Решение по дело №2603/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 745
Дата: 21 април 2023 г.
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20227180702603
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

             РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

№ 745

 

гр. Пловдив, 21 април 2023 год.

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІ отделение, ХVІІ състав, в публично заседание на двадесет и четвърти март през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАТЯНА ПЕТРОВА

 

при секретаря Б.К., като разгледа докладваното от председателя ТАТЯНА ПЕТРОВА административно дело № 2603 по описа за 2022 год. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел първи от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

2. Образувано е по жалба предявена от „МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ (МБАЛ)  – Медицински комплекс Свети Иван Рилски“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, бул. „Васил Левски“ № 144А-А, представлявано от управителя д-р Н.Н.С., чрез адвокат Х.Н., против Решение № РД-НС-04-42/27.04.2020 г. на Надзорния съвет на Национална здравноосигурителна каса (НЗОК), в частта, касаеща утвърдената за жалбоподателя нулева стойност за заплащане през м. април 2020 г., за работа при неблагоприятни условия през м. март 2020 г., съгласно реда на „Методика за определяне на размера на сумите, заплащани от НЗОК на изпълнители на медицинска помощ (МП), на дентална помощ (ДП) и на медико-диагностични дейности (МДД) за робата при неблагоприятни условия по повод на обявена епидемична обстановка“.

В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт и се иска неговата отмяна от съда. Претендират се сторените в производството разноски.

3. Ответникът по жалбата – Надзорния съвет на Национална здравноосигурителна каса (НС на НЗОК), чрез процесуалния си представител, е на становище, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. Поддържа се, че оспореният административен акт е законосъобразен и съдържа фактическите и правни основания за неговото постановяване. Подробни съображения в тази насока се излагат в писмени бележки приложени по делото. Претендира се съответното юрисконсултско възнаграждение.

ІІ. За допустимостта:

4. Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

5. Неоснователна е тезата на ответника, че оспорването е недопустимо, тъй като процесното решение на НС на НЗОК представлява вътрешноведомствен акт без външна насоченост (становище - л. 94 по адм. дело №  6239/2020 г. по описа на АССГ), поради което лечебното заведение (ЛЗ) няма правен интерес от обжалване по смисъл на чл. 159, т. 4 от АПК.

В своята съдебна практика ВАС приема, че с измененията в чл. 15, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване и приемането на нормативната уредба на административния договор на законово ниво е въведена възможността финансовата рамка, в чиито граници се осъществява изпълнението на медицинските дейности, да бъде предмет на издаваните от НС на НЗОК административни актове, а не само на сключените с изпълнителите административни договори. Следователно след проведените законови изменения, изпълнението на тази финансова рамка става задължително не на основание сключения договор, а по силата на издадения индивидуален административен акт, поради което това решение има пряко (директно) действие в правната сфера на жалбоподателя, а негови адресати, освен РЗОК и управителят на НЗОК, са и съответните изпълнители на медицинска помощ.

Решението на НС на НЗОК съдържа отделни властнически волеизявления по отношение на всяко лечебно заведение, инкорпорирани в един акт, т.е. обективира сбор от индивидуални административни актове и в това му битие подлежи на пряк съдебен контрол за законосъобразност от конкретния адресат, чиято правна сфера се засяга неблагоприятно. „МБАЛ – МК Св. Иван Рилски" ЕООД, със седалище гр. Пловдив, в качеството му на юридическо лице, чиито имуществени права и законни интереси са непосредствено засегнати от приетия административен акт има правен интерес от оспорване на решението на НС на НЗОК в обжалваната част. Горният извод е в съответствие и с установената практика на Върховния административен съд, обективирана в Определение № 14854/01.12.2020 г. по адм. дело № 8288/2020 г. на ВАС, шесто отделение и Определение № 809/21.01.2021 г. по адм. дело № 238/2021 г. на ВАС, шесто отделение, Решение № 12387 от 3.12.2021 г. на ВАС по адм. д. № 7267/2021 г., VI о.

ІІІ. За фактите:

6. Между НЗОК, в качеството й на възложител и „МБАЛ Медицински комплекс Свети Иван Рилски" ЕООД, в качеството му на изпълнител е сключен Индивидуален договор (ИД) № 241469 от 25.02.2020 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и извършване на амбулаторни процедури, изменен с 6.1. Анекс № 1/02.03.2020 г., Анекс № 2/01.04.2020 г.  и Анекс № 4/04.05.2020 г. 

С Анекс № 1/02.03.2020 г., ИД от 25.02.2020 г. е изменен по отношение Приложение № 2 от същия, като са извършени промени в Част А като в колана „Януари 2020“ са отразени брой отчетени дейности по месец на извършване на дейност за месец януари 2020 г. по специалност и по структура, а в колона „Общо за периода“ са отразени общия брой отчетени дейности по месеци на извършване на дейността. В това приложение в Част Б са посочени стойностите на отчетените и заплатени за месец на дейност м. декември 2019 г., заплатени през м. януари 2020 г. дейности по чл. 5, ал. 1, т. 2, Приложение № 2 от Правилата за условията и реда за прилагане на чл. 4, ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2020 г. (Правилата) и стойностите на отчетени и заплатени за месец на дейност януари 2020 г., заплатени през февруари 2020 г. дейности, както и стойности за дейностите за месец на плащане март 2020 г., коригирани на основание чл. 11, ал. 6 от Правилата и съгласно заявление вх. № 29-02-286/02.03.2020 г., подадено от лечебното заведение /Л3/.

6.2. С Анекс № 2/01.04.2020 г. ИД е бил изменен отново по отношение на Приложение № 2 от същия. Извършени са промени в Част А като в колана „Февруари 2020“ са отразени брой отчетени дейности по месец на извършване на дейност за м. февруари 2020 г. по специалност и по структура, а в колона „Общо за периода“ са отразени общия брой отчетени дейности по месеци на извършване на дейността. В това приложение в Част Б са посочени стойностите на отчетените и заплатени за месец на дейност м. февруари 2020 г., заплатени през м. март 2020 г. дейности по чл. 5, ал. 1, т. 2, Приложение № 2 от Правилата, както и стойностите за дейности по чл. 5, ал. 1, т. 2, Приложение № 2 от Правилата за месец на плащане април 2020 г., коригирани на основание чл. 11, ал. 6 от Правилата и съгласно заявление вх. № 29-02-335/13.03.2020 г., подадено от лечебното заведение /Л3/.

6.3. С Допълнително споразумение № 3 от 21.04.2020 г., ИД е допълнен, като съгласно § 2, т. 2 от него, е създаден чл. 62а със следното съдържание:

„Чл. 62а (1) Изпълнителят има право на заплащане за работа при неблагоприятни условия, свързани с обявена епидемична обстановка, когато с акт на министъра на здравеопазването са въведени противоепидемични мерки на територията на страната и изпълнителят изрично е заявил, че не желае да получава такова заплащане.

(2) Месечните суми, заплащани от НЗОК за работата при неблагоприятни условия се определят индивидуално за изпълнителя по реда и начин, посочени в методика, приета от НС на НЗОК и съгласувана с представители на БЛС, определени по реда на чл. 54, ал. 3 от ЗЗО и се изплащат за месеците, през които действат противоепидемичните мерки по ал. 1.

(3) Сумите по ал. 2 се актуализират ежемесечно.

(4) Месечни суми по ал. 2 се включват в стойностите за прилагане на механизъм по чл. 57 (от договора, а именно договорения в чл. 369 от НРД за МД 2020 г. – 2022 г. Механизъм за гарантиране предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК за здравноосигурителни плащания за болнична медицинска помощ по ЗБНЗОК).

(5) …. „

7. Със Заповед № РД-01-159/27.03.2020 г. на Министъра на здравеопазването жалбоподателят е определен за лечебно заведение за извършване на лечение и наблюдение на пациенти с COVID-19 в неусложнено състояние с 18 бр. легла за болнична помощ.

8. С Договор № РД-НС-01-4-2 от 06.04.2020 г. за изменение и допълнение на НРД за МД за 2020-2022 година, е приета Методика за определяне на размера на сумите, заплащани от НЗОК на изпълнители на МП, ДП и на МДД за работа при неблагоприятни условия по повод на обявената епидемична обстановка (Методиката). Съгласно текста на чл. 3, т. 3.2. от нея, размерът на месечните суми за работа при неблагоприятни условия по повод на обявена епидемична обстановка за изпълнителните на болнична медицинска помощ се определя на базата на стойността на отчетената дейност, включена в подадените ежедневни файлове и 85% от средномесечната стойност за дейността за 2020 г. Разпоредбата на чл. 7, т. 7.2. от Методиката определя, че средномесечната стойност за дейността за 2020 г. се формира от средната стойност на изплатените средства през месеците януари, февруари и март 2020 г. за работа по КП, КПр и АПр и определените стойности за дейност по КП, КПр и АПр по реда на правилата по чл. 4, ал. 4 ЗБНЗОК за 2020 г. за месеците април-декември 2020 г., а съгласно т. 7.4. конкретният размер на заплащането за работа при неблагоприятни условия по повод на обявената епидемична обстановка за всеки изпълнител се определя в размер на разликата между 85% от средномесечната стойност на дейността за 2020 г. и стойността на отчетената дейност за съответния месец на 2020 г.

9. В тази връзка е взето Решение № РД-НС-04-42/27.04.2020 г. на НС на НЗОК, с което в оспорената част, както вече бе казано, е утвърдена нулева стойност за заплащане на жалбоподателя през м. април 2020 г., за работа при неблагоприятни условия през м. март 2020 г., съгласно рада на цитираната по-горе Методика.

10. В хода на съдебното производство е изготвена съдебно-счетоводна експертиза (ССЕ), чието заключение е прието без заявени резерви от страните. Констатациите на вещото лице се свеждат до следното:

10.1. („Има ли извършено плащане /сетълмент/ на отчетена болнична медицинска дейност за месец февруари 2020 г. от страна на НЗОК по банковата сметка на МБАЛ - Медицински комплекс „Свети Иван Рилски", клон Стара Загора до 25 март 2020 година, съгласно изискванията на чл. 68 от индивидуалния договор, сключен между страните?“)

Изплатени суми от РЗОК Стара Загора през месец януари, февруари и март 2020 г.

Таблица 1.1

Дата

Показател

Стойност /лева/

1

23.1.2020

Изплатена сума през месец януари 2020 г.

253 502,00

2

28.2.2020

Изплатена сума през месец февруари 2020 г.

502 970,20

3

1.4.2020

Изплатена сума през месец март 2020 г.

0,00

 

През месец март 2020 г. няма извършено плащане към МБАЛ-МК „Св. Иван Рилски" ЕООД, клон Стара Загора. Дейността на лечебното заведение за месец на дейност февруари 2020 г., дължима за заплащане през месец март 2020 г. в размер на 462 744,00 лева е преведена на 30.03.2020 г. и изплатена /дата на сетълмент/ на 01.04.2020 г.

При изчисляване на средномесечната стойност за дейността за 2020 г. по реда на т. 7.2 от Методиката се взема предвид средната стойност на изплатените парични средства през месеците януари, февруари и март 2020 г., а не отчетените през същите месеци суми.

При определяне на средномесечната стойност се отчитат сумите постъпили по банковата сметка на МБАЛ-МК „Св. Иван Рилски" ЕООД, клон Стара Загора през месеците януари, февруари и март 2020 година показани в Таблица 1.1.

10.2. („Какъв е размерът на отчетената от лечебното заведение болнична медицинска дейност за месец февруари 2020 г.?“)

Съгласно фактура № ********* от 11.03.2020 година с издател МБАЛ „Св.Иван Рилски" ЕООД, клон Стара Загора, ЕИК 1157854190011 и получател РЗОК Стара Загора, ЕИК 1218582201622 за период на дейност от 01.02.2020г. до 29.02.2020г. отчетената с месечно известие № ********** болнична медицинска дейност възлиза на стойност в размер на 462 744,00 лева.

10.3. („На коя дата е подадена към РЗОК - Стара Загора електронната фактура за отчетената медицинска дейност от лечебното заведение за месец февруари 2020 г.?“)

Фактура № ********* от 11.03.2020 година издадена от МБАЛ „Св. Иван Рилски“ ЕООД, клон Стара Загора, за период на дейност от 01.02.2020 г. до 29.02.2020 г. отчетената с месечно известие № **********, отнасяща се за вид дейност 31 ЛЗБП /КП и КПр и АПр/ на стойност в размер на 462 744,00 лева е подадена към получателя РЗОК Стара Загора на 11.03.2020 година.

10.4. („Какъв би бил размера на сумата, която НЗОК, респективно РЗОК Стара Загора, би заплатила на лечебното заведение за месец април 2020 г., съгласно чл.7.4 от Методиката за определяне на размера на сумите, заплащани на НЗОК на изпълнителите на медицинска помощ, на дентална помощ и на медико-диагностични дейности за работа при неблагоприятни условия по повод на обявена епидемична обстановка /Методиката/, ако НЗОК, респективно РЗОК Стара Загора, беше извършила плащане на отчетената болнична медицинска дейност за месец февруари 2020 г. до 25 март 2020 година?“)

Размерът на сумата, която НЗОК, респективно РЗОК - Стара Загора, би заплатила на лечебното заведение, съгласно чл. 7.4 от Методиката за определяне на размера на сумите, заплащани на НЗОК на изпълнителите на медицинска помощ, на дентална помощ и на медико-диагностични дейности за работа при неблагоприятни условия по повод на обявена епидемична обстановка /Методиката/, ако НЗОК, респективно РЗОК - Стара Загора, в случай, че плащането на отчетената болнична медицинска дейност за месец февруари 2020 г. е извършено до 25 март 2020 г., сумата за месец март възлиза на 65236,25 лева.

Размерът на сумата, която НЗОК, респективно РЗОК - Стара Загора би заплатила на лечебното заведение, съгласно чл. 7.4. от Методиката за определяне на размера на сумите, заплащани на НЗОК на изпълнителите на медицинска помощ, на дентална помощ и на медико-диагностични дейности за работа при неблагоприятни условия по повод на обявена епидемична обстановка /Методиката/, ако НЗОК, респективно РЗОК - Стара Загора в случай, че плащането на отчетената болнична медицинска дейност за месец февруари 2020 г. е извършено до 25 март 2020 г. и при допускане, че за месец април е определена сума съгласно Анекс № 2 от 01.04.2020 г., Приложение № 2 от 01.04.2020 г. в размер на 615 168,00 лева, сумата за месец март възлиза на 68441,13 лева.

ІV. За правото:

11. При така установената фактическа обстановка, настоящият състав на съда намира, че оспореното решение е издадено, без в същото да са посочени каквито и да било фактически основания. Такива не се съдържат и в представената по делото административна преписка по неговото издаване, чието съдържание е подробно описано в предходния раздел на настоящото решение. Липсата на фактически основания за издаване на процесното решение е съществено нарушение на процесуалните норми, допуснато от административния орган, което само по себе си е самостоятелно основание за отмяна на същото.

12. Съгласно чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, съществена част от формата, в която следва да бъде издаден един административен акт, е излагане на фактически и правни основания. Следователно, това са два отделни реквизита, които имат самостоятелно значение и не се припокриват. Оспореното решение съдържа единствено посочване на правното основание за неговото издаване, като липсват мотиви, от които да е видно какви са съображенията на Надзорния съвет на НЗОК да утвърди нулева стойност за заплащане на жалбоподателя през м. април 2020 г., за работа при неблагоприятни условия през м. март 2020 г., съгласно рада на цитираната по-горе Методика. Каза се, мотиви за издаването на оспореното решение не се съдържат включително и в представената по делото административна преписка. В тази връзка е необходимо да се добави, че представеното по делото писмо вх. № 35-00-779 от 30.03.2021 г. по описа на РЗОК – Ст. Загора, на Управителя на НЗОК (л. 31), не може да се приеме, че съдържа мотиви за издаване на решението в оспорената му част, доколкото е изготвено едва година след него (Решение № РД-НС-04-42/27.04.2020 г.) и то след като последното вече е обжалвано пред съда.

Неспазването на така установеното нормативно изискване за излагане на фактическите основания за издаването на спорното в процеса решение, има за последица постановен в съществено нарушение на закона административен акт.  Изискването за обосноваване на административния акт е една от гаранциите за законосъобразност на същия, които законът е установил за защитата на правата и правнозащитените интереси на гражданите и организациите - страни в административното производство.  Тази гаранция се проявява в две насоки.  С излагането на мотивите се довеждат до знанието на страните съображенията, по които административният орган е издал съответния административен акт.  Това подпомага страните в избора на защитните средства и въобще при изграждането на защитата им срещу такива актове.  От друга страна пък, наличието на мотиви улеснява и прави възможен контрола върху законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред по-горния административен орган и пред съда, допринася за разкриване на евентуално допуснатите закононарушения, разкрива и възможности за контрол над случаите, в които въпросът е решен по целесъобразност, но са надхвърлени рамките на предоставената на административния орган оперативна самостоятелност.  Значението на изискването за мотиви според  АПК е такова, че тяхното неизлагане към административния акт съставлява съществено нарушение на закона и основание за отмяна на акта. (Така Тълкувателно решение № 4 от 22.04.2004 г. на ВАС по д. № ТР-4/2002 г., ОС на съдиите, докладчик председателят на V отделение Андрей Икономов).

13. Макар липсата на мотиви за издаване на процесното решение да е очевидна, за пълнота е необходимо да се съобрази следното:

Безспорно в случая е, че между страните по делото е договорена болнична медицинска помощ, която се осъществява в неблагоприятни условия, свързани с обявена епидемична обстановка и касае извършване на лечение и наблюдение на пациенти с COVID-19 в неусложнено състояние. За същата, съгласно договореното в разпоредбата на чл. 62а, ал. 2 от сключения ИД (Допълнително споразумение № 3 от 21.04.2020 г.) се дължи и съответното заплащане. Съгласно така постигнатите условия на договора, месечните суми, които подлежат на изплащане от НЗОК се определят индивидуално по ред и начин, посочен Методиката, договорена с Договор № РД-НС-01-4-2 от 06.04.2020 г. за изменение и допълнение на НРД за медицински дейности на периода 2020-2022 година между НС на НЗОК и БЛС. Процедурата по определяне на подлежащите ежемесечни суми за заплащане е детайлно уредена в разпоредбата на чл. 7 от Методиката.

При определяне на ежемесечната сума за доплащане през м. април 2020 г., административният орган не е съобразил изплатените средства за медицинска дейност за периода м. март 2020 г., представляващи сума в размер на 462744 лв. по фактура № **********/11.03.2020 г. Посочената сума съответства на определената в Приложение № 2 „Стойности за заплащане през 2020 г. на обеми на дейности в МБП, на медицинските изделия в БМП и на лекарствените продукти за лечение в условията на БМП, които НЗОК заплаща извън стойността на оказаните медицински услуги“ към ИД.

Съгласно разпоредбата на чл. 375 от НРД за МД за 2020-2022 г., плащанията на изпълнителите на БМП се извършват чрез РЗОК до 25-то число на месеца, следващ отчетния, като в разпоредбата изчерпателно са посочени изключенията, сред които не попада конкретния случай. Посочената разпоредба е възпроизведена в чл. 68 от ИД от 25.02.2020 г., сключен между страните, с оглед на което, безспорно се установява, че НЗОК, чрез РЗОК е задължена да изплати на жалбоподателя в така определения срок посочената сума (462744 лв.). Не е спорно между страните, а и от данните по делото (събраните писмени доказателства и заключението на ВЛ) се установява, че преводът на сумата е направен от РЗОК Ст. Загора едва на 30.03.2020 г. и е получен от ЛЗ на 01.04.2020 г.

С оглед съображенията на ответния административен орган изложени в писменото становище по съществото на правния спор, за причината поради която дължимата сума за дейността на клона на изпълнителя е била налична по сметките му едва на дата 01.04.2020 г., е необходимо да се посочи, че без значение в отношенията с третите лица е дали и какъв вътрешен ред на обработване (одобрение) на така наредените плащания е възприел наредителя, респ. колко време са отнели действията по прехвърляне по банков път на така наредените средства, след като това е довело до неспазване на срока по чл. 375 от НРД за МД за 2020-2022 г. и по чл. 68 от ИД от 25.02.2020 г., в който е следвало да бъде извършено съответното плащане.

Очевидно в случая е налице неоправдано бездействие на администрация на НЗОК в процедурата по извършване на обсъжданото плащане. Въпреки детайлната обосновка в писменото становище на ответника, се установява, че РЗОК – Стара Загора не е съобразила в пълнота цитираното от юриск. П.-В.Решение № 592 на Министерски съвет(МС) от 21.08.2018 г. за условията и реда за разплащанията на разпоредители с бюджет по договори, тъй като според неговата т. 4 изрично е уредено, че уведомяването на НАП се извършва от оправомощени от разпоредителя с бюджет служители, с квалифициран електронен подпис, чрез регистриране на данните по т. 2 в информационна система, достъпна на интернет страницата на Министерството на финансите, чрез която се осъществява обмен на информация между разпоредителите с бюджет и органите на Националната агенция за приходите и Агенция "Митници" и то не по-късно от 10 дни преди датата на плащането. След като крайната дата на плащането е нормативно определена – до 25-то число на съответния месец, то това регистриране е следвало да стане до 15-то число, още повече че конкретната сума от 462 744 лева е била одобрена и лечебното заведение е издало фактура за нея още към 11.03.2020 г. За осъществяване на това регистриране е без значение какви други вътрешни процедури извършват разпоредителите на бюджетни кредити в системата на НЗОК. Неоснователна в тази връзка е и поддържаната от ответника теза, че забавянето е станало поради опцията от възможна промяна в заявените суми (визира се датата 17.03.2020 г.), при положение, че цитираното Решение на МС в същата му т. 4, изр. второ урежда и такава хипотеза – при извършени промени в предстоящото плащане.

Регистрирайки плащането едва на 23.03.2020 г. (т.е. само два дни преди крайния срок за плащане) и при положение, че потвърждението (от Националната агенция за приходите и Агенция "Митници") по т. 5 от Решение № 592 на МС от 21.08.2018 г. се извършва в 7-дневен срок от регистрирането му (т. 6 от същото Решение на МС), то НЗОК сама е създала ситуация, при която чл. 375 НРД очевидно ще бъде нарушен, а освен това ще се засегнат и други права на изпълнителя.

(Така Решение № 3861 от 11.04.2023 г. на ВАС по адм. д. № 11389/2022 г., VI о.)

Резултат от обсъжданото до тук неоснователно бездействие на административния орган в процедурата по уведомяване на НАП и извършване на процесното плащане в законоустановения срок до 25-число на м. март 2020 г., е довело до несъобразяване на сумата от 462744 лв. при изчисляване на размера на дължимата на жалбоподателя сума за работа в неблагоприятни условия за м. март 2020 г. по посочения по-горе ред, определен с Методиката.

Според сключения между страните ИД от 25.02.2020 г., включително и последвалите негови изменения и допълнения, НЗОК е възложила на ЛЗ изпълнението на дейностите предмет на договора и следователно, дължи заплащане на всяка извършена дейност, което следва да бъде съгласно посоченото Приложение № 2 към Анекс № 2/01.04.2020 г. по сключения ИД. В тази връзка, като не е съобразил посочената сума на изплатените средства за медицинска дейност за периода м. март 2020 г., ответният административен орган неправомерно е определил нулева стойност за изплащане на медицинската дейност, която е осъществена от ЛЗ в неблагоприятни условия, свързани с обявена епидемична обстановка, за периода м. март 2020 г. Този извод се подкрепя и от констатациите на ВЛ по приетата, без възражения от страните ССЕ, която съдът възприема изцяло като обективно и компетентно изготвена, въвеждаща в процеса с необходимата пълнота релевантни за разрешаване на настоящия административноправен спор факти и обстоятелства. В тази връзка, според заключението на ВЛ, в случай, че плащането на отчетената болнична медицинска дейност за месец февруари 2020 г. е извършено до 25 март 2020 г. и при допускане, че за месец април е определена сума съгласно Анекс № 2 от 01.04.2020 г., Приложение № 2 от 01.04.2020 г. в размер на 615 168,00 лева, сумата за месец март възлиза на 68441,13 лева.

14. Тези съображения, обосновават извод за незаконосъобразност на Решение № РД-НС-04-42/27.04.2020 г. на Надзорния съвет на Национална здравноосигурителна каса в оспорената му част. Това има за последица неговата отмяна в същата тази част.

На основание чл. 173, ал. 2 от АПК, делото следва да бъде изпратено като преписка на Надзорния съвет на НЗОК, за ново определяне, съответно утвърждаване на стойност за заплащане на „МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ – Медицински комплекс Свети Иван Рилски“ ЕООД, ЕИК *********, за работа при неблагоприятни условия през м. март 2020 г., съгласно реда на "Методиката за определяне на размера на сумите, заплащани от НЗОК на изпълнители на медицинска помощ, на дентална помощ и медико-диагностични дейности за работа при неблагоприятни условия по повод на обявена епидемична обстановка", при съблюдаване на дадените с настоящото решение указания по тълкуването и прилагането на закона. Това налага извод за основателност на жалбата.

V. За разноските:

15. При посочения изход на спора, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, на жалбоподателя се дължат извършените разноски по производството. Те се констатираха в размер на 850 лв., представляващи заплатените държавна такса, възнаграждение за вещо лице и адвокатско възнаграждение.

Така мотивиран, на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Пловдивският административен съд, ІІ отделение, ХVІІ състав   

 

 

Р    Е    Ш   И :

 

 

ОТМЕНЯ Решение № РД-НС-04-42/27.04.2020 г. на Надзорния съвет на Национална здравноосигурителна каса, в частта, касаеща утвърдената за „МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ – Медицински комплекс Свети Иван Рилски“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, бул. „Васил Левски“ № 144А-А, представлявано от управителя д-р Н.Н.С., нулева стойност за заплащане през м. април 2020 г., за работа при неблагоприятни условия през м. март 2020 г., съгласно реда на „Методика за определяне на размера на сумите, заплащани от НЗОК на изпълнители на медицинска помощ, на дентална помощ и на медико-диагностични дейности за робата при неблагоприятни условия по повод на обявена епидемична обстановка“.

ИЗПРАЩА преписката на Надзорния съвет на НЗОК за ново определяне, съответно утвърждаване на стойност за заплащане на „МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ – Медицински комплекс Свети Иван Рилски“ ЕООД, ЕИК *********, за работа при неблагоприятни условия през м. март 2020 г., съгласно реда на "Методиката за определяне на размера на сумите, заплащани от НЗОК на изпълнители на медицинска помощ, на дентална помощ и медико-диагностични дейности за работа при неблагоприятни условия по повод на обявена епидемична обстановка", при съблюдаване на дадените с настоящото решение указания по тълкуването и прилагането на закона. ОПРЕДЕЛЯ едномесечен срок за произнасяне на НС на НЗОК, считано от датата на влизане в сила на настоящия съдебен акт.

ОСЪЖДА Национална здравноосигурителна каса, гр. София, да заплати на „МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ – Медицински комплекс Свети Иван Рилски“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, бул. „Васил Левски“ № 144А-А, представлявано от управителя д-р Н.Н.С., сумата от 850 лв., представляващи сторените в производството разноски за заплащане на държавна такса, възнаграждение за вещо лице и адвокатско възнаграждение.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: