Решение по дело №1677/2021 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 284
Дата: 6 декември 2021 г. (в сила от 23 декември 2021 г.)
Съдия: Диана Кирилова Георгиева
Дело: 20213630201677
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 септември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 284
гр. Шумен, 06.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ШУМЕН, II-РИ СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и втори ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Диана К. Георгиева
при участието на секретаря Валерия П. Илиева
като разгледа докладваното от Диана К. Георгиева Административно
наказателно дело № 20213630201677 по описа за 2021 година
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 27-0001388/06.08.2021г. на Директора на
Дирекция “Инспекция по труда” гр. Шумен, с което на основание чл.416 ал.5 от КТ, във
връзка с чл.414, ал.1 от КТ на “МУУДС” ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: гр. Шумен, бул. ********* № 33, ет.3, ап.15, представлявано от В.Р.Р., с ЕГН
********** било наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на
2 000 /две хиляди/ лева за нарушение на чл.152 от КТ като намалява размера на
имуществената санкция от 2 000 /две хиляди/ лева на 1 500 /хиляда и петстотин/ лева.
ОСЪЖДА “МУУДС” ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:
гр. Шумен, бул. ********* № 33, ет.3, ап.15 да заплати по сметка на Дирекция „Инспекция
по труда“ гр. Шумен сумата в размер на 60 /шестдесет/ лева, представляваща
юрисконсултско възнаграждение, на основание чл.37, ал.1 от ЗПП, вр. чл.27е от Наредбата
за заплащане на правната помощ, съобразно изменения размер на имуществената санкция.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ШАС в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Шумен: _______________________
1

Съдържание на мотивите Свали мотивите

Производство по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 27-0001388/06.08.2021г. на Директора на
Дирекция “Инспекция по труда” гр. Шумен, с което на основание чл.416, ал.5 от КТ във
връзка с чл.414, ал.1 от КТ на “МУУДС” ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: гр. Шумен, бул. ********* № 33, ет.3, ап.15, представлявано от В.Р.Р., с ЕГН
********** е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2 000 /две хиляди/ лева, за
нарушение на чл. 152 от КТ.
В жалбата си жалбоподателят моли съда да отмени наказателното постановление
като незаконосъобразно, постановено в противоречие на материалния закон като излага
аргументите си за това. За дружеството – жалбоподател редовно призовано на посоченият
съдебен адрес се явява процесуален представител – адв. Д.М. от САК.
Административно-наказващият орган – Дирекция “Инспекция по труда”–Шумен
чрез процесуалния си представител оспорва жалбата, като моли съда да потвърди
наказателното постановление. Представя писмени бележки.
Жалбата е подадена в срока по чл.59,ал.2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на
изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.320,ал.1 и 2 от НПК, поради което се явява
процесуално допустима. Разгледана по същество, жалбата е частично основателна.
От събраните по делото доказателства и становища на страните, преценени
поотделно и в тяхната съвкупност, се установи следното от фактическа страна: На
23.06.2021г. и на 25.06.2021г., свидетелката СВ. Р. К. и В. В. Р. – инспектори в Дирекция
„ИТ“ гр. Шумен извършили проверка по спазване на трудовото законодателство в заведение
кафе-клуб „********“. Кафе-клубът се намирал в гр. Шумен, бул. ****** № 3 /Градска
градина/ и се стопанисвал от „МУУДС“ ООД гр. Шумен. Поводът за проверката бил
постъпил сигнал в Дирекция „Инспекция по труда“ гр. Шумен за неспазване на
междудневна почивка и работно време в дружеството. На 25.06.2021г. около 09,30 часа,
свидетелката К. заедно си колежката й влезли в заведението, където се намирало лицето Д-
М.С.Д.. Лицето Д., което изпълнявало трудови задължения като барман попълнило и
подписало Декларация на основание чл.402, ал.1, т.3 от Кодекса на труда. В декларацията,
Д. вписала, че предния ден – 24.06.2021г. е работила втора смяна от 16,00 часа до 00,00 часа,
а в деня – 25.06.2021г. била първа смяна – от 08.00 часа до 16,00 часа, като не се е налагало
през тези два дни да се сменя с някой колега. Резултатите от извършените две проверки в
обекта били обективирани в Протокол за извършена проверка № ПР2121533, изготвен на
06.07.2021г. и връчен на управителя на „МУУДС“ ООД гр. Шумен на 07.07.2021г. За
констатираното нарушение, на 07.07.2021г., свид. С.К. съставила акт за установяване на
административно нарушение № 27-0001388 на „МУУДС” ООД гр. Шумен, в качеството му
на работодател, при осъществяване на своята дейност е нарушило разпоредбите на
трудовото законодателство с това, че не е осигурил на Д-М.С.Д. на длъжност „барман“ в
обекта на дейност, непрекъсната междудневна почивка в размер не по-малко от 12 часа
между смените на 24.06.2021г. /втора смяна с начало 16,00 часа и край на работното време -
00,000 часа/ и на 25.06.2021г. /първа смяна с начало 08,00 часа и край на работното време –
16,00 часа/, с което на 25.06.2021г. е нарушил разпоредбата на чл.152 от КТ.
Актът бил съставен в присъствието на В.Р.Р. - управител на дружеството-
нарушител, на който е и връчен, който го подписал без възражения. Въз основа на
съставения акт и съобразявайки материалите в административно-наказателната преписка,
административно-наказващият орган издал обжалваното НП № 27-0001388 на 06.068.2021г.
като възприел изцяло констатациите съдържащи се в АУАН. На основание чл.416, ал.5 от
КТ, във връзка с чл.414, ал.1 от КТ на “МУУДС” ООД, с ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление: гр. Шумен, бул. ********* № 33, ет.3, ап.15, представлявано от В.Р.Р.,
с ЕГН ********** било наложено административно наказание „имуществена санкция“ в
размер на 2 000 /две хиляди/ лева за нарушение на чл.152 от КТ.
1
Така установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по
делото писмени доказателства и от разпита в съдебно заседание на актосъставителя С.Р.
Константинова. Съдът кредитира изцяло показанията на този свидетел, тъй като пресъздава
това, което е възприела непосредствено, като показанията са безпротиворечиви и с
приложените по делото писмени доказателства.
При така установената фактическа обстановка, съдът констатира от правна страна
следното: В хода на административно – наказателното производство не е допуснато
съществено нарушение на процесуалните правила, което да е довело до накърняване на
правото на защита на санкционираното лице. Актът за установяване на административно
нарушение и наказателното постановление са издадени от оправомощени за това
длъжностни лица, в рамките на определената им компетентност и са били надлежно
предявени и връчени на представляващ жалбоподателя. Наказателното постановление е
било издадено в шестмесечния преклузивен срок, като същото е съобразено с нормата на
чл.57 от ЗАНН. Административно-наказателното производство е започнало с редовно
съставен акт, съдържащ всички минимално изискуеми по смисъла на чл.42 от ЗАНН,
реквизити, Същият е предявен и връчен на представляващ жалбоподателя. В НП също се
съдържат всички минимално изискуеми по силата на чл.57 от ЗАНН реквизити. Вмененото
във вина на жалбоподателя нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да
разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава.
Административно – наказателната отговорност на дружеството е ангажирана на
основание чл.414, ал.1 от КТ за нарушение на чл.152 от КТ
Правото на почивката е субективно трудово право. Задълженият правен субект, който
трябва да осигури реализирането му е работодателя по съответното конкретно трудово
правоотношение. Почивката е производна от работното време – свързана е с работата и се
полага след определена продължителност на работното време. Предназначението й е да
осигури време за краткотраен отдих на работника и служителя в интервала между периоди
от време наситени с изпълнение на трудови задължения. В КТ са регламентирани няколко
вида почивки, в зависимост от това за каква част и продължителност отработено време се
предоставя.
Чл.152 от КТ регламентира междудневната почивка. Съгласно разпоредбата му
„Работникът или служителят има право на непрекъсната междудневна почивка, която не
може да бъде по-малко от 12 часа“. В конкретния случай, лицето Д-М.С.Д. на длъжност
„барман“ е работила в дружеството жалбоподател на 24.06.2021г. втора смяна от 16.00 часа
до 00.00 часа и на следващия ден - 25.06.2021г. е започнала работа в 08.00 часа, като
смяната й свършва в 16.00 часа. Видно е, че междудневната почива е по - малко от 12.00
часа и това е нарушение на изискванията на закона.
В тази насока е и написаната и подписана от нея декларация на основание чл.402,
ал.1, т.3 от КТ. Правилно наказващия орган е извършил преценка, че на този работник не е
била осигурена междудневна почивка най-малко от 12 часа, съгласно чл.152 от КТ. В случая
важно за съставомерността на нарушението е обстоятелството, че не е спазена
междудневната почивка, която обхваща времето от края на работния ден на 24.06.2021г. до
началото на работния ден на 25.06.2021г. който е 08.00 часа.
От събраните по делото доказателства се установява по безспорен начин, че
“МУУДС” ООД гр. Шумен, в качеството си на работодател е нарушило чл.152 от КТ, тъй
като в периода от 24.06.2021г. до 25.06.2011г., включително, не е осигурило предвидената
непрекъсната междудневна почивка не по-малко от 12 часа на работника Д-М.С.Д. на
длъжност „барман“ в дружеството.
Съдът намира за неоснователен изложеният в жалбата, довод за допуснато
съществено нарушение на процесуалните правила, довело до нарушаване правото на защита
2
на дружеството. Действително, както в АУАН, така и в издаденото въз основа на него,
наказателно постановление е вписано, че проверката е била извършена на 23.06.2021г., а
нарушението е извършено на 25.06.2021г. Съдът намира обаче, че това не е съществено
нарушение на процесуалните правила, тъй като по делото е приложен Протокол за
извършена проверка № ПР2121533, изготвен на 06.07.2021г., в който е изписано следното:
„На 23.06.2021г. и 25.06.2021г. в заведение кафе клуб „******“ в гр. Шумен, бул. ****** №
3 и на 05.07.2021г. по документи, представени в ДИТ Шумен…“Очевидно проверката е
започнала от 23.06.2021г., продължила е на 25.06.2021г. и на 05.07.2021г. Такива бяха и
показанията на актосъставителя – свидетелката С.К.. В административно-наказателната
преписка са налични писмени доказателства кога и на кои дати е била извършена
проверката, въз основа на която е констатирано неизпълнение на задължение към държавата
от страна на санкционираното дружество в качеството му на работодател, поради което
съдът намира, че не вписването само на началната дата на извършване на проверката в
АУАН и в атакуваното НП не е съществено нарушение на процесуалните правила, водещо
до нарушаване правото на защита на санкционираното дружество и съответно до отмяна на
НП.
Предвид изложеното съдът намира, че в процеса не се доказаха факти и
обстоятелства, които биха обосновали становището на съда за различни правни изводи от
тези на административно наказващия орган. Наказващият орган при квалифициране на
нарушението е обсъдил и възможността за приложение разпоредбите на чл.28 от ЗАНН и
чл.415в от КТ като правилно е преценил, че липсват основания за тяхното прилагане. Съдът
счита, че конкретното нарушение не би могло да бъде квалифицирано по чл.28 от ЗАНН с
оглед значимостта на охраняваните обществени отношения. Обект на защита са
обществените отношения по охрана на едни от най-важните конституционни права на
гражданите - трудовите права, което в никакъв случай не може да се преценява като
маловажен случай. Целта на почивката е да осигури време за отдих на работника и
служителя. Тя е конкретен израз на закрилата на труда. Тя е и конституционно право.
Настоящият състав намира, че в случая е неприложима и разпоредбата на чл.415в от КТ,
която изиска нарушението да бъде отстранено. С него се изисква обективна възможност за
отстраняване на нарушението. В случая това е невъзможно, тъй като е нарушено правото на
междудневна почивка. Последното не може да бъде компенсирано по никакъв начин.
Съдът намира, че по отношение на установеното административно нарушение, АНО
правилно е издирил приложимия закон, като правилно е квалифицирал нарушението и го е
санкционирал съобразно санкционната норма на чл.414,ал.1 от КТ, като наложената
санкцията е в рамките на предвидения размер.
В същото време обаче, съдът намира, че административно-наказващият орган не е
индивидуализирал правилно наказанието. Наложил е наказание в размер над минимума,
предвиден в закона, без да изложи конкретни мотиви и съображения в тази насока.
Следвало е при преценка на размера на имуществената санкция да бъдат изложени мотиви
относно степента на обществена опасност на конкретното нарушение, които са мотивирали
органа да наложи именно санкция в посочения от него размер и защо счита, че именно
такава санкция би изпълнила ролята на индивидуалната и генерална превенция. По делото
липсват данни за други извършени нарушения на трудовото законодателство. Ето защо
съдът намира, че в настоящия случай е законосъобразно и правилно на дружеството -
жалбоподател да бъде наложена имуществена санкция в размер на предвидения в
разпоредбата на чл.414, ал.1 от КТ минимум, а именно "имуществена санкция" в размер на 1
500 лева. В тази връзка съдът намира, че обжалваното наказателно постановление следва да
бъде изменено в посочения по-горе смисъл.
Предвид направеното искане от страна на процесуалния представител на
административнонаказващия орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение,
3
съдът съобрази, че съгласно разпоредбата на чл.63, ал.3 от ЗАНН /обн. ДВ, бр.
24/29.11.2019г., в сила от 03.12.2019г./, в съдебните производства по обжалване на
наказателно постановление страните имат право на разноски по реда на АПК. В настоящият
случай жалбоподателя не е поискал разноски и не е представил списък с такива. Относно
размера на разноските разпоредбата на чл.63, ал.5 от ЗАНН предвижда, че в полза на
юридически лица, които са били защитавани от юрисконсулт /както е в случая за Дирекция
„Инспекция по труда“ гр. Шумен/, се присъжда възнаграждение в определен от съда размер,
който не може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда
на чл.37 от Закона за правната помощ ЗПП/. В тази връзка, както и чл.27е от Наредбата за
заплащане на правната помощ, съдът определя възнаграждение на юрисконсулта,
представляващ административнонаказващия орган в размер на 80 лева. Този размер на
юрисконсултско възнаграждение следва да бъде намален, предвид изменението на
наказателното постановление.
Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
4