Решение по дело №329/2018 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 октомври 2018 г. (в сила от 19 ноември 2018 г.)
Съдия: Тихомир Колев Колев
Дело: 20185540200329
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 септември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 45

29.10.2018 год. гр. Чирпан

В ИМЕТО НА НАРОДА

Районен съд  Чирпан, втори състав

На 24.10.2018 год.

В публично заседание в състав:

                                         Председател: ТИХОМИР КОЛЕВ

Секретар: МАРИЯ ХАЛАЧЕВА

Сложи за разглеждане докладваното от  Районен съдия ТИХОМИР КОЛЕВ

АН дело номер 329 по описа за 2018 година.

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по повод жалбата на Община Чирпан, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Чирпан, пл. Съединение № 1 представлявана от кмета на общината Кичка Тонева Петкова, чрез адв. С.Р.Р. от АК Ст.Загора против НП № НЯСС-345/09.08.2018г. издадено от Зам. Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което й е наложена имуществена санкция в размер на 2 000. 00 лв. на основание чл. 83 от ЗАНН във вр. с чл. 201 ал.12 и чл. 200 ал.1 т.38 от Закона за водите за неизпълнение на задължение по чл. 141 ал.1, т.1 от Закона за водите. 

Жалбоподателят редовно призован не се явява, представлява се от адв. С.Р. от АК Ст.Загора. В жалбата си, депозирана по реда на чл. 59 ЗАНН изразява становище, че наказателното постановление е неправилно и незаконосъобразно и издадено при съществени нарушения на процесуалните правила, поради което моли същото да бъде отменено.

Моли съда да постанови решение, с което да отмени изцяло наказателното постановление като незаконосъобразно или алтернативно, ако съдът не приеме аргументите за цялостна отмяна на обжалвания санкционен акт, да измени наказателното постановление като намали наложената имуществена санкция до минимално установения от закона размер от 1000лв. 

Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител, но взема писмено становище по същество на спора, с което моли жалбата да бъде отхвърлена като недоказана и потвърдено обжалваното НП.

Предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени по отделно и в тяхната съвкупност, съдът намира за установена следната фактическа обстановка:

Жалбата е подадена в рамките на преклузивният срок по чл. 59 ал. 2 от ЗАНН, в този смисъл се явява допустима и следва да бъде разгледана.

Установи се по делото, че с НП № № НЯСС-345/09.08.2018г. издадено от Зам. Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, е наложена на жалбоподателя имуществена санкция в размер на 2 000. 00 лв. на основание чл. 83 от ЗАНН във вр. с чл. 201 ал.12 и чл. 200 ал.1 т.38 от Закона за водите, за това, че “ На 09.05.2018г. на основание чл. 190, ал.4, т.2 от Закона за водите е извършена проверка на язовир „Държава 1", находящ се в поземлен имот № 000057 в землището на с. Държава, община Чирпан, Акт за публична общинска собственост № 76/18.02.1998г., собственост на община Чирпан, за което е съставен констативен протокол № 07-06-26/09.05.2018г. В следствие на проверката, чрез обход и оглед на малка язовирната стена и съоръженията към нея и преглед на документацията от експлоатацията е установено: че водния откос е силно ерозирал  по цялата си дължина, като на места е вертикален; въздушния откос е обрасъл с гъста тревиста и храстовидна растителност, наличен е теч от язовирната стена на разстояние 65м. от десния край на преливника и на около 1,5м. над петата на въздушния откос; преходния участък след преливника е допълнително засипван използва се за полски път и е намалена пропускателността му; отводящия канал е с разкопано дъно по средата след преходния участък, т.е. че язовирната стена и съоръженията към нея не се поддържат в техническа изправност./, като с така описаното в акта деяние на 09.05.2018г. община Чирпан е осъществила фактическия състав на нарушение  на разпоредбата на чл. 141 ал.1 т.1 от Закона за водите.

Това НП е постановено на основание Акт за установяване на административно нарушение № 07-123/ 11. 06. 2018 г. с актосъставител В.В.В.  на длъжност главен инспектор в Регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“- Южна Централна България в ГД НЯСС при ДАМТН, гр. Ст.Загора, бул. Цар Симеон Велики № 108, ет.11, стая 6, оправомощена със Заповед № А-92/05.02.2018г. на председателя на ДАМТН и в присъствието на свидетелите С.Г.К. – свидетел при установяване на нарушението и И.С.Н. – свидетел при съставяне на акта.

 От установеното контролните органи приели, че язовирната стена и съоръженията към нея не се поддържат в техническа изправност, с което собственикът на язовира е нарушил разпоредбата на чл. 141, ал.1, т.1 от Закона за водите, поради което и била изпратена покана изх. № 85-02-196 от 18.05.2018 г. до кмета на Община Чирпан, който очевидно се е явил в РО НЯСС ЮЦБ гр. Ст.Загора на 11.06.2018 на която дата бил съставен и връчен АУАН. След съставянето и връчването на АУАН на Община Чирпан е било изпратено и обжалваното НП с покана, връчена на 16.08.2018г.

Пред съда са разпитани актосъставителя в качеството на свидетел В.В. и свидетелите С.К. и И.Н.. Всички те чрез показанията си установяват подлежащите на доказване факти. Свидетелите В. и К. / извършили проверката на 09.05.2018г./ подробно описват случая, като сочат, че лично са извършили проверка на обекта при която установили, че водния откос е силно ерозирал  по цялата си дължина, като на места е вертикален; въздушния откос е обрасъл с гъста тревиста и храстовидна растителност, наличен е теч от язовирната стена на разстояние 65м. от десния край на преливника и на около 1,5м. над петата на въздушния откос; преходния участък след преливника е допълнително засипван използва се за полски път и е намалена пропускателността му; отводящия канал е с разкопано дъно по средата след преходния участък. В резултат на констатираното от свидетелките състояние на проверявания от тях обект, същите достигат до извода, че съгласно горните констатации, техническото състояние на язовирната стена и съоръженията към нея следва да се определят като технически неизправни. Следователно, проверяващите възприемат, че язовирната стена и съоръженията към нея се поддържат в техническа неизправност. Горната фактическа обстановка е обективирана и в констативен протокол № 07-06-26/09.05.2018г. съставен от извършващите проверката В. и К. и в присъствието на Иван Танев Колев – техник към Община Чирпан. Горната фактическа обстановка е възприета от АНО и обективирана от него в обжалваното наказателно постановление. Съдът дава вяра на показанията на всички разпитани свидетели, тъй като същите са обективни, почиват на личните им възприятия, логични са и кореспондират със събрания по делото доказателствен материал. В случая следва да се има предвид, че тези свидетели са незаинтересовани от изхода на настоящото наказателно производство а и в хода на делото не бяха събрани други доказателства, които да ги оборят.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на показанията на разпитаните по делото свидетели, както и от приложените към административнонаказателната преписка и приети по делото писмени доказателства, които са безпротиворечиви, относно подлежащите на доказване факти и установяват по несъмнен начин възприетата фактическа обстановка, като последователни и логични.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е депозирана от надлежно лице, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП, поради което е допустима, а разгледана по същество  е частично основателна.

Атакуваното НП е издадено в съответствие с императивно установената за това процедура и от компетентен орган, видно от представена по делото заповед. В АУАН и НП подробно, точно и ясно са посочени всички индивидуализиращи нарушителя елементи. Наличието на тези елементи са достатъчни, за да се приемат за спазени строго формалните изискването на чл. 42, ал.1, т.6 от ЗАНН и чл. 57, ал.1, т.4 от ЗАНН, като се съобрази, че в казуса се касае за констатирано административно нарушение, осъществено от юридическо лице. При съставянето на акта за установяване на административно нарушение и издаване на атакуваното НП са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, съгласно които, за да бъде редовен актът за установяване на административно нарушение и НП трябва да включват в съдържанието си всички кумулативно посочени реквизити. Чрез изпълнение на изискванията на чл. 42 от ЗАНН, органът издал АУАН постига пълна индивидуализация на нарушението и нарушителя, без да ограничава правото на защита на санкционираното лице. Издадения в съответствие с процесуалните норми акт и в сроковете по чл. 34 от ЗАНН е редовен и като такъв се явява правно основание за издаване на НП. Съдът счита, че не са налице формални предпоставки за отмяна на НП, тъй като при реализирането на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до опорочаване на производството. В тази насока съдът не приема доводите, изложени в жалбата. Съдът не констатира такива процесуални нарушения, които да се довели до ограничаване правото на защита на санкционираното лице. В случая Община Чирпан е санкционирана за деяние, което се изразява в бездействие, което продължава във времето. Касае се за продължено нарушение, фактическия състав на което се характеризира с наличието на едно фактическо положение, обуславящо осъществяване на нарушението, като давностните срокове за ангажиране на административнонаказателната отговорност на субекта на нарушението започват да текат едва след преустановяване на това фактическо положение. В случая административнонаказателното производство е започнало със съставяне на АУАН, като общината е надлежно уведомена, като с нарочна покана, приложена по делото й е указано какво е констатирано и какво е прието от контролните органи. Предвид всичко изложено настоящия състав не намери нарушения от категорията на съществените, които да са ограничили правото на защита на лицето, поради което и възраженията в тази насока са неоснователни.

Като не намери формални предпоставки за отмяна на наказателното постановление съдът намира, че въз основа на установените данни по делото и събраните доказателства, гласни и писмени нарушението е доказано от обективна страна. Разпоредбата на чл. 141, ал.1, т.1 от Закона за водите задължава собствениците на водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и/или съоръженията към тях, на хвостохранилища и шламохранилища да осигурят поддържането им в техническа изправност. Изискванията към техническата безопасност на язовирните стени и техните съоръжения се определят от Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние и включват поддържане на състоянието на насипите, върху които не следва да се допуска израстване на храстовидна растителност и дървета, защото те създават условия за нарушаване на повърхността и еднородността на насипа и за влошаване на сигурността на язовирната стена. Освен това, растителността препятства възможността за наблюдение и достъпа до язовирната стена и нейните съоръжения, което създава опасност в случаи на авария, като ще забави или осуети необходимия ремонт. От голямо значение за безопасността на съоръжението е наличието на годен воден откос. В конкретния проверяван обект по категоричен начин се установява, че водният откос е силно ерозирал по цялата си дължина, като на места е вертикален. Всичко това навежда на мисълта за абсолютно неподдържане на язовирната стена, тъй като в никакъв случай водният откос не следва да бъде вертикален. Това е така, тъй като при наличието на вертикален воден откос е напълно възможно да се стигне до разрушаване на цялата язовирна стена и то в условията на аварийност, т.е. същата да бъде скъсана, което да доведе до изливането на огромни водни маси в кратък срок, а оттук и да се застраши здравето и живота както на хора, така също и имущество и други обекти. Че горните съждения на настоящия състав отговарят на истината по безсъмнен начин се доказва и от констатираната от проверяващите дупка в язовирната стена на височина 1,50м. от петата на въздушния откос в която е забелязан теч от  самата язовирна стена. Пределно ясно на всеки един човек е, че предназначението на язовирната стена е всяко друго, но не и през нея безпрепятствено да тече вода.

В конкретния случай е установено наличието на храстовидна растителност по въздушния откос, което създава предпоставки за нарушаване повърхността и еднородността на насипа и възпрепятства достъпа до съоръженията и за оглед на същите. Налице е и теч от язовирната стена на разстояние 65м. от десния край на преливника и на около 1,5м. над петата на въздушния откос; преходния участък след преливника е допълнително засипван използва се за полски път и е намалена пропускателността му; отводящия канал е с разкопано дъно по средата след преходния участък. Всички тези технически неизправности са установени от контролните органи от ДАМТН при извършената на 09.05.2018 г. проверка на язовирната стена и съоръженията към нея на язовир "Държава 1", намиращ се в поземлен имот № 000057, в землището с. Държава, Община Чирпан. Не е спорно, че същия е собственост на Община Чирпан, за което по делото са представени доказателства - акт за публична общинска собственост № 78/18.02.1998 г., което от своя страна води до извод, че именно Община Чирпан се явява адресат на задължение да поддържа техническата изправност на язовирната стена и съоръженията й, което в случая не е изпълнено, като по този начин и чрез бездействието си е допуснала осъществяването на нарушението по чл. 141, ал.1, т.1 от Закона за водите, за което правилно е била санкционирана от административнонаказващия орган. В случая отговорността на Община Чирпан, като юридическо лице е безвиновна и за ангажирането й е достатъчно обективното неизпълнение на задължението към държавата, като по аргумента на чл. 83, ал.1 от ЗАНН е невиновна, а обективна такава, поради което деянието не следва да се изследва от субективна страна.

След като правилно е квалифицирал процесното нарушение на основание чл. 200, ал.1, т.38 от Закона за водите, административнонаказващият орган е наложил имуществена санкция на Община Чирпан в размер на 2 000 лева.  

По отношение на наложеното с НП наказание – "имуществена санкция" в размер на 2000.00 лева, съдът намира, че същото неправомерно е било определено в рамките на параметрите му, визирани в чл. 200, ал.1 т. 38 от ЗВ, без да е отчетен фактът, че от нарушението не са произтекли съществени вреди.

Съдът намира, че обжалваното НП следва да бъде изменено, като размерът на наложената с него имуществена санкция бъде намален до размер на предвидения в нормата на чл. 200 ал.1 т.38 от ЗВ.

Това наказание би било справедливо и би изпълнило целите заложени в чл. 12 от ЗАНН. Съдът съобрази, обстоятелствата свързани с осъществяване на нарушението, последиците от същото, както и това, че нарушението е извършено за първи път, тъй като няма данни за други такива нарушения за които на Община Чирпан да са съставени други наказателни постановления, като отчетен е факта, че от нарушение не са произлезли съществени вреди.

Ето защо, съдът измени НП като намали размера на санкцията от 2000.00 лева на 1000.00 лева.

В изпълнение на служебната си проверка съдът не констатира нарушения на Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), допуснати при съставянето на АУАН и издаването на НП. Административно-наказателното обвинение е формулирано от фактическа и правна страна достатъчно пълно, точно и ясно.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 63, ал.1 изр.1 от ЗАНН, съдът

Р Е Ш И:

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС-345/09.08.2018г. издадено от Зам. Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на основание чл. 201, ал.12 и чл. 200 ал.1 т.38 от ЗВ на Община Чирпан, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Чирпан, пл. Съединение № 1 представлявана от Кмета на Община Кичка Тонева Петкова, се налага "имуществена санкция" в размер на 2000.00 (две хиляди) лева, за неизпълнение на задължение по чл. 141 ал.1 т.1 от Закона за водите, като НАМАЛЯ имуществената санкция на 1000.00 /хиляда/ лева, като ОТХВЪРЛЯ жалбата в останалата й част като неоснователна и недоказана.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Административен съд Стара Загора по реда на Глава Дванадесета от АПК, на касационните основания предвидени в НПК, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните.

 

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: