Решение по дело №156/2019 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 13
Дата: 17 януари 2020 г. (в сила от 11 февруари 2020 г.)
Съдия: Нели Стефанова Дончева
Дело: 20197070700156
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 май 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

Р Е Ш Е Н И Е 13

гр. Видин, 17.01.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

втори административен състав

в открито заседание на

Осемнадесети декември

през две хиляди и деветнадесета година в състав:

Председател:

Нели Дончева

при секретаря

Катерина Борисова

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Нели Дончева

 

Административно дело №

156

по описа за

2019

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 Производството е по реда на чл.210, ал.3 във връзка с чл.215, ал.2 от ЗУТ.

Образувано е по жалба на процесуалния представител на „Мек Балкан“ ЕООД гр.Перник, представлявано от управителя К.М.Х. против Решение от 14.03.2019г. на комисията по чл.210 от ЗУТ, назначена със Заповед № 23 от 19.02.2019г. на Кмета на Община Грамада, в частта с която комисията е определила размера на обезщетението за учредяване на сервитутно право - право на преминаване за обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз“ ЕАД, паралелно на северния магистрален газопровод до българо-сръбската граница“, за собствените на жалбоподателя недвижими имоти, както следва: нива от 0.923 дка, представляваща имот № 021002, ІІІ категория, находяща се в землището на с. Тошевци - 446 лева; нива от 1.738 дка, представляваща имот с идентификатор № 17645.224.32, ІV категория, находяща се в землището на гр.Грамада - 915 лева; нива от 4.114 дка, представляваща имот, с идентификатор 17645.258.5, ІІ категория, находяща се в землището на гр. Грамада - 2266 лева и нива от 0.539 дка, представляваща имот с идентификатор 17645.283.13, ІІІ категория, находяща се в землището на гр. Грамада - 260 лева.

В жалбата се поддържа, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, като издаден при допуснатите съществени нарушения в административно- производствените правила и несъответствието с целта на закона при приемане на решение от 14.03.2019 г. на комисия по чл. 210 ЗУТ, а именно без административният орган да мотивира действията си, като посочи в издадения акт причините, поради които не е търсено разрешаване на въпроса по взаимно съгласие на страните и е приложена административна принуда; при допуснати съществени нарушения на материалния закон, като Кметът на Община Грамада и назначената от него комисия по чл. 210 ЗУТ, са действали в противоречие с изискванията на материалния закон в лицето на разпоредбите на чл.64, ал.2 ЗЕ и чл.192 и чл.193 от ЗУТ и неправилно са определили и оценили възникналото ограничение на собствеността като сервитут за преминаване на хора и техника, а не като сервитут за прокарване през имотите на линеен енергиен обект, както и неспазването от страна на административния орган на изискването на чл.65, ал.1, т.4 ЗЕ за определяне на справедливата пазарна оценка на имота или на частта от него, която попада в границите на сервитута.

Иска се от Съда да отмени обжалваното решение от 14.03.2019 г. на комисия по чл. 210 ЗУТ, назначена със заповед № 23/19.02.2019 г. на Кмета на Община Грамада в частта му, в която е определено обезщетение за възникване на сервитут за преминаване на линеен енергиен обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз” ЕАД, паралелно на северния магистрален газопровод до българо-сръбската граница” върху собствените на жалбоподателя недвижими имоти, като Съдът се произнесете по вида и размера на дължимото обезщетение. Претендират се и направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата Община Грамада, чрез процесуалния си представител адвокат Л. оспорва жалбата като неоснователна и недоказана и излага подробни съображения за законосъобразност на оспореният административен акт.

Иска се от Съда да отхвърли жалбата и се присъдят направените по делото разноски.

Заинтересованата страна "Булгартрансгаз" ЕАД, гр.София, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и излага съображения за правилност на атакуваното решение.

Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

С Решение № 312 от 10.05.2018 г. за определяне на обекти от газопреносната инфраструктура на Република България, които ще бъдат изградени или рехабилитирани, за национални обекти и за обекти с национално значение, на основание § 1 от Допълнителните разпоредби на Закона за държавната собственост и § 5, т. 62 от Допълнителните разпоредби на Закона за устройство на територията, Министерският съвет на Република България е определил обект "Разширение на газопреносната инфраструктура на "Булгартрансгаз" ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо-сръбската граница" за национален обект и за обект с национално значение. Със заповед № РД 02 – 15 – 27 от 11.03.2014 г. на Министъра на МРРБ, е одобрен проектът на ПУП – парцеларен план за обект "Преносен газопровод "Южен поток" на територията на Република България" за част от общата дължина на газопровода на територията на Област Видин, Област Грамада и други общини, посочени изрично в заповедта. Заповедта на МРРБ е публикувана в ДВ бр. 27/25.03.2014г., като по делото не се представиха доказателства ПУП да е оспорван по какъвто и да било начин от страна на жалбоподателя.

По делото не е спорно, че с писмо вх. № 24-00-2876/1/ от 01.02.2019 г. (същото описано в протокола на Комисията по чл. 210 от ЗУТ и приложено по делото – стр.224), "Булгартрансгаз" ЕАД уведомил Кмета на Община Грамада за обстоятелството, че с Решение на МС от 28.11.2018г. и на НС от 30.11.2018г. са одобрени изменения и допълнения на Енергийната стратегия на Република България, като „Булгартрансгаз“ ЕАД е придобил активите и земите собственост на Южен поток България АД и заявил искане за учредяване на сервитутни права по реда на чл. 64, ал. 6 от ЗЕ и чл. 210 от ЗУТ.

Със Заповед № 23/19.02.2019 г. на Кмета на Община Градама е назначена комисия по чл. 210 от ЗУТ, която след като е възприела експертна оценка, изготвена от лицензиран независим оценител и обективирана в доклад за пазарна оценка, е постановила оспорения административен акт, с които е определила размера на обезщетенията в полза на собствениците на поземлените имоти, върху които възниква сервитутното право в полза на "Булгартрансгаз" ЕАД.

Съгласно Протокол № 1 от 14.03.2019г., Комисията по чл.210 от ЗУТ, е определила размера на справедливата пазарна стойност на обезщетението за учреденото сервитутно право за притежаваните от жалбоподателя имоти както следва: за имот № 021002, находящ се в землището на с. Тошевци – 446 лева; за имот с идентификатор № 17645.224.32, находящ се в землището на гр.Грамада - 915 лева; за имот, с идентификатор 17645.258.5, находящ се в землището на гр. Грамада 2 266 лева и за имот с идентификатор 17645.283.13, находящ се в землището на гр. Грамада - 260 лева.

Със съобщение изх. № 815/02.04.2019 г., оспорващото дружество е известено за решението на комисията по чл.210 от ЗУТ, изготвената оценка и следващото им се обезщетение за притежаваните имоти.

От заключението на вещото лице по назначената съдебно-оценителна експертиза, приета от Съда като компетентно и безпристрастно дадена се установява, че пазарната стойност на сервитутното право е определена по метод на сравнителните продажби, базисни пазарни цени на земеделски земи и метод на поземлената рента, които са с различна тежест. При изчисляване на размера на обезщетението по реда на чл.65, ал.1 от ЗУТ са взети предвид вида на ограничението на начина на ползване, размерът на имота, както и това, че за имотите в землището на гр.Грамада се засягат 13 % от площта им, а за имота в землището на с.Тошевци се засягат 19 % от площта му и срока на ограничението. Изведената пазарна стойност на обезщетението за сервитутно право за поземлените имоти е както следва: за имот № 021002, находящ се в землището на с. Тошевци – 585 лева; за имот с идентификатор № 17645.224.32, находящ се в землището на гр.Грамада - 876 лева; за имот, с идентификатор 17645.258.5, находящ се в землището на гр. Грамада 2 152 лева и за имот с идентификатор 17645.283.13, находящ се в землището на гр. Грамада - 279 лева.

Вещото лице подробно е разяснило каква информация е използвана при определяне на цената на засегнатите имоти и по конкретно пазарната цена на реално извършени сделки в периода декември 2018г.-февруари 2019г.. Също така е пояснило че се е запознало с влезлия ПУП, засегната част на имотите на жалбоподателя от тръбопровода, както и начина по който се упражнява сервитута, тъй като по ЗЕ няма два отделни сервитута – за прокарване и за преминаване.

 При така установената фактическа обстановка Съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е подадена срещу годен за обжалване административен акт, от надлежна страна - собственик на имотите, предмет на оспореното решение, чиито права и законни интереси са засегнати. Жалбата е подадена в срока по чл.215, ал.4 от ЗУТ, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата се явява частично основателна досежно имот № 021002, находящ се в землището на с. Тошевци и имот с идентификатор 17645.283.13, находящ се в землището на гр. Грамада и неоснователна и недоказана по отношение на другите два имота  предвид следното:

Оспореният административен акт е издаден от компетентен колективен орган, поименно назначен със заповед на Кмета на община Грамада, съобразно предоставените му със закона правомощия. Решението е издадено в необходимата форма, надлежно подписано от всички членове на комисията, в състава, определен в заповедите на Кмета на община Грамада и при спазване на реквизитите на съдържанието, посочени в чл.59, ал.2 от АПК.

Същото е мотивирано, тъй като в него се съдържат както правните, така и фактическите основания за издаването му. Спазени са и административно-производствени правила при издаването на обжалвания административен акт, регламентирани в ЗУТ, ЗЕ и АПК.

В тази връзка неоснователно се явява твърдението на жалбоподателя, че решение е издадено при допуснатите съществени нарушения в административно-производствените правила без да е търсено разрешаване на въпроса по взаимно съгласие на страните, тъй като такава задължителна процедура не се съдържа в посочените по-горе нормативни актове.

Оспореното Решение, в частта досежно имот № 021002, находящ се в землището на с. Тошевци и имот с идентификатор 17645.283.13, находящ се в землището на гр. Грамада, обаче е издадено в противоречие с материално правните разпоредби на Закона за енергетиката.

Съгласно чл.64, ал.1 от ЗЕ при разширение на съществуващи и при изграждане на нови линейни енергийни обекти в полза на лицата, които ще изграждат и експлоатират енергийния обект възникват сервитути.

Сервитутите, съгласно разпоредбата на ал.2 на чл.64 от ЗЕ, са следните: 1. право на преминаване на хора и техника в полза на лицата по ал.1; 2. право на прокарване на линейни енергийни обекти в полза на лицата по ал.1; 3. ограничаване в ползването на засегнатите поземлени имоти.

С разпоредбата на ал.4 на чл.64 от ЗЕ се урежда възникването на сервитутите по ал.2, а именно: 1. когато има влязъл в сила подробен устройствен план, с който се определя местоположението на съответните имоти; 2. титулярят на сервитута изплати или внесе еднократно обезщетение на собственика на имота, върху който е възникнал сервитутът, и на носителите на други вещни права върху засегнатия имот.

Съгласно ал.6 определянето на размера и изплащането на обезщетенията за сервитутите на енергийните обекти се извършват по реда на чл.210 и чл.211 от Закона за устройство на територията или по взаимно съгласие на страните въз основа на оценка от независим оценител, като обжалването на размера на обезщетението от заинтересованите лица не препятства упражняването на сервитутните права от лицата по ал.1.

 Безспорно е, че обекта „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз“ ЕАД паралелно на северния /магистрален/ газопровод до българо-сръбската граница“ представлява енергиен обект по смисъла на §1,т.23 от ДР на ЗЕ. Не е спорно също, че трасето на този обект преминава през посочените поземлени имоти, находящи се в землището на гр.Грамада и землището на с.Тошевци, община Грамада, като по делото не се оспорва сервитутната площ, определена за процесните имоти, попадащ в трасето на газопроводната линия. Предвид естеството на енергийният обект безспорно е че сервитутът се изразява в право на преминаване на хора и техника в полза на лицата по чл.64, ал.1 от ЗЕ, право на прокарване на линейни енергийни обекти в полза на лицата по чл.64, ал.1 от ЗЕ и ограничаване в ползването на засегнатите поземлени имоти, поради което неоснователно се явява и твърдението на жалбоподателя че административния орган неправилно е определил и оценил възникналото ограничение на собствеността като сервитут.

Съдът намира, че при постановяване на решението, досежно имот № 021002, находящ се в землището на с. Тошевци и имот с идентификатор 17645.283.13, находящ се в землището на гр. Грамада, комисията неправилно е приложила материалния закон, което е довело до неправилно определяне размера на еднократното обезщетение на собственика на процесните имоти, върху които е възникнал сервитутът, като съображенията за това са следните:

 С оспореното решение комисията по чл. 210, ал. 1 от ЗУТ, назначена със Заповед № 23/19.02.2019г. на Кмета на Община Грамада, е възприела изцяло експертната оценка, изготвена от независим оценител, като е приела пазарната цена на сервитута за посочените имоти в размера, който е посочен от оценителя. Съдът намира, че тази експертна оценка не следва да се кредитира изцяло. Съгласно правилото на чл.210, ал.1 ЗУТ размерът на обезщетението, включително и за предвидения сервитут, следва да бъде определен от компетентната комисия по пазарни цени. В съдебната практика е утвърдено разбирането, че пазарни цени са тези, съответстващи на действителната цена на имота, и са установени при сделки, извършени през процесния относим период, за имоти със сходно местоположение и характеристики. Приложими при определяне размера на обезщетението са и въведените с чл.65, ал.1 от ЗЕ критерии: площта на чуждия поземлен имот, включена в границите на сервитута, срока и видовете ограничения на ползването, както и справедливата пазарна стойност. Възприетата от административния орган експертна оценка за посочените два имота се опровергава, макар и не изцяло, от приетото по делото заключение по назначената съдебно- оценителната експертиза, тъй като освен, че вещото лице подробно обосновава заключението си, приложената методология, а също и от изслушването в открито съдебно заседание, че това е стойността на сходни имоти, със същите характеристики, която се предлага действително на пазара и което е подкрепено с извадки от предлаганите цени, копия от нотариални актове, като са взети предвид и обстоятелствата, че имотите в момента се използват. Съдът намира, че дадената със заключението по съдебно-техническата експертиза оценка за посочените два имота е определена в съответствие с чл.210, ал.1 от ЗУТ и чл.65, ал.1 от ЗЕ – по пазарни цени, като е приложен метода на пазарни аналози /сравнителен метод/,базисни пазарни цени и метод на поземлената рента, като са взети предвид различните стойности на имотите, при всеки от методите и е определена съответната тежест на всеки един от тях при определянето на пазарната стойност, поради което и следва да бъде възприета изцяло.

Така приложените от вещото лице методи, дават възможност да се определи справедливата пазарна оценка на частта от имотите, които попадат в границите на сервитута, като са съобразени и видовете ограничения на ползването съобразно чл.65, ал.1 от ЗЕ и срока на ограничението. Като е приела, че дължимото еднократно обезщетение, изчислимо по реда на чл. 210 от ЗУТ в полза на собственика на посочените имоти в землището на с.Тошевци, община Грамада и в землището на гр.Грамада, е на съответната, посочена в оценителския доклад, пазарна стойност, комисията по чл.210, ал.1 от ЗУТ е постановила материално незаконосъобразен акт по причина, че определената стойност не съответства на действителната пазарна цена, въпреки малката разлика.

Предвид изложеното Съдът намира, че се налага изменение на решението в тази част и се увеличи определената цена в съответствие с посоченото от вещото лице в съдебно-оценителната експертиза, както следва: за имот № 021002, находящ се в землището на с. Тошевци в размер на 585 лева и имот с идентификатор 17645.283.13, находящ се в землището на гр. Грамада в размер на 279 лева.

По отношение на другите два имота - имот с идентификатор № 17645.224.32, находящ се в землището на гр.Грамада и имот, с идентификатор 17645.258.5, находящ се в землището на гр. Грамада Съдът намира че не следва да се отменя атакуваното решение в тази част, тъй като изготвеното заключение е с резултат – неблагоприятен за жалбоподателя.

Следователно, в интерес на оспорващото лице в конкретния случай е жалбата в тази част да бъде отхвърлена с последица – размер на обезщетението, определен от комисията по чл. 210 ЗУТ при община Грамада /в този см. Решение № 2951 от 8.03.2018 г. на ВАС по адм. д. № 13871/2017 г., II о.: "... И отчитайки, че определеното от Комисията обезщетение е по-голямо от посоченото от вещото лице, в интерес на жалбоподателя и при спазване на принципа да не се влошава положението му, е отхвърлил жалбата. "/.

Предвид изхода на спора, а именно, че жалбата се явява частично основателна досежно неправилно определената пазарна стойност на обезщетението на два от засегнатите имота, като разминаването е незначително и неоснователна по отношение на другите два имота, Съдът счита, че разноските следва да се понесат от всяка от страните така, както са направени.

 Водим от горното и на осн. чл.172,ал.2 от АПК, Административният съд

 

Р   Е   Ш   И:

 

ИЗМЕНЯ Решение от 14.03.2019г. на комисията по чл.210 от ЗУТ, назначена със Заповед № 23 от 19.02.2019г. на Кмета на Община Грамада, обективирано в Протокол № 1 от 14.03.2019г., В ЧАСТТА с която комисията е определила размера на обезщетението за учредяване на сервитутно право за обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз“ ЕАД паралелно на северния /магистрален/ газопровод до българо-сръбската граница“, за поземлени имоти: нива от 0.923 дка, представляваща имот № 021002, ІІІ категория, находяща се в землището на с. Тошевци и нива от 0.539 дка, представляваща имот с идентификатор 17645.283.13, ІІІ категория, находяща се в землището на гр. Грамада, КАТО ОПРЕДЕЛЯ ОЦЕНКАТА ЗА ОБЕЗЩЕТЯВАНЕ НА БЕЗСРОЧНО СЕРВИТУТНО ПРАВО за имотите, както следва: за имот № 021002, находящ се в землището на с. Тошевци - в размер на 585 лева и за имот с идентификатор 17645.283.13, находящ се в землището на гр. Грамада - в размер на 279 лева.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на процесуалния представител на „Мек Балкан“ ЕООД гр.Перник, представлявано от управителя К.М.Х. против Решение от 14.03.2019г. на комисията по чл.210 от ЗУТ, назначена със Заповед № 23 от 19.02.2019г. на Кмета на Община Грамада, в частта с която комисията е определила размера на обезщетението за учредяване на сервитутно право - право на преминаване за обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз“ ЕАД, паралелно на северния магистрален газопровод до българо-сръбската граница“, за собствените на жалбоподателя недвижими имоти, както следва: нива от 1.738 дка, представляваща имот с идентификатор № 17645.224.32, ІV категория, находяща се в землището на гр.Грамада - 915 лева и нива от 4.114 дка, представляваща имот, с идентификатор 17645.258.5, ІІ категория, находяща се в землището на гр. Грамада 2 266 лева, като неоснователна и недоказана.

Решението е постановено с участието на заинтересована страна „Булгартрансгаз“ ЕАД, гр.София.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщението на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: