Решение по дело №264/2021 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 декември 2021 г. (в сила от 13 януари 2022 г.)
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20217250700264
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 септември 2021 г.

Съдържание на акта

  Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер  164                           23.12.2021 година                                 град Търговище

 

В   И М Е Т О  НА   Н А Р О Д А

Административен  съд                                                                               първи състав

На  двадесет и шести ноември                                                                  2021 година

В публично заседание в следния състав:   

                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:  КРАСИМИРА Т.

                                                                              

Секретар:  ГЕРГАНА БАЧЕВА

Прокурор:  

Като разгледа докладваното от  ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

АД № 264 по описа за 2021 година,    за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл.19б, ал.6 ЗВ.

Постъпила е жалба от община Търговище представлявана от кмета д-р Д.Д. против Заповед № 346/10.09.2021 г. на областния управител на област Търговище, с която е отказано приемане на дарение, предложено от община Търговище, на язовир Голямо Ново, актуван с  Акт за публична общинска собственост №1099 от 15.04.2021 г. на община Търговище. В мотивите на заповедта, като фактическо основание за отказа си, областния управител е констатирал, че обекта не отговаря на легалното законово понятие за язовир и   не е доказана собствеността на обекта.  

В жалбата се правят и обосновават оплаквания за допуснато неправилно приложение на материалния закон. Жалбоподателят счита, че в оспорената заповед неправилно е възприет смисъла на §1 т.94 от ДР на ЗВ, даваща легално определение на понятието язовир. Излагат се съображения относно наличието на всички законови предпоставки за приемане от страна на държавата на предложеното от община Търговище дарение на язовир. Иска се отмяна на оспорения отказ. Сочи доказателства. Направена е претенция за разноски.

Ответникът оспорва жалбата. Счита, че смисълът на закона е предмет на дарението да бъде язовир, като въпросния обект не отговаря на легалната дефиниция за това,  не е изяснена и собствеността, поради което постановения отказ е правилен.   Представил е заверено копие от преписката по приемане на оспорения акт. Претенцията е за отхвърляне на жалбата и присъждане на разноски. Сочат се доказателства.

Жалбата е подадена в срока по чл.149 ал.1 АПК, от лице, което е адресат на административния акт и има правен интерес от оспорването по смисъла на чл.147 ал.1 АПК, против индивидуален административен акт, поради което е процесуално допустима.

След преценка становищата на страните и събраните по делото доказателства съдът, прие за установено следното:

Взето е Решение   по Протокол № 21 от 29.04.2021г. на Общински съвет Търговище за безвъзмездно прехвърляне на Държавата право на собственост върху ПИ с ид.№ 15895.44.503 с площ 15292м2,

Видно от Писмо № РД-01-8179/10.08.2021г. на Кмет на Община Търговище е налице мотивирано предложение за безвъзмездно прехвърляне на държавата на правото на собственост върху язовир Голямо Ново.

Видно от проект  за изменение на КККР  и обяснителна  записка към проекта геодезическото заснемане е извършено за проверка на границите на ПИ 15895 44.21-язовир Голямо Ново. Измерванията са извършени директно на чупките на съществуващите граници. Целта на проекта е отстраняването на явно фактическа грешка. Изработеното предложение за поправка на КК и КРНИ в графичен цифров вид се изразява в образуване на три нови ПИ, сред които и ПИ с Ф 15895.44.503.

Към заявление за безвъзмездно прехвърляне на държавата на язовир, общинска собственост изх.№ РД-01-8179/10.08.2021 г. на община Търговище /стр. 80-81 от адм. преписка/   е представила скица издадена на осн.   Заповед № 18-907-25.01.2021 г. на началника на Служба   геодезия, картография и кадастър(СГКК) с одобрено изменение  на кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти на с. Голямо Ново, състоящо се в промяна на границите на поземлени имоти и нанасяне на нови поземлени имоти, сред които и ПИ № 15895.44.503 /стр. 30 от адм. преписка/ . След одобреното изменение ПИ с идентификатор 15895.44.503 е актуван с Акт за публична общинска собственост №1099 от 15.04.2021 г.

Приложен е Протокол № 15/28.05.2021 г. /стр. 89-92 от адм. преписка/    от проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирната стена и съоръженията към нея са изброени елементите на водностопанската система на язовир „Голямо Ново“. В протокол №15 от проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирната стена и съоръженията към нея на комисия   назначена със Заповед №180/17.05.2021г. на Областния управител на област Търговище за язовир Голямо Ново- е отразено:

- ПИ 15895. 44.21; залята площ- 8,4 дка;

Други констатации установени при проверката:

1  Корона- изпълнена без настилка видимо в добро състояние.

2  Воден откос- броня от бетонови плочи, видимо в добро състояние.

3 Въздушен откос - Гъсто обрасъл с висока тревна и храстовидна растителност.

4 ОИ - няма изграждан.

5 Преливник - към ляв скат на Кота дъно е разположена тръба ф 300мм., към която за понижаване и източване водното ниво е имало подвижна конструкция от ПВЦ тръби, които са изпълнявали ролята на ОИ - към момента липсват, в резултат на което при необходимост не може да бъде източен.Тръбата е изпяло запушена в резултат на което язовира се завирява. Към десен скат на по-висока Кота е разположена тръба ф 300 мм. Към момента водното ниво е на кота преливна тръба. Тръбата е с осигурена проводимост.

Протоколът е подписан от В. С. като представител на Община Търговище и е утвърден от С. П. - Областен управител на област Търговище.  

Видно от Заповед № 346/10.09.2021 г. на областния управител на област Търговище е отказано приемане на дарение, предложено от община Търговище, на язовир Голямо Ново, актуван с  Акт за публична общинска собственост №1099 от 15.04.2021 г. на община Търговище изграден в ПИ 15895.44.503 с площ 15292м2( водностопанска система Голямо Ново включваща: водно огледало, воден откос, корона, въздушен откос, преливник, основен „изпускател, изходна шахта на основен изпускател) с местонахождение село Голямо Ново, община Търговище. Предишен Акт за публ.общинска собственост № 205 от 19.04.2018г. Поземлен имот 15895.44.503, област Търговище, община Търговище,с. Голямо Ново, вид собств. Общинска публична, вид територия Територия, заета от води и водни обекти, НТП Язовир, площ 15292 кв. м, стар номер 000290.  

 Видно от протоколи от ОЗ жалбоподателят е възпрепятствал съда за събирането на доказателства, т.е. изготвянето на техническа експертиза и назначаването на вещо лице.

В хода на административното производство е била допусната техническа експертиза с възложител – ответната страна. 

В същата е прието, че съгласно НАРЕДБА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА ТЕХНИЧЕСКАТА И БЕЗОПАСНАТА ЕКСПЛОАТАЦИЯ НА ЯЗОВИРНИТЕ СТЕНИ И НА СЪОРЪЖЕНИЯТА КЪМ ТЯХ И ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА КОНТРОЛ ЗА “ТЕХНИЧЕСКОТО ИМ СЪСТОЯНИЕ В сила от 31.01.2020 г. Приета с ПМС № 12 от 28.02.2020 г. Обн. ДВ. бр.9 от 31 Януари 2020г.

Чл. 106. (1) Собствениците на съществуващи язовири (с изключение на посочените по чл. 3, ал. 2), намиращи се в експлоатация, за които няма проектна документация и липсват данни за размерите на язовирната стена, за завирения обем на водохранилището, параметрите и пропускната способност на облекчителните съоръжения, водосборния басейн, извършват:

1. геодезическо заснемане на язовира (височина на стената, откоси, характерни коти, съоръжения);

2. изготвяне на инвестиционен проект - заснемане, който да бъде одобрен по реда на чл. 145, ал. 5 от Закона за устройство на територията;

3. изготвяне на характеристичните криви за залегите площи и завирените обеми на водохранилището;

4. определяне на площта и основните физико-географски характеристики на водосборния басейн, пълнеща деривация;

5. привеждане на язовира в съответствие с изискванията на Наредба № 7 от 2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони (обн., ДВ, бр. 3 от 2004 г.; изм. и доп., бр. 10 от 2005 г.; Решение № 653 на Върховния административен съд от 2005 г. - бр. 11 от 2005 г.; изм. и доп., бр. 51 от 2005 г.; Решение № 7028 на Върховния административен съд от 2005 г. - бр. 63 от 2005 г.; изм. и доп., бр. 41 от 2008 г., бр. 76 от 2012 г. и бр. 21 от 2013 г.).

(2) За язовирите по ал. 1, които нямат изградена КИС, се изгражда такава съгласно изискванията на чл.70 от тази наредба.

(3) Собствениците/операторите на язовири по ал. 1 създават досие на язовира, програма за технически контрол, инструкция за експлоатация и авариен план.

(4) За язовирите по ал. 1 се извършва: 1. актуална оценка на високите води; 2. проверка за пропускателната способност на преливниците за безопасно пропускане на висока вълна с повторяемост съгласно изискванията на нормите за проектиране на хидротехническите съоръжения за съответния клас язовири.

(5) Извършва се анализ на техническото състояние и оценка на сигурността на язовира и съоръженията към него съгласно изискванията на нормативната уредба.

(6) Докладът за извършените анализ на техническото състояние и оценка на сигурността на язовира се приема от експертен технически съвет, определен от собственика.

На въпроса „От хидротехническа гледна точка поземлен имот с идентификатор 15895.44.503, с площ 15 292 кв.м, находящ се в с.Голямо Ново, общ. Търговище, отговаря ли на понятието за „язовир" по смисъла на Пар.1, ал. 1, т.94 от Допълнителните разпоредби на Закона за водите?“

Дадено е заключение, че не може поземления имот с идентификатор 15895.44.503, с площ 15 292 кв.м, находящ се в с.Голямо Ново, общ.Търговище да бъде класифициран за „язовир“ след като същия няма:

- основен изпускател, изходна шахта към него и енергогасител;

 -характеристични криви за залетите площи и завирените обеми на водохранилището;

- контролно измерителна система (КИС);

-Площ и основните физико-географски характеристики на водосборния басейн ;

При горепосочените липси този водоем не е включен в регистъра на язовирите към Черноморски басейнов район.

При така установените факти съдът прие следните правни изводи.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган по смисъла на чл.19б ал.1 от ЗВ – областен управител на съответната област. Заповедта е изготвена в предвидената от закона форма и съдържа фактически и правни основания за нейното издаване, т.е. тя е мотивирана. Акта е издаден на основание чл. 19б, ал. 1 и ал. 5, т. 1 от Закона за водите, във връзка и в съответствие с указанията в писмо изх. №991-00-92/12.12.2019 г. на Министъра на икономиката и Министъра на регионалното развитие и благоустройството, писмо изх. №УСЯ-188/06.03.2020 г. на Изпълнителния директор на ДП „Управление и стопанисване на язовири“, указателни писма с изх., №№ДС-03-16-35-19 от 16.03.2020 г, ДС-03-16-35-21/25.03.2020 г. на Областния управител на област Търговище, указателно писмо с изх. №ДС-03-16-76-9/23.03.2021 г. на За Областния управител на област Търговище, във връзка с т. 6 от Таблица за собственост на язовирите - област Търговище с вх. №ДС-03-16-35-37/15.07.2020 г. на инж. К.К. - Ръководител на Регионално звено, поделение Варна на Държавно предприятие "Управление и стопанисване на язовири", Протокол №15/28.05.2021 г. от проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръженията към нея, писмо с изх. №ДС-03-16- 50-2/13.08.2021 г. на Областния управител на област Търговище, писмо с вх. №ДС03-16-50-3/19.08.2021 г. на Кмета на община Търговище и допълнително писмо с изх. №ДС-03-16-50-6/23.08.2021 г. на Областния управител на област Търговище.

 Съдът не констатира допуснати нарушения на административнопроизводствените правила при издаване на настоящата заповед. Изпълнено е изискването на чл.19а ал.1 от ЗВ, доколкото за дарението на имота е взето решение на общински съвет Търговище /стр. 82-83 от адм. преписка/. Не са налице основания за оспорване по чл.146 т.1, 2 и 3 от АПК.

Материалния закон е приложен правилно, по следните съображения.

Приложимата материалноправна норма е тази на чл.19б ал.5 т.1 от ЗВ, съгласно която областният управител отказва със заповед да приеме дарението и връща предложението и придружаващата го преписка на съответната община, когато заявеният за прехвърляне от общината воден обект не е язовир по §1 ал.1 т.94 от допълнителните разпоредби. Съгласно последната "язовир" е водностопанска система, включваща водния обект, язовирната стена, съоръженията и събирателните деривации, както и земята, върху която са изградени. Доколкото язовирът е определен като водностопанска „система“, т.е. множество функционално свързани обекти, разглеждани като едно цяло, то липсата на някой от посочените елементи препятства възможността даден обект да бъде определен като язовир.

В процесния случай се установи, че отправеното от общината до областния управител предложение за сключване на договор за дарение не касае язовир. Разглежданият договор за дарение не се регулира от общия принцип за свобода на договарянето. Сделката се сключва между публичноправни субекти, осъществяващи дейността си в обществен интерес и провеждащи държавната политика в областта на околната среда и водите, чрез реализиране на целите и принципите по чл.2 и чл.2а от Закона за водите, по отношение на обект публична общинска (а при реализиране на сделката и публична държавна) собственост. Затова свободата на договаряне не е приложим принцип при договарянето и сключването на разглеждания договор - обекта на сделката следва да е стриктно определен съобразно посоченото в закона, т.е. язовир. Обекта не може да се класифицира като „язовир“ и съответно не може да бъде законосъобразен предмет на договор за дарение по чл.19б ал.2 от ЗВ. Този извод е и в синхрон с принципа, заложен в чл.7 т.4 от ЗВ, който предвижда упражняването на правото на собственост да се осъществява по начин, който да не нарушава технологичното единство на водностопанската система. Именно затова законодателят изрично е предвидил, че областният управител отказва сделката когато предложения обект не е язовир, както правилно е постъпил ответника в конкретния случай. Не са налице основания за оспорване по чл.146 т.4 и 5 от АПК.

Позоваването на чл. 19б, ал. 1 и ал. 5, т. 1 от Закона за водите е достатъчно основание за отказ, то е коректно посочено в атакувания акт. Изложени са допълнителни мотиви, без посочване на правното основание. Те са свързани с това, че собствеността не е доказана, но са неотносими в конкретния казус. На следващо място чл. 19б, ал. 1 и ал. 5, т. 3 от Закона за водите касае липса на акт за общинска собственост, а не  изисква   и доказване и на същата.  В случая това не влияе върху материалната законосъобразност на акта, доколкото е налице безспорно установеното в хода на административното производство, че въпросния обект не попада в легалната дефиниция на понятието за язовир.

С оглед на изложеното жалбата се явява неоснователна, поради което на основание чл.172 ал.2 от АПК оспорването следва да бъде отхвърлено.

По повод направеното искане жалбоподателя следва да заплати на ответника разноските по делото 100 лева юрисконсултско възнаграждение.

Водим от горното, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ ЖАЛБАТА на  община Търговище представлявана от кмета д-р Д.Д., против Заповед № 346/10.09.2021 г. на областния управител на област Търговище, с която е отказано приемане на дарение, предложено от община Търговище  на язовир Голямо Ново, актуван с  Акт за публична общинска собственост №1099 от 15.04.2021 г. на община Търговище, като неоснователна.

ОСЪЖДА община Търговище да заплати на Областна администрация Търговище 100 лв. разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд, в 14-дневен срок от връчване на преписа.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :