Определение по дело №626/2022 на Районен съд - Свиленград

Номер на акта: 199
Дата: 27 септември 2022 г. (в сила от 27 септември 2022 г.)
Съдия: Добринка Димчева Кирева
Дело: 20225620200626
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 септември 2022 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 199
гр. Свиленград, 27.09.2022 г.
РАЙОНЕН СЪД – СВИЛЕНГРАД, ВТОРИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в закрито заседание на двадесет и седми септември през две
хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Добринка Д. Кирева
като разгледа докладваното от Добринка Д. Кирева Административно
наказателно дело № 20225620200626 по описа за 2022 година
Производството по АНД № 626/2022 година по описа на Районен съд –
Свиленград е образувано по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН във връзка с
изпратена по подсъдност от РС Хасково жалба от Ю. И. Д. с ЕГН
********** от с.Пътниково,общ.Стамболово, обл.Хасково против заплатена
от жалбоподателя с фактура №88161021/27.08.2022г. компенсаторна такса в
размер на 70лева -по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата/погрешно посочено в
жалбата фиш/НП,но от приложените писмени доказателства и от посоченото
в жалбата ,се установява,че действително се обжалва заплатената такса,като
срещу жалбоподателя липсва издаден фиш или НП,което се установява и от
придружителното писмо до съда/.
Предмет на спора според настоящият съдебен състав е
волеизявлението на длъжностното лице към АПИ-НТУ, сектор "Контрол и
правоприлагане" , с което е определена компесаторната такса, платена от
жалбоподателя.
Законът за пътищата урежда обществените отношения относно
ползването на пътищата. Съгласно чл. 10, ал. 1 ЗП за преминаване по
платената пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства и такси на база време и на
база изминато разстояние. Такса за изминато разстояние е тол такса за пътни
превозни средства по чл. 10б, ал. 3; заплащането на тол таксата дава право на
едно пътно превозно средство да измине разстояние между две точки от
съответния път или пътен участък, като изминатото разстояние се изчислява
1
въз основа на сбора на отделните тол сегменти, в които съответното пътно
превозно средство е навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на
сбора на изчислените за съответните тол сегменти такси; таксата за изминато
разстояние се определя в зависимост от техническите характеристики на пътя
или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното
превозно средство, броя на осите и от екологичните му характеристики и се
определя за всеки отделен път или пътен участък.
Според чл. 10, ал. 2 ЗП, при установено движение по платената пътна
мрежа, когато за пътното превозно средство не е платена съответната такса по
ал. 1, водачът на ППС, собственикът или трето лице може да заплати
компенсаторна такса и в този случай се освобождават от
административнонаказателна отговорност всички лица, които могат да носят
такава във връзка с конкретното пътно превозно средство. Това означава, че
чрез закон е определена такса за преминаване на платената пътна мрежа.
Ползването на платената пътна мрежа без предварително заплащане на
определената от закона такса е нарушение, за което може да бъде ангажирана
административнонаказателна отговорност.
С разпоредбите на чл. 189е, ал. 2, 3 и 4 ЗДвП е предвидена възможност за
освобождаване от административнонаказателна отговорност чрез заплащане
на т. нар. "компенсаторна такса". Размерът на тази такса е определен в чл. 28
от Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на
републиканската пътна мрежа, по отношение на пътните превозни средства с
българска регистрация. Предпоставките за реализиране на тази възможност са
регламентирани в чл. 189е, ал. 5 ЗДвП. Компенсаторната такса има
санкционен характер, тъй като основание за нейното плащане е нарушение,
представляващо ползването на платената пътна мрежа без предварително
заплащане на определената от закона такса. Характерът на тази такса се
определя от факта, че нейният размер не е равен на размера на таксата по чл.
27 от Тарифата при идентични условия. При установено нарушение -
ползването на платената пътна мрежа без предварително заплащане на
определената от закона такса, длъжностните лица от съответните служби за
контрол могат да осъществяват контрол за спазването на изискванията по чл.
10, ал. 1, т. 2 ЗП, като имат възможност да не предприемат действия по
осъществяване на административнонаказателната отговорност на
нарушителя, ако последният заплати таксата по чл. 10, ал. 2 ЗП.
2
Законодателят не е регламентирал изрична процедура за провеждането на
това производство, нито е посочил всички елементи на фактическия състав на
задължението за заплащане на компенсаторна такса, но това не обосновава
извод за липса на властническо волеизявление, което да породи
неблагоприятни за адресата последици.
Компетентното длъжностно лице следва да установи фактите - вид и
характеристики на превозното средство, липса на предварително платена
такса за ползване на платената пътна мрежа, ползването на конкретна пътна
мрежа и въз основа на това да определи конкретния размер на
компенсаторната такса.
Задължението за плащането на тази компенсаторна такса не може да
възникне без едностранно властническо разпореждане на овластен за това
орган, тъй като му възлага финансово задължение, следователно
волеизявлението за определяне на тази такса представлява едностранно
властническо волеизявление на съответния административен орган, с което
пряко се засягат права и законни интереси на адресата.
С оглед на това ,настоящият съдебен състав намира,че компетентен да
разгледа настоящият спор е административния съд,а не общия,поради което
следва производството по настоящето дело да бъде прекратено, а делото
изпратено на Административен съд – Хасково по подсъдност на основание
чл.135 ,ал.2 вр с ал.1 от АПК.
За пълнота на съдебният акт следва да се посочи,че съдът намира,че в
случаят е неприложима разпоредбата на чл.135,ал.7 от АПК,доколкото липсва
спор за подсъдност между районните съдилища/в случая РС Хасково и РС
Свиленград-ал.3 на чл.135/ ,липсва и спор между административни/ал.4/ и
респективно липсва спор между общия и адм.съд,по смисъла на ал.5 на чл.135
от АПК.
По изложените по–горе съображения, Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ПРЕКРАТЯВА производството по АНД № 626/2022 година по описа на
Районен съд - Свиленград.
ИЗПРАЩА делото на Административен съд – Хасково по подсъдност.
3
Определението е окончателно и не подлежи на обжалване и
протестиране.
Съдия при Районен съд – Свиленград: _______________________
4