Решение по дело №866/2020 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 522
Дата: 20 август 2020 г. (в сила от 10 декември 2020 г.)
Съдия: Ели Асенова Каменова
Дело: 20205220200866
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕШЕНИЕ№

 

гр. Пазарджик, 20.08.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ПАЗАРДЖИК, наказателен състав, в публично заседание на тринадесети юли две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛИ КАМЕНОВА     

   

при секретаря Елена Пенова, като разгледа докладваното от съдия Е. Каменова АНД № 866 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от В.А.К., ЕГН: **********, в качеството му на представляващ „........“ ЕООД, ЕИК: ........, чрез адв. П.П. ***, против Наказателно постановление № 00040 от 13.04.2020 г., издадено от Директор на РЗИ - Пазарджик, с което на дружеството „........“ ЕООД за нарушение на чл. 63, ал. 1 от ЗЗдр на основание чл. 209а, ал. 2 от ЗЗдр е наложено наказание "имуществена санкция" в размер на 500 лв.

В жалбата се правят възражения за допуснати нарушения на материалния закон и допуснати съществени процесуални нарушения, като се отмяна на атакуваното НП.

В съдебно заседание дружеството – жалбоподателя се представлява от процесуален пълномощник – адв. П., който развива подробно съображенията за незаконосъобразност на постановения акт, посочени в жалбата.

Въззиваемата страна се представлява от юрисконсулт Велчева, която моли за потвърждаване на наказателното постановление.

Съдът, след като взе предвид изложеното в жалбата и след като анализира събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното от фактическа страна:

На 14.03.2020 г., служители на РЗИ – Пазарджик, сред които актосъставителят - свид. В.Д.Й., съвместно със служители на ОДМВР – Пазарджик извършили съвместна проверка в обект: зала за хазартни игри, намираща се в гр. Пазарджик на ул. „.....“ № .., стопанисван от дружеството – жалбоподател – „........“ ЕООД. На място проверяващите установили, че обектът осъществява дейност, тъй като имало посетители – 20-30 човека, които играели на игралните автомати и употребявали напитки. Към датата на проверката – 14.03.2020 г. по повод обявеното в страната извънредно положение на основание епидемията от заразно заболяване – COVID-19, била издадена Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. на МЗ, с която се въвели противоепидемични мерки на територията на страната. Свид. Й. преценила, че дружеството, стопанисващо посочения обект, е осъществило състав на административно нарушение по чл. 63, ал. 1 от ЗЗ, тъй като не е спазило горепосочената заповед на МЗ, поради което съставила на „........“ ЕООД АУАН с бл. номер 00040/14.03.2020 г. в който описала извършеното нарушение и обстоятелствата около извършването му и който бил предявен и връчен на управителя на дружеството - жалбоподател срещу подпис. При връчване на акта били направени възражения от страна на законния представител на дружеството, изразяващи се в това, че посочената норма на чл. 63, ал. 1 от ЗЗ не въвежда ограничения, а също и че Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. на МЗ не е обнародвана.

В 3-дневния срок по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН от страна на нарушителя били депозирани допълнителни писмени възражения по констатациите на акта.

 След проверка по реда на чл. 52, ал. 4 от ЗАНН административнонаказващият орган (АНО) не приел възраженията, направени в АУАН и в допълителното изложение, като приел, че са налице основанията по чл. 53 от ЗАНН и издал обжалваното НП № 00040 г., в което приел направената квалификация на нарушението по  чл. 63, ал. 1 от ЗЗдр, за което на основание чл. 209а, ал. 2 от същия закон наложил на дружеството-жалбоподател административно наказание имуществена санкция в размер на 500 лв.

Наказателно постановление било редовно връчено на дружеството-жалбоподател на 09.06.2020 г., видно от обратната разписка, приложена по делото /л. 15/. Жалбата против НП била подадена от санкционираното лице до Районен съд – Пазарджик на същата дата, поради което е процесуално ДОПУСТИМА, като подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, изхождаща от надлежна страна и  насочена срещу подлежащ на обжалване акт.

Описаната фактическа обстановка се установява по безспорен и категоричен начин от събраните по делото гласни доказателства - показанията на актосъставителя В.Й., разпитана в качеството на свидетел, чиито показания съдът кредитира като обективни и достоверни и подкрепящи се от писмените доказателства, приложени към административнонаказателната преписка и надлежно приобщени към доказателствения материал по делото.

При така установената фактическа обстановка съдът намира следното от правна страна:

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

Изложената в акта и НП фактическа обстановка не се оспорва принципно от страните, като жалбоподателят оспорва преди всичко дадената от АНО правна квалификация на нарушението, както и обстоятелствата, че в НП не е посочена дата на издаване и че посочената в НП Заповед на МЗ не е обнародвана.

При извършената служебна проверка и с оглед възраженията на страната настоящата инстанция констатира, че АУАН е съставен от материално и териториално компетентно лице по смисъла на чл. 209а, ал. 3 от ЗЗдр. Обжалваното НП е издадено от компетентен орган, притежаващ правомощие за това по силата на чл. 209а, ал. 4 от ЗЗдр. При съставяне на АУАН и НП са спазени сроковете по чл. 34 от ЗАНН.

 Съдът намира, че при съставянето на АУАН и издаването на обжалваното НП са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, тъй като не са изпълнени императивните изисквания на чл. 42, т. 4 и т. 5 от ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН, свързани с описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено и посочване на релевантните норми, които са нарушени, което е довело до опорочаване на административнонаказателното производство и до ограничаване правото на защита на санкционираното лице, в какъвто смисъл е и основаният довод на жалбоподателя.

В АУАН и в НП е посочено, че „........“ ЕООД е привлечено към административно-наказателна отговорност за нарушение на  чл. 63, ал. 1 от ЗЗдр. Тази разпоредба в редакцията й към датата на нарушението /14.03.2020 г./ гласи следното: " При възникване на извънредна епидемична обстановка министърът на здравеопазването въвежда противоепидемични мерки на територията на страната или на отделен регион.", т.е. видно от съдържанието й нормата не поставя изискване за определено поведение, с което деецът е следвало да се съобрази, а регламентира правомощието на Министъра на здравеопазването, при определени обстоятелства – "при възникване на извънредна епидемична обстановка" да предприеме конкретно поведение, като въведе противоепидемични мерки на територията на страната или на отделен регион. Това неправилно квалифициране на деянието, т. е обвинение по текст, който не може да бъде нарушен от който и да е гражданин или юридическо лице, защото няма предписано поведение, води до нарушаване на материалния закон. Вярно е, че в АУАН и НП при описание на деянието е посочено, че с поведението си дружеството-жалбоподател е нарушило Заповед № РД-01-124 от 13.03.2020 г. на министъра на здравеопазването, но същата не е изведена като част от правната квалификацията на деянието. Нещо повече, нито в АУАН, нито в издаденото НП не е конкретизирана и посочена – цифрово и словесно съответната релевантна точка от заповедта, чието предписано правило за поведение е било нарушено от дружеството, доколкото посочената заповед съдържа няколко противоепидемични мерки, описани в седем точки. Предвид на това, че от фактическа страна в АУАН и НП е посочено, че проверяваният обект – зала за хазартни игри осъществява дейност, е следвало да бъде изрично посочена противоепидемичната мярка по точка I. 1. от заповедта по отношение на преустановяване на посещенията в игрални зали.

Също така следва между текстовото описание на нарушението и неговата цифрова квалификация да е налице пълно единство и съответствие. В процесния случай в текстовата част на наказателното постановление като констатирано нарушение е посочено, че не се спазва Заповед № РД-01-124 от 13.03.2020 г. на министъра на здравеопазването, с която се въвеждат противоепидемични мерки на територията на страната, а при изписване на правната квалификация на деянието е посочена разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от ЗЗ, като по този начин е налице несъответствие между словесното и цифрово изписване на нарушената норма.

Настоящият съдебен състав намира, че коректното изписване на правната квалификация на нарушението следваше да съдържа посочване и на разпоредбата на чл. 209а, ал. 2 във вр. с ал. 1 от ЗЗдр, която към датата на нарушението /ДВ, бр. 28 от 2020 г., в сила от 13.03.2020 г./ е със следното съдържание: "Който наруши или не изпълни въведени с акт на министъра на здравеопазването или директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 1 или 2, освен ако деянието съставлява престъпление, се наказва с глоба в размер на 5000 лв; (2) Когато нарушението по ал. 1 е извършено от едноличен търговец или юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер на 15 000 лв.“ Доколкото нормата е с бланкетно съдържание и препраща към други нормативни актове, в случая заповед на министъра на здравеопазването, то последната също задължително е следвало да се посочи при правното квалифициране на нарушението, както и какви са съответните въведени противоепидемични мерки, които са нарушени.

Следва да се отбележи, че при определяне размера на наказанието, АНО правилно е съобразил настъпилите законодателни промени в разпоредбата на чл. 209а от ЗЗдр, отнасящи се до размера на санкциите, като е приложил по-благоприятната разпоредба, макар и да не е посочил изрично в наказателното постановление, че са налице основания за приложение на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН.

Само за пълнота следва да се посочи, че нито в АУАН, нито в НП е цитиран чл. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявен с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., който създава правна основа изобщо за постановяване на заповедите на министъра на здравеопазването и който е единствено обнародван в ДВ.

 Посочване на правилната правна квалификация на нарушението е от съществено значение с оглед гарантиране правото на санкционираното лице да узнае за какво точно нарушение му е наложено административно наказание. Освен това, както вече беше посочено, следва между текстовото описание на нарушението и неговата цифрова квалификация да е налице пълно единство и съответствие, доколкото производството по налагане на административно наказание е един строго формален процес, който изисква стриктно спазване на процедурата и законовите норми. Констатираните от съда по-горе нарушения на процесуалните правила са съществени, тъй като нарушават правото на защита на дружеството-жалбоподател - да разбере в какво точно деяние е обвинен и да реши как да се защитава срещу него и представляват формална предпоставка за отмяна на обжалваното наказателно постановление. Същите опорочават изцяло производството по ангажиране на административнонаказателната отговорност на дружеството и водят до незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление.

По отношение на възражението, направено от процесуалния представител на санкционираното дружество, за това, че посочената в АУАН и НП Заповед на МЗ не е обнародвана, настоящата инстанция намира следното:

Разпоредбата на чл. 75, ал. 1 от АПК гласи следното: Нормативните административни актове са подзаконови административни актове, които съдържат административноправни норми, отнасят се за неопределен и неограничен брой адресати и имат многократно правно действие.“, а нормата на чл. 78, ал. 2 от АПК предвижда, че: „Нормативните административни актове, освен тези на общинските съвети, се обнародват в „Държавен вестник“.“

С оглед характеристиката на посочената Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. на министъра на здравеопазването, с която се въвеждат приложимите противоепидемични мерки по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020, съдът намира, че процесната заповед по своята правна природа и характеристики, с оглед на законовата делегация за издаването й, представлява нормативен административен акт, тъй като създава задължения за неопределен и неограничен кръг лица, които следва да бъдат изпълнявани многократно и непрестанно във времето от тях до отмяната или изменението й по реда на чл. 79 АПК с изрична разпоредба на последващ нормативен акт или до изтичане на срока, посочен в нея.

Предвид изложеното съдът извърши служебна проверка на броевете на ДВ от м. март. 2020 г., но не установи да е извършено обнародване в ДВ на цитираната в НП Заповед на МЗ с № РД-01-197/13.03.2020 г., с която за пръв път е въведена противоепидемичната мярка по т. I. 1. С оглед на това при липса на обнародване на цитираната заповед същата не е възпроизвела действието си, съобразно предвидените в нея правни задължения и забрани, представляващи противоепидемични мерки, описани в седем точки от същата.

По отношение на възражението, че атакуваното НП не съдържа дата на издаването му, съдът намира следното:

Разпоредбата на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН урежда задължителните реквизити на наказателното постановление, като такива съгласно т. 2 са датата на издаване и номерата на постановлението. В конкретния случай процесното наказателно постановление съдържа номер – 00040, като при изписване на наименованието на акта – Наказателно постановление № 00040 за имуществена санкция действително не е посочена дата на издаването му, като обичайно до номера на постановлението се посочва и датата на издаване. В случая обаче в горната лява част на постановлението е посочен Изх. № 9 и дата - 13.04.2020 г., като следва да се приеме, че това е датата на издаване на постановлението и съобразно тази дата следва да се прецени спазен ли е срокът за издаване на НП съобразно чл. 34, ал. 3 от ЗАНН, който срок в настоящия случай е спазен.

По изложените по-горе съображения съдът намира, че обжалваното НП е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.

Съобразно изхода на спора, на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН право на разноски има дружеството-жалбоподател, но доколкото не е направено своевременно искане за присъждането им, то съдът не следва да се произнася по въпроса за разноските в настоящото производство.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд - Пазарджик

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 00040 от 13.04.2020 г., издадено от Директор на РЗИ - Пазарджик, с което на дружеството „........“ ЕООД, ЕИК: ........, представлявано от В.А.К., за нарушение на чл. 63, ал. 1 от ЗЗдр на основание чл. 209а, ал. 2 от ЗЗдр е наложено наказание "имуществена санкция" в размер на 500 лв.

Решението може да се обжалва пред Административен съд  - Пазарджик в 14 - дневен срок от съобщението за изготвянето му по реда на Глава ХІІ от АПК.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: