Решение по дело №1374/2020 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 260208
Дата: 30 ноември 2020 г. (в сила от 3 февруари 2021 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20201720201374
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

30.Ноември.2020година

Номер 260208                                                                                 гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                            01- Н. състав

На  20.Х.                                                                                   година  2020г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                                                         ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                                                         СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар:  Наташа Динева

ПРОКУРОР:    

                Като разгледа докладваното от Председателя  АНД № 01374/20год. по  описа  на съда за 2020година, за да се произнесе  взе предвид следното:

       Производството е по чл.59 и сл. от   ЗАНН.

                 С  Наказателно постановление № F560922/07.VІІІ.2020год. на Директор на ТД на НАП–гр.София-офис Перник, на основание чл.53 вр. чл.27/83/  вр.  чл.3 ал.2 от ЗАНН вр. чл.4 ал.1 т.1 б“а“  от „НАРЕДБА № Н-13 от 17.12.2019г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица „вр.   чл.5 ал.4 т.1 от „Кодекса за социално осигуряване”  на „Санди-Бд”ЕООД-ЕИК ********/седалище и адрес: с.Бучино-общ.Перник, представлявано от Управителя Б.Е.А.-ЕГН **********/ на осн. чл.355  ал.1 пр.3 от „Кодекса за социално осигуряване”  е наложена  “Имуществена санкция” в размер 500 /петстотин/лева, за това, че  на  09.VІІ.2020год. в ТД на НАП-София-офис Перник-сектор „Услуги на клиента”  при  извършена проверка е установено,че Санди-Бд”ЕООД-ЕИК ********в качеството си на работодател  и  осигурител по  чл.5 от „Кодекса за социално осигуряване”, НЕ е подало в законоустановения срок в компетентната ТД на НАП, която в конкретния случай е ТД на НАП-София–офис-Перник, Декларация Образец-1“ Данни за осигуреното лице“ за  м.V.2020г.  в   установения с разпоредбата на чл.4 ал.1 т.1 б“а“  от „Наредба № Н-13/17.ХІІ.2019год.”  срок  за наетото лице Е.М.П.-ЕГН **********  и за наетото лице Е.А.П.-ЕГН **********.Срокът за подаване Декларация Образец-1 за всеки календарен месец  е до 25-то число на месеца, следващ месеца за който се отнасят данните т.е до 25.VІ.2020г.   

               

       Декларация Образец 1 за м.V.2020г.  е подадена по Интернет с КЕП на 09.VІІ.2020г. и е приета с Протокол № 14000203053601/09.VІІ.2020г..

        Против издаденото наказателно постановление в срок е постъпила Жалба от „Санди-Бд”ЕООД-ЕИК ********/седалище и адрес: с.Бучино-общ.Перник, представлявано от Управителя Б.Е.А.-ЕГН **********/ в която се оспорва законосъобразността и обосноваността на издаденото наказателно постановление.

  Излагат се доводи, че нарушението визирано в акта и наказателното постановление не е извършено, че в административно наказателната процедура са допусни съществени нарушения на процесуални правила, досежно  императивните  реквизити от съдържанието на акта и наказателното постановление и досежно налагането на административната санкция, както и че деянието е маловажно.

  В съдебно заседание жалбоподателя не се явява изпраща за представител адв.Д.Д.-ПАК.  Въззиваемата страна, редовно призована  изпраща представител ЮК М.К., като изразява становище да се потвърди НП.

 

    Пернишкият районен съд, в настоящия съдебен състав, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено следното:    

      Със АУАН № F560922/23.VІІ.2020год. съставен от А.В.М./Инспектор по приходите, отдел “Услуги на клиента”  в офис-Перник при ТД на НАП–гр.София/ в присъствието на свидетеля Д.И.М. е посочено, че   на  09.VІІ.2020год. в ТД на НАП-София-офис Перник-сектор „Услуги на клиента”  при  извършена проверка е установено,че Санди-Бд”ЕООД-ЕИК ********в качеството си на работодател  и  осигурител по  чл.5 от „Кодекса за социално осигуряване”, НЕ е подало в законоустановения срок в компетентната ТД на НАП, която в конкретния случай е ТД на НАП-София–офис-Перник, Декларация Образец-1“ Данни за осигуреното лице“ за  м.V.2020г. в   установения с разпоредбата на чл.4 ал.1 т.1 б“а“  от „Наредба № Н-13/17.ХІІ.2019год.”  срок  за наетото лице Е.М.П.-ЕГН **********  и за наетото лице Е.А.П.-ЕГН **********.Срокът за подаване Декларация Образец-1 за всеки календарен месец  е до 25-то число на месеца, следващ месеца за който се отнасят данните т.е до 25.VІ.2020г. -нарушение на    чл.4 ал.1 т.1 б“а“ от НАРЕДБА № Н-13 от 17.12.2019 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лицал.4.(1) Декларация образец № 1 се подава в съответната компетентна териториална дирекция на Националната агенция за приходите:   1. от работодатели, осигурители и техните клонове и поделения – за всеки календарен месец:    а) до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните, включително и при полагащо се обезщетение на трудоустроено лице, на което не е предоставена подходяща работа; при начислено или изплатено възнаграждение за същия месец след този срок – до края на месеца, в който е начислено или изплатено възнаграждението;   б) до 25-о число на месеца, следващ месеца на начисляването или изплащането на допълнителни доходи от трудова дейност, начислени или изплатени след 25-о число на месеца, следващ месеца, през който е положен трудът; в сроковете за внасяне на осигурителните вноски по чл. 7, ал. 12, т. 1, 2 и 4 от КСО за лицата, на които за осигурителен стаж се зачита времето по чл. 9, ал. 3, т. 1, 2 и 5 от КСО;2. от самоосигуряващите се лица:а) до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните за тях;б) до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните за лицата по чл. 4, ал. 9 от КСО, когато със съгласието на самоосигуряващото се лице участват в упражняваната от него трудова дейност;3. от осигурителите, клоновете и поделенията им за лицата, работещи без трудови правоотношения – до 25-о число на месеца, следващ месеца на изплащане на възнаграждението;4. от изпращащото ведомство, компетентния български държавен орган и посредника, за лицата по чл. 16, 17 и 17а от Наредбата за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица, приета с Постановление № 30 на Министерския съвет от 2000 г. (обн., ДВ, бр. 21 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 83 от 2000 г.; изм. с Решение № 8525 от 2000 г. на ВАС на Република България – бр. 8 от 2001 г.; изм. с Решение № 3357 от 2001 г. на ВАС на Република България – бр. 52 от 2001 г.; бр. 19 от 2002 г., бр. 91 от 2003 г., бр. 1 от 2006 г., бр. 15 от 2007 г., бр. 17 от 2008 г., бр. 12 и 67 от 2009 г., бр. 2 от 2010 г., бр. 13 от 2011 г., бр. 16 и 80 от 2012 г., бр. 33 от 2013 г.; изм. с Решение № 8660 от 2013 г. на ВАС на Република България – бр. 94 от 2013 г.; бр. 17 от 2014 г., бр. 18 и 40 от 2015 г., бр. 17 от 2016 г., бр. 29 от 2017 г. и бр. 36 от 2019 г.) – до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните;5. от задължените лица по т. 1, 2 и 3 само след издадени задължителни предписания от контролните органи на Националния осигурителен институт, когато декларацията се подава след 30 април на годината, следваща годината, за която се отнася, и не съдържа данни за осигурителен стаж, зачетен по реда на чл. 9, ал. 3 от КСО, данни само за здравно осигуряване или данък по чл. 42 от ЗДДФЛ; декларация образец № 1 се подава без издаване на задължителни предписания, когато в хода на проверка или ревизия органите по приходите служебно установят обстоятелства по чл. 103, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс или установят, че декларация не е подадена или не е следвало да бъде подадена;6. когато поради смърт на самоосигуряващо се лице декларация образец № 1 за месеца, предхождащ месеца на смъртта, не е подадена в срока по т. 2, буква "а", наследникът или упълномощен представител на наследниците може да подаде декларацията в срок до края на шестия месец, следващ месеца на смъртта; декларацията се подава на хартиен или електронен носител заедно с протокол, подписан от наследника или упълномощения представител на наследниците, в териториалната дирекция на Националната агенция за приходите по регистрация към датата на смъртта на самоосигуряващото се лице;7. декларация образец № 1 за лицата по чл. 4, ал. 3, т. 5 и 6 от КСО се подава след издадени задължителни предписания от контролните органи на Националния осигурителен институт, когато се отнася за периоди на упражняване на трудова дейност преди предходната календарна година; декларация образец № 1 се подава без издаване на задължителни предписания, когато в хода на проверка или ревизия органите по приходите служебно установят обстоятелства по чл. 103, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс или установят, че декларация не е подадена или не е следвало да бъде подадена.(2) Декларация образец № 3 се подава в компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите до 20 дни след края на месеца, за който се отнасят данните:1. от училищата за лицата от 18- до 22-годишна възраст, които учат редовно до завършване на средното образование;2. от висшите училища за лицата по чл. 40, ал. 3, т. 2 и 3 от ЗЗО;3. от Агенцията за социално подпомагане за лицата, които отговарят на условията за получаване на месечни социални помощи и целеви помощи за отопление за отопление по реда на Закона за социално подпомагане, и за родителите, осиновителите, съпрузите или един от родителите на майката или бащата, които полагат грижи за лице с увреждане с 50 и над 50 на сто вид и степен на увреждане или с трайно намалена работоспособност с определена чужда помощ;4. от доставчиците на социални услуги за ползващите социални или интегрирани здравно-социални услуги за резидентна грижа и социални услуги за осигуряване на подслон, финансирани от държавния бюджет;5. от Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" към министъра на правосъдието за лишените от свобода и задържаните под стража;6. от Агенцията за бежанците за лицата по чл. 40, ал. 3, т. 7 от ЗЗО;7. от общините за предоставените от тях социални услуги – резидентен тип, за лицата по чл. 40, ал. 3, т. 5 от ЗЗО.(3) Декларация образец № 6 се подава в съответната компетентна териториална дирекция на Националната агенция за приходите:1. от работодателите, осигурителите и техните клонове и поделения за дължимите осигурителни вноски и вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" – едновременно с подаване на декларация образец № 1;2. от самоосигуряващите се лица – до 30 април за:а) дължимите осигурителни вноски за предходната календарна година;б) задължителните осигурителни вноски върху осигурителен доход, формиран по реда на чл. 6, ал. 9 от КСО, от получени доходи за извършена дейност през минали години, различни от предходната;3. след подадена нова декларация в срока по чл. 53, ал. 2 от ЗДДФЛ, с която са направени промени в годишната данъчна декларация, в резултат на което се променя размерът на дължимите осигурителни вноски, самоосигуряващото се лице подава еднократно декларация образец № 6 в срок до 30 септември на годината, следваща годината, за която се отнасят вноските; когато се намалява размерът на декларираното задължение, самоосигуряващото се лице подава декларация образец № 6 с код за корекция на хартиен носител или на електронен носител и хартиен носител след разрешение на Националната агенция за приходите;4. от лицата по чл. 4, ал. 9 от КСО – до 30 април за внесените осигурителни вноски за предходната календарна година;5. от работодателите:а) за данъка по чл. 42 от ЗДДФЛ – в срок от 1-во до 25-о число на месеца, следващ месеца, през който данъкът е удържан или през който са направени частичните плащания в случаите по чл. 42, ал. 6 от ЗДДФЛ;б) за данъка по чл. 49, ал. 5 от ЗДДФЛ – в срок до 25 февруари на следващата година.(4) Декларация образец № 7 се подава в компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите до 25-о число на месеца, следващ месеца, през който е възникнало задължението за осигуряване на основание чл. 40, ал. 5, т. 1 от ЗЗО.(5) Декларация образец № 8 се подава в компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите преди внасяне на осигурителните вноски по чл. 9а от КСО.(6) Декларация образец № 9 се подава в компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите преди внасяне на вноските за здравно осигуряване.(7) Декларации образец № 1 и образец № 6 за членовете на осигурителните каси се подават от касата в съответните срокове по ал. 1 и 3.(8) За лицата, осигурени на повече от едно основание по чл. 4 от КСО, се подават декларации образец № 1 и в случаите, в които на едно от основанията осигурителните вноски са внесени върху максималния месечен осигурителен доход.(9) Алинея 8 не се прилага за лицата, които са осигурени на основание чл. 4, ал. 1 от КСО за пълен месец върху максималния месечен размер на осигурителния доход и са:1. получили възнаграждение за работа без трудово правоотношение за същия месец; или2. самоосигуряващи се лица, упражняващи трудова дейност, след 31 декември 2015 г. и са избрали да се осигуряват само за инвалидност поради общо заболяване за старост и за смърт.(10) Националният осигурителен институт подава данни и за:1. лицата, които получават обезщетения по чл. 230, ал. 1 и чл. 231, ал. 1 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, и безработните, получаващи парично обезщетение за безработица;2. пенсионерите от държавното обществено осигуряване;3. дължимия данък върху доходите от изплатени гарантирани вземания на лицата;4. заличаване на декларации образец № 1 или образец № 5, подадени за лицата по чл. 4 и 4а от КСО, когато не е изпълнено в срок влязло в сила задължително предписание по чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО;5. заличаване или коригиране на декларация образец № 1, подадена от осигурители с прекратена дейност, когато след извършена проверка от контролните органи на Националния осигурителен институт се установят несъответствия между документите, събрани по реда на чл. 5, ал. 10, и данните по чл. 5, ал. 4 от КСО;6. издадените по чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО и влезли в сила задължителни предписания, когато предписанията са за подаване на данни по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО, включително и след срока по чл. 8, ал. 1, т. 4.(11) Данните по ал. 10, т. 1 се подават с декларация образец № 1, по т. 2 с декларация образец № 3 в срок до 20-о число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят тези данни, и до 20-о число на месеца, следващ този на издаване на разпореждането за отпускане на пенсия или съответното обезщетение.(12) Данните по ал. 10, т. 3 се подават с декларация образец № 6 на електронен носител.(13) Данните по ал. 10, т. 4 и 5 се подават с декларация образец № 1 по електронен път по реда на наредбата.(14) Данните по ал. 10, т. 6 се подават по електронен път в тридневен срок от влизане в сила на предписанието по ред, определен с инструкция по чл. 23 от Закона за Националната агенция за приходите.(15) Пенсионноосигурителните дружества подават в Националната агенция за приходите декларация образец № 3 с данни за пенсионерите от професионален пенсионен фонд, които получават срочна професионална пенсия за ранно пенсиониране, в следните срокове:1. до 20-о число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните;2. до 20-о число на месеца, следващ месеца на сключване на пенсионния договор по КСО, с данните за периода от придобиване правото на професионална пенсия за ранно пенсиониране./    вр.    чл.5 ал.4 т.1 от „Кодекса за социално осигуряване” л.5.(1)Осигурител е всяко физическо лице, юридическо лице или неперсонифицирано дружество, както и други организации, които имат задължение по закон да внасят осигурителни вноски за други физически лица. (2) Самоосигуряващ се е физическо лице, което е длъжно да внася осигурителни вноски за своя сметка.(3) Регистрацията на осигурителите и самоосигуряващите се лица в Националния осигурителен институт се извършва служебно въз основа на данните в регистъра и базите данни на Националната агенция за приходите по чл. 80, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.  (4) Осигурителите, осигурителните каси, самоосигуряващите се лица и работодателите периодично представят в Националната агенция за приходите данни за:  1. осигурителния доход, осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване, Учителския пенсионен фонд, здравното осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите", дните в осигуряване и облагаемия доход по Закона за данъците върху доходите на физическите лица - поотделно за всяко лице, подлежащо на осигуряване;     2. декларация за сумите за дължими осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване, Учителския пенсионен фонд, здравното осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" и данък по Закона за данъците върху доходите на физическите лица; декларация за сумите за осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване и за допълнителното задължително пенсионно осигуряване се подава и за лицата по чл. 4, ал. 5 и 9. (6) Съдържанието, сроковете, начинът и редът за подаване и съхраняване на декларациите по ал. 4 се определят с наредба, издадена от министъра на финансите, съгласувано с управителя на Националния осигурителен институт. Данните по ал. 4 се използват за изчисляване и отпускане на пенсиите, паричните обезщетения и помощите.(7) Осигурителят е длъжен:1. да съхранява за срок 50 години, считано от 1 януари на отчетния период, следващ отчетния период, за който се отнасят, ведомости за заплати, трудови договори, допълнителни споразумения, заповеди за назначаване, допълнителни споразумения/заповеди за преназначаване, заповеди за ползван неплатен отпуск общо над 30 работни дни в една календарна година, заповеди за прекратяване на трудови или служебни правоотношения; документите се съхраняват по реда, определен в Закона за Националния архивен фонд;2. по искане на осигурено лице или негов представител да издава безплатно, в 14-дневен срок, документи за осигурителен стаж и/или осигурителен доход, и/или категория труд за периоди преди 1 януари 2000 г.;3. по искане на длъжностните лица по чл. 40, ал. 3, чл. 54ж, ал. 1 и чл. 98, ал. 1 да издава безплатно, в 14-дневен срок, документи за осигурителен стаж и/или осигурителен доход, и/или категория труд на осигурени при него лица, както и да удостоверява факти и обстоятелства, свързани с такива документи;4. (в сила от 1.01.2022 г. - ДВ, бр. 99 от 2019 г.) до 25-о число на месеца, следващ месеца на прекратяване на осигуряването, да представи на Националния осигурителен институт документ, удостоверяващ продължителността на осигурителния стаж от първа и/или втора категория труд, придобит при него от лицето; в документа осигурителят вписва и съответната разпоредба от Правилника за категоризиране на труда при пенсиониране (обн., ДВ, бр. 102 от 1967 г.; изм., бр. 97 от 1969 г., бр. 67 от 1972 г., бр. 7, 46 и 64 от 1975 г., бр. 4 от 1977 г., бр. 82 и 83 от 1978 г., бр. 65 и 93 от 1979 г., бр. 31 и 56 от 1980 г., бр. 68 и 100 от 1981 г., бр. 8 и 68 от 1982 г., бр. 39 и 55 от 1983 г., бр. 35 и 61 от 1984 г., бр. 20 и 85 от 1985 г., бр. 3 от 1986 г.; попр., бр. 13 от 1986 г.; изм., бр. 35 и 81 от 1986 г., бр. 56 от 1988 г., бр. 3, 45 и 59 от 1989 г., бр. 2, 7, 10, 25, 43, 49, 52, 58 и 103 от 1990 г., бр. 35 от 1992 г., бр. 2 от 1993 г., бр. 74 от 1996 г.; отм., бр. 39 от 1998 г.; доп., бр. 123 от 1998 г.) и/или от Наредбата за категоризиране на труда при пенсиониране (обн., ДВ, бр. 123 от 1998 г.; изм., бр. 114 от 1999 г., бр. 79 от 2000 г., бр. 64 от 2001 г., бр. 13 от 2011 г. и бр. 15 от 2013 г.), по която предлага да се зачете осигурителният стаж.(8) Съдържанието на документите по ал. 7, т. 2, 3 и 4 и редът за тяхното представяне се определят с инструкция, издадена от управителя на Националния осигурителен институт. Данните в документите се използват за отпускане и изчисляване на пенсиите, паричните обезщетения и помощите.(10) При прекратяване на дейността на осигурителите, които нямат правоприемник, документите по ал. 7, т. 1, както и неполучените от осигурените лица трудови книжки, издадени удостоверения за трудов/осигурителен стаж и осигурителен доход и други съхранени от осигурителите документи, въз основа на които може да се установи осигурителен стаж и/или осигурителен доход, и/или категория труд, се предават в съответното териториално поделение на Националния осигурителен институт въз основа на писмено заявление по образец, освен ако в закон е определен друг ред за съхраняването им. Заявлението се подава по ред, определен с инструкцията по ал. 13. Когато прекратяването на дейността на осигурителя се извършва със съдебно решение за заличаване или заличаването подлежи на вписване в търговския регистър, удостоверението за предаване на ведомостите, издадено от териториалното поделение на Националния осигурителен институт, е задължително условие за постановяване на решението, съответно за вписването в търговския регистър, освен в случаите на служебно заличаване по реда на чл. 17а, ал. 6 от Търговския закон. Когато ведомости и други документи за осигурителен стаж и осигурителен доход за работници и служители, които са работили в клонове на чуждестранни търговци, служебно заличени по чл. 17а, ал. 6 от Търговския закон, не са предадени в съответното териториално поделение на Националния осигурителен институт до датата на заличаването, лицата, които ги съхраняват, са длъжни да ги предадат в тримесечен срок от заличаването.(11) Документите по ал. 10 се обработват и предават за сметка на осигурителите. В случаите, когато се прекратява дейността на търговско дружество, в което едноличен собственик на капитала е държавата или община, и няма възможност обработването и предаването на документите да се извърши за сметка на дружеството, средствата се осигуряват от министерството или общината, които упражняват правата на едноличния собственик на капитала.(12) Националният осигурителен институт създава и поддържа информационна система за ведомостите за заплати, предадени по реда на ал. 10. Данните от информационната система се използват за изчисляване и отпускане на пенсиите и паричните обезщетения.(13) Управителят на Националния осигурителен институт издава инструкция за условията и реда за приемане и съхраняване на документите по ал. 10.(14) Изпълнителният директор на Националната агенция за приходите изготвя и представя в Министерството на труда и социалната политика и в надзорния съвет на Националния осигурителен институт информация за размера на събраните социалноосигурителни вноски, тенденциите и предприетите мерки за тяхната събираемост на шестмесечие./

Анотирана съдебна практикаАнотирана съдебна практика        Декларация Образец 1 за м.V.2020г.  е подадена по Интернет с КЕП на 09.VІІ.2020г. и е приета с Протокол № 14000203053601.

       Изпратена с ПОКАНА с Изх.№ ИТ-00-1422/21.VІІ.2020г. до дружеството за съставяне и връчване на АУАН,получена по електронен път на 21.VІІ.2020г., чрез активиране на Електронна препратка от електронен адрес.

      АУАН е съставен на 23.VІІ.2020г. в отдел“УК“ към ТД на НАП-София-офис Перник при явяване на на пълномощник на жалбоподателя.

        Въз основа на събраните по преписката доказателства и след проверка по реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН административно наказващият орган приел, че са налице основанията на чл.53 вр. чл.27/83/  вр.  чл.3 ал.2 от ЗАНН вр. чл.4 ал.1 т.1 б“а“  от „Наредба № Н-13/17.ХІІ.2019год.”   вр.  чл.5 ал.4 т.1 от „Кодекса за социално осигуряване”  на „Санди-Бд”ЕООД-ЕИК ********/седалище и адрес: с.Бучино-общ.Перник, представлявано от Управителя Б.Е.А.-ЕГН **********/ на осн. чл.355  ал.1 пр.3 от „Кодекса за социално осигуряване”л.355.Който наруши разпоредбите на чл. 5, ал. 4 и чл. 6, ал. 9 и разпоредбите на нормативните актове по прилагането им, както и който не подаде или не подаде в срок декларация с данните по чл.5, ал. 4 или декларация от самоосигуряващо се лице, се наказва с глоба от 50 до 500 лв. за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция за едноличните търговци и юридическите лица в размер от 500 до 5000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание.  (2) Който състави документ с невярно съдържание или предостави неверни данни по чл. 5, ал. 4 с цел да избегне плащането на задължителни осигурителни вноски, се наказва с глоба от 50 до 250 лв. за всеки отделен случай, ако не подлежи на по-тежко наказание.(4) При повторно нарушение по ал. 1 наказанието е глоба от 500 до 2000 лв. или имуществена санкция в размер 1000 лв. за всеки отделен случай, но не повече от 10 000 лв., а по ал. 2 - глоба от 500 лв. за всеки отделен случай, но не повече от 10 000 лв.(5) Актовете за установяване на административните нарушения се съставят от органите на Националната агенция за приходите, а наказателните постановления се издават от изпълнителния директор на Националната агенция за приходите или от упълномощено от него длъжностно лице.(6) Установяването на нарушенията, издаването на наказателните постановления, обжалването и изпълнението им се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания./  е наложена  “Имуществена санкция” в размер 500 /петстотин/лева

                Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин, като взе предвид: АУАН № F560922/23.VІІ.2020год. съставен от А.В.М./Инспектор по приходите, отдел “Услуги на клиента”  в офис-Перник при ТД на НАП–гр.София/, Протокол № 14000203053601-л.17, Пълномощно,Съобщение-л.8,9,Удостоверение за връчване по електронен път-л.10, Справка актуално състояние-л.11, Справка-л.12,13, Справка-л.14, Справка-л.15,16,Справка-л.21,Справка Търговски регистър-л.22,Заповед-л.23,НП-четири броя относно сходни нарушения-л.34-62, относно компетентност и разпитаните свидетели:А.В.М. /Инспектор по приходите, отдел “Услуги на клиента”  в офис-Перник при ТД на НАП–гр.София/ и Д.И.М..

  Съобразно установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът намира следното:

  При извършване на служебна проверка за законосъобразност на обжалвания акт, съобразявайки доводите на страните, съдът НЕ констатира допуснати съществени нарушения на административно наказателната процедура, опорочаващи законосъобразността  на обжалвания административен акт  и  обосноваващи отмяната му.

      Производството, предмет на настоящето разглеждане е от административно наказателен   характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно нарушение  по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия орган.

   Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е основополагащ елемент  от  всяко административно  производство.  Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи  в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган .

   Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен орган, със съответния административно наказателен спор и се иска  от него да се произнесе по същия, като се  внася твърдение,  че е налице виновно  извършено административно нарушение от определен вид.

       Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,  което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно,  прецизно  и разбираемо, както  и  да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената,  като нарушена норма от  съответния  нормативен акт .

       Също така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.                

       Не на последно място съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени  в   чл.42 от ЗАНН.

       В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът  е подписан от актосъставителя както и от  свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя  за запознаване с неговото съдържание.

       В графата му, предоставяща  му  възможност  да даде обяснения по нарушението и да изложи възражения НЕ се   констатираха такива.

       При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН  на нарушителя е   връчен   препис от акта  срещу   разписка.

       Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения, законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН /чл.44.(1) Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./ от  която  жалбоподателя   се е възползувал.

       Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо  да  съдържа реквизитите, посочени  в  чл.57 от ЗАНН и да бъде издадено от компетентен орган.

       Изводът на състава е,  че при съставяне на  процесния АУАН и издаване на Наказателното постановление,СА спазени установените към съдържанието им  императивни  изисквания  в  чл.42 /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта; 3. датата и мястото на извършване на нарушението;4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;  5. законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/  и  съответно  чл.57 ал.1 от ЗАНН  /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало; 2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер; 5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/.

 

     Конкретно по случая:

        На жалбоподателя „Санди-Бд”ЕООД-ЕИК ********/седалище и адрес: с.Бучино-общ.Перник, представлявано от Управителя Б.Е.А.-ЕГН **********/ е вменено нарушение,че НЕ е подал в законоустановения срок в компетентната ТД на НАП, която в конкретния случай е ТД на НАП-София–офис-Перник, Декларация Образец-1“ Данни за осигуреното лице“ за  м.V.2020г.  в   установения с разпоредбата на чл.4 ал.1 т.1 б“а“  от „Наредба № Н-13/17.ХІІ.2019год.”  срок  за наетото лице Е.М.П.-ЕГН **********  и за наетото лице Е.А.П.-ЕГН **********.Срокът за подаване Декларация Образец-1 за всеки календарен месец  е до 25-то число на месеца, следващ месеца за който се отнасят данните т.е до 25.VІ.2020г. 

       Санкцията за неизпълнение на това задължение е регламентирана изрично  в КСО.

       Видно от изложената фактическа обстановка и доказателствата по делото,жалбоподателя е бил длъжен до 25.VІ.2020г.  да подаде в законоустановения срок в компетентната ТД на НАП, която в конкретния случай е ТД на НАП-София–офис-Перник.

       Видно от материалите по делото Декларация Образец 1 за м.V.2020г.  е подадена по Интернет с КЕП на 09.VІІ.2020г. и е приета с Протокол № 14000203053601 поради което актосъставителя е  приел нарушение на изискуемия срок и е съставил процесния АУАН № F560922/23.VІІ.2020год. въз основа на което е и съставено процесното НП.

       От изложеното по горе, наличната хронология и дадените в с.з показания от свидетелите/ А.В.М./Инспектор по приходите, отдел “Услуги на клиента”  в офис-Перник при ТД на НАП–гр.София/ и Д.И.М. е видно,че посоченото нарушение по неспазване на законоустановения срок е налице т.е  процесните АУАН и НП са издадени на законово основание при обоснована фактология респ. същите са законосъобразни с оглед консумирането на състав с формален характер,какъвто е процесния.

        Със самото не подаване на процесната деклерация в предвидения от законодателя 1-но месечен срок, състава е осъществил състава на    чл.4 ал.1 т.1 б“а“ от НАРЕДБА № Н-13 от 17.12.2019 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лицал.4.(1) Декларация образец № 1 се подава в съответната компетентна териториална дирекция на Националната агенция за приходите:   1. от работодатели, осигурители и техните клонове и поделения – за всеки календарен месец:    а) до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните, включително и при полагащо се обезщетение на трудоустроено лице, на което не е предоставена подходяща работа; при начислено или изплатено възнаграждение за същия месец след този срок – до края на месеца, в който е начислено или изплатено възнаграждението;   ……../ вр.  чл.5 ал.4 т.1 от „Кодекса за социално осигуряване” л.5. ………..(4) Осигурителите, осигурителните каси, самоосигуряващите се лица и работодателите периодично представят в Националната агенция за приходите данни за:  1. осигурителния доход, осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване, Учителския пенсионен фонд, здравното осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите", дните в осигуряване и облагаемия доход по Закона за данъците върху доходите на физическите лица - поотделно за всяко лице, подлежащо на осигуряване;……………/Анотирана съдебна практикаАнотирана съдебна практикапоради което,което се санкционира от разпоредбата на чл.355  ал.1 пр.3 от „Кодекса за социално осигуряване”л.355.Който наруши разпоредбите на чл. 5, ал. 4 и чл. 6, ал. 9 и разпоредбите на нормативните актове по прилагането им, както и който не подаде или не подаде в срок декларация с данните по чл.5, ал. 4 или декларация от самоосигуряващо се лице, се наказва с глоба от 50 до 500 лв. за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция за едноличните търговци и юридическите лица в размер от 500 до 5000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание.  …………../.   

  Съдът не намира и, че наказателното постановление е издадено в нарушение на закона поради не прилагането на чл.28б.”а” от ЗАНН от административно наказващия орган, обосновано със съображения, че се касае за “маловажен случай” на административно нарушение.

   Вярно е, че съобразно задължителните указания в Тълкувателно решение № 1/12.12.2007г. на ВКС, съдът, решавайки  правния спор е  в правото си  да съобрази и подложи на преценка  всички  релевантни за спора факти, включително настъпилите след произнасянето на административно наказващия орган по чл.53 от ЗАНН, и въз основа на всички тях да подложи на съдебен контрол законосъобразността на преценката му по чл.28 от ЗАНН.

   От гледна точка настоящия етап на производството съдът намира, че и в тази му част законът е приложен правилно.

    Тези обстоятелства мотивират извод, че законният представител на дружеството изцяло е неглижирал задълженията й като осигурител, като не е предприел  /за пореден път, видно от приложените 2броя НП по делото, относно сходни други такива случаи/ надлежни действия, лично или ангажирайки друго лице, да предоставя данните, относими към осигуряването на наетите лица/било директно или по електронен път/.

   Нарушението не може да  се квалифицира като маловажно и от гледна точка на това, че  с него се засягат осигурителните права на работниците и служителите, гарантирани им от КСО и възможността за тяхното упражняване.

   Всичко това не определя конкретното деяние като такова с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с други сходни хипотези на нарушения от съответния вид.

   Напротив, то разкрива значително по-висока степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения на осигурителното законодателство от  процесния вид, което се обосновава и от визирания долен респ. значителен горен праг/5 000лева/ на предвидените последици.

 

     По отношение вида и размера на наложеното административно наказание:

      За нарушаване разпоредбите на чл.5 ал.4 от КСО, разпоредбата на чл.355  ал.1 пр.3 от „Кодекса за социално осигуряване”л.355.Който наруши разпоредбите на чл. 5, ал. 4 и чл. 6, ал. 9 и разпоредбите на нормативните актове по прилагането им, както и който не подаде или не подаде в срок декларация с данните по чл.5, ал. 4 или декларация от самоосигуряващо се лице, се наказва с глоба от 50 до 500 лв. за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция за едноличните търговци и юридическите лица в размер от 500 до 5000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание.  …………../  

       В конкретния случай АНО е наложил на Санди-Бд”ЕООД-ЕИК ********/седалище и адрес: с.Бучино-общ.Перник, представлявано от Управителя Б.Е.А.-ЕГН **********/  санкция в минимален размер, а именно 500лева, която е счел за съответна на характера и тежестта на нарушението и достатъчна за постигане целите на наказанието по чл.12 от ЗАНН.

  При конкретните обстоятелства, доколкото е наложена минималната възможна санкция, съдът не е оправомощен да въздейства спрямо нейния размер, поради което и обжалваното наказателно постановление следва да бъде потвърдено изцяло.

  Относно възражението на защитата за своевременно подадена деклерация но не приетапоради наличие на порок на същата и липса на доказателства относно  момента на получаване на съобщението на НАП до жалбоподателя, състава намира същото за не резонно предвид, че видно от изложеното в Протокол-л.17-е даден 7дневен срок от датата на получаване/ същия е от дата 25.VІ.2020г. и ако жалбоподателя се е запознал преди по-малко от 7дни преди подаване на съответната декларация /Протокол № 14000203053601/09.VІІ.2020г./    то  не е имало никаква пречка  да  представи съответни доказателства за това за което е имал многократно възможност /съставяне на АУАН, възражение по чл.44 от ЗАНН и с.з /каквито действия НЕ са предприети, поради което това възражение не се приема в който смисъл са и приетите множество НП по сходни и аналогични случаи обосноваващи  НЕспонтанност или пропуск,а перманентно поведение.

   Относно искането от защитата за разноски с оглед извода по горе на състава не взема отношение.

       Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

  Р     Е     Ш     И:

          ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № F560922/07.VІІІ.2020год. на Директор на ТД на НАП–гр.София-офис Перник на „Санди-Бд”ЕООД-ЕИК ********/седалище и адрес: с.Бучино-общ.Перник, представлявано от Управителя Б.Е.А.-ЕГН **********/  на основание на осн. чл.355  ал.1 пр.3 от „Кодекса за социално осигуряване”  е наложена  Имуществена санкция” в размер 500 /петстотин/лева      за   извършено нарушение на  чл.4 ал.1 т.1 б“а“  от „НАРЕДБА № Н-13 от 17.12.2019г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица  вр.   чл.5 ал.4 т.1 от „Кодекса за социално осигуряване” .

 РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд–гр.Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс и по реда на Глава ХІІ-та от Административно процесуалния кодекс-в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

       ПРЕДСЕДАТЕЛ:…………………………………………………..

 

 

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС