Решение по дело №3367/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 668
Дата: 5 април 2021 г. (в сила от 10 юни 2021 г.)
Съдия: Владимир Стоянов Вълчев
Дело: 20207180703367
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 декември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 668

     гр. Пловдив, 05.04.2021 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – гр. Пловдив, ХХVIII състав, в открито съдебно заседание на десети февруари през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

при секретаря Полина Цветкова, като разгледа административно дело № 3367/2020година по описа на съда, докладвано от председателя, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по чл. 145 и сл. АПК, вр. с чл. 68,ал.1 от Закона за подземните богатства.

Образувано е по жалба на „Европейски пътища“ АД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, район „Северен“, бул.”Дунав” №76 против Акт на министъра на енергетиката за спиране действието на договор от 04.09.2008г. за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства-строителни материали - мрамори от находище „Белащица – участък Юг“ („Родопи-Юг“) , обективирана в писмо изх.№ Е-26-Е-142 от 27.02.2020г. на министъра на енергетиката. С Определение № 48/29.12.2020г. по гр.дело №37/2020 на петчленен състав на ВКС и ВАС Административен съд-Пловдив е определен за компетентен да се произнесе по жалбата на „Европейски пътища“ АД.

Жалбоподателят, моли да се отмени оспорвания акт като незаконосъобразен, постановен при неизяснена фактическа обстановка и в нарушение на процесуалните правила. Обосновава незаконосъобразност и с липсата на определен срок за съобразяване с условията на договора. Сочи, че преди издаване на оспорвания акт, административния орган е следвало да извърши проверка, дали наказателните постановления, дали основание за спиране на концесията, са в сила. Жалбоподателят, редовно призован, за него се явява юрк.З.. Претендира сторените по делото разноски, съгласно представен списък.

Ответникът – Министър на енергетиката, редовно призован не се представлява. В писмено становище на гл. експерт Н.Т. прави възражение за недопустимост и оспорва жалбата като неоснователна и недоказана.

От събраните по делото писмени доказателства се установява следната фактическа обстановка:

С Договор за предоставяне на концесия от 04.09.2008г. за добив на подземни богатства – строителни материали на „Европейски пътища“ АД е предоставена концесия за срок от 25 години с предмет – експлоатация на подземни богатства-строителни материали-мрамор, в землището на с.Белащица, общ.Родопи, обл.Пловдив. С писмо изх.№ Е-26-Е-142 от 27.02.2020г. на министъра на енергетиката „Европейски пътища“ АД е уведомено, че в министерството са постъпили в данни за издадено на дружеството наказателно постановление НП № 82/10.12.2018г. на Директора на Регионална дирекция по околната среда и водите за извършено нарушение на Закона за опазване на околната среда /ЗООС/ и за издадено на „Евро строй Кънстракшън“ ЕООД / наемател на „Европейски пътища“ АД/ НП № 48/25.07.2018г. на Директора на Регионална дирекция по околната среда и водите за извършено нарушение на Закона за чистотата на атмосферния въздух /ЗЧАВ/. Поради наличието на данни за издадени наказателни постановления и извършването на нарушения на разпоредбите на ЗООС и ЗЧАВ е разпоредено спиране действието на договор от 04.09.2008г. за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства-строителни материали-мрамори от находище „Белащица – участък Юг“ („Родопи-Юг“). Посочено е, че за времето, през което действието на концесионния договор е спряно, концесионерът няма право да упражнява правата си по договора, т.е. няма право да извършва никакви минно-експлоатационни работи в находището. В хода на съдебното производство се установи, че към момента на постановяване на принудителната мярка, НП № 82/10.12.2018г. е отменено с решение 909/14.05.2019г. на Районен съд-Пловдив, оставено в сила с решение № 2148/29.10.2019 по КАНД №1948/2019 по описа на Административен съд-Пловдив. Другото процесно НП № 48/25.07.2018г. издадено на „Евро строй Кънстракшън“ ЕООД /наемател на „Европейски пътища“АД/, се констатира, че същото е отменено с Решение № 190 от 31.01.2019 г.  на Пловдивски районен съд, по АНД № 5318/2018 г., оставено в сила с Решение № 240 от 10.06.2019г. по КАНД № 765/2019 год. на Административен съд-Пловдив. Отделно, от договора за отдаване под наем на недвижим имот се установява, че негов предмет е отдаване на сгради, а не парцела, от които се добиват подземните богатства и е предмет на концесията.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на двете страни и след преценка на събраните по делото доказателства намери за установено следното от правна страна:

Жалбата е процесуално допустима и подлежи на разглеждане: оспорването е подадено срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност. Оспорваното писмо е с дата 27.02.2020г., като в същото не е указан срок за обжалване, следователно съдът счита, че жалбата е подадена в срок. Въпросът с допустимостта на оспорването е решен с влязъл в сила съдебен акт, а именно определение по гр.дело №37/2020 на петчленен състав на ВКС и ВАС.

Разгледана по същество, жалбата е основателна, поради следните за това съображения:

Съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените по делото доказателства да провери законосъобразността на оспорвания административен акт на всички основания, посочени в чл. 146 АПК. Съдът преценява законосъобразността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен за това орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

По отношение на компетентността на издателя на оспорения индивидуален административен акт съдът намира: писмото, с което е обективирана мярката е подписано от заместник министър Ж.Станков по заместване, съгласно заповед № Е-РД-16.109 от 27.02.2020г. Същата заповед е приложена по административната преписка и надлежно удостоверява компетентност на подписалия мярката.

В мотивите на обжалваното писмо е изложено, че в Министерството на енергетиката са постъпили данни за издадени наказателни постановления, посочени са кои са те и е прието, че от концесионера и неговия наемател са извършени нарушения на разпоредбите на ЗООС и ЗЧАВ. Нарушения не са описани, а наказателните постановления са с дати от 10.12.2018г. и 25.07.2018г. Мярката е наложена близо година след последното по време издадено НП. Мотиви за това дали въпросните НП са влезнали в сила, дали нарушенията продължават да са налице, отстранени ли са или не към момента на налагане на принудителната мярка няма. Липсата на мотиви е съществено нарушение на закона.

На следващо място, никъде в разглеждания акт не е указано до кога се налага принудителната мярка. Съгласно чл.68,ал.2 от ЗПБ /в приложимата редакция към момента на издаване на мярката/, в случай на спиране органът по ал. 1 уведомява писмено титуляря на разрешението или концесионера за причините и му определя подходящ срок за съобразяване с условията на договора. В ал.3 се посочва още, че титуляр на разрешение или концесионер, чиито дейности са спрени по ал. 1, няма право да упражнява правата си по съответния договор, както и да търси обезщетения за пропуснати ползи за съответния период на спиране. В ал.4 пък се определя от нормата,че разрешение или концесия, спрени по реда на ал. 1, се подновяват, ако титулярят на разрешение или концесионерът отстрани причините в срока по ал. 2. От тук следва, че определянето на срок е задължителна част от самата принудителна мярка и е от значение за периода на действие, правото на упражняване на права по договора, евентуалните претенции за обезщетение, както и за самото отстраняване на нарушенията. Задължителен реквизит на този вид ПАМ е и разпореждането именно какво следва в срока на спиране да се направи от титуляра. Поради това и липсата на срок и на разпоредителна част е съществена незаконосъобразност, която също представлява самостоятелно основание за отмяна на оспорвания акт.

Както се установи, към момента на постановяване на принудителната мярка, НП № 82/10.12.2018г. е отменено с решение 909/14.05.2019г. на Районен съд-Пловдив, оставено в сила с решение № 2148/29.10.2019 по КАНД №1948/2019 по описа на Административен съд-Пловдив. По отношение на НП № 48/25.07.2018г. издадено на „Евро строй кънстракшън“ ЕООД /наемател на „Европейски пътища“ АД/, съдът служебно констатира, че същото е отменено с Решение № 190 от 31.01.2019 г.  на Пловдивски районен съд, по АНД № 5318/2018 г., оставено в сила с Решение № 240 от 10.06.2019г. по КАНД № 765/2019 год. на Административен съд-Пловдив. Следователно, към момента на постановяване на оспорваната ПАМ не са били налице обективните основания за спиране действието на концесионния договор. По изложените съображения, обжалваният административен акт се явява незаконосъобразен и следва да бъде отменен, а жалбата се явява основателна.

С оглед изхода на спора и по повод направените от страните искания за присъждане на розноски, такива се дължат на жалбоподателя. Следва ответникът следва да заплати на жалбоподателя сторените по делото разноски в размер на 500 лв., съгласно представен списък на разноските, представляващи съдебни такси /50 лв. ДТ по сметка на Административен съд - Пловдив и 150 лв. по сметка на ВАС/ и 300 лева юрисконсултско възнаграждение

Водим от изложеното, на осн. чл.172 ал.2 АПК Съдът

                                               РЕШИ:

ОТМЕНЯ по жалба на „Европейски пътища“ АД, ЕИК ********* със седалище гр.Пловдив Акт на Министъра на енергетиката за спиране действието на договор от 04.09.2008г. за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства-строителни материали - мрамори от находище „Белащица – участък Юг“ („Родопи-Юг“) , обективирана в писмо изх.№ Е-26-Е-142 от 27.02.2020г..

ОСЪЖДА Министерство на енергетиката – София да заплати на „Европейски пътища“ АД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Пловдив сумата от 500.00/петстотин/ лева разноски по делото.  

Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

СЪДИЯ: