Решение по дело №260/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 191
Дата: 2 ноември 2022 г. (в сила от 2 ноември 2022 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20227280700260
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  № 191/2.11.2022г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на двадесет и шести октомври две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Кр. Юрукова-Стоянова, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 260 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по реда на чл.172, ал.5 от ЗДвП във връзка с чл.145 АПК по жалба на „К.-у.-Б." ЕООД вписано в ТР при АВ с ЕИК **, със седалище и адрес на управление с.К., *, общ.Т., представлявано от управителя Б.В.Ц., чрез пълномощник адв.Пл.С.-***, *, e-meil-*, моб.тел.**, чрез адв.Пл.С. против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0813-000492/15.09.2022 г. на Началник група към ОД МВР Ямбол, С-р Пътна полиция Ямбол, с която на дружеството в качеството му на собственик на МПС-И. с peг.№******** е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2, б.„А" ЗДвП - временно спиране от движение на посоченото МПС, до отстраняване на неизправността.

В жалбата се твърди, че заповедта е незаконосъобразна, издадена при допуснати съществени нарушения на приложими материално правни и процесуални норми, т.к. в конкретния случай, описаните в заповедта обстоятелства са отразени правилно, но при налагане на ПАМ в диспозитива на атакуваната заповед, административния орган е допуснал съществено нарушение на разпоредбата на чл. 171 т. 2 б. "а" от ЗДвП, поради което следва да бъде отменена.

В съдебно заседание за жалбоподателя се явява адв.К., която поддържа жалбата и исканията в нея, като претендира за присъждане на разноски.

Ответната страна не изпраща представител в съдебно заседание и не взема становище по жалбата.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

С Писмо с рег.№8030р-17691/02.09.2022 г. от ГД „НП“ в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Ямбол са постъпили Писмо с рег.№3286р-43182/24.08.2022 г. на ГД „НП“ и Писмо с рег.№ 328600-43508/19.08.2022 г. на ИА „АА“ за отношение по териториална компетентност, т.к. от извършена справка в Централна база КАТ се установило, че считано от 16.06.2022 г. ПС с peг. №******** е със служебна промяна на регистрацията в сектор „Пътна полиция“ ОД на МВР гр. Ямбол.

Видно от последните писма превозно средство с идентификационен номер (VlN)-*****************, peг. № ** **** ** е оборудвано с шест броя бутилки, докато от страна на ИА „АА“ е извършена проверка на удостоверението за индивидуално одобряване на нови превозни средства, издадено за превозното средство, при което се е установило, че същото е одобрено с една бутилка. Записано е, че в тази връзка конкретното превозно средства има промяна на техническите данни посочени в СРМПС, което е изменение в конструкцията съгласно чл.3 от Наредба Н-3 от 18.03.2013 г. на МТИТС.

От справка от търговски регистър и справка от АИС-регистрация се установява, че товарен автомобил И. ****** с рама № *****************, peг. № ** **** ** е собственост на К.-у.-Б." ЕООД вписано в ТР при АВ с ЕИК **, със седалище и адрес на управление с.К., *, общ.Т., представлявано от управителя Б.В.Ц..

На 15.09.2022 г. в гр.Ямбол в двора на сектор „Пътна полиция“ на ул.“Т.“ № ** служители на сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Ямбол са извършили проверка и установили, че водача В.Б.Ц. управлява собствено на К.-у.-Б." ЕООД МПС И. 50Ц 35Г с рег.№ ********, което има добавени компоненти (5 броя бутилки за природен газ), докато към датата на издаването на удостоверението за индивидуално одобряване на нови ПС същото е одобрено с една бутилка природен газ, представляващо изменение в конструкцията съгласно чл. 3 от Наредба Н-3 от 18.02.2013 г. За посоченото е съставен АУАН cep. GA ******/**.**.**** г., който е подписан от водача без възражения и са иззети контролен талон и СРМПС.

Със Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0813-000492/15.09.2022 г. на Началник група към ОД МВР Ямбол, С-р Пътна полиция Ямбол на „К.-у.-Б." ЕООД вписано в ТР при АВ с ЕИК **, със седалище и адрес на управление с.К., *, общ.Т., представлявано от управителя Б.В.Ц. в качеството му на собственик на МПС-И. с peг.№******** е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2, б.„А" ЗДвП - временно спиране от движение на посоченото МПС, до отстраняване на неизправността, която заповед е получена от пълномощник на дружеството на 15.09.2022 г.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.

Разгледана по същество жалбата се явява неоснователна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0813-000492/15.09.2022 г. на Началник група към ОД МВР Ямбол, С-р Пътна полиция Ямбол, с която на „К.-у.-Б." ЕООД вписано в ТР при АВ с ЕИК **, със седалище и адрес на управление с.К., *, общ.Т., представлявано от управителя Б.В.Ц. в качеството му на собственик на МПС-И. с peг.№******** е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2, б.„А" ЗДвП - временно спиране от движение на посоченото МПС, до отстраняване на неизправността

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспорения акт е издаден на Началник група към ОД МВР Ямбол, С-р Пътна полиция Ямбол в рамките на неговата компетентност, в изискуемата писмена форма, с мотивирана заповед и при спазване на процедурата визирана в закона.

Не са налице и противоречия с материалноправните норми или несъответствие с целта на закона, както следва:

Принудителните административни мерки по глава шеста от ЗДвП, имат временен характер. Те не са вид наказание, а имат за цел да се възпрепятства от участие в движението водач, за който са констатирани по надлежен ред несъответствия със законовите изисквания от различен характер, за времето до отстраняване на причините.

Следва да се посочи, че административно-наказателната отговорност за виновно неизпълнение на административноправни задължения е самостоятелна и независима от административната принуда като вид държавна принуда-средство за обезпечаване правомерното осъществяване на правоотношения, възникващи в сферата на изпълнително-разпоредителната дейност.

Поради това между административният акт, с който се прилага превантивна ПАМ и наложеното на същия адресат административно наказание с правораздавателен акт на административнонаказателна юрисдикция (наказателно постановление) няма обуславяща връзка, извън общия правопораждащ ги юридически факт - допуснатото закононарушение.

 Ето защо както наказателното постановление не е задължително условие (елемент от фактическия състав) за прилагане на ПАМ по отношение санкционираното лице, така и евентуалните пороци в АУАН не влекат порочност на издадената заповед, т.к. се ползва единствено и само обстоятелствената част, описваща извършеното нарушение.

Съгласно чл. 171, ал.1 от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат принудителни административни мерки, като една от тях според т.2, б.“а“ е временно спиране от движение на пътно превозно средство до отстраняване на неизправността, когато пътното превозно средство е технически неизправно, включително и когато съдържанието на вредни вещества в изгорелите газове или шумът са над установените норми или конструкцията му е изменена без съответното разрешение.

За да е приложима цитираната норма е необходимо и достатъчно да са осъществени в своята съвкупност кумулативно дадените предпоставки, а именно субекта по отношение на което се налага ПАМ да е собственик на пътното превозно средство, което е технически неизправно, включително и когато съдържанието на вредни вещества в изгорелите газове или шумът са над установените норми или конструкцията му е изменена без съответното разрешение.

От събраните по делото доказателства безспорно се установява, че дружеството по отношение на което е постановена ПАМ е собственик на товарния автомобил, който е технически неизправен, т.к. конструкцията му е изменена без съответното разрешение.

По смисъла на чл.3, ал.1 от Наредба № Н-3 от 18.02.2013 г. за изменение в конструкцията на регистрираните пътни превозни средства и индивидуално одобряване на пътни превозни средства, регистрирани извън държавите - членки на Европейския съюз, или друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, издадена от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията,  изменение в конструкцията на ППС е 1.всяка процедура по промяна в техническите данни на ППС, посочени в свидетелството му за регистрация или в конструктивни или технически характеристики на ППС, които са заложени от производителя по време на неговото производство или които са били одобрени по реда на наредбата и 2.добавянето на системи, компоненти, отделни технически възли и оборудване.

