Определение по дело №13188/2015 на Софийски градски съд

Номер на акта: 20003
Дата: 19 август 2016 г.
Съдия: Петя Петрова Алексиева
Дело: 20151100113188
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 19 октомври 2015 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № ________

 

СОФИЙСКИЯТ ГРАДСКИ СЪД, първо гражданско отделение, І-6 състав

в закрито заседание на деветнадесети август

две хиляди и шестнадесета година в състав:

Председател: ПЕТЯ АЛЕКСИЕВА

                                                           

при секретаря                                                                                  и с участието

на прокурора                                                                    изслуша докладваното

от съдията Алексиева                                               гр.дело № 13188 по описа

за 2015 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

        

         В открито съдебно заседание, проведено на 14.06.2016 г. процесуалният представител на ответника е заявил искане за прекратяване на производството по настоящото дело и изпращането му на Административен съд на основание §10, ал.2 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.

         Ищецът се противопоставя на искане по съображения подробно  изложение в становище от 15.06.2016 г.

         Съдът като съобрази становищата на страните, намира следното:

Производството е образувано по искова молба, подадена от С.О. против М. на о. с. и в., Главна дирекция „Оперативна програма „О.С.“, с която е предявен иск с правно основание чл.79, ал.1 ЗЗД за заплащане на сумата от 6 610 050,79 лв., представляваща невъзстановени разходи по договор № DIR-51315001-C001 от 21.10.2013 г. за безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „О.С. 2007-2013 г.“, съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и от Кохезионния фонд на Европейската общност по проект „Изпълнение на дейности за подобряване на качеството на атмосферния въздух чрез закупуване и доставка на трамвайни мотриси“.

         По същество спорът се свежда по законосъобразността и основателността на наложената финансова корекция от ответника с писма изх. №№ 08-00-829 от 12.02.2015 г. на МОСВ и 08-00-3793 от 14.09.2015 г., като съответно ищецът твърди, че няма основание за налагане на финансова корекция по договора, а ответникът оспорва това възражение с твърдението, че ответникът в качеството си на договарящ орган правилно и законосъобразно е наложил процесната финансова корекция, поради извършени нарушения на разпоредби на ЗОП от страна на ищеца, включително нарушаване на основни принципи в областта на обществените поръчки, регламентирани в чл.2 от ЗОП.

         При така изложените фактически твърдения на страните и като съобрази законодателната уредба след датата на предявяване на настоящия иск, съдът намира, че спорът е подведомственост на Административен съд София-град.

Съгласно чл. 73, ал. 1 и ал. 4 от ЗУСЕСИФ, (обн. на 22.12.2015 г. в ДВ, бр. 101, изм. и доп., бр. 43 от 7.06.2016 г., в сила от 26.12.2015 г.) финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган и може да се оспори по реда на Административнопроцесуалния кодекс. По силата обаче  § 10, ал. 1 от ДР на ЗУСЕСИФ започналите и недовършени до влизането в сила на закона производства се довършват по досегашния ред. А съгласно  § 10, ал. 2 от ДР на ЗУСЕСИФ образуваните до влизането в сила на този закон съдебни производства по жалби срещу изявления за финансови корекции на ръководителя на управляващия орган се довършват по реда на чл. 27, ал. 1, т. 5-7 от ЗУСЕСИФ. Следователно административното производство приключва по стария ред /в този смисъл неоснователно е твърдението на ищеца, че е приложима ал.1/, но съдебната защита е предвидено да се осъществява по реда на чл. 73 от ЗУСЕСИФ.

При действието на нормативната уредба преди влизане в сила на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове средството защитата на бенефициера се осъществяваше по исков ред чл. 79, ал. 1 от Закона за задълженията и договорите (ЗЗД). С влизане обаче на закона в сила актът, с който се определя финансовата корекция по основание и размер е по чл. 73, ал. 1 ЗУСЕСИФ, а защитата срещу него е по АПК, предвид чл. 73, ал. 4 от ЗУСЕСИФ.

         В случая настоящото производство е образувано преди влизане в сила на закона на 16.10.2015 г. като исково. Предвид настъпилата законодателна промяна и считано от 26.12.2015 г. този ред се явява недопустим, съответно спорът се явява подведомствен на административните съдилища, като предвид изложеното в исковата молба следва да се приеме, че всъщност се касае до жалба срещу наложената с писма изх. №№ 08-00-829 от 12.02.2015 г. на МОСВ и 08-00-3793 от 14.09.2015 г. финансова корекция.

         Изцяло в този смисъл Определение № 2167 на САС по в. гр. д. № 2066/2016 г., Определение № 2207 на САС по в. гр. д. № 2546/2016 г., Определение № 2224 на САС по в. гр. д. № 2877/2016 г., Решение № 1243 на САС по в. т. д. № 2147/2016 г.

Подведомствеността на спора обуславя правото на иск на ищеца спрямо съда, т.е. той следва да е оправомощен да реши спора. Затова и подведомствеността е от категорията на абсолютните процесуални предпоставки за спазването на които съдът следи служебно и възражение за липсата й може да се прави във всяко положение на делото (чл. 15 ал. 1 ГПК).

                Водим от горното на чл. 15, във връзка с чл.128, ал.1, т.1 от АПК и Съдът

                  

О П Р Е Д Е Л И:

        

ПРЕКРАТЯВА производството по гр.дело № 13188/15 г. по описа на СГС, І-6 състав и ИЗПРАЩА делото по компетентност на Административен съд София-град.

        

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред САС в едноседмичен срок от връчването му на страните.

        

След влизане в сила на определението, делото да се изпрати незабавно на Административен съд София-град по компетентност.

        

ПРЕДСЕДАТЕЛ: