Определение по дело №21/2023 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 76
Дата: 7 март 2023 г.
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20237280700021
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 31 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 76/7.3.2023г.

Ямбол, .......................

Административният съд Ямбол - I състав, в закрито заседание в състав:

Председател:

ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

при секретар

и с участието

на прокурора

изслуша докладваното

от председателя

ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

по частно административно дело № 20237280700021 / 2023 г.

Производството делото е образувано по жалба на „ГРИЙН МЕНИДЖМЪНТ“ ООД, гр. София, представлявано от В.С.П., и на Т.Й.Т., депозирана чрез адвокат Г.Г. ***, против Решение за прекратяване № РД/02-0010 от 09.01.2023 г., издадено от кмета на община Ямбол, с което на основание чл. 5в, ал. 2 от ЗУТ е прекратено инициираното административно производство със Заявление peг. № УТС-02242 от 25.10.2022 г. за разрешаване изработване на проект за изменение на действащия ПУП - ПРЗ за УПИ IX-207 и VIII-164 „за ОДО“, кв. 93 по плана на гр. Ямбол, ЦГЧ, с идентификатори 87374.542.207 87374.542.258.

С доводи за незаконосъобразност се иска отмяната на оспорения акт като необоснован и постановен при съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Конкретно се твърди, че неправилно административният орган е приел липса на приложено задание, в което съобразно изискването на чл. 128а, ал. 2 от ЗУТ при съгласуването му с експлоатационните дружества да са посочени име/наименование, ЕГН/ЕИК, адрес на възложителя, адрес за комуникация и телефон, очаквана мощност за електрозахранване на новообразувания урегулиран поземлен имот. В тази връзка се сочи, че искането е по реда на чл. 135 от ЗУТ с посочени всички реквизити съобразно закона, съпроводено е със задание за изменение на ПУП в графична и текстова част, което е следвало кметът на общината да изпрати на експлоатационните дружества за предоставяне на необходимите данни и предписания за изработване на съответния проект. Оспорва се и изводът на административния орган за несъответствие на текстовата и графична част на заданието досежно текста „застрояването в самия имот да се предвиди сключено с имота от запад и свободно към север така, че да се осигури подход за автомобили от ул. „*“, а към улицата от изток и юг да се разположи на уличната регулационна линия с дълбочина на застрояването 16 м, възможност за подход към подземни гаражи“. Твърди се, че неправилно е прието, че не е представено уведомление за инвестиционното предложение до РИОСВ - Стара Загора с копие до община Ямбол съобразно изискването на чл. 10, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони. Сочи се, че инвестиционно намерение не съществува към момента на подаване на искането – то е по реда на чл. 135, ал. 1 от ЗУТ и с него заявителите само правят предложение за изменение на действащ ПУП, като и в двата случая става въпрос за жилищна зона, което е в съответствие с действащия ОУП на гр. Ямбол; по смисъла на цитираната наредба заявителите не са възложители на план, тъй като изменението на плана все още не е допуснато; за обосноваване на твърдението се прави позоваване на разпоредбите на § 1, т. 17 и т 20 от ДР на ЗООС. По тези съображения се иска отмяната на оспореното решение за прекратяване с присъждане на сторените в съдебното производство разноски.

Административната преписка е постъпила в съда с Писмо вх. № 03.02.2023 г. по описа на съда. Административният орган не взема становище по жалбата.

Административен съд - Ямбол, като обсъди оплакванията в жалбата и данните по приложената административна преписка, намира за установено следното от фактическа страна:

В община Ямбол е постъпило Заявление рег. № УТС-02242 от 25.10.2022 г., депозирано от „ГРИЙН МЕНИДЖМЪНТ“ ООД и от Т.Й.Т., действащи чрез пълномощника си А.А., с което е поискано разрешаване изработване на ПУП-ПРЗ за УПИ IX-207 и VIII-164 „за ОДО“, кв. 93 по плана на гр. Ямбол, ЦГЧ, с идентификатори 87374.542.207 87374.542.258, състоящо се в обединяване на УПИ IX-207 и VIII-164 „за ОДО“ в един урегулиран поземлен имот с определени линии на застрояване и промяна на устройствената зона като от устройствена жилищна зона с преобладаващо средноетажно застрояване се установи зона за многофункционално ползване тип смесена централна (на основание чл. 134, ал. 2 т. 6 от ЗУТ). Заявлението е придружено със съответни документи – мотивирано искане по чл. 135, ал. 1 от ЗУТ, задание да изменение на ПУП, скица - проект за изменение на ПУП - ПЗ, скици с номера 15-162058 и 15-162162 – и двете от 16.02.2022 г., издадени от СГКК - Ямбол, титули за собственост - нотариален акт № 133 с вх. рег. № 3151 от 05.06.2019 г. на СВп-Ямбол и нотариален акт № 103 с вх. рег. № 658 от 08.02.2022 г. на СВп-Ямбол, както и Договор за доброволна делба на недвижим имот от 17.01.2003 г.

С Писмо изх. № 2801-24710 от 23.11.2022 г. заявителите са уведомени за констатирани от органа нередовности, като е предоставен 14-дневен срок от получаване на уведомителното писмо за отстраняването им. В писмото е посочено, че за да стартира процедурата, е необходимо отстраняване на нередовностите и представяне на допълнително изисканите документи, както и че при неотстраняване на нередовностите в указания срок процедурата по разрешаване на исканото разрешение за изработване на проект за изменение на действащия ПУП - ПРЗ за УПИ IX-207 и VIII-164, кв. 93 по плана на гр. Ямбол - ЦГЧ ще бъде прекратена съгласно чл. 5в от ЗУТ. Посочено е също, че срокът за произнасяне по заявлението започва да тече от датата на отстраняване на нередовностите и представяне на допълнителните документи. Писмото е получено от пълномощника А. Г. А. на 30.11.2022 г., видно от приложената към преписката обратна разписка. Изпратените с обратни разписки писма до Владислав Протич - Управител на „ГРИЙН МЕНИДЖМЪНТ“ ООД, и до Т.Й.Т., след връщането им като неполучени с информация „непотърсени“, са поставени на таблото за обявления в сградата на община Ямбол, като датата на поставянето и свалянето са удостоверени със служебна бележка, съставена от две длъжностни лица – от нея е видно, че обявлението е поставено на 21.12.2022 г. и свалено на 05.01.2023 г.

С Констативен протокол от 09.01.2023 г., съставен от длъжностни лица на Общинска администрация - Ямбол, е установено, че в 14 - дневния срок от получаване на писмото в община Ямбол е постъпило Писмо peг. № 2801-26564 от 13.12.2022 г. от пълномощника А. Г. А., придружено със съответни документи съобразно изисканите с уведомителното писмо за отстраняване на констатираните нередовности.

След депозиране на отговора от страна на заявителите кметът на община Ямбол се произнесъл по Заявление peг. № УТС-02242/25.10.2022 г. за разрешаване изработване на проект за изменение действащия ПУП-ПРЗ за УПИ IX-207 и VIII-164 „за ОДО“, кв. 93 по плана на гр. Ямбол, ЦГЧ, с идентификатори 87374.542.207 87374.542.258 с Решение за прекратяване № РД/02-00010 от 09.01.2023 г., с което на основание чл. 5в, ал. 1 от ЗУТ прекратил инициираното административно производство. Видно от съдържанието на акта, съображенията за това, са че констатираните нередовности не са отстранени в указания срок, поради което производството следва да бъде прекратено предвид изискването на чл. 5в, ал. 1 от ЗУТ административният орган, пред който е подадено заявление за издаване на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 214 от ЗУТ да изисква отстраняване на нередовности или представяне на допълнителни документи само еднократно, за което следва да уведоми писмено заявителя и да му предостави 14-дневен срок за отстраняване на нередовностите или представяне на допълнителните документи, чиято ал. 2, изречение второ разписва правомощието за прекратяване на административното производството, когато нередовностите или непълнотите по ал. 1 не са отстранени в срок. За да стигне до този извод, кметът на община Ямбол приел, че предвид изисканите с нарочно писмо допълнителни документи и с оглед представените такива със заявлението и депозирания отговор на уведомителното писмо за отстраняване на нередовности, изискванията са частично изпълнени, като е налице неизпълнение на три изисквания, а именно: 1. не е приложено задание, в което съобразно с чл. 128а, ал. 2 от ЗУТ за съгласуване на същото с експлоатационните дружества да са посочени данни за име/наименование, ЕГН/ЕИК, адрес на възложителя, адрес за комуникация и телефон, очаквана мощност за електрозахранване на новоообразувания урегулиран поземлен имот; 2. не е приложено задание, в което текстът „застрояването в самия имот да се предвиди сключено с имота от запад и свободно към север, така че да се осигури подход за автомобили от ул. „*“, а към улицата от изток и юг да се разположи на уличната регулационна линия с дълбочина на застрояването 16 м, възможност за подход към подземни гаражи“ да е коригиран, тъй като уличната регулационна линия от към изток определя границата с прилежащата ул. „*“, която улица е от първостепенната мрежа - улица трети клас и съгласно разпоредбата на чл. 26, ал. 1, т. 3 от ЗУТ външната линия на застрояване се установява на разстояние от уличната регулационна линия най-малко на 3 м - това е отразено само на графичната част, но заданието се одобрява, поради което текстова част в същото трябва да си кореспондира с графичната; 3. не е представено и изискващото се съгласно чл. 10, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка да съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони уведомление за инвестиционното предложение до РИОСВ - Стара Загора с копие до община Ямбол, чрез което възложителят на планове, програми, проекти или на инвестиционни предложения уведомява на най-ранен етап компетентния орган за своето намерение. Прието е също, че с оглед надлежното връчване на уведомителното писмо на пълномощника А.А. на 30.11.2022 г. срокът за отстраняване на нередовностите е до 14.12.2022 г. Въз основа на тези фактически констатации е изведен извод, че в определения срок са представени част от изискващите се допълнителни документи с Писмо изх. № 2801-24710 от 23.11.2022 г., което води до отстраняване на част от нередовностите по Заявление peг. № УТС-02242 от 25.10.2022 г. Разпоредено е решението за прекратяване да бъде разгласено по реда на чл. 124б, ал. 2 от ЗУТ, (за което е съставено Обявление рег. № О-006, обявено на 09.01.2023 г., в сила до 23.01.2023 г., придружено със служебни бележки за удостоверяване на датите за публикуването му на интернет страницата на общината и поставянето му на таблото, съответно – за свалянето му от таблото), а копие от него да бъде връчено на заинтересуваните лица. Указано е също, че на основание чл. 215, ал. 1 от ЗУТ решението за прекратяване подлежи на обжалване в 14 - дневен срок от съобщаването му пред Административен съд-Ямбол чрез община Ямбол. Актът е надлежно връчен на заявителя Т.Т. лично на 13.01.2023 г., а на пълномощника А.А. чрез Станка Георгиева (братовчедка) на 16.01.2023 г.

С Жалба рег. № 2801-02056 от 27.01.2023 г. по описа на община Ямбол, депозирана чрез административния орган до съда, Решение за прекратяване № РД/02-00010 от 09.01.2023 г. е оспорено по съдебен ред, въз основа на което е образувано и настоящото съдебно производство.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Жалбата срещу Решение за прекратяване № РД/02-00010 от 09.01.2023 г. на кмета на община Ямбол е подадена в срок, от надлежна страна с право и интерес от оспорването. Насочена е срещу акт, който има белезите на индивидуален административен акт, поради което същата е процесуално допустима. В случая е налице изричен отказ за разглеждане на заявлението на жалбоподателите по същество, формиран на основание чл. 5в, ал. 2, изр. второ от ЗУТ. Разпоредбата е нова, но ЗУТ не предвижда специални правила за оспорване на този отказ, поради което приложение следва да намерят разпоредбите на общия АПК по Раздел четвърти „Обжалване на отказ за разглеждане на искане за издаване на административен акт“.

Разгледана по същество и по реда на чл. 197 и следващите от АПК, жалбата се преценя и като основателна по следните съображения:

Както се посочи по-горе, със Заявление рег. № УТС-02242 от 25.10.2022 г., депозирано от „ГРИЙН МЕНИДЖМЪНТ“ ООД и от Т.Й.Т., действащи чрез пълномощника А.А., е поискано разрешаване изработването на ПУП - ПРЗ за УПИ IX-207 и VIII-164 „за ОДО“, кв. 93 по плана на гр. Ямбол, ЦГЧ, с идентификатори 87374.542.207 87374.542.258, състоящо се в обединяване на УПИ IX-207 и VIII-164 „за ОДО“ в един урегулиран поземлен имот с определени линии на застрояване и промяна на устройствената зона като от устройствена жилищна зона с преобладаващо средноетажно застрояване се установи зона за многофункционално ползване тип смесена централна (на основание чл. 134, ал. 2 т. 6 от ЗУТ). Заявлението е придружено със съответни документи, включително и с мотивирано искане по чл. 135, ал. 1 от ЗУТ, предвиждащ възможност за лицата по чл. 131 да правят искания за изменение на устройствените планове с писмено заявление до кмета на общината, съответно - до областния управител или до министъра на регионалното развитие и благоустройството в случаите по чл. 124а, ал. 3 и 4. Съображенията за прекратяване на образуваното въз основа на Заявление peг. № УТС-02242/25.10.2022 г. административно производство са за частично изпълнени указания по отстраняване на констатирани нередовности. Видно обаче от съдържанието на уведомителното писмо, всички допълнително изискани документи касаят произнасянето по същество по искането по реда на чл. 135, ал. 1 от ЗУТ. В този смисъл независимо от разписаното в чл. 5в от ЗУТ, на който се е позовал административният орган в своя акт, обстоятелството, че след дадени указания за отстраняване на нередовности, същите са частично отстранени, сочи на извод, че административният орган е следвало не да прекрати образуваното административно производство, а да се произнесе по същество по отправеното до него искане въз основа на приобщените и налични в административната преписка документи, като изложи фактическите и правни основания във връзка с произнасянето по отправеното до него искане. При това положение процесното решение следва да бъде отменено, а преписката да се върне на административния орган за произнасяне по същество по подаденото заявление, като е необходимо да се изследва наличието на основание за разрешаване на исканата промяна по реда на чл. 135, ал. 1 от ЗУТ, съответно – за отхвърляне на искането като неоснователно, при спазване на установения за това процесуален ред, включително и на изискването за мотивиране на издадения административен акт.

С оглед изхода на спора следва община Ямбол да заплати на оспорващите направените по делото разноски до доказания размер и основание, а именно за внесена държавна такса от 50 лева за „ГРИЙН МЕНИДЖМЪНТ“ ООД, и от 10 лева – за Т.Й.Т..

Водим от горното и на основание чл. 200, вр. чл. 197 от АПК, ЯАС, първи административен състав

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ Решение за прекратяване № РД/02-0010 от 09.01.2023 г., издадено от кмета на община Ямбол, с което на основание чл. 5в, ал. 2 от ЗУТ е прекратено инициираното административно производство от „ГРИЙН МЕНИДЖМЪНТ“ ООД и от Т.Й.Т. със Заявление peг. № УТС-02242/25.10.2022 г. за разрешаване изработване на проект за изменение действащия ПУП - ПРЗ за УПИ IX-207 и VIII-164 „за ОДО“, кв. 93 по плана на гр. Ямбол, ЦГЧ, с идентификатори 87374.542.207 87374.542.258 по кадастралната карта.

ВРЪЩА преписката за продължаване на процедурата по същото заявление и произнасяне по същество при изпълнение на указанията, дадени в мотивите на настоящия съдебен акт.

ОСЪЖДА ОБЩИНА ЯМБОЛ да заплати на „ГРИЙН МЕНИДЖМЪНТ“ ООД, ЕИК *, със седалище и адрес на управление: гр. София, ж.к. „Лозенец“, ул. „Черна стена“ № 7-9, ет. 2, ап. В6, представлявано от управителя В.С.П., със съдебен адрес:***, кантора 409, адвокат Г.Г. ***, сумата от 50 (петдесет) лева, представляваща разноски по делото за внесена държавна такса.

ОСЪЖДА ОБЩИНА ЯМБОЛ да заплати на Т.Й.Т. ***, със съдебен адрес:***, кантора 409, адвокат Г.Г. ***, сумата от 10 (десет) лева, представляваща разноски по делото за внесена държавна такса.

Препис от настоящото определение да се изпрати на жалбоподателите и на кмета на община Ямбол.

По аргумент от чл. 200, ал. 2 от АПК определението може да се обжалва с частна жалба от страните, участващи в административното производство, пред Върховен административен съд на Република България в седемдневен срок от съобщаването му.

 

 

Председател:

П /не се чете/