Решение по дело №2386/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2407
Дата: 8 декември 2021 г. (в сила от 21 януари 2022 г.)
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20217180702386
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 септември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

Р Е Ш Е Н И Е

№2407/8.12.2021г.

гр. Пловдив, 08.12.2021 год.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД  – ПЛОВДИВ, ХХV състав, в открито заседание на двадесет и трети ноември през две хиляди двадесет и първа година, в състав:           

ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ ЗЛАТАНОВА                                                                                                  

при секретаря СТАНКА ЖУРНАЛОВА, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 2386 по описа за 2021год., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на ЕТ„АМАДИНА – С. В.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул.“Бадемите“ № 11, срещу заповед № А-О-120 от 09.08.2021г. на Председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, с която на основание чл.36а, ал.5,т.1 от Закона за техническите изисквания към продуктите /ЗТИП/ едноличният тъговец е заличен от регистъра на ДАМТН на лицата, извършващи дейности по поддържане, ремонтиране и преустройване на съоръжения с повишена опасност и е обезсилено удостоверение № ПД022 от 18.06.2007г. за вписване на търговеца в регистъра на лицата, извършващи дейности по поддържане, ремонтиране и преустройване на асансьори.

Жалбоподателят моли за отмяната на оспорения акт по съображения за липса на компетентност и липса на мотиви. Прави възражение за несъответствие на заповедта с целта на закона и нарушаване на чл.6 от АПК. Твърди,че е спазвал обхвата на издаденото му удостоверение и отговаря на изискванията по чл.36, ал.2 от ЗТИП, което било констатирано и от служители на контролния орган. Твърди,че нарушенията, за които са издадени НП са формални и са били отстранени. Наложената мярка е крайна и несъответна с целта на закона. Представя писмени доказателства. Претендира разноски.

Ответникът – Председателят на ДАМТН, редовно призован не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на двете страни и след преценка на събраните по д елото доказателства, намери за установено следното:

По допустимостта:

Оспореният акт е получен на 18.08.2021г. Жалбата е подадена чрез административния орган на 01.09.2021г. Следователно е подадена в преклузивния срок за оспорване, от надлежна страна, срещу акт, подлежащ на съдебен контрол и при наличие на правен интерес от оспорването.

По същество:

Заличаването и обезсиленото удостоверение с № ПД022 от 18.06.2007г. касае вписване в регистъра на ДАМТН на лица,извършващи дейност  поддържане, ремонтиране и преустройване на съоръжения с повишена опасност и извършване поддържане, ремонтиране и преустройване на асансьори. Удостоверението е издадено на основание чл.36, ал.6 от ЗТИП.

Производството по издаване на оспорената заповед е започнало в изпълнение на задълженията на административния орган, възведени с нормата на чл.36а от ЗТИП за осъществяване на проверки веднъж в годината на лицата вписани в регистъра и получили удостоверения по чл.36,ал.1 от ЗТИП.

Извършена е проверява веднъж в годината лицата, вписани в регистъра и получили удостоверение по  , за спазване обхвата на издаденото им удостоверение и условията, при които са го получили, и за изпълнение на задълженията им по този закон и наредбите по прилагането му. проверка по чл.36а, ал.2 ЗТИП, резултатите от която са обективирани в констативен протокол от 17.06.2020г.

Според описаното в протокола, в т.7 от същия, е отбелязано наличието на две наказателни постановления и един АУАН за извършени нарушения. Направеното заключение е,че търговецът спазва обхвата на издаденото удостоверение и отговаря на изискванията на чл.36, ал.2 от ЗТИП и Наредба за безопасната експлоатация и технически надзор на асансьори.

На 22.07.2021г. е изготвен доклад от главен директо на ГД ИДТН, според който по справка в отдел „Контролно-методичен“ са налице влезли в сила три НП, две от които са посочените в протокола при проверката, като нарушенията, за които са издадени са на разпоредби от Наредбата за безопасната експлоатация и техническия надзор на асансьори. Мотивирано е,че съгласно §1, ал.1, т.30 от ДР на ЗТИП е извършено системно нарушение на нормативен акт по прилагането на ЗТИП. Нарушенията са три на брой и са извършени в рамките на две календарни години. За започналото производство търговецът е уведомен, като същият е направил възражения, отразени и обсъдени в доклада. Предложено е заличаване от регистъра и обезсилване на издаденото удостоверение.

Въз основа на изготвения доклад и на събраните в хода на проверката доказателства е издадена оспорената заповед.

Основанията за заличаване на лицето от регистъра и за обезсилване на издаденото му удостоверение са въз основа на обстоятелствата, констатирани в посочения доклад. Посочени са конкретно трите влезли в сила наказателни постановления, нарушенията,за които са издадени и е мотивирано наличието на системност посмисъла на §1, ал.1, т.30 от ДР на ЗТИП. Изложени са възраженията на търговеца и е мотивирана тяхната неоснователност. Като основание за постановяване на заличаването и обезсилване на удостоверението е посочена разпоредбата на чл.36а,ал.5,т.1 от ЗТИП.

Заповедта е издадена от компетентен орган. Съгласно чл. 36а, ал. 5 ЗТИП, председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощени от него длъжностни лица заличават лицето от регистъра по чл. 36, ал. 1 и обезсилват издаденото удостоверение с мотивирана писмена заповед, когато са налице някои от предпоставките по т.1-4. Следователно, именно председателят на ДАМТН е компетентен да издава заповеди от вида на оспорваната.

Същата е мотивирана и, противно на възраженията на жалбоподателя, не ограничава правото му на защита. Индивидуализирането на НП е достатъчно, доколкото същите са влезли в сила,а следователно и за самият търговец са известни нарушенията,за които е бил санкциониран.

Издаването на оспорваната заповед е при условията на обвързана компетентност. Същата е издадена независимо от констатациите при последната годишна проверка, очевидно защото към момента на проверката въпросните НП не са били влезли в сила- НП от 18.05.2020г. е в сила от 07.07.2020г.,а протоколът от проверката е с дата 30.06.2020г. В този смисъл възраженията на жалбоподателя не са основателни. Наличието на   предпоставките залегнали в чл. 36а, ал. 5 от ЗТИП – системност на извършвани нарушения по ЗТИП и/или подзаконови актове свързани с експлоатацията на асансьори, е констатирано именно с посочения по-горе доклад. Наличието на тези предпоставки е предопределило и издаването на оспорваната заповед. Предвид важността на дейността за безопасността на гражданите, законодателят е предвидил императивно задължение на председателя на ДАМТН да издаде такъв акт при наличието на три или повече нарушения в рамките на две календарни години.

По отношение вида на нарушенията следва да се отбележи,че и тук не е предвидена възможност за преценка. Видно от приложените НП е,че се касае за нарушения на Наредбата за безопасната експлоатация и техническия надзор на асансьори. Преценката за тяхната формалност или не изобщо е недопустима в рамките на настоящото производство. Наказателните постановления са стабилен акт, резултатът от които е наличието на несъмнено установено извършване на административни нарушения, относими към разпоредбата на чл.36а от ЗТИП.

Неоснователни са възраженията относно несъобразяването на акта с разпоредбата на чл. 6 АПК. Принципът на съразмерност се отнася за случаите, когато административният орган има възможност за избор между различни варианти за упражняване на властническите си правомощия каквито тук не са налице. Законодателят е регламентирал императивно заличаване от регистъра на ДАМНТ и обезсилване на издаденото удостоверение за вписване в регистъра на лицето, което извършва дейности по поддържане, ремонтиране и преустройване на асансьори. Това е свързано с целите по чл. 2 ЗТИП, с оглед осигуряване на безопасна експлоатация на съоръжения с повишена опасност, за да се създават условия за опазване на здравето и живота на хората, които ги ползват. В тези случаи законодателят не е предвидил възможности за преценка от страна на административния орган, дали да приложи или не чл. 36а, ал. 5 ЗТИП в зависимост от тежестта, вида и характера на нарушенията, извършени при условията на § 1, т. 30 ДР на ЗТИП. Системното извършване на нарушения е самостоятелно основание за заличаване от регистъра на ДАМТН, независимо от извършени преди издаване на заповедта други проверки и констатации, които не опровергават извършените нарушения, за които са издадени влезли в сила наказателни постановления. В този смисъл не е налице нарушение на принципа на съразмерност и превратно упражняване на власт. Мярката е крайна, но е съответна на целта на закона, разписана в чл.2 от ЗТИП и охранява обществен интерес,чиято значимост е по-голяма от степента на засягане на правната сфера на адресата на оспорваната заповед.

С оглед на това съдът намира, че са били налице предпоставките за издаване на процесната заповед.

Същата е издадена от компетентен административен орган в пределите на предоставената му от закона власт, като правомощията му произтичат от разпоредбата на чл.36а, ал.5 ЗТИП.

Издадена е в предписаната от чл.59 АПК форма, доколкото ЗТИП не съдържа особени изисквания в тази насока - посочени са наименованието на органа, който го е издал, фактическите и правните основания за издаването му, разпоредителна част, както и пред кой орган и в какъв срок заповедта може да се обжалва.

Изложеното обосновава извод за отсъствие на отменителното основание по чл.146, т.2 АПК .

Противно на възраженията в жалбата, не се констатират нарушения на административнопроизводствените правила, които да са съществени и да обуславят отмяната на акта само на това основание.

Ето защо жалбата ще се отхвърли.

Водим от горното, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на ЕТ „АМАДИНА – С. В.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул.“Бадемите“ № 11, срещу заповед № А-О-120 от 09.08.2021г. на Председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, с която на основание чл.36а, ал.5,т.1 от Закона за техническите изисквания към продуктите едноличният тъговец е заличен от регистъра на ДАМТН на лицата, извършващи дейности по поддържане, ремонтиране и преустройване на съоръжения с повишена опасност и е обезсилено удостоверение № ПД022 от 18.06.2007г. за вписване на търговеца в регистъра на лицата, извършващи дейности по поддържане, ремонтиране и преустройване на асансьори.

 

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му пред Върховен административен съд.

 

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: