АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 100-РЗ |
||||||||||
Гр.
Видин, 09.03.2022 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
трети административен състав |
|||||||||
в закрито заседание
на |
девети март |
|||||||||
през две хиляди и двадесет и втора година
в състав: |
||||||||||
Председател: |
Николай Витков |
|||||||||
при секретаря |
|
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Николай Витков |
|
||||||||
Административно дело № |
49 |
по описа за |
2022 |
година |
||||||
и за да се
произнесе, съобрази следното: |
||||||||||
Производството
е образувано по жалба на кмета на община Белоградчик против решение № 329,
взето с протокол № 30/26.01.2022 г. на общински съвет Белоградчик, с което е изменено
решение № 307, взето с протокол № 29/31.12.2021 г. на общински съвет
Белоградчик. Твърди се в жалбата, че със заповед № РД-25-20/08.02.2022 г.
областен управител на област Видин е върнал за ново разглеждане процесното
решение № 329, взето с протокол № 30/26.01.2022 г., като в нормативно
установения 14-дневен срок по чл.45, ал.7 от Закона за местното самоуправление
и местната администрация (ЗМСМА), но общинският съвет не го е преразгледал,
което обуславя интереса на жалбоподателя да го атакува. Претендира се отмяната
на цитираното решение с всички произтичащи от това последици.
С
определение от закрито съдебно заседание, проведено на 25.02.2022 г. по
настоящето дело съдът е задължил общински съвет Белоградчик да изпрати пълната
административна преписка във връзка с оспорения акт. Преписката е изпратена
като приложение към писмо вх.№ 449/04.03.2022 г. на председател на ОбС-Белоградчик.
Съдът като взе предвид постъпилата жалба, обжалвания
акт и приложената административна преписка, намира от фактическа страна
следното: във връзка с предложение вх.№ 251/15.12.2021 г. на Румен Георгиев
Цанков, общински съветник, с решение № 307, взето с протокол № 29/31.12.2021 г.
на общински съвет Белоградчик, е създадена временна финансова комисия, която да
провери през периода от
Със заповед № РД-25-5/11.01.2022 г. областен управител
на област Видин е върнал за ново разглеждане решение № 307, взето с протокол №
29/31.12.2021 г. на ОбС-Белоградчик, с подробни мотиви, на основание чл.45,
ал.4 от ЗМСМА. На основание чл.45, ал.5 от ЗМСМА кметът на общината е депозирал
„възражение” вх.№ 117/11.01.2022 г. против същото решение.
С решение № 329, взето с протокол № 30/26.01.2022 г. ОбС-Белоградчик
допуснал изменение на решение № 307, взето с протокол № 29/31.12.2021 г., като
се е съобразил с аргументите на областния управител и е ограничил срока за
работа на временната комисия на 3 месеца, конкретизирал целта на проверката
(„да извърши анализ на финансовото състояние на община Белоградчик”), и
възложил на комисията да изготви отчет за резултатите от дейността си,
становище и предложение до общинския съвет. Изменителното решение е прието
отново с 12 гласа „За”. Кметът на общината е уведомен за решението на
28.01.2022 г., за което е приложено писмо на председателя на ОбС-Белоградчик
изх.№ 29/28.01.2022 г., а областния управител – на 02.02.2022 г., съгласно
завереното копие от известие за доставка.
Против така приетото решение е постъпила заповед № РД-25-20/08.02.2022
г. на областен управител на област Видин, с която отново е върнато за ново
разглеждане изменителното решение на ОбС-Белоградчик № 329, взето с протокол №
30/26.01.2022 г., което е обосновано от правна страна с разпоредбата на чл.45,
ал.4 от ЗМСМА.
След като общинският съвет не се произнесъл в указания
14-дневен срок кметът депозирал процесната жалба, инициирала настоящето съдебно
производство.
При така установената
фактическа обстановка съдът намира
от правна страна следното: жалбата е недопустима.
С процесното решение е постановено създаване на
временна финансова комисия за извършване на проверка на финансовото състояние
на община Белоградчик през периода от
Според е въпросът доколко решението за конституирането
на временната комисия и осъществяване на контрол върху финансовото състояние на
община Белоградчик представлява индивидуален административен акт, респективно
съществува ли правен интерес за кмета на общината да го оспори по съдебен ред.
По разбирането на настоящия съдебен състав следва да се отговори отрицателно на
тези въпроси. В настоящия случай се касае за упражняване на правомощия на
ОбС-Белоградчик по осъществяване на контрол върху приходите и разходите на
община Белоградчик, които са нормативно установени, като изборът на начин за
това е суверенно право на съвета и не подлежи на контрол по административен или
съдебен ред. Липсва и правен интерес у кмета на общината да атакува този акт,
поради обстоятелството, че с него не се засягат по никакъв начин негови права
или законни интереси. Напротив, общественият интерес оправдава извършването на финансова
проверка и реализиране на евентуалната отговорност на конкретни длъжностни
лица, за които би се установило, че са допуснали нарушения по повод
изразходване на общинския бюджет или бездействие във връзка със събиране на
общински вземания.
На следващо място жалбата е недопустима и като
подадена след изтичане на преклузивния законоустановен срок за обжалване по
съдебен ред. Видно от административната преписка първоначално постановеното
решение за създаване на временна финансова комисия е върнато за ново
разглеждане от областен управител на област Видин със заповед №
РД-25-5/11.01.2022 г. Съгласно нормата на чл.45, ал.11 от ЗМСМА измененият или
повторно приетият акт на общинския съвет може да бъде оспорван пред съответния
административен съд по реда на АПК. Процесното решение № 329, взето с протокол
№ 30/26.01.2022 г. на общински съвет Белоградчик е именно този изменен акт,
който не може да бъде върнат повторно за ново разглеждане от областния
управител или кмета, предвид разпоредбата на чл.45, ал.11 от ЗМСМА. Срокът за
оспорването му е 14-дневен от момента на съобщаването на адресата, съгласно
чл.149, ал.1 от АПК, и е изтекъл на 11.02.2022 г. Жалбата е входена в
регистратурата на Административен съд Видин на 24.02.2022 г. и е просрочена.
Липсват доказателства за изпращането й по пощата или по друг начин в рамките на
преклузивния срок за обжалване.
Наличието на подлежащ на
обжалване административен акт, на правен интерес от търсената защита и
спазването на срока за обжалване са абсолютни процесуални предпоставки за
допустимост на жалбата, за които съдът следи служебно. В случая те не са
налице, поради което на основание чл.159, т.1, т.4 и т.5 от АПК жалбата следва
да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото прекратено.
Воден от горните мотиви и на
основание чл.159, т.1, т.4 и т.5 от АПК Съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ
жалбата на кмета на община Белоградчик против решение № 329, взето с протокол №
30/26.01.2022 г. на общински съвет Белоградчик, като НЕДОПУСТИМА.
ПРЕКРАТЯВА производството по
адм. дело № 49/2022 г. по описа на Административен съд Видин.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на
обжалване пред Върховния административен съд в седемдневен срок от съобщаването
му на страните.
Съдия: