Решение по дело №120/2024 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 1135
Дата: 29 март 2024 г. (в сила от 29 март 2024 г.)
Съдия: Ирена Янкова
Дело: 20247240700120
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 февруари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

1135

Стара Загора, 29.03.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Стара Загора - I тричленен състав, в съдебно заседание на четиринадесети март две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Председател: БОЙКА ТАБАКОВА
Членове: ИРЕНА ЯНКОВА
РАЙНА ТОДОРОВА

При секретар ПЕНКА МАРИНОВА и с участието на прокурора ПЕТКО ТЕНЧЕВ ГЕОРГИЕВ като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА кнахд № 20247240600120 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е с правно основание чл чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба на „КЕРАСУС ЛОДЖИСТИК“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Новозагорско шосе“ № 032016, подадена чрез пълномощник адв. П. Д. от АК – Стара Загора, против Решение № 480 от 12.12.2023 г., постановено по АНД № 1248/ 2023г. по описа на Старозагорския районен съд, с което е потвърдено като правилно и законосъобразно Наказателно постановление /НП/ № 24-23000083 от 07.04.2023г., издадено от Директора на Дирекция „Инспекция по труда“ – Стара Загора. В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила - касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК във вр. с чл.63в от ЗАНН. Жалбоподателят оспорва като необоснован направения от въззивния съд извод, че извършването на вмененото му нарушение е установено и доказано по безспорен начин. Поддържа, че неправилно съдът е приел допуснати съществени нарушения на регламентираните в ЗАНН процесуални правила и формални изисквания при съставянето на акта за установяване на административно нарушение и при издаването на наказателното постановление относно тяхното съдържание. Твърди, че в решението не са изложени конкретни мотиви за липсата на основание нарушението да бъде квалифицирано като маловажен случай с оглед прилагането на чл.28 от ЗАНН, като не е извършена и преценка дали и доколко наложената санкция не нарушава принципа за пропорционалност, регламентиран в чл.5, §4 от Договора за Европейския съюз и не надхвърля необходимото за постигане на законовите цели. С подробно изложени в жалбата и в представеното писмено становище съображения по наведените касационни основания е направено искане обжалваното съдебно решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно НП № 24-2300083 от 07.04.2023 г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда“ – Стара Загора.

Ответникът по касационната жалба – Директор на Дирекция „Инспекция по труда“ – Стара Загора, чрез процесуалния си представител по делото, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че обосновано, в съответствие и при правилно приложение на закона Старозагорският районен съд е потвърдил обжалваното НП.

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора дава заключение за неоснователност на касационната жалба и предлага съдебното решение да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен, и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Производството пред Районен съд – Стара Загора се е развило по жалба на „КЕРАСУС ЛОДЖИСТИК“ ООД, гр. Стара Загора, срещу НП № 24-2300083 от 07.04.2023 г., издадено от Директора на Дирекция „Инспекция по труда“ – Стара Загора, с което, въз основа на съставен Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 24-2300083 от 07.03.2023 г., на „КЕРАСУС ЛОДЖИСТИК“ ООД, гр. Стара Загора, в качеството му на работодател, е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв., на основание чл.78, ал.1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност /ЗТМТМ/, за нарушение на чл.10, ал.1 от ЗТМТМ. Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава на това, че при извършена проверка на 04.01.2023 г. и 07.02.2023 г. по документи в Дирекция „Инспекция по труда“ – Стара Загора, е установено, че „КЕРАСУС ЛОДЖИСТИК“ ООД, в качеството си на работодател, не е уведомил териториалното поделение на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ – Дирекция „Инспекция по труда“ със седалище Стара Загора, писмено в 7-дневен срок от датата на действителното започване на работа на чужденеца – гражданин на трета държава /Република Турция/ Ю. А., който работи по трудов договор № 00000100/12.12.2022 г., изпълнявайки трудови функции на длъжност „диспечер“, в нарушение от 21.12.2022 г.

Старозагорският районен съд е потвърдил обжалваното наказателно постановление по съображения за неговата процесуална и материална законосъобразност. Въззивният съд е приел, че при съставянето на АУАН и издаването на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на регламентираните в ЗАНН формални изисквания и процесуални правила, като наказателното постановление съдържа изискуемото се по чл. 57 от ЗАНН описание на нарушението, обосноваващо в необходимата степен от фактическа и правна страна административнонаказателното обвинение. По съществото на спора, въз основа на събраните в хода на съдебното следствие писмени и гласни доказателства съдът е направил извод, че по безспорен и несъмнен начин е установена и доказана описаната в наказателното постановление фактическа обстановка и правилно административнонаказващият орган е приел, че е нарушен чл.10, ал.1 от ЗТМТМ и на основание чл.79, ал.4 във вр. с чл.78, ал.1 ЗТМТМ е наложил имуществена санкция в размер на 2000 лв. В мотивите към решението са изложени и съображения, че нарушението не представлява маловажен случай, тъй като е със завишена степен на обществена опасност.

Решението на Старозагорския районен съд е валидно и допустимо, но постановено при неправилно приложение на закона.

Настоящият касационен състав на Административен съд Стара Загора не споделя извода на въззивния съд, че по несъмнен начин е установено и доказано наличието на съставомерно от обективна страна деяние, квалифицирано като административно нарушение по чл.78, ал.1 във вр. с чл.10, ал.1 от ЗТМТМ.

Административнонаказателната отговорност на „КЕРАСУС ЛОДЖИСТИК“ ООД е ангажирана на основание разпоредбата на чл.78, ал.1 от ЗТМТМ, която е обща и предвижда налагане на глоба или имуществена санкция в случаите, когато за нарушение на този закон не е предвидено друго наказание. За да приложи посочения административнонаказателен състав, наказващият орган се позовава на извършено нарушение на чл.10, ал.1 от ЗТМТМ, въвеждащ задължение за работодателя в 7-дневен срок от датата на действителното започване на работа на гражданина на трета държава да уведоми писмено за това Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда". Установява се от представените и приети от въззивния съд доказателства, че санкционираното дружество е приело предоставянето на работна сила от чужденеца Ю. А., който е гражданин на Република Турция, с издадено разрешение за пребиваване в Република България до 25.10.2023 г на основание чл.24, ал.1, т.2 от ЗЧРБ, видно от съдържащите се данни в издадения от Република Турция документ за самоличност, разрешение за пребиваване № ********* и писмо с характер на справка изх.№ 23003735/16.01.2023г., издадено от началник група „ Миграция при ОД на МВР Стара Загора във връзка с постъпило писмено искане от Директора на Дирекция ИТ гр.Стара Загора за предоставяне на информация относно статута на пребиваване на чужденци по приложен списък.

При тези данни се налага извод, че както към датата на сключването на посочения в НП трудов договор № 0000100 – 12.12.2022г., така и към датата, приета от АНО като такава на извършване на нарушението – 21.12.2022 г., чужденецът Ю. А. – гражданин на трета държава /Република Турция/, е бил законно пребиваващо в страната лице, но без право на достъп до пазара на труда по смисъла на чл.8, ал.1, т.2 от ЗТМТМ, който изрично указва, че право на достъп до пазара на труда нямат работници – граждани на трети държави, които имат разрешение за продължително пребиваване в Република България на основание чл. 24, ал. 1, т. 2, 6 – 8, 10, 14, 16, 19 и 20 от Закона за чужденците в Република България. За Ю. А. няма данни да е лице по чл.8, ал.2 от ЗТМТМ. Следователно с наемането на работа на този чужденец работодателят „Керасус лоджистик“ ООД е нарушил чл.8, ал.1, т.2 от ЗТМТМ и съответно е осъществил състав на административно нарушение по чл.75а, ал.5 вр.ал.2 от ЗТМТМ. С процесното НП обаче работодателят е санкциониран за неспазване на изискването по чл.10, ал.1 от ЗТМТМ да уведоми писмено ИА ГИТ за започването на работа на гражданин на трета държава. Изпълнението на регламентираното в тази норма задължение е дължимо единствено в случаите на законно наемане на работа на пребиваващи в страната чужденци, граждани на трета държава. При положение че чужденецът не отговаря на условията за достъп до пазара на труда и поради това е невъзможно да му бъде предоставен такъв на каквото и да е основание, правно неоправдано е да се изисква работодателят да извършва уведомяване по реда на чл.10, ал.1 от ЗТМТМ, с което на практика би информирал контролните органи по спазване на трудовото законодателство за извършеното от него незаконно наемане на работа на чужденец.

По тези съображения съдът приема, че наказателното постановление, с което по административно обвинение, основано на извършено от „Керасус Лоджистик“ ООД в качеството му на работодател нарушение на разпоредбата на чл. 10, ал.1 от ЗТМТМ, е наложена имуществена санкция на основание чл.78, ал.1 от същия закон, се явява незаконосъобразно и като го е потвърдил, Старозагорският районен съд е постановил решение в нарушение на закона, което се явява отменително касационно основание по см. на чл.348, ал.1, т.1 НПК във вр. с 63в от ЗАНН.

С оглед на изложеното обжалваното решение следва да бъде отменено, а вместо него следва да бъде постановено друго, с което да се отмени Наказателно постановление № 24 - 2300083 от 07.04.2023 г., издадено от Директора на Дирекция “Инспекция по труда” гр. Стара Загора, като незаконосъобразно.

Предвид изхода на делото искането на касатора за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като на основание чл.63д от ЗАНН, Дирекция „Инспекция по труда“ гр. Стара Загора бъде осъдена да заплати на „КЕРАСУС ЛОДЖИСТИК“, ЕИК *********, сумата от 960 лева, представляваща разноски за договорено и заплатено адвокатско възнаграждение за изготвяне на жалби /въззивна и касационна/ и процесуално представителство за двете съдебни инстанции.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 221, ал.2, предл. второ от АПК, Старозагорският административен съд

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Решение № 480 от 12.12.2023 г., постановено по АНД № 1248/2023 г.по описа на Старозагорския районен съд , вместо което ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 24-2300083 от 07.04.2023 г., издадено от Директора на Дирекция „Инспекция по труда“ гр.Стара Загора, с което на „КЕРАСУС ЛОДЖИСТИК“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, ул.“Новозагорско шосе“ № 032016, е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв. на основание чл.78, ал.1 от ЗТМТМ за извършено нарушение на чл.10, ал.1 от ЗТМТМ, като незаконосъобразно.

ОСЪЖДА Дирекция „Инспекция по труда“ гр. Стара Загора да заплати на „КЕРАСУС ЛОДЖИСТИК“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, ул.“Новозагорско шосе“ № 032016, сумата 960 лв. /деветстотин и шестдесет лева/, представляваща разноски за адвокатско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

Председател:
Членове: