Решение по дело №305/2020 на Районен съд - Самоков

Номер на акта: 260066
Дата: 9 април 2021 г. (в сила от 5 май 2021 г.)
Съдия: Янко Венциславов Чавеев
Дело: 20201870200305
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ ...66

гр. Самоков, 09.04.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

САМОКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, пети състав, в публичното заседание, проведено на четиринадесети декември през две хиляди и двадесетата година, в състав:

  РАЙОНЕН СЪДИЯ  Я. ЧАВЕЕВ 

 

при участието на секретаря Дарина Николова сложи за разглеждане докладваното от съдията АНД № 305 по описа на съда за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Н.З.Й. от гр. К. обжалва Наказателно постановление № .., издадено на 17.03.2020 г. от Началника на РУ – Самоков към ОДМВР – София, с искане за неговата отмяна поради незаконосъобразност.

Пред съда жалбоподателят поддържа жалбата по изложените в нея съображения.

Въззиваемата страна не се представлява и не заявява становище по жалбата. 

Съдът, след като подложи на преценка събраните по делото доказателства и доводите на страните, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН. Жалбата е подадена от легитимирано лице в законоустановения срок против подлежащо на обжалване пред РС – Самоков наказателно постановление (НП), поради което е допустима, а разгледана по същество е основателна.

В хода на административно-наказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуални правила, довели до нарушаване на правото на защита на жалбоподателя.

Административно-наказателното производство срещу жалбоподателя е образувано по реда на чл. 36, ал. 1 от ЗАНН със съставяне на 23.02.2020 г. на акт за установяване на административно нарушение  (АУАН) от Я.И.Д., на длъжност „мл. автоконтрольор” в РУ – Самоков за нарушение на чл. 146, ал. 1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), изразяващо се в това, че на 23.02.2020 г. около 10,30 ч. на второкласен път ІІ-.. в посока от гр. Д. б. към гр. С. жалбоподателят управлява собствения си лек автомобил „О. З.” с рег. № .. като на автомобила е монтирана автомобилна газова уредба, която не е заявена в „Пътна полиция” и не е вписана в свидетелството за регистрация на моторното превозно средство.

Въз основа на АУАН административно-наказващият орган е издал обжалваното НП, в което изцяло е възприел фактическите констатации на актосъставителя и е квалифицирал деянието на жалбоподателя като административно нарушение по чл. 179, ал. 1, т. 3 от ЗДвП, за което му е наложил административно наказание „глоба” в размер 150 лв.

На първо място, разпоредбата на чл. 146, ал. 1 от ЗДвП не съдържа правило за поведение, което да може да бъде нарушено с деяние на жалбоподателя. Тя делегира правомощие на орган на изпълнителната власт да определи с наредба условията и реда за изменение в конструкцията на регистрираните ППС и за индивидуално одобряване на ППС, регистрирани извън държавите-членки на ЕС, или друга държава – страна по Споразумението за Европейско икономическо пространство. Ето защо разпоредбата е бланкетна относно условията и реда за изменение на конструкцията на регистрираните ППС (каквото безспорно е собственото на жалбоподателя ППС, управлявано от него при извършената проверка) и се изпълва с конкретно съдържание при нарушение на разпоредба на издадената въз основа на нея Наредба № Н-3/18.02.2013 г. за изменение в конструкцията на регистрираните пътни превозни средства и индивидуално одобряване на пътни превозни средства, регистрирани извън държавите - членки на Европейския съюз, или друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство (обн. ДВ, бр. 21/2013 г.). При твърдение за нарушение на бланкетната разпоредба на чл. 146, ал. 1 от ЗДвП посочването на конкретна нарушена с деянието разпоредба от тази наредба е необходимо-присъщ елемент на административно-наказателното обвинение, а непосочването й всякога нарушава правото на защита на санкционираното за такова деяние лице. В случая в АУАН и в НП не е посочена нарушена с деянието разпоредба от Наредба № Н-3/2013 г. и по този начин в нарушение на разпоредбите на чл. 42, т. 5, респ. чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН жалбоподателят е лишен от възможността да научи нарушение на коя нормативна разпоредба му е вменено.

Наред с това, условията и редът, установени в Наредба № Н-3/2013 г., за такова изменение в конструкцията на ППС, каквото според чл. 3, ал. 1, т. 2 и чл. 20, ал. 1 от наредбата представлява допълнителното монтиране в МПС на уредби, които позволяват работата на двигателя с втечнен нефтен газ (ВНГ) или сгъстен природен газ (СПГ), се свеждат до следните удостоверителни дейности – издаване на протокол за монтиране на уредба за ВНГ или СПГ от лицето, което е извършило допълнителното й монтиране (чл. 20, ал. 2 от наредбата) и извършване и протоколиране на първоначална проверка за съответствие с изискванията на чл. 20 от надлежно оправомощени за това лица (чл. 26, ал. 3 и 6 от наредбата). В АУАН и в НП не са изложени твърдения, че по отношение на допълнително монтираната в автомобила на жалбоподателя автомобилна газова уредба такива дейности не са извършени. Така описанието на вмененото на жалбоподателя нарушение е и от фактическа страна непълно – в разрез с изискванията на чл. 42, т. 4, респ. чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, които осигуряват правото на защита на административно-привлеченото лице срещу фактите на вмененото му нарушение.

Вярно е, че при такова изменение в конструкцията на ППС за собственика му възниква задължение да заяви пред съответното звено „Пътна полиция” промяна в данните за регистрацията му, но то произтича от друг подзаконов нормативен акт – Наредба № І-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства (обн. ДВ, бр. 31/2000 г.), която е издадена на основание други разпоредби от ЗДвП. В този смисъл между фактическото описание на деянието на жалбоподателя в АУАН и НП – от една страна и посочването в тях на нарушената с него разпоредба – от друга, е налице и очевидно несъответствие, което на самостоятелно основание нарушава правото на жалбоподателя да научи какво точно административно нарушение му е вменено.

Освен това, систематическото тълкуване на разпоредбите на чл. 3, ал. 5 и чл. 15, ал. 12 от Наредба № І-45/2000 г. в тяхната връзка налага извод, че  задължението на собственика на МПС да заяви пред съответното звено „Пътна полиция” промяна в данните за регистрацията му относно вида на горивото в свидетелството за регистрация възниква при извършване на първата промяна в регистрацията по чл. 14 от наредбата, настъпила след монтирането на уредба, позволяваща работата на двигателя с ВНГ или СПГ, но не по-късно от 3 години от първоначалната проверка на уредбата по реда на чл. 26, ал. 3 и 6 от Наредба № Н-3/2013 г. Както в АУАН, така и в НП, не са посочени никакви обстоятелства за това кога е монтирана уредбата в автомобила на жалбоподателя и извършвани ли са след това промени в регистрацията по чл. 14 от Наредба № І-45/2000 г., при които той не е заявил промяна и в регистрацията относно вида на горивото в свидетелството за регистрация. Липсата на такива вменени на жалбоподателя в административно-наказателното производство обстоятелства от една страна прави невъзможна преценката извършил ли е изобщо той някакво нарушение поради евентуално изтичане към датата на установяване на твърдяното нарушение на крайния 3-годишен срок по чл. 3, ал. 5, изр. второ от Наредба № І-45/2000 г. за заявяване на такава промяна в регистрацията и от друга страна – прави невъзможно изменението на НП чрез преквалификация на деянието в съдебното производство с оглед вменените на жалбоподателя факти.

И на последно място, административната дейност на съответното звено „Пътна полиция” по промяна в регистрацията на МПС поради допълнително монтиране в него на уредба, позволяваща работата на двигателя с ВНГ или СПГ въобще не представлява разрешение за изменение в конструкцията му. Затова вменените на жалбоподателя факти, а именно че на 23.02.2020 г. управлява по път ІІ-82 на територията на Община Самоков собствения си лек автомобил „О. З.” с рег. № .. с монтирана на автомобила АГУ, която не е заявена в „Пътна полиция” и не е вписана в СРМПС на автомобила, не съответстват на правната квалификация на деянието като административно нарушение по чл. 179, ал. 1, т. 3 от ЗДвП. Съставомерно за това административно нарушение е деяние на собственик или на длъжностно лице, изразяващо се в допускане в движението по пътищата на ППС, чиято конструкция е изменена без съответното за това разрешение. Вярно е, че с оглед цялостното съдържание на Наредба № Н-3/2013 г. понятието „разрешение” по смисъла на чл. 179, ал. 1, т. 3 от ЗДвП следва да се разбира не буквално като индивидуален административен акт с конститутивно разрешително действие, а като положително удостоверяване от оправомощено лице по нормативно установен ред на съответствието на изменението в конструкцията с нормативните и техническите изисквания за съответното ППС. На жалбоподателя обаче не са вменени факти за липса на такова удостоверяване по реда на чл. 26, ал. 3 и 6 от Наредба № Н-3/2013 г., а са му вменени други факти, евентуално относими към неизпълнение на вторичното му задължение да заяви промяна в регистрацията на превозното средство относно вида на горивото. Това несъответствие между фактическото описание на деянието и правната му квалификация съгласно конкретен състав на административно нарушение в НП на свой ред също е довело до нарушаване на правото му на защита, в частност на правото му да научи не само каква нормативна разпоредба е нарушил, а и на какво фактическо основание е ангажирана административно-наказателната му отговорност по чл. 179, ал. 1, т. 3 от ЗДвП.

Посочените дотук нарушения на процесуални правила, допуснати в административно-наказателното производство, са съществени не само с оглед отражението им върху правото на защита на жалбоподателя, а и защото са довели до нарушение на материалния закон чрез издаване на НП за деяние, чието описание не изпълва състава на административно нарушение съгласно приложената административно-наказателна разпоредба на чл. 179, ал. 1, т. 3 от ЗДвП.

Ето защо обжалваното НП следва да бъде отменено, без съдът да изследва въпросите относно фактическото поведение на жалбоподателя, съставомерността му като административно нарушение от обективна и субективна страна и индивидуализацията на административното наказание.

Воден от гореизложеното, съдът

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № .., издадено на 17.03.2020 г. от Началника на РУ – Самоков към ОДМВР – София.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Административен съд – София-област в 14-дневен срок от съобщенията до страните за обявяването му. 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: