внесена е дължимата държавна такса за образуване на административно дело и е представен платежния документ по делото (л. 11). Разгледана по същество жалбата е основателна.

От доказателствата по делото се установява, че със Заповед № РД09-1319/02.12.2022 г. на Министъра на Земеделието (л. 52) е одобрен проект на специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 г., като част от системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), обновени за 2022 г., чрез дешифрация (разчитане) на нова цифрова ортофотокарта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2022 г. и чрез отразяване на резултатите от теренните проверки, проведени през годината. В Раздел четвърти от тази заповед е указано, че земеделските стопани в срок до 20.12.2022 г.  включително могат да подават възражения по образец относно граници и начин на трайно ползване на физически блокове и непопадането на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта на специализиран слой „Площи допустими за подпомагане“ за кампания 2022 г. Жалбоподателят е подал такова възражение с рег. № АР-12-20/07.12.2022 г. (л.28) срещу изключването от обхвата на площите, допустими за подпомагане на ползваните от него парцели, респ. части от тях.

Последвало е издаване на оспорената в настоящото производство Заповед № РД09-94 от 31.01.2023 г., с която на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105/2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, министърът на земеделието е одобрил окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ (ПДП) за кампания 2022 г. като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), който е актуализиран за 2022 г. чрез дешифрация на нова ЦОФК на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2022 г., отразяване на резултатите от теренни проверки на областните и общинските структури на Министерство на земеделието (МЗм), както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проектните слоеве, одобрени със Заповед № РД 09-1319 от 02.12.2022 г. на Министъра на земеделието. Заповед № РД 09-94 от 31.01.2023 г. е обнародвана в ДВ, бр. 15 от 14.02.2023 г.

С писмо № 94-378/13.03.2023 г. (л.51) приложено е представен CD (л. 54), на който са записани: сканирано възражение с рег. № АР-12-20/07.12.2022 г. депозирано от Ц.Г.П. чрез Областна дирекция „Земеделие“ – Ловеч до Министъра на земеделието; Таблица с подробни данни за заявените от кандидата парцели за кампания 2022 г., създадена ръчно/изкуствено с цел улесняване на съда и за използване от вещо лице по делото и 6 бр. извадки от цифрова ортофотокарта в pdf. формат, изготвени по сателитно заснемане от 16.07.2022 г. с нанесени контури по физически блокове от СИЗП в лилав цвят, процесните парцели в жълт цвят и допустими за подпомагане площи в син цвят.

В представената таблица с данни за заявените от кандидата парцели за кампания 2022 г., извън одобрения с нея окончателен специализиран слой са останали парцели в землището на с. Йоглав, общ. Ловеч заявени от Ц.Г.П., както следва: парцел № 34093-114-2-2 с декларирана площ за подпомагане 9.21 хектара и недопустима за подпомагане площ от 1.50 хектара; парцел № 34093-114-2-3 с декларирана площ за подпомагане от 1.99 хектара и недопустима за подпомагане площ от 0.38 хектара;  парцел № 34093-370-1-2 с декларирана площ за подпомагане от 5.37 хектара и недопустима за подпомагане площ от 1.29 хектара, и недопустима за подпомагане по „Натура 2000“ площ от 2.15 хектара; парцел № 34093-384-1-2 с декларирана площ за подпомагане от 3.46 хектара и недопустима за подпомагане площ – 0.81 хектара; парцел № 34093-39-2-7 с декларирана площ за подпомагане от 1.61 хектара и недопустима за подпомагане площ от 0.21 хектара; парцел № 34093-39-2-8 с декларирана площ за подпомагане 16.19 хектара и недопустима за подпомагане площ от 1.80 хектара.

Като причини за изключване на тези площи от слоя ПДП в тази таблица е посочено следното: по отношение на парцел № 34093-114-2-2 - Съгласно ЦОФК/дешифрация, площи в северната, северозападната и южната част от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 8, ал. 2, т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - територии заети от дървесна, храстовидна и нежелана растителност; терени, без следи от земеделска дейност (паша или косене); непочистена и неподдържана площ; по отношение на парцел № 34093-114-2-3 - Съгласно ЦОФК/дешифрация, големи площи в южната и югозападната част от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 8, ал. 2, т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - територии заети от храстовидна и нежелана растителност; терени, без следи от земеделска дейност (паша или косене); непочистена и неподдържана площ; по отношение на парцел № 34093-370-1-2 - Съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 , чл. 8, ал. 2, т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - територии заети от дървесна, храстовидна растителност; части от гора и територии с неземеделско предназначение; терени, без следи от земеделска дейност (паша или косене); непочистена и неподдържана площ. Същите площи са неподходящи за подпомагане и по мярка Натура 2000, тъй като са с неземеделски характер (ХЗТ - Храсти и затревени територии). Отделно от това други 0,86 ха, попадащи в слой ПДП са също неподходящи за подпомагане по мярка Натура 2000, тъй като са обработени, а нямат характер на постоянно затревени площи; по отношение на парцел № 34093-384-1-2 - Съгласно ЦОФК/дешифрация, малки площи от северната и площи в централната и западната част от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 8, ал. 2, т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - територии заети от дървесна, храстовидна и нежелана растителност; терени, без следи от земеделска дейност (паша или косене); непочистена и неподдържана площ; по отношение на парцел № 34093-39-2-7 - Съгласно ЦОФК/дешифрация, малки части в северната и югозападната част от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 8, ал. 2, т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - територии заети от дървесна, храстовидна и нежелана растителност; терени, без следи от земеделска дейност (паша или косене); непочистена и неподдържана площ; по отношение на парцел № 34093-39-2-8 - Съгласно ЦОФК/дешифрация, площи от парцела попадащи в източната и южната му част са недопустими за подпомагане на основание чл. 8, ал. 2, т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - територии заети от дървесна, храстовидна и нежелана растителност; терени, без следи от земеделска дейност (паша или косене); непочистена и неподдържана площ.

Следва да се отбележи, че в писмо с рег. № 94-378/13.03.2023 г. (л. 51), с което Директорът на дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ е изпратил административната преписка на Директора на Дирекция ПДЗЕС, изрично е посочено, че цифровите данни (таблицата и извадките от цифровата ортофотокарта) предоставени на CD (л. 54) не съществуват на хартия, както и не са оригинали, а ръчно/ изкуствено създадени файлове с цел улесняване на съда и използване от вещо лице по делото.

За изясняване на делото от фактическа страна по искане на жалбоподателя е допусната съдебно-техническа експертиза (СТЕ). Назначеното вещо лице е изготвило и представило заключение, което не е оспорено от страните и е приобщено към доказателствения материал по делото.

При така изложената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

Основанията за оспорване на административните актове са посочени в чл. 146 от АПК – липса на компетентност, неспазване на установената форма, съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона.

Настоящият съдебен състав счита, че Заповед № РД-09-94/31.01.2023 г., издадена от Министъра на земеделието в обжалваната ѝ част не отговаря на всички изисквания за законосъобразност.

Съгласно чл. 30, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), състояща се от отделни системи, една от които е СИЗП по чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, която, по силата на чл. 30, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП се създава и поддържа от Министерството на земеделието. Въз основа на законовата делегация по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП, Министърът на земеделието е издал  Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. В разпоредбата на чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП е регламентирано правомощието на Министерството на земеделието да създава в СИЗП специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, който включва площите, допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40 от ЗПЗП – Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за заплащане на площ. Включените в системата за идентификация на земеделските парцели по чл. 33, ал. 1 от ЗПЗП данни, се актуализират ежегодно чрез дешифрация (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофотокарта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 – ал. 4 от чл. 33 от ЗПЗП.

Оспореният в настоящото производство акт е издаден от компетентен орган, в рамките на предоставените му по чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП правомощия. Съгласно цитираната разпоредба, данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, се одобряват със заповед на Министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6.

Обжалваната заповед е издадена от компетентния административен орган и по аргумент от  чл. 33а, ал. 6 от ЗПЗП, който определя, че Министърът на земеделието издава заповед, с която се одобрява или изменя окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“. Няма и спор между страните, че обжалваната заповед е издадена от компетентен орган.

С оглед гореизложеното, административният акт е издаден от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия и липсва отменителното основание по чл. 146, т. 1 от АПК.

Заповедта е издадена в писмена форма, подписана е от своя издател и в съответствие с изискването на чл.33а, ал.2, изр. последно от ЗПЗП е обнародвана в Държавен вестник – бр. 15 от 14.02.2023 г. (л. 14).

С оглед специфичната цел на издаването ѝ, а именно с нея да бъде одобрен окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за територията на цялата страна, е обективно невъзможно в самата заповед да бъдат излагани детайлни аргументи по отношение на всеки отделен парцел. Следва също така да се обърне внимание, че по своята същност със заповедта се одобрява допустимия слой и то не по искане на заинтересовано лице, а по силата на закона, поради което невключването на определен парцел в слоя ПДП не съставлява отказ на органа, който отказ да бъде изрично и подробно мотивиран. Достатъчно е административната преписка да съдържа данни и доказателства за начина, по който е определен специализираният слой „Площи, допустими за подпомагане“, включително чрез посочване на изключените от слоя площи, като от тези доказателства да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой.

В случая обаче в административната преписка липсва справка в табличен или друг вид, в която да са посочени заявените земеделски парцели за кампания 2022 г., площта на всеки парцел извън обхвата на проекто слоя за 2022 г. и площта на всеки парцел, извън окончателния обхват на слой ПДП за 2022 г., фактическите и правни основания, послужили за формирането на тези изводи. Липсва каквато и да било информация относно подаденото от жалбоподателя възражение рег. № АР-12-20/07.12.2022 г. за това, извършени ли са наредените с т. VII от Заповед № РД 09-1319/02.12.2022 г., проверки на физическите блокове, с оглед коректното определяне на обхвата на специализираните слоеве. В същата точка от цитираната заповед е пояснено, че проверките включват и преглед на коректността на дешифрациято на новата ЦОФК по заснемане през 2022 г. и правилното нанасяне в СИЗП на резултатите от извършените теренни проверки за актуализация на СИЗП. Едва в писмо рег. № 94-378/13.03.2023 г., с което Директорът на дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ е изпратил административната преписка на Директора на Дирекция ПДЗЕС се посочва, че за кампания 2022 г. бенефициентът е заявил за подпомагане 9 парцела, обект на възражението до МЗм и на жалбата до Административен съд Ловеч са 6 парцела. Посочено е още, че парцелите попадат под сателитно заснемане от 16.07.2022 г., тоест за тези територии е извършена дешифрация на актуална (релевантна за кампанията)  ЦОФК, в резултат на което част от площите попадат извън специализирания слой ПДП, тъй като са оценени като неподдържани и следователно - като негодни за подпомагане, съгласно Наредба 2 от 26 март 2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. В един от процесните парцели има площи, които са неподходящи за подпомагане и по мярка Натура 2000, тъй като нямат характер постоянно затревени площи – неземеделски и обработени. В заключение е изложено, че в резултат на извършената допълнителна трета проверка по казуса се потвърждава коректността на извършената дешифрация за кампания 2022 по отношение на конкретните площи.

Тази информация обаче, макар да внася известна яснота за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой, не може да замести липсата на мотиви, тъй като не е във връзка с издаването на заповедта, а по повод нейното оспорване пред съда.

Няма спор по делото, че по отношение на процесните парцели при постановяване на заповедта е ползван метода дешифрация на нова ЦОФК по сателитно заснемане през 2022 г.

Съгласно чл. 4, ал.1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, допустимите за подпомагане земеделски площи са тези, които се поддържат в състояние, годно за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл. 5, 6 и 9 от същата наредба. В чл. 10 от същата са посочени предпоставките, при което земеделските парцели са трайно или временно неподходящите за подпомагане площи.

В обжалваната заповед липсват мотиви, от които да се установи наличието на условията по чл. 10 или липсата на предпоставките по чл. 4 от Наредбата, като съгласно чл. 170, ал. 1 от АПК доказването на тези обстоятелства е възложено в тежест на органа, постановил акта, като в този смисъл са и конкретните указания, които са дадени от съда с постановеното по делото определение от з.с.з. от 24.04.2023 г.

Липсват доказателства, от които могат да се установят каква и коя точно част от конкретно заявените от П. земеделски площи е извън слоя, приет за допустим за подпомагане през 2022 г., както и за фактическите и правни основания довели до това.

Представеното по делото писмо с рег. № 94-378/13.03.2023 г., с което Директорът на дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ е изпратил административната преписка на Директора на Дирекция ПДЗЕС не може да бъде прието като мотиви към акта поради това, че не е изготвено от административния орган, постановил обжалваната заповед, а освен това е изготвено едва след постъпване на жалбата на П., т.е. не е във връзка с издаването на заповедта, а по повод на нейното оспорване пред съда.

 Отделно от горното в писмото изрично е посочено, че таблицата с данни за заявените от кандидата парцели за кампания 2022 г. предоставена на CD (л.54), в която единствено се съдържат някакви съображения за неприемането на процесните парцели за ПДП и Натура 2000 е „създадена ръчно/изкуствено с цел улесняване на съда и за използване от вещо лице по делото“. С оглед на което, същата не отразява фактическите и правни основания, послужили за постановяване на акта.

Предвид изложеното, съдът намира, че заповедта не отговаря на изискванията по чл. 59, ал. 2 АПК, тъй като не съдържа фактическите и правни основания за постановяването й, а освен това липсват и доказателства за наличие или липса на нормативно установените предпоставки за постановяване на акта.

В горния смисъл по идентичен случай се е произнесъл и Върховният административен съд с Решение № 4451/11.05.2022 г. по адм. д. № 1117/2022 г.

Настоящият съдебен състав счита, че оспореният административен акт е издаден в нарушение на материалния закон.  

От приетата по делото СТЕ, изготвена от вещото лице инж. А., която съдът кредитира като обективна и професионално обоснована, се установява, че противно на приетото от административния орган, изцяло допустими за подпомагане са парцели 34093-114-2-2, 34093-384-1-2, както и парцел 34093-370-1-2 целият е допустим за подпомагане по СЕПП и по ЗДП, а по Натура 2000 - 1.29 хектара са почистени от елементи на ландшафта в източната част и затова са недопустими за подпомагане по тази схема; парцел 34093-114-2-3 - на сателитното заснемане в югозападната част на парцела има непочистена площ заета от дървета и храсти - изключена от допустимия слой; парцел 34093-39-2-8 – следва да се изключи северната част, в която се виждат отрязани и непочистени дървета и храсти; парцел 34093-39-2-7 в югозападната част има непочистена площ изключена от специализиран слой ПДП за 2022 г.

В табличен вид (Приложение 1) вещото лице е изложило подробно своите констатации по отношение на всеки един от процесните парцели.

За парцел 34093-39-2-8 - от сателитното заснемане не може да се прецени вида на растителността върху изключената площ от парцела в южната му част (дали е описаната в чл. 10, ал. 1 т. 2 от наредба 2 от 26.03.2018 г.) Възможно е почвата в тази част да е по-влажна и поради това, тревата да е по-зелена. На изображението в Google Earth от 2021 г. в северната част от парцела се виждат множество дървета, а от 2023 г. се виждат непочистени части от отрязани дървета и храсти. Те са били налични и през 2021 г. - тази площ е правилно изключена. Останалата част от парцела е допустима за подпомагане.

За парцел 34093-114-2-2 - останали са единични мозаечно разположени дървета в северната и в южната част от парцела, които не са повече от 100 бр. на ха. – целият парцел е допустим за подпомагане.

За парцел 34093-370-1-2 - в Google Earth е налично изображение от 09.08.2022 г. На CD от жалбоподателя са приложени снимки. С пинче е показано местоположението на дрона за снимка DJI_0876 от 08.08.2022 г. На двете изображения се вижда, че парцела е почистен, няма дървесна или храстовидна растителност, сеното е балирано. Целия парцел е допустим за подпомагане по СЕПП и по ЗДП. На изображението от 26.06.2021 г. се вижда че контур 3 - 0,86 ха е бил орна земя, сега е пасище, а контур 2 с площ 1,29 ха - дървета, които през 2022 г. са почистени - тази площ правилно е изключена от Натура 2000, тъй като има забрана за премахване на елементи на ландшафта (лист 34 гръб от делото). По Натура 2000 допустимата площ е 5.37 – 1.29 = 4.08 хектара.

   За парцел 34093-384-1-2 - на снимките от дрон - DJI_0826 от 29.09.2022 г. - на западната граница и DJI_ 0172 от 14.07.2022 г. в ЮИ част на парцела се вижда че пасището е почистено, няма навлизане в гората, само единични дървета по периферията, около които може да се пасе. Изключената площ в средата на парцела  не е окосена и затова изглежда по-зелена на сателитното изображение, в сравнение с машинно почистената и опасана площ, на която тревата е балирана. Има изключени площи в южната и в югозападната част -дърветата не са повече от 100 бр. на ха. – целият парцел е допустим за подпомагане.

За парцел 34093-114-2-3 - на сателитното заснемане в югозападната част на парцела има непочистена площ заета от дървета и храсти изключена от допустимия слой,

За парцел 34093-39-2-7 - в северната част са изключени два малки участъка, заети от дървета, които не са повече от 100 бр. на ха - чл. 8, ал. 2, т. 1 от Наредба 2 от 26.03.2018 г., които са допустими за подпомагане. В североизточната част изключената площ с форма на петоъгълник е почистена и следва също да е допустима за подпомагане. Изключената площ в югозападната част от парцела не е почистена от храсти и дървета - само тази площ е недопустима за подпомагане.

Вещото лице в изготвеното заключение посочва, че от снимките на горепосочените парцели се установява наличието на единични дървета, които не са повече от 100 бр. на ха. или са мозаечно разположени.  Скали и скални участъци, ерозирали, заблатени и оголени терени не са установени при дешифрацията на ЦОФК. Не се забелязват и на снимките от жалбоподателя.

В съдебно заседание вещото лице поддържа депозираното заключение изготвено въз основа на материалите по делото, приложените от жалбоподателя снимки от дрон на процесните парцели, получената информация от МЗм, като са анализирани и относимите данни в Google Earth.

Изложеното налага извода, че констатациите от извършената дешифрация на ЦОФК, посочени в таблицата с данни за заявените от кандидата парцели за кампания 2022 г., макар и непредставляващи част от административната преписка по издаването на заповедта, каквито мотиви бяха изложени по-горе, са оборени от събраните в настоящото производство доказателства – заключението на вещото лице.

С оглед горното съдът счита, че описаните в таблицата констатации от разчитане на ЦОФК, въз основа на които е изключена площта от референтния парцел се опровергават от заключението на вещото лице, респективно не са налице отразените в таблицата недопустими елементи по цитираните в нея разпоредби от Наредба № 2 от 26 март 2018 г.

Напротив, решаващите изводи в експертизата са формирани след извършен анализ на данните в представените от МЗм по делото документи за имотите, представените на CD (л.54) таблица на процесните парцели и цифрови ортофотокарти (ЦОФК) по сателитното заснемане от 16.07.2022 г. В тази връзка, заключението е логично, обективно и компетентно изготвено, в съответствие с представените по делото доказателства и съдът го кредитира изцяло.

По изложените съображения жалбата се явява основателна, поради което атакуваната заповед следва да се отмени в частта й, с която от одобрения окончателен специализиран слой необосновано са изключени посочените от вещото лице площи от имоти и преписката да се върне на Министъра на земеделието със задължителни указания по тълкуване и прилагане на закона. При новото произнасяне административният орган следва да съобрази установеното от съда относно частите от парцелите, които трябва да се включат в слоя площи допустими за подпомагане за 2022 г. и да приложи критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, посочени в Наредба № 2/26.03.2018 г.

Жалбоподателят е направил своевременно искане за присъждане на направените разноски по делото. Видно от представените договори за правна защита и съдействие на лист 78 и лист 80 от делото, договореното и реално заплатено адвокатско възнаграждение е в общ размер на 1200 лева. Видно от документите за извършени плащания на л. 11, л. 87 и л. 126, са внесени държавна такса в размер на 10 лв. и 1200 лв. – депозит за вещо лице по назначената СТЕ. С оглед на това в общия си размер от 2410 лв. претендираните разноски следва да бъдат присъдени в полза на жалбоподателя.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2  и чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № РД-09-94/31.01.2023 г., издадена от Министъра на земеделието В ЧАСТТА, в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 г. са останали парцели в землището на с. Йоглав, общ. Ловеч, заявени от Ц.Г.П., както следва: парцел № 34093-114-2-2 с определена, като недопустима за подпомагане площ от 1.50 хектара;  парцел № 34093-114-2-3 с определена, като недопустима за подпомагане площ от 0.38 хектара; парцел № 34093-370-1-2 с определена, като недопустима за подпомагане площ от 1.29 хектара и определена като недопустима за подпомагане по „Натура 2000“ площ от 2.15 хектара; парцел № 34093-384-1-2 с определена, като недопустима за подпомагане площ – 0.81 хектара; парцел № 34093-39-2-7 с определена, като недопустима за подпомагане площ от 0.21 хектара; парцел № 34093-39-2-8 с определена, като недопустима за подпомагане площ от 1.80 хектара.

ИЗПРАЩА преписката в отменената част на административния орган - Министъра на земеделието за ново произнасяне при спазване на дадените указания в мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА Министерство на земеделието  гр. София да заплати на Ц.Г.П., ЕГН ********** с адрес: ***, разноски в размер на общо 2410 (две хиляди четиристотин и десет) лева, от които 1200 (хиляда и двеста) лева договорено и заплатено адвокатско възнаграждение, 10 (десет) лева държавна такса за образуване на административно дело и 1200 (хиляда и двеста) лева депозит за вещо лице по допуснатата съдебно-техническа експертиза.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му чрез Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд.

Препис от него да се изпрати на страните по делото.

 

 

  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: