№ 3748
гр. София, 13.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ГО I-7 СЪСТАВ, в публично заседание
на тринадесети май през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Гергана Коюмджиева
при участието на секретаря СИМОНА Н. ИЛИЕВА
като разгледа докладваното от Гергана Коюмджиева Гражданско дело №
20241100103810 по описа за 2024 година
Предмет на производството са предявени два обективно кумулативно
съединени иска с правно основание чл. 432, ал. 1 от КЗ, във вр. чл.429, ал.1,
т.2 КЗ, вр. с чл. 45 ЗЗД и чл. 86, ал. 1 ЗЗД.
Производството е образувано по искова молба на М. Г. К. ЕГН **********,
чрез адв. Я. С. –САК, като пълномощник, с която са предявени обективно
съединени искове с правна квалификация чл. 432, ал. 1 от КЗ вр. чл. 45, ал. 1 от
ЗЗД и чл. 86, ал. 1 от ЗЗД за осъждане на ЗК „ЛЕВ ИНС“ АД, да заплати сумата от
90 000 лева, представляваща обезщетение за причинени неимуществени вреди от
редица травматични увреди в резултат на ПТП настъпило на 18.10.2023 г. по вина
на водача на л.а. „Шкода Октавия" с рег.№ ****, чиято гражданска отговорност е
застрахована в ответното дружество, ведно със законната лихва, считано от
03.11.2023г. до окончателното изплащане, както и сумата от 4 741.09 лева,
представляваща обезщетение за причинени имуществени вреди – разходи за
медицински консумативи и лечение, ведно със законната лихва, считано от датата
на всяко едно плащане до окончателното изплащане. Претендира разноски.
В исковата молба се твърди, че на 18.10.2023г. около 19:35часа в гр.София,
ищцата предприела правомерно пресичане на бул. Ситняково по пешеходна пътека
на разрешен светлинен сигнал в района на кръстовище образувано с ул."Попова
шапка“ (от страната на МОЛ-Сердика) към отсрещният тротоар на бул.Ситняково
към №47А, когато е била ударена от дясно идващият л.а. марка „Шкода“, модел
"Октавия" с рег.№ **** управляван от Н. Б. С.. Сочи се, че на място е пристигнал
1
екип на Спешна помощ, който откарал пострадалата в УМБАЛСМ
"Н.И.Пирогов"ЕАД. В болничното заведение ищцата е хоспитализирана за времето
от 18.10.2023г. до 09.11.2023г., общо 23 дни, като през този период са извършени
две операции. Поради невъзможност да се придвижва е наета специализирана
линейка с екип, който е транспортирал ищцата до жилището на дъщеря й в
гр.София. След изписване пострадалата е била изцяло на легло до началото на
месец януари 2024г. и се е нуждаела изцяло от чужда помощ за ежедневните си
дейности. Периода до началото на м. януари 2024г. пострадалата е пребивавала при
дъщеря си в гр.София. След което в дома на сина й в гр.Плевен, където той и
съпругата му поемат грижите за нея.
На ищцата е осъществявана ежедневен рехабилитация. Дъщеря й е наела и
уреди за раздвижване. В началото на месец март 2024г. пострадалата е настанена в
рехабилитационен център-санаториум в с.Тученица, Плевенско. В санаториума е
била също на легло, а къпането се е осъществявало с помощта на санитарен стол.
От края на месец март 2024г. пострадалата прави и плахи опити за придвижване -
няколко крачки с помощта на две патерици. Ищцата многократно е консултирана
от личният си лекар с оглед постоянните болки по тялото си, както и
невъзможността да се придвижва без помощни средства. В невъзможност е да се
придвижва сама, изпитва болки и изтръпвания в областта на крака, болки в главата,
тялото. Става трудно, не може да се придвижва без помощно средство, не може да
стои изправена дълго време, при вземане на душ задължително ползва стол,
увреденият крак го държи на високо, за да не отича. Предприела е действия по
освидетелстване от ТЕЛК. Твърди, че към настоящият момент не си спомня нищо
от катастрофата. Започнала е да сънува кошмари. Има страх за бъдещето си, че
няма да може да се възстанови. Преди инцидента пострадалата е била в добро
здраве, работела на трудов договор. Изложено е още, че в хода на лечението
ищцата е извършила разходи за лечение и медицински консумативи в общ размер
на 4 741.09 лева.
Твърди се още, че за процесното ПТП е съставен констативен протокол за
ПТП, образувано е ДП № 11344/23г. по описа на СДВР, пр.пр. № 45298/2023г. по
описа на СРП. Твърди още, че за увреждащия лек автомобил към датата на ПТП е
налице валидно сключена застраховка „Гражданска отговорност“ при ответното
дружество. Сочи, че на 01.11.2023г. предявила писмена претенция да изплащане на
обезщетение, но на 03.11.2023г. ответникът постановил отказ. Съобразно
изложеното моли исковата претенция да бъде уважена.
В законоустановения срок по чл. 367 от ГПК е постъпил отговор от ответната
2
ЗК „ЛЕВ ИНС“ АД, в който е изложено становище за неоснователност на
предявените искове. Ответното дружество оспорва механизма на ПТП. Поддържа,
че ищцата е пресичала неправомерно пътното платно на червен сигнал на
светофарната уредба. Поддържа, че водачът Н. Б. С. се е опитал да избегне удар
между управлявания от него лек автомобил, преминаващ на зелен сигнал на
светофарната уредба и неправомерно пресичащия пешеходец, поради което се е
качил на тротоара и е причинил материални щети. Поддържа, че произшествието е
настъпило в причинна връзка от поведението на ищцата поради извършено
нарушение на чл. 108, ал. 1 от ЗДвП и чл. 160, ал. 1 от ППЗДвП - „пешеходците са
длъжни да се движат по тротоара ши банкета на пътното платно”, както и чл. 113,
ал. 1, т. 1 и т. 2 от ЗДвП и чл. 165, т. 2 и т. 3 от ППЗДвП, съгласно които
пешеходците трябва да се съобразят с разстоянията до приближаващите се пътни
превозни средства и с тяхната скорост на движение, да не удължават ненужно пътя
и времето за пресичане, както и да не спират без необходимост на платното за
движение. Ищцата е нарушила и задължението си по чл. 114, ал. 1 от ЗДвП и чл.
166, т. 1 и т. 2 от ППЗДвП, според което на пешеходците е забранено да навлизат
внезапно на платното за движение и да пресичат при ограничена видимост. В
условията на евентуалност – навежда възражение за съпричиняване относно
настъпване на вредоносния резултат от страна на ищцата поради неспазване на
цитираните разпоредби на ЗДвП, тъй като нейното поведение е допринесло в равна
степен с поведението на водача за реализиране на транспортния инцидент. Оспорва
твърденията, че в причинно-следствена връзка с механизма на произшествието за
ищцата са настъпили посочените в исковата молба травматични увреждания, като
оспорва и твърденията за техния морфологичен характер, за провеждане и естество
на лечението и за неговата продължителност. Оспорва описаните в исковата молба
неимуществени вреди. Навежда възражение за прекомерност на исковата
претенция. Оспорва твърдението, че за ищцата са възникнали имуществени вреди,
представляващи описаните в исковата молба разходи за лечение и възлизащи на
претендираната сума, както и необходимостта от извършване на разхода. Оспорва
акцесорната претенция, както и датата от която се претендира. Не оспорва
наличието на валидно сключена застраховка „Гражданска отговорност“ за
процесния лек автомобил и период. Не оспорва и, че на 01.11.2023г. е предявена
писмена претенция за изплащане на обезщетение.
В съдебно заседание ищцата, чрез пълномощника си адв. С. поддържат
предявените искове. Представят списък на разноски по чл.80 ГПК.
В съдебно заседание ответника чрез юрк. В. оспорва предявените искове.
3
Представят списък на разноски по чл.80 ГПК.
Софийски градски съд, ГО, I-7 състав, на основание чл.12 ГПК и чл. 235
ГПК, като прецени доводите на страните и събраните по делото
доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
По делото е приет констативен протокол за ПТП № К-617 и протокол за оглед
на местопроизшествие, от които се установява, че на 18.10.2023 г. в гр. София, по
бул. „Ситняково“, лек автомобил „Шкода Октавия“ с рег. № ****, управляван от Н.
С. с посока на движението от ул. „Гео Милев“ към бул. „Мадрид“ на кръстовището
и на кръстовището с ул. Попова шапка участва в ПТП с пресичащия от ляво на
дясно по посоката на движение пешеходец – М. Г. К.. В протокола за ПТП е
отразено, че при настъпилото произшествие е пострадал пешеходецът – М. Г. К.,
като по случая е образувано досъдебно производство./л.17 от делото/
От приетата Епикриза по ИЗ № 42060/2023г. на УМБАЛСМП
„Н.И.ПИРОГОВ“ ЕАД, се установява, че на 18.10.2023 г. ищцата М. К. на 73г., е
докарана от екип на БМП и постъпила в клиниката по НХВ лечебното заведение
след претърпяното ПТП, с диагноза: Контузио церебри, Фрактура ос зигоматици
декс. /л.39-л.40/
Видно от Епикриза по ИЗ № 43861/2023г. на 30.10.2023 г. ищцата е приета за
операция и лечение в ортопедична отделение на болница „Н.И.ПИРОГОВ“ ЕАД, с
диагноза: счупване на горния край на тибията /голям пищял/ - закрито. На
31.10.2023 г. след образни и клинични изследвания е извършена операция –
закрито наместване на фрактура без вътрешна фиксация, тибия и фибула.
Назначена е медикаментозна терапия и на 03.11.2023 г. ищцата е изписана от
лечебното заведение. /л. 41 от делото/
На 06.11.2023 г. на ищцата е извършено открито наместване на фрактура с
вътрешна фиксация – тибия и фибула, като е извършена фиксация на фрактурата
на кондила с плака и винтове. Назначена е медикаментозна терапия и на 09.11.2023
г. ищцата Калчва е изписана от лечебното заведение, с препоръки за
продължаване на антикоагулантната терапия за още 20 дни. / Епикриза по ИЗ №
44502/23г. на болница „Н.И.ПИРОГОВ“ ЕАД на л.42/
За установяване на имуществените вреди по делото са приети, неоспорени
17 бр. фактури, заедно с касов бон, установяващи плащане от страна на ищцата
сума в размер на 4 740.89 лева./л.43-л.51 от делото/
4
По искане на страните е изслушана съдебно-автотехническа експертиза,
чието заключение е оспорено от ищцовата страна. В заключението на САТЕ с
в.л.инж.С. Д. е приет най-вероятен механизъм на ПТП:
на 18.10.2023 г. около 19:35 ч. в гр. София пострадалата пешеходка е
предприела пресичане на бул. „Ситняково“ в посока от МОЛ „Сердика“ към №47А
на зелен сигнал на светофорната уредба. Първоначално пострадалата е преминала
през платното предназначено за движение на ППС в посока от ул. „Оборище“ към
ул. „Черковна“, след което е преминала през трамвайното трасе. Достигайки до
разделителния остров след трамвайното трасе, пешеходката е спряла въпреки, че
сигнала на светофара за нея е бил зелен и е пропуснала движещите се и
извършващи ляв завой автомобили от ул. „Попова шапка“ към ул. „Оборище“. В
даден момент след като сигнала на светофара по направлението на движението на
пешеходката е станал червен, същата е започнала да пресича платното
предназначено за движение на ППС в посока от ул. „Черковна“ към ул. „Оборище“.
В този момент л.а.„Шкода“ се е движил в дясната лента на бул.“Ситняково“ в
посока ул. „Оборище“ със скорост от порядъка на 65 км/ч и се е намирал на
разстояние от 104 -105 метра до мястото на удара. Вещото лице приема, че поради
наличие на автомобили в съседните ленти за движение, водачът не е имал
възможност да възприеме пешеходката в момента на навлизането и на пътното
платно. Такава възможност същия е имал когато се е намирал на разстояние от 29
метра до мястото на удара. Водачът е отклонил автомобила в дясно и е последвал
приплъзващ удар между предната му лява част в областта на ъгъла на предната
броня, левия калник и лявото странично огледало. От удара тялото на пешеходката
е било отхвърлено напред и вляво, паднала е на пътната настилка и е продължило
движението си плъзгайки се по нея. След удара автомобилът е продължил
движението си в дясно и с десните си гуми се качил върху тротоара преминавайки
през описаните в протокола за оглед колчета. След това водачът е върнал
автомобила на платното за движение и е преустановил движението си на мястото
описано в протокола за оглед.
Вещото лице инж.Д. приема, че причина за настъпване на процесното ПТП са
действия на пострадалата пешеходка предприела пресичане на пътното платно на
червен за нея сигнал на светофара. Според заключението на САТЕ за водача на
лекия автомобил, ПТП е било предотвратимо от момента, в който е имал
възможност да възприеме опасността се е движил със скорост от порядъка на 42
км/ч и по-ниска. Вещото лице определя, че скоростта на автомобила в района на
произшествието и в момента на удара е била 65 км/ч.
5
С оглед повдигнато оспорване на САТЕ, по реда на чл.200, ал.3 ГПК е
допуснато изслушването на разширена съдебно-автотехническа експертиза с
вещите лица доц. д-р инж. А. А. и д-р инж. М. М., чието заключение не е оспорено
от страните, а съдът го кредитира като обективно, компетентно и пълно. В
заключението след анализ на наличен видеозапис, циклограмата на светофарното
регулиране на процесното кръстовище, събраните писмени и гласни доказателства
е приет следния най-вероятен механизъм на ПТП:
на 18.10.2023 г., около 19,35 часа в гр. София, пешеходката М. К. е
предприела пресичане на бул. „Ситняково“, движейки се в посока от МОЛ
„Сердика“ към № 47А. Пострадалата е преминала платното за движение,
предназначено за движещите се в посока от ул. „Оборище“ към ул. „Черковна“ при
зелен сигнал на светофарната уредба, след което е преминала през трамвайното
трасе, достигайки до разделителен остров, където е спряла, въпреки зеления за нея
сигнал на светофарната уредба, за да изчака преминаването на автомобилите,
извършващи ляв завой и навлизащи в бул. „Ситняково“ от ул. „Попова шапка“.
Непосредствено след края на зеления за нея сигнал на светофарната уредба,
пешеходката е предприела пресичане на платното за движение на бул. „Ситняково“
в посока от ул. „Черковна“ към ул. „Оборище“. В същото време лек автомобил
„Шкода Октавия“ се е движил със скорост около 67 км/ч в дясната пътна лента на
платното за движение на бул. „Ситняково“ в посока от ул. „Черковна“ към ул.
Оборище“. Поради наличие на автомобили в съседните пътни ленти, водачът не е
имал възможност да възприеме пешеходката в момента, в който тя е навлязла в
платното за движение. Обосновано е, че водачът и пешеходката са имали пряка
видимост един към друг в момент, в който предната част на л. а. „Шкода Октавия“
се е намирала на разстояние 53,30 м от мястото на удара, а пешеходката е била
изминала разстояние 4,67 м, движейки се по платното за движение. Сочи се, че
опасната зона за спиране на л. а. „Шкода Октавия“ при движение с определената
скорост - 67 км/ч и при конкретните пътни условия e 51,84 м. Опасната зона за
спиране на л. а. „Шкода Октавия“ при движение с максимално разрешената
скорост - 50 км/ч и при конкретните пътни условия e - 34,51 м. При така
създалата се ситуация, водачът е отклонил автомобила в дясно. Последвал е
контакт между дясната част на тялото на пострадалата и предната лява част на
автомобила. Поради контакт с тялото на пешеходката под масовия център е
последвало възкачването и преплъзване по предната лява част на автомобила с
достигане до страничното ляво огледало, след което тялото е отхвърлено напред и
наляво спрямо посоката на движение на автомобила. След първоначалният удар,
6
автомобилът е продължил движението си, като качвайки се върху десният тротоар
на бул. „Ситняково“, дясната му част е контактувала последователно с метално
колче с метална тръба. Експертите приемат, че причините за настъпване на
пътнотранспортното произшествие са действията на пострадалата, която е
предприела пресичане на пътното платно на червен за нея сигнал на светофарната
уредба, както и действията на водача на л.а. „Шкода“, който не е предприел
екстрено спиране, към момента, в който е имал възможност да възприеме
пешеходката, както и е управлявал автомобила със скорост по-висока от
максимално разрешената за съответния пътен участък. Вещите лице приемат, че
при движение на л.а. „Шкода“ в най-дясната пътна лента и наличие на автомобили
в останалите три ленти, водачът на автомобила не е имал възможност да възприеме
навлизащата на платното за движение пешеходка. Експертите обосновават, че
водачът на лекия автомобил е имал възможност да предотврати настъпването на
произшествието при конкретната пътна обстановка, ако реагира своевременно при
възприемане на опасността и скоростта му не надвишава определената безопасна
скорост от 67,43 км/ч. Пешеходката е имала възможност да предотврати
настъпването на произшествието, ако не допусне навлизане в платното за
движение на червен за нея сигнал на светофарната уредба. Скоростта на л.а.
„Шкода Октавия“ преди настъпване на ПТП и към момента на настъпване на ПТП
е била около 67 км/ч. Инициалният удар е настъпил между предната броня в лявата