РЕШЕНИЕ
№ 149/12.10.2023 г.
Ямбол
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Ямбол в съдебно заседание на двадесет и девети септември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
ВАНЯ
СТОЯНОВА |
При секретар ВЕЛИНА МИТЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ СТОЯНОВА административно дело № 20237280700190 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е
образувано по жалба на ЕТ „Дик 99 - Д.Д.“, с. К., област Ямбол, чрез адвокат Х.К., против
Уведомително писмо изх. № 02-280-2600/485 от 10.03.2022 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за
директни плащания, базирани на площ
за кампания 2020 г. на Заместник изпълнителния директор на ДФЗ в частта за извършени намаления по СЕПП в размер на 5
323,91 лева, по СПП в размер на 131,48 лева и по ЗДП в размер на 3 424,60 лева.
С доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт се иска
отмяната му като постановен при съществено нарушение на административнопроизводствените
правила, в противоречие
с материалноправните разпоредби
и при несъответствие с целта,
която преследва закона. Нарушенията на порцесуалния
закон според изложеното в жалбата се изразяват в това, че оспореният акт е
издаден, без да са изяснени фактите и обстоятелствата от значение за случая и
без да се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите страни. Сочи
се и нарушение на визираните в чл. 6, ал. 1, чл. 7, ал. 1 и чл. 9, ал. 2 и 4 от АПК принципи. Твърди се, че в обжалвания акт не са посочени точно обстоятелства
поради каква причина заявените земеделски площи по мерките не са одобрени за
подпомагане и е извършено намаление, кои точно площи са изключени от
подпомагането и как е определена сумата за намалението. Навежда се довод, че в
разглеждания случай в уведомителното писмо не са изложени никакви конкретни
фактически съображения относно материалноправните
основания за намаления на финансовото подпомагане по СЕПП, СПП, ЗДП в
посочените в акта размери. В този смисъл се твърди, че на практика в УП няма
никакви мотиви, обосноваващи издаването му, както и фактически констатации,
мотивирали административния орган да постанови обжалвания административен акт,
с който се налагат финансови корекции. Това процесуално нарушение, изразяващо
се в неспазване императива на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК според твърденията в
жалбата препятства извършването на адекватен съдебен контрол за законосъобразност
от една страна, а от друга - затруднява възможността на адресата да разбере по
какви причини спрямо него са въведени съответните неблагоприятни последици и да
организира правото си на защита. Посочва се и съдебна практика в подкрепа на
наведените доводи. Иска се отмяната на уведомителното писмо в оспорената част
като незаконосъобразно произнесено.
В
съдебно заседание оспорващият се представлява от редовно упълномощен адвокат Х.К. ***,
която поддържа жалбата на посочените в нея основания. В допълнение сочи, че
изложеното в становището на Държавен фонд „Земеделие“, постъпило след
образуване на съдебното производство, дава яснота за определяне на наложената
санкция, но никъде в административната преписка няма препращане или информация за
разяснение на уведомителното писмо, поради което се счита, че е недопустимо
излагане на мотиви към обжалвания административен акт едва в съдебното
производство. Претендират се разноските по делото за заплатени държавна такса и
адвокатски хонорар.
Ответната страна,
редовно призована, не изпраща процесуален представител в съдебно заседание. В
постъпилото по делото Становище изх. № 02-280-2600/4853 от 04.08.2023 г. от
издателя на акта се излагат допълнителни подробни мотиви за извършените с
оспореното УП намаления по СЕПП, СПП и ЗДП за кампания 2020 г., представя се и
информация за изчисленията по схемите, като се поддържа тезата за коректност на
извършените оторизации в съответствие с разпоредбите
на чл. 43 от ЗПЗП. Не се претендират разноски по делото.
След като извърши
цялостна преценка на всички събрани и приложени към делото доказателства и
съобрази становищата на страните, съдът приема за установено следното от
фактическа страна:
Със Заявление за
подпомагане УИН 28/110620/98298 от
09.05.2020 г. (л. 50-66) земеделският стопанин ЕТ „Дик 99 - Д.Д.“, с. К. с УРН 180973 е поискал финансиране за
2020 г. по следните схеми и мерки за подпомагане: Схема за единно плащане на
площ (СЕПП), Схема за преразпределително плащане
(СПП), Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за
климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП), Схема за преходна
национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП) и Биологично земеделие
(Мярка 11). Заявлението е придружено
с изискуемите документи, като към него е
приложена и Таблица на използваните парцели 2020 г. По заявлението са извършени
съответни проверки, резултатите от които са отразени в приложените на л. 42-49
от кориците на делото документи.
С Уведомително
писмо за извършена оторизация и изплатено финансово
подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания
2020 г. с изх. № 02-280-2600/485 от 10.03.2022 г. жалбоподателят е уведомен, че
са извършени намаления на исканите суми по СЕПП с 5 323,91 лева, по СПП със
131,48 лева, по ЗДП с 3 424,60 лева. Оспорващият изтеглил УП от СЕУ на
23.06.2023 г. (л. 26), а жалбата против него е подадена директно в съда на 06.07.2023 г.
При горната
фактическа установеност съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена
в срок и е допустима. Разгледана по същество, тя се явява и основателна
по следните съображения:
Съобразно
разписаното в чл. 168 от АПК в настоящото производство съдът следва да провери
законосъобразността на издадения административен акт на всички основания по чл.
146 от АПК, като установи дали същият е издаден от компетентен орган и в
съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните
разпоредби по издаването му и съответства ли същият на целта на закона.
ЯАС в настоящия си
състав счита, че процесният административен акт е
издаден от компетентен орган и в предписаната от закона писмена форма. Същият
обаче е незаконосъобразен, поради което следва да бъде отменен, а делото –
върнато на административния орган за ново произнасяне по заявлението за
подпомагане в обжалваната му част, предвид следното:
Оспореното
уведомително писмо представлява индивидуален административен акт и като такъв,
съобразно разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, следва да съдържа
фактическите и правни основания за издаването му, т.е. следва да бъде
мотивирано. Фактическите основания са юридическите факти, от които органът
черпи упражненото от него публично субективно право. Поради това и тяхната
липса пречи да се провери доколко законосъобразно е упражнено това право. Излагането на фактическите
основания е особено важно, тъй като именно фактите определят предмета на
доказване в административното производство.
В конкретния казус
в оспорения административен акт липсват както фактически, така и правни основания
за издаването му. В процесното УП е посочено
единствено, че общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрираната система
за администриране и контрол (ИСАК) след извършване на задължителни
административни проверки и/или проверки на място (в съответствие с чл. 37 от
ЗПЗП) на данните в подаденото заявление за подпомагане, както и че тези данни
са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните
регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП. Извън това,
уведомителното писмо съдържа и две таблици – за оторизираните суми в лева (Таблица 1) и за извършените
плащания в лева (Таблица 2) с
пояснения към тях. От Таблица 1 се установява, че оторизираните на
жалбоподателя суми са намалени, както следва:
по СЕПП с 5 323,91 лева, по СПП със 131,48 лева, по ЗДП с 3 424,60 лева,
като общият размер на намаленията възлиза на 8 879,99 лева. От съдържанието на таблицата и поясненията към
нея обаче е видно, че никъде не е посочено на какво правно основание са
извършени тези намаления, нито пък са изложени някакви фактически обстоятелства
в тази насока. В Таблица 1 са описани само схемата/мярката, исканата сума,
намаленията, редукциите, намаленията поради достигане на таван на субсидията и
оторизираната сума за всяка от тези схеми/мерки. В разясненията към Таблица 1
за Колона 3 „Намаления“ е записано, че се отчитат: намаления на субсидията след
извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими
за подпомагане площи в съответното заявление – проверки на площи, заявени от
повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо
данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени данни от МЗХГ и МОСВ;
намаления на субсидията в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване
и/или редакция на заявлението, съгласно чл. 12 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г.
за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни
плащания; наложена ставка на корекция („финансова дисциплина“), определена
съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и член 8, пар.
1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, в изпълнение на Регламент (ЕС) № 2020/1801 на
Комисията от 30.11.2020 г. За кампания 2020 е в размер на 2.906192 %; линейно
намаление съгласно чл. 51, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, налагано
съгласно чл. 6, параграф 2, буква е), т. i) от Регламент за изпълнение (ЕС) №
809/2014 на Комисията. За кампания 2020 не е налагано такова; линейно намаление
съгласно чл. 65, параграф 2, буква в) от Регламент (ЕС) № 1307/2013 г.,
налагано съгласно чл. 6, параграф 2, буква е), т. iii) от Регламент за
изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията. За кампания 2020 не е налагано такова.
В административната преписка обаче липсват каквито и да било данни коя от тези
хипотези приема, че е налице в конкретния случай административният орган.
Основанието за намаление на субсидията следва да бъде посочено в самия акт или
в отделен документ, подготвящ неговото издаване, което обаче не е сторено.
Съображения в тази насока няма нито в уведомителното писмо, нито в друг
документ, към който то да препраща и който да е част от административната
преписка. Непосочването на фактически и правни основания за издаването на акта
от страна на административния орган е порок във формата му, който е
самостоятелно основание за неговата отмяна по чл. 146, т. 2 от АПК. Както вече
бе посочено по-горе, именно фактите, съдържащи се в административния акт
очертават предмета на доказване. Недопустимо е съдът да предполага кое от
основанията е приложимо в конкретния случай. Липсата на изложени в акта мотиви
за извършените намаления по схемите не би могла да се санира
и с излагането на такива след образуване на съдебното производство. Съдебната
теория и практика приема константно, че неизлагането на мотиви в
административния акт е винаги съществен порок и абсолютно основание за неговата
отмяна, както се посочи по-горе, защото лишава страната от ефективна защита,
като препятства и съдебния контрол за законосъобразност върху акта.
Действително, с ТР № 16/31.03.1975 г. на ОСГК на ВС е прието, че не е
необходимо излагането на мотивите към административния акт да съвпада с
неговото издаване - възможно е мотивите да предхождат издаването на акта, както
и да се съдържат в друг документ, съставен с оглед на предстоящото издаване на
административния акт, или да са изложени допълнително, когато с това се
постигат целите, които законодателят е преследвал с изискването за мотивиране.
С посоченото ТР се приема още, че мотивите може да се намират и в документ,
съставен по повод на издадения административен акт, който да се съдържа в
преписката или да са изложени от по-горестоящия
административен орган при административно обжалване на акта. Недопустимо е
обаче мотиви за издаване на административния акт да се излагат при съдебното му
обжалване, тъй като страната е напълно лишена от възможността да разбере
причините, довели до постановяването на конкретното решение и следователно да
организира адекватна защита, а за съда е невъзможно да извърши съдебен контрол
за законосъобразност. Поради това и последващото
мотивиране на оспореното УП, направено с депозираното по делото Становище изх.
№ 02-280-2600/4853 от 04.08.2023 г. от издателя на акта, не би могло да се
приеме за допустимо и правилно.
С оглед на всичко изложено съдът намира, че
оспореното Уведомително писмо за извършена оторизация
и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания,
базирани на площ за кампания 2020 г. с изх. № 02-280-2600/485 от
10.03.2022
г. на Заместник изпълнителния директор
на Държавен фонд „Земеделие“ в частта, с която е намалено финансирането по
СЕПП, по СПП и по ЗДП, е незаконосъобразно и като такова следва да бъде
отменено, а делото - да се върне на административния орган за ново произнасяне
в тази част в предвидените от закона срокове.
При този изход на
спора и съобразно разпоредбата на чл. 143, ал. 1 от АПК, на жалбоподателя
следва да бъдат присъдени и направените по делото разноски, които съобразно
наличните доказателства възлизат на общо 550 лева, от които 50 лева – за
внесена държавна такса, и 500 лева – за договорено
и заплатено адвокатско възнаграждение.
Водим от горното,
Я А С, втори административен състав
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ по жалба на ЕТ „Дик 99 - Д.Д.“, с. К., област Ямбол, чрез адвокат Х.К. от ЯАК, Уведомително писмо изх. № 02-280-2600/485 от
10.03.2022
г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за
директни плащания, базирани на площ
за кампания 2020 г. на Заместник изпълнителния директор на ДФЗ в частта за извършени намаления по СЕПП (в размер на
5 323,91 лева), по СПП (в размер на 131,48 лева) и по ЗДП в размер на (3 424,60
лева), и
ВРЪЩА делото на
административния орган като преписка за ново произнасяне в тази част
в предвидения от закона срок и при спазване на задължителните указания по
тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.
ОСЪЖДА ДФ „ЗЕМЕДЕЛИЕ“ -
СОФИЯ да заплати на ЕТ „ДИК 99 - Д.Д.“, с. К., област Ямбол, със съдебен адрес:***, кантора
10, адвокат Х.К. ***, сумата от 550 (петстотин и петдесет) лева за
направените по делото разноски.
Решението подлежи
на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14–дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено.
Председател: |
/п/
не се чете |
|