В случая такова изменение безспорно е налице след като за въпросното пътно превозно средство е издадено удостоверение за индивидуално одобряване на нови превозни средства и същото е одобрено с една бутилка природен газ, докато при проверката се констатира, че има добавени компоненти 5 броя бутилки за природен газ и е оборудвано общо с шест броя бутилки, без да са спазени реда и изискванията на посочената наредба.

Не може да се сподели довода в жалбата, че при налагане на ПАМ в диспозитива на атакуваната заповед, административния орган е допуснал съществено нарушение на разпоредбата на чл. 171 т. 2 б. "а" от ЗДвП.

В началото си нормата на чл. 171 т. 2 б. "а" от ЗДвП определя срока за прилагане на принудителната административня мярка временно спиране от движение на пътно превозно средство и това е до отстраняване на неговата неизправност. Впоследствие е посочено условието, при което се прилага тази ПАМ и това е когато пътното превозно средство е технически неизправно, като е   дефинирано, че същото е неизправно включително и когато съдържанието на вредни вещества в изгорелите газове или шумът са над установените норми или конструкцията му е изменена без съответното разрешение.

Т.е. съдържанието на вредни вещества в изгорелите газове над установените норми,  шумът над установените норми и изменението на конструкцията без съответното разрешение са хипотези в които се приема, че пътното превозно средство е технически неизправно и се спира временно от движение до отстраняване на съответната неизправност.

Ето защо не се касае за самостоятелни хипотези и не е налице противоречие в диспозитива на оспораната заповед, което да доведе до отмяната й.

Довод за липса на техническа неизправност не може да са направи и от обстоятелството, че административния орган е издал на същото превозно средство Разрешение за временно движение № *********/15.09.2022 г., т.к. се касае за различни актове, които се постановяват при наличието на специфични предпоставки, още повече че и двата са с временен характер.

Следва да се отбележи и че в разглежданата хипотеза органът действа в условията на обвързана компетентност и трябва да приложи процесната ПАМ при осъществяване на посочените в закона предпоставки, както е понастоящем, поради което не дължи да излага мотиви обосноваващи засягането на особено важен обществен интерес, налагащ издаването на заповедта.

Предвид посоченото атакуаната заповед е валидна, като издадена от оправомощено лице, в кръга на неговите пълномощия, при наличието на дължимите материално-правните предпоставки и без да са налице съществени нарушения на процесуалните норми, поради което съдът счита че жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли ведно с искането за присъждане на разноски.

Водим от горното, Я А С, пети административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на „К.-у.-Б." ЕООД вписано в ТР при АВ с ЕИК **, със седалище и адрес на управление с.К., *, общ.Т., представлявано от управителя Б.В.Ц., чрез пълномощник адв.Пл.С.-***, *, e-meil-*, моб.тел.**, чрез адв.Пл.С. против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0813-000492/15.09.2022 г. на Началник група към ОД МВР Ямбол, С-р Пътна полиция Ямбол, с която на дружеството в качеството му на собственик на МПС-И. с peг.№******** е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2, б.„А" ЗДвП - временно спиране от движение на посоченото МПС, до отстраняване на неизправността.

ОТХВЪРЛЯ искането на „К.-у.-Б." ЕООД вписано в ТР при АВ с ЕИК **, със седалище и адрес на управление с.К., *, общ.Т., представлявано от управителя Б.В.Ц., чрез пълномощник адв.Пл.С.-***, *, e-meil-*, моб.тел.**, чрез адв.Пл.С. за присъждане на направените по делото разноски.

Решението на основание чл.172, ал.5 ЗДвП не подлежи на обжалване.

 

           СЪДИЯ: /п/ не се чете