РЕШЕНИЕ
№ 455
гр. Смолян, 09.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на десети септември
през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Райна Русева
при участието на секретаря Татяна Кишанова
като разгледа докладваното от Райна Русева Гражданско дело №
20245440101482 по описа за 2024 година
За да се произнесе, взе предвид следното:
Предмет на делото са предявените осъдителни искове от ищеца Д. В. П.
срещу ответника Регионална Дирекция *** гр.Смолян към ГДГП към МВР за
осъждане на ответника да заплати на ищеца сумата в размер на 1850,10 лева
представляваща неизплатено възнаграждение за положен нощен труд, при
сумирано изчисляване на работното време с превръщане на нощните часове в
дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното и нощното работно време, за периода от
01.10.2022г.- 30.11.2024г., ведно със законната лихва върху сумата, считано от
датата на предявяване на иска в съда 09.12.2024г. до окончателното
изплащане, сумата в размер на 266,50 лева обезщетение за забава върху
неизплатеното възнаграждение за положения нощен труд, считано от
01.11.2022г. до 08.12.2024г.
С внесения в срока по ГПК отговор от ответника исковете се оспорват.
В съдебно заседание за ищеца процесуалният му представител адв.О.
поддържа исковете.
За ответната страна юриск. Х. оспорва исковете и поддържа становище за
отхвърлянето им.
Съдът, след преценка на изложеното в исковата молба, отговора,
становищата в съдебно заседание и като обсъди събраните по делото писмени
доказателства, установи следното от фактическа и правна страна:
По делото няма спор, че ищецът работи при ответника по служебно
1
правоотношение. Последното се потвърждава и със заключението по
назначената съдебно- счетоводна експертиза.
Според заключението по ССчЕ За процесния период Д. В. П. е положил
общо 1 072 /хиляда и седемдесет и два/ часа нощен труд, в т.ч. 1 020 /хиляда и
двадесет/ часа в работни дни и 52 /петдесет и два/ часа в дни на официални
празници. Положените часове нощен труд за периода от 01.10.2022 г. до
30.11.2024 г. не са преизчислявани от ответника при заплащането на трудовите
възнаграждения с коефициент 1,143. Съгласно методологията по Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата отработените часове нощен
труд се превръщат в дневни, като се преизчисляват с коефициент 1,143. При
направените изчисления, положените общо 1 072 /хиляда и седемдесет и два/
часа нощен труд приравнени към дневни часове са общо в размер на 1 225
/хиляда двеста двадесет и пет/ часа, като в т.ч. 1 166 /хиляда сто шестдесет и
шест/ часа са положени в работни дни, а 59 /петдесет и девет/ часа в дни на
официални празници. Общата сума на неначислените и неизплатените
възнаграждения за положен нощен труд, изчислена на база часова работна
заплата, увеличена с 50 % надбавка за редовни работни дни и 100 % надбавка
– в официални празници за периода от 01.10.2022 г. до 30.11.2024 г. е в размер
на 1 850,10 /хиляда осемстотин и петдесет лева и 10 ст./ лв. 5. Законната лихва
върху дължимата сума за извънреден труд, подробно описана в таблица
Приложение 1 е в общ размер на 266,50 /двеста шестдесет и шест лева и 50 ст./
лева.
Съдът намира, че иска с правната квалификация на чл. 178, ал.1, т.3 във
вр.чл. 187, ал.7 ЗМВР е неоснователен и подлежи на отхвърляне. Нормалната
продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8
часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица, съгласно чл.
187,ал.1 от ЗМВР. Разпоредбата на чл.187,ал.3 от ЗМВР регламентира, че
работното време на държавните служители се изчислява в работни дни -
подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени сумирано за
тримесечен период. Според ал.10 на чл.187 от ЗМВР редът за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането
на работата извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето
за отдих и почивките за държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал.3 се
определят с наредба на министъра на вътрешните работи. За положения над
определеното работно време труд държавните служители в МВР, работещи на
смени, имат право на възнаграждение за извънреден труд, който се заплаща с
50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение- чл.187, ал.7
от ЗМВР.
Според чл. 187а, ал. 4 ЗМВР редът за полагане, компенсиране и отчитане на
извънреден труд над ограниченията по чл. 187, ал. 8 се регламентира с
наредбата по чл. 187, ал. 10. С Тълкувателно решение №1 от 15.03.2023 год. на
ОСГК на ВКС се 6 приема, че при отчитане и заплащане на положените
часове нощен труд от служители на Министерство на вътрешните работи не са
приложими разпоредбите на Кодекса на труда и на Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата /в частност разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от
същата наредба/ и следва да се прилагат разпоредбите на специалния Закон за
2
Министерството на вътрешните работи и на издадените въз основа на него
подзаконови нормативни актове.
Предвид разясненията, дадени с посоченото по- горе Тълкувателно
решение, исковете подлежат на отхвърляне. Положеният от ищеца нощен труд
е в границите на уреденото в ЗМВР работно време за тази категория
служители. Не е налице празнота в нормативната уредба, касаеща заеманата
от ищеца длъжност и приложение следва да намерят разпоредбите на
специалния Закон за Министерството на вътрешните работи и на издадените
въз основа на него подзаконови нормативни актове. Съгласно разпоредбата на
чл. 179, ал. 2 от ЗМВР условията и редът за изплащане на допълнителните
възнаграждения по ал. 1 се определят с наредба на министъра на вътрешните
работи, а техният размер - с негова заповед. След като е установен такъв ред в
ЗМВР за изчисляване на възнаграждението за нощен труд, то не следва да се
прилага чл.9 от НСОРЗ.
Съдържанието на правоотношението за полагания от служителите на МВР
нощен труд е правно уредено, не се касае за празнота, както се посочи, или
противоречие, които да бъдат запълвани и преодолявани с прилагането по
аналогия на КТ и Наредбата за структурата и организацията на работната
заплата. Без значение е какъв размер на възнаграждението е предвиден в
специалните норми, но след като са законодателно уредени, те са приложими.
Следва да се посочи, че именно предвид спецификата на изпълняваната
работа на държавните служители по ЗМВР, е налице и конкретна уредба.
Разликата в статута и изпълняваната, специфичните условия на труд са
компенсирани привилегии в сравнение с тези по трудово правоотношение,
изразяващи се напр. в по-дълги отпуски, по- високи размери на обезщетения
при прекратяване на правоотношението, по-ранно пенсиониране, а също и
ограничения. Предимствата и ограниченията са свързани именно със
специфичните функции.
С посоченото по- горе ТР от 15.03.2023 год., постановено по тълкувателно
дело № 1 по описа за 2020 г. на Общо събраните на гражданска колегия на
Върховният касационен съд на РБ е даден отговор точно на спорния въпрос,
като същото е задължително за съдилищата.
Предвид изложените съображения, ще следва претенцията за заплащане на
допълнителното възнаграждение за положения нощен труд да бъде
отхвърлена. В същия, изложен по- горе смисъл, в Решение №213 от
02.04.2024г. на ВКС по гр.дело №2332/2023г. , IV ГО, ГК се приема, че
цитираното по- горе ТР № 1/15.03.2023 г. по тълк. д. № 1/2020 г. ОСГК на
ВКС отчита, че в ЗМВР има редица механизми, които компенсират нощния
труд на лице в служебно правоотношение с органите в системата на МВР
например допълнително възнаграждение за прослужено време (чл. 178, ал. 1,
т. 1 ЗМВР), размер на основния платен годишен отпуск (чл. 189 ЗМВР),
обезщетения за неизползван платен годишен отпуск (чл. 234, ал. 1 ЗМВР),
обезщетения за прекратяване на 7 служебното правоотношение (чл. 234, ал. 1
ЗМВР), по-благоприятен режим на заплащане на извънредния труд според
неговата продължителност (чл. 187, ал. 5, 6 и 7 от ЗМВР) и др. Поради това
3
тълкувателното решение приема, че правният режим на лицата в служебно
правоотношение с МВР е специален и изключва предпоставките по чл. 46, ал.
2 ЗНА, т. е. възможността по аналогия да се приложат Кодексът на труда и в
частност, чл. 9, ал. 2 НСОРЗ. Тълкувателното решение е съобразено и с
решение по дело С-262/20 на СЕС по преюдициално запитване от български 3
съд по тълкуването и прилагането на Директива 2003/88/ЕО. Решението на
СЕС и тълкувателното решение са задължителни за всички съдилища в
Република България (чл. 633 ГПК и чл. 130, ал. 2 ЗСВ). Действието им е от
деня, когато са влезли в сила разтълкуваните разпоредби от Директивата,
ЗМВР и издадените въз основа на ЗМВР подзаконови нормативни актове.
Уважаването на предявените искове би им противоречало.
По горните съображения, исковете подлежат на отхвърляне.
Тъй като исковете за лихви са акцесорни и са обусловени от изхода по
главния иск, като неоснователни следва да се отхвърлят и предявените искове
по чл. 86 ЗЗД за присъждане на законната лихва за забава в размер на
законната лихва, както и за присъждане на законната лихва от датата на
предявяване на иска в съда.
С оглед изхода на делото, ще следва ищецът да бъде осъден да заплати
съдебни разноски на ответника за юрисконсултско възнаграждение в размер на
100,00 лева.
По горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявените искове от ищеца Д. В. П., ЕГН**********, с адрес
гр.М., срещу ответника Регионална Дирекция *** гр.Смолян към ГДГП към
МВР за осъждане на Регионална Дирекция *** гр.Смолян към ГДГП към МВР
да заплати сумата в размер на 1850,10 лева представляваща неизплатено
възнаграждение за положен нощен труд, при сумирано изчисляване на
работното време с превръщане на нощните часове в дневни с коефициент,
равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време, за периода от 01.10.2022г.- 30.11.2024г., ведно със
законната лихва върху сумата, считано от датата на предявяване на иска в съда
09.12.2024г. до окончателното изплащане, сумата в размер на 266,50 лева
обезщетение за забава върху неизплатеното възнаграждение за положения
нощен труд, считано от 01.11.2022г. до 08.12.2024г.
ОСЪЖДА Д. В. П., ЕГН**********, с адпес гр.М., да заплати на
Регионална Дирекция *** гр.Смолян към ГДГП към МВР съдебни разноски
по делото за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100,00 лева /сто
лева/.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд- Смолян в
двуседмичен срок, считано от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
4
5