Решение по дело №300/2019 на Районен съд - Харманли

Номер на акта: 167
Дата: 2 октомври 2019 г. (в сила от 23 октомври 2019 г.)
Съдия: Ирена Славова Аврамова
Дело: 20195630200300
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Харманли, 02.10.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         Районен съд - Харманли, в публично съдебно заседание на пети септември две хиляди и деветнадесета година, в следния състав:

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИРЕНА АВРАМОВА

                                                                

при участието на секретаря …………, като разгледа докладваното от съдия Аврамова АНД № 300 по описа за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от А.И.М., ЕГН: **********, с адрес: ***, чрез пълномощник - адв. В.Л., против наказателно постановление № 19-1253-000084 от 22.05.2019 г., издадено от Началник група към Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Хасково в частта, с която за нарушение на чл. 103 от ЗДвП му е наложено на основание чл. 175, ал. 1, т. 4 от ЗДвП наказание „глоба“ в размер от 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца. 

В жалбата са изложени съображения, че в обжалваната част наказателното постановление е незаконосъобразно, поради нарушение на материалния закон и допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Твърди се, че в административнонаказателното производство е нарушена разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН. Оспорва се възприетата фактическа обстановка, като се сочи, че сигнал за спиране не е бил подаден със стоп-палка, а с ръка от единия полицейски служител. На следващо място се възразява срещу размера на наложените наказания, който е максимално предвидения от закона. Наведени са доводи, че жалбоподателя не е системен нарушител на правилата за движение по пътищата. Поддържа се, че административнонаказващият орган не е посочил изрично отегчаващите отговорността обстоятелства, обусловили налагането на наказанията в максималните размери. Предвид изложеното се иска изменение на НП в обжалваната част, като се намали размера на наложените наказания, а именно „глоба“ в размер на 50 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 2 месеца.

В съдебно заседание жалбоподателят А.И.М., редовно призован, не се явява, представлява се от адв. В.Л., който поддържа подадената жалба по изложените в нея съображения.

Административнонаказващия орган Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Хасково, редовно призова, не изпраща представител.

Районна прокуратура – Харманли, редовно призована, не изпраща представител.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира следното от фактическа страна: 

В сутрешните часове на 18.05.2019 г. жалбоподателят А.И.М. се движел по Автомагистрала „Марица“ в посока към гр. Пловдив с лек автомобил марка „Опел“, модел „………“ с рег. № ……… …….., собственост на А. И. К..

По същото време свидетелите Ж.Х.Ж. и Б.Г.Б. изпълнявали служебните си задължения като младши автоконтрольори при Сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР - Хасково. При получен сигнал от „ОДЧ“ за съмнение относно превозване на нелегални емигранти, същите се позиционирали на Автомагистрала „…….“ км 67 + 500, в аварийната лента непосредствено до пътен възел Тополовград - Харманли.

Около 06:00 часа полицейските служители забелязали управлявания от жалбоподателя автомобил, при което св. Ж. му подал сигнал със стоп палка по образец и му посочил къде да спре, но същият не спрял. Поради тази причина автоконтрольорите потеглили след него със служебния си автомобил, управляван от св. Б.. След подаден светлинен и звуков сигнал жалбоподателят М. спрял в землището на гр. Харманли. При извършена проверка в системата на водача А.И.М. било установено, че имал наложени глоби, които не е бил заплатил в срока за доброволно изпълнение. При оглед на спряното превозно средство полицейските служители констатирали, че на страничните предни стъкла имало поставено черно фолио, което намалявало прозрачността и ограничавало видимостта. Наред с това било установено, че жалбоподателят превозвал 11 лица, което надхвърляло броя на пътниците, определен в свидетелството за регистрация на МПС. Впоследствие водачът и пътниците били откарани в РУ - Харманли. За констатираните четири различни нарушения на правилата за движение по пътищата, св. Ж. съставил АУАН № 88610 от 18.05.2019 г., който бил връчен лично и подписан от жалбоподателя А.М..

На 22.05.2019 г. било издадено наказателно постановление № 19-1253-000084, с което била ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за следното: 1. нарушение на чл. 103 от ЗДвП за това, че не е спрял плавно на посоченото място или в най-дясната част на платното за движение при подаден сигнал за спиране от контролен орган, за което на основание чл. 175, ал. 1, т. 4 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца; 2. нарушение на чл. 105, ал. 3, вр. ал. 1 от ЗДвП за това, че прозрачността на страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя е намалена извън границите на стойностите, определени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на ООН, за което на основание чл. 185 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 20 лв.; 3. нарушение на чл. 190, ал. 3 от ЗДвП за това, че управлява МПС с наложено наказание глоба с наказателно постановление и/или електронен фиш, незаплатени в срока за доброволно заплащане, за което на основание чл. 185 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 20 лв.; 4. нарушение на чл. 133, ал. 1 от ЗДвП за това, че превозвал по-голям брой пътници от определения в свидетелството за регистрация на МПС, за което на основание чл. 181, т. 7 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 50 лв.

По делото е приложена справка за нарушител/водач, от която е видно, че жалбоподателят А.И.М. има множество наложени наказания за нарушения на правилата за движение по пътищата, както и ЗППАМ за временно отнемане на СУМПС до заплащане на дължими глоби.

Изложената фактическа обстановка се установява от показанията на разпитаните свидетели Ж.Х.Ж. и Б.Г.Б., които описват подробно и еднопосочно извършената от тях проверка и направените констатации. Съдът изцяло кредитира показанията на тези свидетели, които са логични, непротиворечиви и съответстващи на наличната доказателствена съвкупност. Приетите от съда фактически положение се установяват и посредством събраните писмени по делото доказателства.

При така установеното от фактическа страната, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в предвидения в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН срок, от легитимирана страна и срещу подлежащ на обжалване акт, с оглед на което е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

При извършена служебна проверка съдът констатира, че АУАН и обжалваното НП са издадени от материално компетентни лица по смисъла на закона видно от представената Заповед № 8121з-515/14.05.2018 г. на Министъра на вътрешните работи. Спазени са сроковете при съставянето на АУАН и издаването на НП, които наред с това съдържат всички необходими реквизити, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. В хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Описаните в НП обективни признаци на извършените нарушения на правилата за движение по пътищата напълно съответстват на посочените за нарушени правни норми и приложимите санкционни разпоредби.

Предмет на обжалване е тази част на наказателното постановление, в която на жалбоподателя е вменено нарушение на чл. 103 от ЗДвП, като в останалата си част е влязло в сила.

Разпоредбата на чл. 103 от ЗДвП регламентира, че при подаден сигнал за спиране от контролните органи водачът на пътно превозно средство е длъжен да спре плавно в най-дясната част на платното за движение или на посоченото от представителя на службата за контрол място и да изпълнява неговите указания. В случая от събраните по делото доказателства се установява, че полицейските служители са били позиционира на място с достатъчна видимост, което е позволявало на жалбоподателя да възприеме подадения сигнал за спиране. Не са съществували пречки за изпълнение на указанията на контролните органи предвид наличието на подходящо място за спиране, ранния час и липсата на активно движение по магистралата. Сигналът за спиране е бил подаден по ясен и разбираем начин и по законоустановения ред чрез стоп-палка по образец, което е категорично доказано от показанията на разпитаните по делото полицейски служители. В тази насока възражението на жалбоподателя, че сигналът е бил подаден с ръка, е неоснователно. При това положение е несъмнено, че водачът е възприел полицейското разпореждане, отнасящо се до него, като въпреки това не е спрял на указаното място, а е продължил движението си, което е наложило преследването му от контролните органи. Изложеното обуславя извода, че с поведението си жалбоподателят е осъществил от обективна и субективна страна състава на нарушението по чл. 103 от ЗДвП.

По отношение на следващото се за извършеното нарушение наказание правилно е приложена санкционната норма на чл. 175, ал. 1, т. 4 от ЗДвП. Тази разпоредба предвижда, че водач, който откаже да изпълни нареждане на органите за контрол и регулиране на движението, се наказва с лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв. При индивидуализиране на наказанията следва да се вземат предвид тежестта на нарушението, подбудите за извършването му, както и другите смекчаващи и отегчаващи обстоятелства. В случая извършеното нарушение се отличава с висока степен на обществена опасност предвид установения факт, че водачът не само не е спрял на надлежно подадения му сигнал от страна на контролния орган, но това е наложило преследването му, което се е състояло по магистрала „Марица”. Подбудите за извършване на нарушението се извличат от стремежа на водача да избегне проверка и установяване на други нарушение, каквито са били констатирани. Отегчаващо отговорността обстоятелство е и наличието на множество предходни нарушения на правилата за движение по пътищата и наложени принудителни административни мерки за временно отнемане на СУМПС. С оглед изложеното съдът прецени, че наказанията са правилно и законосъобразно определени при очевиден превес на отегчаващите отговорността обстоятелства в предвидения максимален размер от 6 месеца лишаване от право да се управлява МПС и 200 лв. глоба. Индивидуализирани по този начин наказанията се явяват адекватна на извършеното нарушение санкция.

Предвид изложеното настоящият съдебен състав намира, че наказателно постановление в обжалваната част е законосъобразно и обосновано, поради което следва да бъде потвърдено.

Така мотивиран, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 19-1253-000084 от 22.05.2019 г., издадено от Началник група към Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Хасково в частта, с която на А.И.М., ЕГН: **********, с адрес: ***, на основание чл. 175, ал. 1, т. 4 от ЗДвП са наложени административни наказания глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, за нарушение на чл. 103 от ЗДвП, а в останалата част не е обжалвано и е влязло в сила.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Хасково на основанията, предвидени в НПК и по реда на глава дванадесета от АПК в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

 

 

                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: