Определение по дело №308/2018 на Окръжен съд - Шумен

Номер на акта: 523
Дата: 4 декември 2018 г.
Съдия: Лидия Божидарова Томова
Дело: 20183600100308
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 17 септември 2018 г.

Съдържание на акта

                         

 

                       О     П     Р     Е     Д     Е    Л     Е   Н    И    Е    № 523

                                                 По чл.130 ГПК

                                                гр.Шумен,4.ХІІ.2018г.

                В                    ИМЕТО                НА                НАРОДА

 

               Шуменският окръжен  съд,в закрито съдебно заседание  на четвърти декември       2018г. г.в  състав:

                                                                   Окръжен съдия:Лидия Томова

                                                                                    

като разгледа докладваното от окр.съдия гр.д. № 308/2018г.на ШОС,за да се произнесе,взе предвид следното:

 

          Производството  по делото е образувано  пред  ШОС ,по  постъпило  на 17.09.2018г. МОТИВИРАНО ИСКАНЕ  от Комисията за противодействие на корупцията  и за отнемане на незаконно придобитото имущество/КПКОНПИ/,с ЕИК ...,правоприемник на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество/КОНПИ/,адрес: гр.В.,ул.”...,

срещу М.М.С.,с ЕГН **********,с ЕГН **********, постоянен адрес: ***,с адрес за призоваване и съобщения:гр.Ш.,ул.»...,адв.И.Г.Т.,

с основание на иска по чл.74ал.2 от ЗОПДНПИ/отм./ вр. с пар.5,ал.1 от ПЗР на ЗПКОНПИ,с обща стойност на имуществото,чието отнемане се иска/цена на иска/236890/двеста тридесет и шест хиляди осемстотин и деветдесет/лева.

        Излага се в искането,че с Решение № 363/20.VІ.2018г. на КПКОНПИ е образувано производство за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество от лицето М.М.С..Решението е взето  въз основа на получено в ТД на КОНПИ В. уведомление на Районна прокуратура-Ш., с вх.№ УВ-340/29.ІІ.2016г,. за привличане на М.М.С., ЕГН **********,като  обвиняем по досъдебно производство № 283/2015г. по описа на РУ-Ш.,пр.пр. №5/2015г. по описа на Районна прокуратура-Шумен,за извършени престъпни деяния,подробно описани в уведомлението,респ.искането , едно от които  се явява престъпление по чл.308ал.2 във вр.с ал.1 ,във вр. с чл.26ал.1 от НК и попада в предметния обхват на чл.22ал.1,т.22 от ЗОПДНПИ/отм./

        С определение № 41 от 18.ІІ.2016г. по НОХД № 374/2016 г. на ШРС ,е одобрено споразумение,с което лицето М.М.С. се признава за виновен в извършване на посочените престъпления.

        С протокол № ТД04 ВА/УВ-5129/7.ІІІ.2016г. е образувана проверка за установяване на значително несъответствие в имуществото на М.М.С./между приходите и разходите/. Направените в хода на проверката справки и констатациите по тях са подробно описани в искането за отнемане на имущество.Твърди се,че несъответствието  между имуществото и нетния доход на ответника е в размер на 274512,22 лева,което  несъответствие е значително над 250000 лева,по см. на чл.21ал.2 от ЗОПДНПИ във вр. с пар.1,т.7 от ДР на ЗОПДНПИ/отм./

        Ищецът счита,че при изложените обстоятелства са налице предпоставките ,визирани в чл.62 вр. с чл.63ал.2,т.1 и чл.72 от ЗОПДНПИ/отм./,поради което  и на основание чл.74ал.2 от ЗОПДНПИ/отм./вр. с пар.5 ал.1 от ПЗР на ЗПКОНПИ,моли съда да постанови решение,с което да бъде отнето в полза на държавата собственото на М.М.С. имущество,на стойност 236890 лева,подробно конкретизирано в искането.Направени са доказателствени искания за приемане на приложените към иска писмени доказателства и за допускането на СТЕ,САТЕ и СИЕ. Претендира за деловодните разноски.

          С писмен отговор по реда и в срока по чл.131 от ГПК,ответникът оспорва иска като недопустим ,а при условията на евентуалност-и като неоснователен.Счита иска за недопустим поради нарушение на предвидения в чл.27 от ЗОПДНПИ/отм./ максимален срок от 1 г. и 6 месеца,начиная от започването на проверката на 7.ІІІ.2016г.,на базата на получени данни/уведомление/ от Районна прокуратура-Ш. за образуване на производството на 29.ІІ.2016г.,до датата на вземане на  решението на Комисията за образуване на съдебното производство- 20.VІ.2018г.

          Освен това била нарушена от страна на КПКОНПИ процедурата,предвидена в раздел ІІ,чл.57 и следващите от ЗОПДНПИ/отм./,като конкретните нарушения са посочени в отговора.Моли производството по делото да бъде прекратено като недопустимо.

          Евентуално възразява,че предявеният иск,ако бъде приет от съда за допустим,е неоснователен и недоказан,като излага подробни съображения в тази връзка.

          Настоящият  съдебен състав на ШОС ,като се запозна с материалите по делото,постъпили до момента и със становищата  на двете страни,намира,че  така направеното искане за отнемане на имущество е недопустимо,поради което образуваното по него съдебно производство следва да бъде прекратено също като недопустимо ,а исковата молба ,заедно с приложенията й-върната на ищеца.Съображенията за това са следните:

          По силата на пар.5 от ПЗР на ЗПКОНПИ,неприключилите до влизането в сила на този закон проверки и производства във връзка  с отменените ЗОПДНПИ/отменен на  23.І.2018г/и ЗОПДИППД/отм.на 19.ХІ.2012г./,се довършват по досегашния ред от Комисията.С оглед  цитираната разпоредба,в процесния случай намира приложение  производството по ЗОПДНПИ/отм./

         Безспорно е по делото,като се установява и от писмените материали по делото,че на основание чл.25 от ЗОПДНПИ, Районна прокуратура гр.Ш. е изпратила до ТД на КОНПИ-гр.В.,уведомление,с вх.№ УВ-340/29.ІІ.2016г., за привличане на лицето М.М.С., ЕГН ********** ,в качеството му на обвиняем по досъдебно производство № 283/2015г. по описа на РУ-Шумен,пр.пр. №5/2015г. по описа на Районна прокуратура-Шумен, ,за извършени от него престъпни деяния,подробно описани в уведомлението,респ.в искането за отнемане на имущество,от които едното се явява престъпление по чл.308ал.2 във вр.с ал.1 ,във вр. с чл.26ал.1 от НК и попада в предметния обхват на чл.22ал.1,т.22 от ЗОПДНПИ/отм.//л.70 от гр.д.308/2018г./

          По силата на чл.21 ал.1 и 2 от ЗОПДНПИ/отм./, Комисията образува производство по този закон,когато може да се направи обосновано предположение,че дадено имущество е незаконно придобито,а такова обосновано предположение е налице,когато след проверка се установи значително несъответствие в имуществото на проверяваното лице. Тази проверка  започва  с акт на директора на съответната териториална дирекция,при предпоставките ,визирани  в чл.22 от ЗОПДНПИ/отм./В разглеждания случай предвидената в закона проверка е започнала на 7.ІІІ.2016 г.,-7 дни след уведомлението по чл.25 от ЗОПДНПИ/отм./,като обхванатият назад период на проверката е от 7.ІІІ.2006г. до 7.ІІІ.2016г.

         Съгласно разпоредбата на чл.27ал.1 от ЗОПДНПИ/отм./проверката по чл.21 ал.2 продължава до една година,като с ал.2 на същия член е предвидена възможност Комисията еднократно да удължи срока по ал.1 с още 6 месеца. В процесния случай,при спазване на закона,проверката е следвало да приключи най-късно до 7.ІІІ.2017г.,а при удължаването й по съответния ред,за което по делото няма данни-до 7.ІХ.2017г.

         Съобразно нормата на чл.37ал.1 от ЗОПДНПИ/отм./,след приключване на проверката,когато от нея са събрани  достатъчно данни,от които  да се направи обосновано предположение,че имуществото е незаконно придобито,Комисията приема решение за предявяване на иск за отнемане на незаконно имущество,респ.за внасяне в съда на искане за обезпечение на бъдещ иск за отнемане на имущество,въз основа на доклад на директора на съответната териториална дирекция.В настоящия случай , решението  за образуване производство за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество е взето на 20.VІ.018г.,като на 27.VІ.2018г. Комисията е направила искане до ШОС за обезпечение на бъдещ иск, с правно основание по чл.74ал.2 от ЗОПДНПИ/отм./-за отнемане на незаконно придобито имущество,предявим против М.М.С..Или Решението на Комисията по чл.37 ал.1 от ЗОПДНПИ/отм./е взето  повече от девет месеца след максималния законов срок по чл.27ал.1и 2 от с.з.

         Така обезпеченият бъдещ иск е предявен в рамките на определения от съда 3-месечен срок и е предмет на производството по настоящото гр.д. № 308/2018г. на ШОС.

       Настоящият съдебен състав намира,че срокът по чл.27ал.1 от ЗОПДНПИ/отм./,респ.удълженият такъв по с.з.,е преклузивен.Ето защо,когато в рамките на този срок Комисията не е приключила проверката и не е взела решение  за предявяване на иск за отнемане на  незаконно придобито имущество на проверявания,то както проверката,така и производството въз основа на нея като цяло приключва с изтичането на този срок и е недопустимо да се развие исково производство пред съда. Това е така,защото по силата на закона правомощията на Комисията спрямо проверяваното лице са вече преклудирани.Преклудирано е и материалното право на Държавата за отнемане имуществото от това лице.Това становище е застъпено и в редица решения на ВКС,част от  които се явяват задължителна съдебна практика.Едно от тези решение е Р.323/18.І.2018г. по гр.д. № 5291/2016г. ІV г.о. на ВКС,постановено по реда на чл.290 от ГПК и явяващо се задължително за съдилищата.В посоченото  на ВКС  е прието,че срокът по чл.15ал.2 от ЗОПДИППД/отм./ е преклузивен,поради което е недопустимо предяваването на иск по чл.28ал.1 от с.з.Според изложените в решението мотиви,самата формулировка на правната норма на чл.15ал.2 от ЗОПДИППД/отм./ относно срока за извършване на проверката,налага извода,че срокът в посочената разпоредба е преклузивен,като този извод следва и от трайно установената практика на ЕСПЧ по приложението на чл.6 от ЕКЗПЧОС и на чл.1 от Допълнителен протокол № 1 към нея.Излагат се съображения,че ако се приеме,че срокът за проверката по чл.15ал.2 от ЗОПДИППД/отм./ не е преклузивен/а инструктивен/,то би се стигнало до нарушение на критериите за законоустановеност и пропорционалност,тъй като териториалните органи на Комисията  биха могли неограничено във времето да осъществяват разширените си правомощия по чл.15-18 от ЗОПДИППД/отм./ и неограничено във времето-извън законоустановения разумен срок да въздействат неблагоприятно по този начин в правната сфера на проверяваното лице и то да търпи съществени ограничения,без произнасяне по същество от самата Комисия.

         Вярно  е ,че цитираното по-горе решение на ВКС пряко се отнася до приложението на ЗОПДИППД/отм./,но видно от мотивите на същото,в които се съпоставят санкционните производства по ЗОПДИППД/отм./ и ЗОПДНПИ/отм./,същото правно разрешение се отнася и за сроковете по чл.27ал.1 и 2 от приложимия в настоящото производство ЗОПДНПИ/отм./,както и за иска по чл.74 от с.з.,тъй като и по ЗОПДНПИ/отм./производството по установяване и отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество също е уредено като единно производство,макар и осъществяващо се в относително самостоятелно обособени фази,първата от които също започва с проверка и се развива пред Комисията,а другите две-исково и обезпечително-пред съда.

     С оглед и във връзка с всичко изложено по-горе,настоящият съдебен състав намира,че така предявеното искане/иск/ на  Комисията за противодействие на корупцията  и за отнемане на незаконно придобитото имущество/КПКОНПИ/,с ЕИК ...,правоприемник на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество/КОНПИ/,адрес: гр.В.,ул.”..., срещу М.М.С.,с ЕГН **********,с ЕГН **********, постоянен адрес: ***,с адрес за призоваване и съобщения:гр.Ш.,ул.»...,адв.И.Г.Т.,

с основание на иска по чл.74ал.2 от ЗОПДНПИ/отм./ вр. с пар.5,ал.1 от ПЗР на ЗПКОНПИ,с обща стойност на имуществото,чието отнемане се иска/цена на иска/236890/двеста тридесет и шест хиляди осемстотин и деветдесет/лева,Е НЕДОПУСТИМ,с оглед липсата на законови процесуални предпоставки за предявяването му,поради преклудиране правото за предявяване на иска.Образуваното производство по този недопустим иск също е недопустимо.Поради това и на основание чл.130 от ГПК ,исковата молба заедно с приложенията й следва да се върне на ищеца,а образуваното по нея производство по гр.д. № 308/2018г. на ШОС-прекратено.

           По делото няма данни и приложени разходо-оправдателни документи за направени от ответника деловодни разноски,както и направено  искане за присъждане на разноски,поради което съдът не дължи произнасяне за направени разноски.

           Водим от горното и на основание чл.130 от ГПК,Шуменският окръжен съд

 

                          О       П       Р       Е       Д       Е       Л       И     :

 

           ПРЕКРАТЯВА  като недопустимо производството по гр.д. № 308/2018г. на Шуменския окръжен съд,образувано  по  Искане/иск/ от  Комисията за противодействие на корупцията  и за отнемане на незаконно придобитото имущество/КПКОНПИ/,с ЕИК ...,правоприемник на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество/КОНПИ/,адрес: гр.В.,ул.”...,

срещу М.М.С.,с ЕГН **********,постоянен адрес: ***, адрес за призоваване и съобщения:гр.Шумен,ул.»...,адв.И.Г.Т.,

с основание на иска  чл.74ал.2 от ЗОПДНПИ/отм./ вр. с пар.5,ал.1 от ПЗР на ЗПКОНПИ и цена на иска/236890/двеста тридесет и шест хиляди осемстотин и деветдесет/лева,равна на общата  стойност на имуществото,чието отнемане се иска,

който иск е недопустим , поради преклудиране  материалното право на  Държавата за отнемане на посоченото имущество от лицето и на правото  й за предявяване на иск по  чл.74ал.2 от ЗОПДНПИ вр. с пар.5 ал.1 от ПЗР на ЗПКОНПИ,със същия предмет.

        Връща исковата молба заедно с приложенията й на ищеца.

        Против връщането на исковата молба може да се подаде частна жалба пред Апелативен съд-В.,в едноседмичен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                          Окръжен съдия:

 

                                                  

     

 

                  

                     

 

                  

          

        

 

с обща стойИзлага

 

 

        

 

 

.