Решение по дело №1181/2020 на Окръжен съд - Стара Загора

Номер на акта: 181
Дата: 16 юли 2020 г. (в сила от 16 юли 2020 г.)
Съдия: Боряна Огнянова Христова
Дело: 20205500501181
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 12 март 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 181                                                            16.07.2020 година                            град Стара Загора    

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, II СЪСТАВ

На шестнадесети юни две хиляди и двадесета година

в публично съдебно заседание в следния състав:

                 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА МАВРОДИЕВА

ЧЛЕНОВЕ: ВЕСЕЛИНА МИШОВА

  БОРЯНА ХРИСТОВА

 

Секретар Катерина Маджова                                                        

като разгледа докладваното от младши съдия Христова в.гр.д. №1181 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е образувано по въззивна жалба на Ж.М.Ж., чрез адв. А.А. ***, против Решение №177 от 04.02.2020 г., постановено по гр.д. №5807/2019 г. по описа на РС Стара Загора, с което е отхвърлен предявеният иск за присъждане на възнаграждение за положен извънреден труд.

            Въззивникът обжалва решението изцяло. Излага подробни аргументи против дадения от районния съд отговор на спорния за производството правен въпрос – следва ли положеният труд през нощта да се превръща в дневен след преизчисляването му с коефициент по реда на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата и респективно – да се заплаща като извънреден. Счита, че в ЗМВР, а също и в ЗДСл, липсва изрична разпоредба, която да предвижда нормалната продължителност на полагания труд през нощта. Според него предвидената в чл. 187, ал. 3 от ЗМВР възможност за полагане на труд и през нощта между 22.00 и 06.00 часа следва да се приеме за ограничение на средното работно време на нощния труд на 8 часа за всеки период от 24 часа, а не за регламентиране на нормалната продължителност на работното време през нощта. На следващо място, излага, че съгласно чл. 188, ал. 2 от ЗМВР държавните служители, които полагат труд за времето между 22.00 и 06.00 часа се ползват със специалната закрила по КТ. Посочената разпоредба препраща към чл. 140 от КТ, а един от елементите на тази специална закрила е установената намалена продължителност на работното време през нощта в сравнение с продължителността на работното време през деня. Сочи, че в издадените от министъра на вътрешните работи подзаконови нормативни актове липсват разпоредби относно превръщането на отработените часове нощен труд в дневни при сумарно изчисляване на работното време. Доколкото обаче ЗДСл намира приложение и за държавните служители в МВР и предвижда, че размерите на допълнителните възнаграждения не могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото законодателство, то приложение следва да намери Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Моли съдът да отмени обжалваното решение изцяло и да постанови друго, с което да уважи изцяло исковата претенция. Претендира разноски за двете инстанции.

Въззиваемият Областна дирекция на МВР Стара Загора оспорва въззивната жалба и излага съображения в подкрепа на становището си, като моли съдът да потвърди обжалваното решение. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

В съдебно заседание въззивникът, редовно призован, не се явява, представлява се от процесуален представител по пълномощие, който поддържа въззивната жалба и моли въззивният съд да потвърди атакуваното решение.

В съдебно заседание въззиваемата страна, редовно призована, не се явява и не изпраща представител.

Съдът, като съобрази доводите на страните и събраните писмени доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съгласно правилата на чл. 235, ал. 2 от ГПК, намира за установено следното от фактическа и правна страна във връзка с наведените във въззивната жалба пороци на оспорения съдебен акт и възраженията на въззиваемия.

Пред районния съд са били предявени искове по чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР и чл. 86, ал. 1 от ЗЗД.

Ищецът (сега въззивник) е твърдял в исковата си молба, че е бил служител на МВР от 1997 г., отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР Стара Загора. За трите предхождащи завеждането на исковата молба години е изпълнявал служебните си задължения на сменен режим на работа, като е полагал труд на смени по график с продължителност от 24 часа. Полагал е труд, както през светлата част на деня, така и през нощта от 08.00 до 08.00 часа, т.е. полагал е нощен труд от 22.00 до 06.00 часа. Обичайното местоизпълнение на служебните му задължения е било в гр. Стара Загора. Отработеното време се е изчислявало сумарно. Изтъкнал е, че е налице празнота в правната уредба на ЗМВР и затова следвало да се приложи разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, според която при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, или коефициент 1.143. По този начин положеният от него нощен труд следвало да се преизчисли в дневен и така щял да се формира извънреден труд, за което следвало да му бъде заплатено възнаграждение за положен извънреден труд. Твърдял е, че работодателят не му е изплатил възнаграждение за положен извънреден труд, формиран след преизчисляването на положения от него нощен труд с коефициент 1.143 и съответното му увеличаване с 50%, както и мораторна лихва. С тези съображения е претендирал неизплатено възнаграждение за положен извънреден труд за периода от 01.10.2016 г. до 01.09.2019 г. в общ размер на 1601.60 лева, впоследствие изменен на 1157.12 лева, както и мораторна лихва върху неизплатените възнаграждения за положен извънреден труд за периода от 04.11.2016 г. до 04.11.2019 г. в общ размер на 217.65 лева, впоследствие изменен на 168.25 лева.

