Решение по дело №213/2018 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 12
Дата: 24 януари 2019 г. (в сила от 22 октомври 2019 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20187280700213
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 август 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  № 12/24.1.2019г.

 

гр. Ямбол, 24.01.2019 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, шести състав, в публично заседание на девети януари две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Стела Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 213 по описа за 2018 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на  Д.А.Д. *** против Отказ за подпомагане по схема за държавна помощ „Помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство“ за част от представените фактури за закупен газьол, обективиран в Писмо изх.№ 10-1144/10.08.2018 г. на Заместник-министъра на земеделието, храните и горите.

 В жалбата се твърди, че оспорения административен акт е в противоречие с материалноправните разпоредби и не съответства на целта на закона, поради което се претендира да бъде отменен като незаконосъобразен.

В съдебно заседание за жалбоподателя се явява упълномощения му процесуален представител, който поддържа жалбата с посочените в нея основания и искания, доразвити в писмени бележки и претендира за присъждане на направените по делото разноски.

Ответника по жалбата не изпраща представител в съдебно заседание, като я оспорва с искане за отхвърлянето й по доводи посочени в писмено становище.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

Жалбоподателят Д.А.Д. в качеството си на земеделски производител с УРН 221861 е подал Заявление за държавна помощ по глава четвърта „а“ от ЗПЗП „Помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство“ с УИН 28/221861/0106280 от 15.09.2017 г., като е приложил опис на фактурите за закупен газьол ведно със заверени копия на самите фактури.

Със Заповед № РД 09-91/14.02.2018 г. на МЗХГ, във връзка с доклад № 93-1241/14.02.2018 г., е определен срок за корекция на технически грешки в описите на фактури от заявления за държавна помощ „Помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство“ кампания 2017, от 19.02.2018 г. до 23.02.2018 г., като е посочено, че на корекция подлежат данните от фактурите, изключени от изчисляването на индивидуалните квоти и е наредено при необходимост да бъде приложен коефициент на редукция при изплащане на държавната помощ на земеделските стопани, които ще направят корекции в описите на фактури.

По Заявление с УИН 28/221861/0106280 Д.А.Д. е приложил Опис на фактури с нанесени корекции с дата на корекцията 21.02.2018 г.

Със Заповед № РД 09-624/06.07.2018 г. МЗХГ, във връзка с доклад № 93-5317/06.07.2018 г., е утвърдил Уведомление за възстановяване на индивидуалните размери на държавната помощ по схема за държавна помощ „Помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство“.

С Писмо изх.№ 10-3121/26.10.2017 г. на МЗХГ до НАП е приложен обобщен списък на фактурите на земеделските стопани за закупен газьол с молба да бъде извършена проверка относно съответствие на данните от фактурите за закупен газьол по отношение на: номер на издадената фактура, идентификационен номер на издателя и получателя на фактурата, и за наличие на превишение на общия размер на данъчните основи за облагане с ДДС и начисления ДДС, посочени в списъка над данъчната основа за облагане с ДДС и начисления ДДС, с данните, посочени в дневниците за продажби от издателите на фактурите.

С Писмо изх.№ 04-29-7/15.11.2017 г. НАП е предоставила на МЗХГ резултатите от извършената проверка.

В Писмо изх.№ 10-1144/10.08.2018 г. на заместник-министъра на земеделието, храните и горите  е обективиран отказ за подпомагане по схема за държавна помощ „Помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство“ за част от представените фактури за закупен газьол по искането на жалбоподателя Д.А.Д..

По делото е назначена и изслушана съдебно-счетоводна експертиза, по която вещото лице отговаря на въпросите: 1. Фактурите, приложени по Заявление с № 28/221861/0106280 от 15.09.2018 г. за закупен газьол от Д.А.Д., издадени ли са на лицето Д.А.Д. в качеството му на земеделски производител?; 2. Да бъде извършена проверка в информационните масиви на НАП и да се отговори заведени ли са в дневниците за продажби на доставчиците по ЗДДС описаните фактури към Заявление с № 28/221861/0106280 от 15.09.2018 г. за закупен газьол от Д.А.Д.; 3. За какво общо количество закупен газьол са описаните фактури по Заявление с № 28/221861/0106280/15.09.2018 г. за закупен газьол от Д.А.Д. и 4. Какъв е размера на държавната помощ, която е следвало да се изплати съгласно методиката и Заповед № РД 09-944/07.12.2017 г. на Министъра на земеделието, храните и горите. В допълнителна експертиза вещото лице дава заключение и относно въпросите: 1. Жалбоподателя ЗП Д.Д. предприятие в затруднено положение ли е?; 2. Жалбоподателя ЗП Д.Д. получил ли е друго публично финансиране за същите разходи? и 3. Жалбоподателя ЗП Д.Д. има ли валидно заявление за подпомагане по схема за единно плащане?

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Отказ за подпомагане по схема за държавна помощ „Помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство“ за част от представените фактури за закупен газьол, обективиран в Писмо изх.№ 10-1144/10.08.2018 г. на Заместник-министъра на земеделието, храните и горите.

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспорвания акт е издаден от зам.изпълнителния директор на ДФ “Земеделие” в рамките на правомощията делегирани му със Заповед №09-678/26.07.2018 г. на изпълнителния директор на ДФ “Земеделие”.

Атакувания акт е постановен в изискуемата писмена форма с мотивирано писмо, в което са посочени както правните, така и фактическите основания за издаването му при спазване на процедурата визирана в закона, но в противоречие с материалноправните норми и при несъответствие с целта на закона.

 За да мотивира отказа си административният орган посочва, че съгласно проверката на Националната агенция за приходите 43 броя фактури от описа на Д., фигурират в базата данни на НАП с идентификационен номер на контрагента (VIN), различен от посочения от него в описа и поради това тези фактури са изключени от изчислението за определяне на индивидуалната му квота, която е изчислена въз основа на количеството закупен газьол по 15 броя фактури, за които има запис в базата данни на НАП и се равнява на 868,46 литра.

След извършени от Д. технически корекции в описа на фактури от заявлението за държавна помощ на основание Заповед № РД 09-91/14.02.2018 г. на МЗХГ, количеството газьол по фактурите (повторно проверени от НАП) е определено на 71 904,341 литра и съгласно чл.47г, ал.3 от ЗПЗП индивидуалната му годишна квота е изчислена в размер на 48 855,504 литра. В акта е отразено, че съгласно чл.47б, ал.4 от ЗПЗП, индивидуалният размер на държавната помощ е произведението между отстъпката, която съгласно Заповед № РД09- 944/07.12.2017 г. на МЗХГ е в размер на 0,40 лв. за литър гориво, и индивидуалната годишна квота и след като на Д. е била изплатена държавна помощ в размер на 274,58 лв., то индивидуалния размер на държавната помощ е сумата представляваща разликата между преизчисления индивидуален размер на държавната помощ и вече изплатеният такъв, с приложен коефициент на редукция, съгласно т.II на Заповед № РД09-91/14.02.2018 г. на МЗХГ, който коефициент на редукция е бил наложен, за да не бъде надхвърлен бюджета по схемата за държавна помощ, определен със Закон за държавния бюджет на Република България за 2017 г., т.е. на оспорващия е изплатена държавна помощ в размер на 5283,19 лв.

Съгласно чл.47г, ал.3 ЗПЗП за всеки земеделски стопанин се определя индивидуална годишна квота в литри, която е по-ниската от: 1. максимално допустимото количество газьол по ал. 1, и 2. количеството закупен газьол по фактури.

Няма противоречие между твърденията на страните, а се потвърждава и от заключението на вещото лице, че индивидуалната годишна квота на земеделския стопанин Д.Д.  е в размер на 48 855,504 литра.

Спорни са въпросите към кой момент е трябвало да се определи този размер на индивидуалната годишна квота-дали към момента на подаване на заявлението на база приложените към него и описани фактури за закупуване на газьол или след извършените от Д. технически корекции в описа на фактури от заявлението за държавна помощ, както и приложим ли е коефициента на редукция залегнал в т.ІІ от Заповед № РД09-91/14.02.2018 г. на МЗХГ.

За да определи размера на индивидуалната годишна квота към момента на подаване на заявлението и размера на държавната помощ административният орган се позовава, че посочения от заявителя идентификационен номер на контрагента (VIN) не фигурира в базата данни на НАП за част от описаните фактури и изключва тези фактури. При изчисляване на индивидуалната годишна квота съобразява количеството закупен газьол по останалите 15 броя фактури, в които съвпада идентификационен номер (VIN) на контрагента, т.е. за 868,46 л.

Видно от графите на Опис на фактурите за закупен газьол към Заявление за държавна помощ по глава четвърта „а“ от ЗПЗП „Помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство“, следва да се попълнят по графа 2 – „идентификационен номер на земеделския стопанин (ЕИК по ЗТР, булстат, ЕГН, ЛНЧ) и по графа 5 – „идентификационен номер по ДДС на лицето издател на фактурата (доставчик).

По дефиницията на §1, ал.1 от ДР на ППЗДДС "идентификационен номер" е: а) единен идентификационен код по търговския регистър - на вписаните в търговския регистър лица; б) единният идентификационен код по БУЛСТАТ - на вписаните в регистър БУЛСТАТ лица; в) единният граждански номер или личният номер на чужденец - на физическите лица, които не са вписани в търговския регистър, съответно в регистър БУЛСТАТ и г) служебният номер по чл. 84, ал.3 от ДОПК за лицата, различни от тези по букви "а" - "в" и които са задължени лица по ДОПК.

 В този смисъл при посочване, че трябва да се попълни идентификационен номер, това трябва да стане в някоя от посочените по-горе форми и не може да се изисква вписване на VIN, а още по-малко има основание неизпълнение на несъществуващо задължение да води до изключване на част от фактурите за закупен газьол и намаляне на индивидуалната годишна квота.

В същата връзка вещото лице отговаря в заключението си, че по данни от регистър Булстат Д.А.Д. е със статут на физическо лице – земеделски производител от 14.10.2004 г. с код по БУЛСТАТ: ********* и в приложения опис на фактури за закупено гориво през 2016 г., в графа идентификационен номер на земеделския стопанин Д.А.Д. като заявител е посочил своя код по Булстат ********* за всяка от описаните 58 фактури за закупен газьол. Според експарта от всички 58 фактури по Заявление с № 28/221861/0106280/15.09.2018 г. от Д.А.Д. 54 броя фактури са издадени на лицето Д.А.Д. в качеството му на земеделски производител, като общото количество закупен газьол по описаните фактури е 72 758,791 литра, от които 167,99 литра са издадени на друг получател различен от ЗП Д.Д..

Ето защо от една страна липсва основание за изключване на част от фактурите поради фигурирането им в базата на НАП с VIN различен от посочения, а от друга още с подаване на заявлението си Д. е приложил и описал фактури за закупен газьол в размер на 71904,341 л., даващо право за определяне на индивидуалната му годишна квота в размер на 48855,504 литра към момента на подаване на заявлението и преди извършване на технически корекции в описа на фактури, което обуславя незаконосъобразността на направения от административния орган извод в обратна насока.

На следващо място по силата на чл.47, ал.2 ЗПЗП Министърът на земеделието, храните и горите определя със заповед отстъпката от стойността на акциза за литър закупен газьол за съответната година, като при необходимост министърът на земеделието, храните и горите намалява отстъпката до разликата по чл.47е, ал.3 ЗПЗП - разликата между размера на акцизната ставка за литър закупен газьол по чл.32, ал.1, т.3 от Закона за акцизите и данъчните складове и минималната данъчна ставка за газьол за моторно гориво, определена в таблица Б на Приложение І на Директива 2003/96/ЕО.

В настоящия случай определената със Заповед № РД09-944/07.12.2017 г. на МЗХГ отстъпката от стойността на акциза за литър закупен газьол е в размер на 0,40 лв. за литър гориво и е допустимо намаляване на този размер, но не и прилагане на коефициент на редукция вече при изплащане на държавната помощ на земеделските стопани и то само на тези, които са се възползвали от даденото им право за корекция на технически грешки в описите на фактури. Въвеждането на коефициент на редукция създава неравнопоставеност между заявителите, което не съответства на целта на закона във връзка с предоставянето на държавна помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство.

Предвид посоченото процесния отказ е постановен в противоречие с материалния закон и целта на закона, и следва да бъде отменен, като се върне преписката на административния орган за ново произнасяне при съобразяване на мотивите в настоящото решение.

При този изход на делото  предвид направеното искане и  на основание чл.143, ал.1 АПК ответната страна дължи да заплати на оспорващия направените по делото разноски в общ размер на 610 лева, включващ държавна такса и възнаграждение за вещо лице, доколкото към пълномощното на процесуалния представител няма документ, удостоверяващ заплащане на адвокатски хонорар.

Водим от горното, Я А С, шести административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ  Отказ за подпомагане по схема за държавна помощ „Помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство“ за част от представените фактури за закупен газьол, обективиран в Писмо изх.№ 10-1144/10.08.2018 г. на Заместник-министъра на земеделието, храните и горите

ИЗПРАЩА преписката на Зам.Изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие"-Разплащателна агенция за ново произнасяне.

ОСЪЖДА Държавен фонд "Земеделие" да заплати на Д.А.Д. ***, чрез адв.Р.В., със съдебен адрес *** направените по делото разноски в размер на 610 (шестстотин и десет) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

                                      СЪДИЯ: /п/ не се чете