Решение по дело №51/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 82
Дата: 4 май 2023 г.
Съдия: Мария Петкова Христова
Дело: 20237160700051
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

82

гр. Перник, 04.05.2023 г.

В  И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

Административен съд Перник, в открито съдебно заседание проведено на тринадесети април през две хиляди и двадесет и трета година в състав:

                   СЪДИЯ: Мария Христова                   

при участието на секретаря Наталия Симеонова, като разгледа докладваното от съдията-докладчик административно дело № 51 по описа за 2023г. на Административен съд - Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 215, ал. 1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

Образувано е по жалба на В.Б.И. с ЕГН **********, В.Г.И. с ЕГН: ********** и Р.Г.И. с ЕГН: **********, всички с постоянен адрес ***, срещу  Заповед № 175/01.02.2023 г. издадена от кмета на Община Перник, с която на основание чл. 225а, ал. 1, ал. 3 и ал. 4 във вр. с чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ е наредено премахване на строеж "ВХОДНО АНТРЕ", находящ се в УПИ ****, в ****по плана на гр. Перник, кв. **** представляващ имот с идентификатор ****по кадастралната карта на гр. Перник, с административен адрес ул. ****. Със заповедта е определен едномесечен срок за изготвяне и представяне за одобрение в Община Перник, на проект част „План за безопасност и здраве“, с указан начин за премахване на строежа, като е разпоредено в двумесечен срок считано от датата на одобряване на проекта, собствениците на строежа, в качеството им на възложители да премахнат доброволно и за своя сметка строеж „ВХОДНО АНТРЕ“.

При оспорването се излагат доводи за незаконосъобразност, поради нарушаване на процесуалните правила, противоречие с материалния закон и несъответствие с целта на закона. Иска се отмяна на оспорената заповед и се претендират разноски по делото.

В съдебно заседание жалбата се поддържа от пълномощник на жалбоподателите адвокат М.М., която пледира същата да се уважи като основателна и доказана и да се постанови съдебен акт, с който да се отмени оспорената заповед. Претендира присъждане на направените съдебни разноски, съгласно приложения списък.

Ответникът по жалбата - кметът на Община Перник, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Д.Е. изразява становище за неоснователност на оспорването и пледира за потвърждаване на административния акт, като правилен и законосъобразен. Подробни аргументи излага в представени писмени бележки. Искането към съда е жалбата да се отхвърли като неоснователна и недоказана. Заявена е претенция за присъждане на  юрисконсултско възнаграждение, съгласно представения списък за разноски, като прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

Административен съд - Перник, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

 Производството пред административния орган е започнало по повод постъпило в Община Перник писмо вх. №22/СЛУ-4538 от 22.08.2022г., от началника на РДНСК – Перник, с което същият уведомява за постъпил сигнал от М.Т. и С.Т. относно „незаконно застрояване на тераса в имот с административен адрес гр. Перник, ул. ****, ет. 1“. По повод писмото и с цел изясняване на фактите и обстоятелствата изнесени в сигнала, е разпоредено на служители от Община Перник да извършат проверка на място и по документи.

Констатациите от извършената проверка са обективирани в Констативен протокол № 1-22/СЛУ-4538 от 04.10.2022 г. От съдържанието на същият се установява, че в УПИ ****, в ****, по плана на гр. Перник, в северозападния край на сградата с идентификатор ****, съществуващата тераса е застроена и се ползва като входно антре. Към констативния протокол е приложен снимков материал. Подписан е от съставителите Д.К.и инж. В. В.– експерти в отдел „Инвестиционно проектиране и контрол по строителството“ при Община Перник, както и от присъствалите лица – М. С.Т. /подател на сигнала/ и В.Г.И. /жалбопадател/.

Въз основа на извършените проверки на място и по документи, компетентните за това съгласно чл. 223, ал. 2 от ЗУТ длъжностни лица - служители в отдел „Инвестиционно проектиране и контрол по строителството“ при Община Перник са съставили Констативен акт № 2-22/СЛУ-4539 от 08.11.2022 г. В него е отразено, че при извършена проверка на съсобствен УПИ ****, в ****по плана на гр. Перник, кв. ****, с административен адрес ул. ****и идентификатор ****по кадастралната карта /КК/ на гр. Перник е констатирано, че в северозападния край на сградата с идентификатор **** по КК, съществуващата тераса е застроена посредством тухлени зидове и се ползва като входно антре. Терасата е с дебелина на стоманобетонната плоча 0,12 м. и е разположена на височина 2,65 м. от терена. Подпряна е на стоманобетонови колони. Върху плочата на височина 0,85 м. е иззидан тухлен зид, а върху него зидът продължава на височина 2,05 м. с газобетонови блокчета. За покрив служи стоманобетоновата плоча на терасата на втория жилищен етаж. Така оформеното входно антре е с размери 3,70/0,95 м. и обща височина 2,90 м. Източната страна на входното антре е иззидана, така че е зазидана около половината от съществуващ прозорец на съседното жилище в сградата. На северната фасада на помещението е монтиран прозорец ПВЦ дограма. Входното антре е с положена топлоизолация отвън и отвътре. Същото е разположено на първи жилищен етаж в сграда с режим на етажна собственост. Захранено е с електрическа енергия. Строежът е собственост на В.Б.И. с ЕГН **********, В.Г.И. с ЕГН ********** и Р.Г.И. с ЕГН **********. Не са представени строителни книжа на жилищната сграда. Прието е, че строежът е пета категория, съгласно чл. 137, ал. 4, като част от жилищна сграда, която съгласно чл. 137, ал. 1, т. 5, б. „а“ от ЗУТ и чл. 13, ал. 1 от Наредба № 1/2003 за номенклатурата на видовете строежи е пета категория.

 В констативния акт е направен извод за извършено нарушение на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ – извършено строителство без необходимите строителни книжа. Разяснена е възможността за подаване на възражения.

 Собствениците на строежа са подали възражение в срок срещу констатациите изложени в констативния акт, с твърдения, че процесната тераса е иззидана още през 1955 г., след което поради разпадане на тухлите, същите са подменени с „итонг“ през 1995 г., през 2010 г. е сменена дограмата на въпросната „тераса – входно антре“, а през 2016 – 2017 г. е санирана къщата. Приложена е декларация по силата, на която А.К.С. в качеството ѝ на собственик на част от УПИ ****, изразява съгласие „с изградената междинна стена и подобренията по нея, между моя и неговия имот с цел изграждане на вход, с което се затваря една втора част от прозорец в моята част от имота, на който съм собственик“.

Възражението е разгледано от административния орган, но не е уважено, видно от Протокол № 3-22/СЛУ-4539 от 24.11.2022 г.. Проверяващите са изложили съображения, че при затварянето на процесната тераса, същата става част от жилищната сграда, което води до отразяването ѝ в плана за застрояване и регулация на гр. Перник, кв. ****, одобрен със Заповед № 1822/31.08.1993 г. на кмета на Община Перник, но видно от същият  входното антре през 1993 г. е било все още тераса. Сочи се, че 1993 г. застроената площ на сградата е била 138,67 кв.м., а през 2008 г., когато е влязла в сила кадастралната карта на гр. Перник тази площ е била 151.64 кв.м., от което се прави извод, че не е възможно терасата да е зазидана още през 1955 г., тъй като площта на сградата е увеличена в периода 1993 – 2008 г. По отношение на приложената декларация – съгласие е изразено становище, че същата е без нотариална заверка, което я прави невалидна. Подписана е само от А.К.С., която не е единствен собственик на въпросното жилище. Констатирано е, че декларацията е без дата на подписване, като съдейки по издаването на годината на личните карта на А.С. и В.И. – месец май и месец юли 2021 г., се приема, че подписването е извършено след месец юли 2021г. Предвид изложеното комисията от проверяващи е изразила становище за продължаване на започната процедура по издаване на заповед за премахване на процесния строеж.

Въз основа на извършените проверки и съставяне на описаните по-горе протоколи, кмета на община Перник е издал Заповед № 175/01.02.2023 г., с която е разпоредил премахване на строеж: „ВХОДНО АНТРЕ“, находящ се в УПИ ****, в ****по плана на гр.Перник, кв. ****, чиято законосъобразност е предмет на контрол в настоящото производство.

В хода на съдебно производство по искане на жалбоподателите се допуснаха свидетелски показания и се разпитаха лицата А.В.И. и А.Н.А..

От обясненията на А. И. се установява, че същият има родство със жалбоподателите, като В. е негова снаха, а В. и Р. съответно – племенници. Живял е в къщата, там е роден и отрасъл като заявява, че строежът на къщата е приключил през 50-те години, а за процесното „входно антре“ твърди, че е заградено през 1970 година, като първоначално е било само остъклено, но предвид навяванията от сняг през зимата се е наложило затварянето с врата от запад. Заявява, че след 1983 година не е извършвано строителство. Фиксирането на периода на затваряне края на 70-те години свързва с уволнението си през 1980 г., когато вече е било затворено, и така е заварено от снаха му след идването й. Сочи, че мястото на което е построена сградата е закупено то дядо му със суперфикция за строеж отстъпена на баща му и чичовците му. Къщата е била собственост на двамата му чичовци и баща му, като към момента вторият етаж е продаден.

Свидетелката А.А.е съсед на жалбоподателите, като от месец март 1976 година  живее на ул. ****. Познава В. от идването и в квартала през 1980 г. По отношение на „входното антре“ сочи, че същото е съществувало още през 1976 г., като не може да каже кога е било построено твърди, че първоначално е било остъклено и с дървена дограма, а към момента е с алуминиева дограма, като заявява, че строителство не се е извършвало, а само смяна на дограмата.

Настоящия състав кредитира обясненията на свидетели, касателно възприятията им за наличието на съществуващото „входно антре“.

Пред настоящата съдебна инстанция е прието и неоспорено от страните заключение по извършена съдебно - техническа експертиза от вещото лице инж. М.Д.. Същата като обективно и компетентно изготвена и относима към изясняване предмета на спора, се цени. В заключението си вещото лице посочва, че регулационния план на гр. Перник, кв. ****, в който план попада процесния УПИ ****, ****е одобрен със Заповед № ІІІ-36/24.01.1983 г., а регулационният кадастрален план за 1993 г. е приет със Заповед № 1822/31.08.1993г. Уточнява, че по отношение на този имот няма разлика в кадастралната основа между 1983 г. и 1993 г. В УПИ ****, ****по регулационния план на гр. Перник, кв. ****, утвърден със Заповед № 1822/31.08.1993 г. има три сгради, една полумасивна стопанска сграда с площ 36 кв.м., жилищна сграда с площ 110 кв. м. – етажност 2/3  и жилищна сграда с площ 28 кв.м. – етажност 1/2. /застроена плащ  на жилищните сгради - 138 кв.м./ На одобрената със Заповед № РД-18-91/13.10.2008 г. кадастрална карта на гр. Перник, броят на сградите е две. Сграда с идентификатор **** с предназначение жилищна сграда – многофамилна, брой етажи – 2 със застроена площ 152 кв.м. и сграда с идентификатор ****.2 с предназначение гараж и застроена площ 27 кв.м. При съпоставка между сградите отразени в кадастралния план от 1983 г. и кадастралната карта от 2008 г., на база приложена скица за съвместяване на имот пл. № 2122, се установява, че многофамилната жилищна сграда с идентификатор **** съвпада със сгради етажност 1/2 и етажност 2/3 от кадастралния план от 1983 г., като разликата от 13 кв.м. представляваща площта на външните стълби и площадката към сграда 2/3 отразена на приложената скица с букви АБВГА, към 2008 г. вече е част от застроената площ на сграда **** по КК.  /застроена площ от 110+28+13=151 кв.м. Правилни са констатациите в оспорения акт, че е налице увеличение на площта в периода 1993-2008 г., но същото намира отражение върху застроената площ на сграда 2/3, а не върху сграда 1/2 където се намира „входното антре“.  Вещото лице при оглед на място е установило, че  пред сграда с етажност 1/2 е измерена площ, която е квалифицирана като „входно антре“ към първи етаж и е с параметри такива, каквито са констатирани от ответника. Тази площ не е включена в застроената част на сградата, но същата е отразена в етажната схема като площ на първи етаж, а в кадастралния план е отразен с условен знак „навес“. Прави се уточнение, че сградата се заснема по външните ограждащи стени, които са на терена, това било навес, защото е на колона отдолу, а отгоре е тераса. Архитектурния облик на сградата по това, което е в кадастрална карта, спрямо това което е установено при оглед на място, не е променен. Самото строителство съответства на описанието в заповедта, като въпросният „навес-входно антре“ е съществувал към 1983 г. според кадастралната основа и по регулационен план, този навес е отразен 1983г. – 1995 г., сочи вещото лице.

При така установените факти, настоящия съдебен състав на Административен съд - Перник като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл. 215, ал. 4 от ЗУТ, от легитимирани лица, адресати на заповедта за премахване, чиито права се засягат от оспорения акт, срещу подлежаща на съдебен контрол заповед на основание чл. 215, ал. 1, във връзка с чл. 214, т. 3 от ЗУТ, поради което е процесуално допустима.

         Разгледана по същество е основателна, по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган - кмета на община Перник, в съответствие с предоставената му в чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ, материална и териториална компетентност, във връзка с недопускането и отстраняването на незаконно строителство на територията на общината.

Спазена е изискуемата писмена форма. Разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 1 – 8 от АПК предвижда задължителните реквизити за административните актове, издадени в писмена форма. В т. 4 като такива са посочени фактическите и правни основания. За да съответства на това изискване, административният акт трябва да съдържа ясно и конкретно означение на обстоятелствата, на които се основава, както и правната норма, която го субсумира. В оспорената заповед са възпроизведени констатациите, отразени в протоколите от извършените проверки на място и в констативния акт.

От изложените в мотивната част на заповедта факти и обстоятелства не може да се определи еднозначно какво точно е констатирано като незаконен строеж и в какъв обем подлежи на премахване. Строежът е определен за незаконен съгласно чл. 225, ал. 2, т. 2 ЗУТ, изпълнен без строителни книжа. При така направеното описание е наредено премахването на строеж "ВХОДНО АНТРЕ", като крайният извод изложен в мотивната част на заповедта е, че е налице строеж "ВХОДНО АНТРЕ", като пристройка към жилищната сграда, който не отговаря на изискванията на закона, нито по време на изграждането му, нито към момента. В тази връзка настоящият състав приема, че отсъствието на конкретизация относно частта на строежа, която е приета за незаконна представлява неспазване на изискването за съдържание на издадения акт, в частност – за неговата мотивираност по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. Отсъствието на мотиви е самостоятелно основание по чл. 146, т. 2 от АПК за незаконосъобразност на административния акт.

 В заповедта са конкретизирани параметрите на така оформеното „ВХОДНО АНТРЕ“, посочено е, че същото е с размери 3,70/0,95 м. и обща височина 2,90 м., изградено е върху съществуваща тераса на първи жилищен етаж, като основата е върху плоча подпряна на стоманобетонни колони, а като неин покрив служи стоманобетоновата плача на терасата на втория жилищен етаж.

По делото е установено, че е осъществено поетапно изграждане на обекта, като първоначално около 1955 г. е изпълнена тераса към първия жилищен етаж на сградата, подпряна е на стоманобетонови колони. Съобразно свидетелските показания се установява, че първоначално терасата е остъклена, впоследствие остъкляването е премахнато и терасата е затворена със зидове, обособявайки процесното „ВХОДНО АНТРЕ“ - пристройка с параметрите, описани в заповедта.

При тези данни настоящият състав приема, че оспорената заповед съдържа противоречие между мотивната и разпоредителната й част, което води до неяснота във волеизявлението на административния орган. От изложените от него факти и обстоятелства не става ясно какъв точно е обемът на разпореденото за премахване – пристройката в цялост, вкл. основата (пода) и тавана (покрива), представляващи съответно част от терасата на първия и терасата на втория етаж на жилищната сграда или само зидът от газобетонови блокчета „итонг“, който продължава на височина 2,05 м. и положен върху тухлен зид иззидан на 0,85 м от плочата. Нито в заповедта, нито в констативния акт не е разграничено дали на премахване подлежи цялата тераса, или само стената от „итонг“ и поставения ПВЦ прозорец, не са посочени никакви размери на подлежащата на премахване конструкция или на част от нея. Липсата на безпротиворечиво индивидуализиран обект, който подлежи на премахване, с вид и размери, е пречка за пораждането на целените със заповедта последици - премахване на незаконния строеж.

Категоризирането на незаконния строеж в заповедта като пристройка към жилищната сграда с квалификация строеж „ВХОДНО АНТРЕ“ сочи към нареждане за премахването му в пълен обем, доколкото основата и покривът са елементи от нейните характеристики като завършен обект. Несъответствието между мотивите и разпоредителната част на административния акт има за последица невъзможност да се определи предметът на изпълнение. Доколкото със заповедта се разпорежда премахване на строеж „ВХОДНО АНТРЕ“ в завършен вид, следва ли в обсега на параметрите на обекта подлежащ на събаряне да попадне и покрива, който се явява основа на терасата на втория етаж? Тази неяснота на предмета на административния акт представлява нарушение на изискванията за форма по чл. 59, ал. 2, т. 4 и т. 5 АПК, което е самостоятелно основание за отмяна на заповедта / в този смисъл са Решение № 10323 от 07.08.2017 г. на ВАС по адм. дело № 11378/2016 г.; Решение № 9205 от 27.07.2016 на ВАС по адм. дело № 11362/2015 г; Решение № 12883 от 20.10.2020 на ВАС по адм. дело № 2310/2020 г. и Решение № 120105 от 25.11.2021 г. на ВАС по адм. дело № 4189/2021 г./ Като не изяснява всички относими за случая обстоятелства и разпорежда премахване на пристройка към жилищна сграда без да събере необходимите доказателства и да извърши преценка дали целият или част от строежа се явява незаконен, административният орган постановява акта си при съществено нарушение на правилата по чл. 35 и чл. 36 АПК. В случая кметът на община Перник не изпълнява задължението си по чл. 225а ЗУТ да установи по вид, местоположение и точно да индивидуализира проверявания обект в заповедта, което е от съществено значение за последващото изпълнение след влизането й в сила.

Издавайки процената заповед административният орган е нарушил основните принципи на административното право за добросъвестно, разумно и справедливо упражняване на правомощията и за съразмерност между защитаваните и засегнатите права и интереси, регламентирани в чл. 6, ал. 1 и ал. 2 от АПК.

С оглед изложеното настоящият състав приема, че при издаването на оспорения административен акт са допуснати нарушения, които обуславят отмяната му като процесуално незаконосъобразен на основание чл. 146, т. 2 и т. 3 АПК.

По разноските:

При този изход на спора жалбоподателите имат право на разноски.

Искането е направено своевременно и е придружено със списък на разноските. Направено е възражение по реда на чл. 78, ал. 5 от ГПК, но същото се явява неоснователно, тъй като заплатеното възнаграждение за адвокат е в минималния размер съобразно чл. 8, ал. 2 , т. 1 от Наредба № 1/2004г.  С оглед на изложеното и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК на жалбоподателите се дължи присъждане на съдебни разноски по представения списък на разноски по чл. 80 от ГПК, общо в размер на 1580 /хиляда петстотин и осемдесет лева/ лв., от които 1250 лв. заплатено възнаграждение за един адвокат, 300 лв. заплатен депозит за изготвяне на експертиза и 30 лв. заплатена държавна такса.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Перник

 

Р Е Ш И:

 

 ОТМЕНЯ Заповед № 175/01.02.2023 г. изадена от кмета на Община Перник, с която на основание чл. 225а, ал. 1, ал. 3 и ал. 4 във вр. с чл. 225, ал.2, т. 2 от ЗУТ е наредено премахване на строеж "ВХОДНО АНТРЕ", находящ се в УПИ ****, в ****по плана на гр.Перник, кв. **** представляващ имот с идентификатор ****по кадастраланата карта на гр. Перник, с административен адрес ул. ****, като незаконосъобразна.

ОСЪЖДА Община Перник да заплати на В.Б.И. с ЕГН **********, В.Г.И. с ЕГН: ********** и Р.Г.И. с ЕГН: **********, всички с постоянен адрес *** съдебни разноски в размер на 1580 /хиляда петстотин и осемдесет/ лева.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

        СЪДИЯ: /п/