Ответникът (сега въззиваем) е оспорил исковете, като е твърдял, че ищецът не е полагал извънреден труд, който да подлежи на  заплащане. Поддържал е, че е налице специална приложима уредба и това изключва приложението на общите разпоредби (КТ). Позовал се е на чл. 3, ал. 1 от Наредба №8121з-776 от 29.07.2016 г. за дейностите, чието изпълнение изисква непрекъсваемост на работния процес, съгласно който работното време се организира в 8-, 12- и 24-часови смени. Според ал. 3 на същата разпоредба била предвидена възможност държавните служители в МВР да полагат труд и през нощта между 22.00 и 06.00 часа, като работните часове не следвало да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Направил е извод, че е допустимо полагане на труд през нощта, а продължителността на работното време през нощта е 8 часа – от 22.00 до 06.00 часа. Сочил е, че не е налице твърдяната празнота, тъй като нощният труд бил изрично уреден в чл. 187, ал. 3 от ЗМВР. Когато положеният нощен труд бил в рамките на 8-часова продължителност, той не се трансформирал в дневен, а се заплащал по смисъла на Заповед №8121з-791/28.10.2014 г. и  Заповед №8121з-1429/23.11.2017 г. на министъра по 0.25 лева на час. Изтъкнал е, че в ЗМВР било налице ясно разграничение между нощен и извънреден труд. Право на изплащане на допълнително възнаграждение за нощен труд било предвидено в чл. 179, ал. 1 от ЗМВР, а размерът му съгласно ал. 2 се определял със заповед на министъра. Допълнителното възнаграждение за извънреден труд било предвидено в чл. 178, т. 3 от ЗМВР, а размерът му бил определен в чл. 187, ал. 6 от ЗМВР, като по този начин законодателят ясно разграничавал нощен от извънреден труд. Полагането на нощен труд, в рамките на установеното работно време, не се явявало извънреден труд и с оглед неговата продължителност от 8 часа не се преобразувал в дневен, умножен по коефициент (в случая равен на 1), а се заплащал като нощен по смисъла на т. 1 от Заповед №8121з-791/28.10.2014 г. и  Заповед №8121з-1429/23.11.2017 г. на министъра. Макар да смята за неотносима Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, дори същата да била приложена, превръщането на нощните часове в дневни било установено с цел увеличено заплащане на нощния труд, а не за заплащане на извънреден труд, защото работникът не работи извънредно. Поддържал е, че на ищеца са изплатени всички дължими допълнителни възнаграждения за нощен труд, положен през процесния период, отчетени с протоколи към чл. 31, ал. 1 от наредбата, поради което и претенцията за заплащане на извънреден труд била неоснователна.

Първоинстанционният съд е приел за установено от фактическа страна, че в процесния период (01.10.2016 г. до 01.09.2019 г.) страните са били в служебно правоотношение, по силата на което ищецът е заемал длъжността „полицай/старши полицай“ – „водач на служебно куче“ в сектор „Охранителна полиция“ при ОДМВР - гр. Стара Загора, група „ОРТП И ВП“ гр. Стара Загора, и полага труд на 24-часови работни смени, по график, включително за времето от 22.00 часа до 06.00 часа, който нощен труд му е бил заплатен, но не и приравнен на дневен чрез умножение с коефициент 1.143 и респ. не му било заплатено възнаграждение за извънреден труд.

От правна страна първоинстанционният съд е приел, че положените от ищеца часове нощен труд не следва да се превръщат в дневни по реда на чл. 9, ал. 2 от Наредба за структурата и организацията на работната заплата, при условие че приложимата през процесния период Наредба №8121з-776 от 29.07.2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители, не предвижда такъв ред за преизчисляване на часовете нощен труд. Приел е, че въпросът за отчитането на нощния труд на държавните служители по ЗМВР е уреден по нов нормативен начин, като е изоставено разрешението, възприето в Наредба №8121з-407 от 11.08.2014 г. (отм.) броят на часовете нощен труд да се умножава по коефициент. Приел е, че не е налице празнота в правото, която да се нуждае от преодоляване и попълване чрез прилагане на чл. 9, ал. 2 от Наредба за структурата и организацията на работната заплата. Приел е също така, че Наредбата за структурата и организацията на работната заплата и в частност предвиденото в чл. 9 от нея правило касае уредбата на трудови правоотношения по КТ, но не и служебни правоотношения по ЗМВР, който се явява специален закон съгласно чл. 142, ал. 2 от ЗМВР и дерогира приложението на общата норма.

Въззивният съд, след като подложи на самостоятелна преценка доказателствата и обсъди защитните тези на страните, при съблюдаване на очертаните с въззивната жалба предели на въззивното производство, намери въззивната жалба за неоснователна.

Формираната и изложена в мотивите на решението от първоинстанционния съд фактическа обстановка е пълна, правилна, кореспондираща с доказателствения материал и безспорна, поради което и на основание чл. 272 от ГПК препраща своята към нея. Решаващият за изхода на спора въпрос е съществува ли непълнота или дисбаланс в нормативната уредба на правоотношенията на държавните служители по ЗМВР относно часовото отчитане и компенсирането на труда им между 22:00 и 06:00 ч., в сравнение с нормативната уредба, касаеща работещите съобразно КТ.

Нормалната продължителност, разпределението и начина на отчитане на работното време, вида на работните смени, системата на заплащане и компенсиране на труда за работещите по трудови правоотношения работници и служители, включително служителите по трудови правоотношения в системата на Министерството на вътрешните работи, се уреждат в Кодекса на труда и съответните подзаконови нормативни актове (Наредба за структурата и организацията на работната заплата, Наредба за работното време, почивките и отпуските и др.).

Съгласно чл. 136, ал. 1 и 3 от КТ работната седмица е петдневна с нормална продължителност на седмичното работно време до 40 часа, а нормалната продължителност на работното време през деня е до 8 часа. Според чл. 140, ал. 1 от КТ нормалната продължителност на седмичното работно време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 35 часа, а нормалната продължителност на работното време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 7 часа.

Работното време се изчислява в работни дни – подневно, а по почин на работодателя  и сумирано – седмично, месечно или за друг календарен период, който не може да бъде повече от 6 месеца. Това предвижда чл. 142, ал. 1 и 2 от КТ.

Трудът, който се полага по разпореждане или със знанието и без противопоставянето на работодателя или на съответния ръководител от работника или служителя извън установеното за него работно време, е извънреден и по принцип е забранен, но във всички случаи се възмездява с допълнително възнаграждение за положен извънреден труд (чл. 143, 150, 262 от КТ; чл. 7 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата).

Нощният труд също се възмездява допълнително, като за него на работника или служителя се заплаща с увеличение, уговорено от страните по трудовото правоотношение, но не по-малко от размерите, определени от Министерския съвет (чл. 261 от КТ; чл. 8 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата).

Статутът на държавните служители по ЗМВР е уреден със специалния спрямо КТ закон – Закон за МВР. Съгласно чл. 187, ал. 1 от ЗМВР нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица. Според ал. 3 работното време на държавните служители, работещи на смени, се изчислява сумирано за тримесечен период. При работа на смени, съгласно предвиденото в закона, е възможно полагането на труд и през нощта между 22:00 и 6:00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.

Извънредният труд на тези служителите по ЗМВР също се възмездява, като работата извън редовното работно време до 280 часа годишно по-специално за служителите, работещи на смени, се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период (чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР).

На държавните служители се изплащат и допълнителни възнаграждения, сред които такова за полагане на труд през нощта от 22:00 до 6:00 ч. (чл. 179, ал. 1 от ЗМВР). Условията и редът за изплащане на допълнителните възнаграждения се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, а техният размер - с негова заповед (ал. 2).

В основата на текущия правния спор е приложимостта на разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата към служебните правоотношения на служителите на МВР. Съгласно посочената разпоредба при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. Тук следва да се има предвид, че посочената методология е само с оглед установения по законодателен път начин за отчитане на нормата фактически положен труд (в този смисъл е Решение №14 от 27.03.2012 г. по гр. дело №405/2011 г., IV ГО на ВКС). Това правило не предвижда допълнително възнаграждение – нито за извънреден труд, нито за нощен труд. За тях са предвидени, както бе посочено, отделни такива възнаграждения в чл. 7 и чл. 8 от Наредбата.

Що се отнася до държавните служители по ЗМВР, нормалната продължителност на тяхното дневно и нощно работно време е една и съща – по 8 часа (чл. 187, ал. 1 и ал. 3 от ЗМВР), което от своя страна прави излишно нормативното предвиждане на механизъм, сходен на този по чл. 9, ал. 2 от Наредбата, чрез който да се компенсират евентуално неравно разпределяне и отчитане на нощното работно време между служителите в работните им смени. Съдържанието на правоотношението относно полагания от служителите на МВР нощен труд е напълно правно уредено – арг. и от чл. 26, ал. 1 от Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г., поради което няма празнота, която да налага бъде преодолявана, прилагайки по аналогия КТ или ЗДСл.

Преобразуването на нощните работни часове в дневни не може да обоснове извод за осъществен труд над установеното работно време, тъй като самото увеличение по този начин на броя отработени  часове реално не отговаря и не съответства на действително отработените часове. След като крайният резултат винаги е приравняване към нормата, служеща за определяне на редовно работно време, то последното няма как да бъде надвишено чрез превръщането.

Съгласно чл. 187, ал. 9 от ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. Въз основа на посочената законова делегация е издадена и действала в процесния период Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. /отм. ДВ, бр. 3 от 10.01.2020 г. и бр. 4 от 14.01.2020 г. с Решение № 16766 от 10.12.2019 г., постановено по адм. д. № 8601 по описа за 2019 г. на ВАС, V- чл. състав, I-ва колегия/. В нея, както и в предхождащите я актове, уреждащи същите правоотношения, се съдържа идентична правна норма относно работата на смени и продължителността на часовете нощен труд, съобразена с разпоредбата на чл. 187, ал. 3 от ЗМВР като такава от нормативен акт от по-висока степен. Правната регламентация на отчитането на положения нощен труд в тези наредби съдържа единствено вида на протокола, който се съставя, от кои лица и в какъв срок. Липсата на норма, която да предвижда преизчисляване на часовете нощен труд не е законодателен пропуск, а конкретно законодателно решение, отнасящо се до специфична уредба на служебни правоотношения, различни от трудовите. Не може да се говори за празнота в уредбата, тъй като се касае за различни отношения, уредени от различни нормативни актове, и аналогичното приложение на уредбата на трудовите правоотношения е недопустима спрямо служебните такива на служителите в МВР (Решение №197/07.10.2019 г. по гр.д. №786/2019 г., IV ГО на ВКС).

Съгласно действащата през процесния период заповед на министъра на вътрешните работи за всеки отработен час през нощта или за част от него между 22: 00 и 06: 00 часа на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд в размер на 0.25 лева. Страните обаче не оспорват заплащането на това допълнително трудово възнаграждение в размер на 0.25 лева за час нощен труд, нито пък същото се претендира. Тук следва да се отбележи, че такъв е предвиденият размер на възнаграждението за нощен труд, както на държавните служителите, чиито правоотношения се уреждат от ЗДСл, така и работниците и служителите по КТ. В този смисъл е неоснователно и позоваването на чл. 67, ал. 3 от ЗДСл. Неоснователно е и позоваването на т. 23 от ТР №6/2013 г. на ОСГТК на ВКС, тъй като то касае друг въпрос (освобождаването на държавните служители в МВР от заплащане на държавни такси по граждански дела, свързани с тяхното служебно правоотношение), доколкото в специалния закон, действал към онзи момент, е липсвала изрична разпоредба в този смисъл.

Предвид на изложените съображения съдът намира, че решението на първоинстанционния съд е правилно и законосъобразно и следва да бъде потвърдено. С оглед изхода на спора, на въззиваемия следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

Воден от горното, съдът

 

РЕШИ:

ПОТВЪРЖДАВА Решение №177 от 04.02.2020 г., постановено по гр.д. №5807/2019 г. по описа на РС Стара Загора.

            ОСЪЖДА на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК Ж.М.Ж., с ЕГН **********, и адрес: ***, ДА ЗАПЛАТИ на Областна дирекция на МВР – Стара Загора, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Стара Загора, ул. „Граф Н. Игнатиев“ №16, представлявана от директора старши комисар С.С., сумата в размер на 100 (сто) лева за юрисконсултско възнаграждение.

            Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                   

 

 

ЧЛЕНОВЕ: