Решение по дело №154/2021 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 130
Дата: 30 декември 2021 г. (в сила от 21 януари 2022 г.)
Съдия: Нели Стефанова Дончева
Дело: 20217070700154
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 юли 2021 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ130

гр. Видин, 30.12.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

Втори административен състав

в публично заседание на

Осми декември

през две хиляди двадесет и първа година в състав:

Председател:

Нели Дончева

при секретаря

Катерина Борисова

и в присъствието

на прокурора

Кирил Кирилов

като разгледа докладваното

от съдия

Нели Дончева

 

Административно дело №

154

по описа за

2021

Година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.203 и следващите от АПК във връзка с чл.1, ал.1 от ЗОДОВ.

В.П.Д. *** е предявил срещу Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ /ГД“ИН“/ гр.София, иск за сумата от 5 000 /пет хиляди/ лева, представляваща обезщетение за претърпени неимуществени вреди, вследствие незаконосъобразни бездействия на ответника по време на проведените на 11.07.2021г. избори за народни представители, довели до лишаването на Д. от правото да гласува.

В исковата молба се посочва, че ищецът е бил лишен от правото да гласува на изборите за народни представители, проведени на 11.07.2021г. понеже ГД “ИН“ не е поискала, нито е организирала секция в ареста в гр.Видин, където ищецът се е намирал на посочената дата без да е осъден, нито пък е бил конвоиран до секцията, в която е трябвало да гласува по избирателен списък или до Затвора-Враца, където избирателна секция е била организирана за задържаните без присъди лица.

Иска се от Съда да постанови решение, с което да осъди ответника – Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ гр.София да заплати сумата от 5 000 /пет хиляди/ лева, представляваща обезщетение за претърпени неимуществени вреди, вследствие незаконосъобразни бездействия на ответника по време на проведените на 11.07.2021г. избори за народни представители, довели до лишаването на Д. от правото да гласува.

Ответникът Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ гр.София, чрез процесуалния си представител – ю.к. Н.Блажева оспорва исковата молба, като излага съображения за неоснователност и недоказаност на предявеният иск. Посочва се, че в ареста в гр.Видин не са били налице законово обусловените задължителни предпоставки за образуване на избирателна секция, както и че в ЗИНЗС и в ППЗИНЗС не са налице хипотези, които да вменяват задължение на администрацията на ГД “ИН“ да конвоира задържани лица до други места за лишаване от свобода с цел упражняване на избирателните им права. В обобщение се посочва, че не са налице предпоставките за претендиране на обезщетение по реда на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ.

Иска се от Съда да постанови решение, с което да се отхвърли предявеният иск като неоснователен и недоказан.

Представителят на Окръжна прокуратура - Видин взема становище, че искът е неоснователен и недоказан. Посочва се, че по делото не се установяват никакви незаконосъобразни действия, актове или бездействия на ответника, а напротив видно от представените по делото писмени доказателства действията му са били съобразени с действащата нормативна уредба. Сочи се също че по делото не са посочени, конкретизирани и доказани някакви претърпени от ищеца неимуществени вреди, поради което иска като неоснователен и недоказан следва да бъде отхвърлен.

Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

От писмо до Административен съд-Видин вх.№ 1561/20.07.2021г. на Началника на Районна служба „Изпълнение на наказанията“ гр.Видин се установява, че с постановление № 734/25.05.2021г. на зам.районния прокурор Е.Младенов, ищецът е бил настанен в ареста в гр.Видин за 72 часа, считано от 12,50 ч. на 25.05.2021г. като обвиняем по ДП № 199/2021г. за извършено престъпление по чл.195, ал.1, т.4 във връзка с чл.194, ал. 1 от НК. С протокол № 22/26.05.2021г. по описа на РС-Видин на Д. е била наложена постоянна мярка за неотклонение „задържане под стража“.

С окръжно писмо рег.№ 1843/19.02.2021г. на Главния директор на ГД „ИН“, на началниците на териториалните служби на дирекцията било разпоредено ежеседмично да се докладва в ГД „ИН“ за броя на лицата, които имат право да гласуват. В изпълнение на горното и във връзка с провеждането на избори за народни представители на 11.07.2021г., с докладна записка № 1906/09.07.2021г. Началникът на РСИН-Видин докладвал, че към 09.07.2021г. в арест Видин към РСИН-Видин при ОСИН-Плевен се намират 8/осем/ бр.български граждани, с МНО „задържане под стража“ и без влезли в сила присъди. Началника на РСИН-Видин уведомил и че не се образува избирателна секция в арест-Видин.

В отговор на писмо изх.№ ОД-01-17-2093/01.07.2021г. на секретаря на община Видин, във връзка с провеждането на избори за народни представители на 11.07.2021г. и на основание чл.9, ал.6 от ИК и Решение № 162-НС/30.05.20201г. на ЦИК, Началникът на РСИН-Видин изпратил поименен списък и посочил че към 08.07.2021г. задържани в ареста към РСИН-Видин без влезли в сила присъди са 8 лица, отговарящи на изискванията на чл.243 от Изборния кодекс ИК/. В списъка под №2 фигурира ищеца, за който е отбелязано че няма лични документи.

При така установената фактическа обстановка Съдът намира от правна страна следното:

Искът за обезщетение се предявява срещу юридическото лице, представлявано от органа, от чийто незаконосъобразен акт, действие или бездействие са причинени вредите. В случая се претендират вреди, причинени от незаконосъобразни бездействия на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ гр.София /юридическо лице, съгласно чл.12, ал.2 от ЗИНЗС/, по време на проведените на 11.07.2021г. избори за народни представители, довели до лишаването на Д. от правото да гласува

Предявеният иск спрямо ГД “ИН“ се явява допустим, а посоченият административен орган - пасивно легитимиран по същия.

По съществото на правния спор следва да се посочи следното:

Съгласно чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, за да възникне за ищеца право на обезщетение, той следва да е претърпял вреди от незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата или общината при изпълнение на административна дейност. Отговорността по ЗОДОВ е деликтна, като се отличава от общата деликтна отговорност по ЗЗД по отношение на деликвента, както и досежно спецификата на причинната връзка - вредите трябва да са причинени при или по повод упражняване на административна дейност. За противоправността, вината и вредите приложимият материален закон не установява отклонения от общия състав на деликатната отговорност, с уточнението, че ЗОДОВ създава задължение за държавата и общините да отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това дали са причинени виновно от длъжностното лице. Затова отговорността е обективна. Идеята на законодатателя е неблагоприятните последици от евентуално положително за увредения решение да бъдат понесени от бюджета на това учреждение, в чиито състав са причинителите на вредите.

Тъй като в случая се претендират вреди от незаконосъобразни бездействия, следва да се посочи, че действието или бездействието, са незаконни, когато противоречат на закона или на друг нормативен акт или когато не са предвидени в него, т. е. при липса на законово основание. Под действия и бездействия, съгласно т. 4 от Тълкувателно решение № 3 от 22.04.2004 г. на ВКС по ТД № 3/2004 година на ОСГК, се разбират фактически действия и бездействия, които административният орган или длъжностните лица са длъжни да извършат по силата на нормативен акт. В този случай на задължение на административния орган, произтичащо пряко от закона, следва да съответства прогласено от същия нормативен акт субективно право на гражданин или организация, като двата елемента съставят регламентирано от този нормативен акт административно правоотношение. Следователно е необходимо наличие на такова административно правоотношение, при което да е налице защитимо от закона субективно право, което да може да бъде реализирано директно по силата на правна норма чрез съответстващо му действие от страна на административния орган, без да е необходимо издаване на индивидуален административен акт. Това са основните предпоставки, за да се установи налице ли е "бездействие" от страна на съответния административен орган и дължал ли е той определено действие. Неоснователното бездействие на административен орган е неизпълнението на фактически действия, произтичащи от нормативен акт.

За да бъде ангажирана отговорността на ответника на заявеното основание, в процеса следва да се установи кумулативното наличие на елементите от фактическия състав на чл. 203 АПК вр. чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, т. е. на следните три предпоставки: 1. незаконосъобразни бездействия на орган или длъжностно лице при осъществяване на административна дейност; 2. наличие на вреди от тях и 3. причинна връзка между настъпилите вреди и незаконосъобразните бездействия. Доказателствената тежест за това кумулативно установяване е върху ищеца.

Съдът намира, че по делото не се установиха извършени незаконосъобразни бездействия от страна на ответника, в резултат на които ищецът да е претърпял претендираните вреди, по следните съображения:

Не се оспорва обстоятелството, че ищецът попада в кръга на лицата, визирани в чл.243 от ИК, съгласно който право да избират народни представители имат българските граждани, които отговарят на условията на чл. 42, ал. 1 от Конституцията, а именно: да са навършили 18 години, да не са поставени под запрещение и да не изтърпяват наказание лишаване от свобода.

Гражданите обаче упражняват избирателните си права при спазване на принципите и правилата регламентирани с ИК. Съгласно същите, гласуването се извършва по избирателни секции / чл.8, ал.1 от ИК/.

В ИК изрично са регламентирани условията при които могат да гласуват задържаните лица в местата за задържане, спрямо които няма влязла в сила присъда, каквото лице е и ищеца към момента на провеждане на изборите за народни представители на 11.07.2021г. и намиращ се в ареста при РСИН-Видин, като е предвидена възможност да се образува избирателна секция в тези места при наличие на не по-малко от 10 избиратели /чл.9, ал.9 във връзка с ал.6 от ИК/.

Това изискване е съобразено и от ЦИК в т.40 на Решение №162-НС от 30.05.2021г. относно съставянето, обявяването, поправката, отпечатването и публикуването на избирателните списъци за изборите за народни представители на 11.07.2021г.

Безспорно се установява, че предвид наличието на по-малко от 10 избиратели в ареста при РСИН-Видин, а именно: 8 на брой към 09.07.2021г., не е било възможно образуването на избирателна секция в посоченото място за задържане, поради което, в изпълнение разпоредбите на ИК, ищецът не е могъл да упражни избирателното си право.

Началникът на РСИН-Видин надлежно и своевременно е информирал, както Главния директор на ГД “ИН“, така и Кмета на Община Видин относно броя на намиращите се в ареста при РСИН-Видин към 08.07.2021г. и 09.07.2021г. лица, отговарящи на условията на чл.243 от ИК, с което невъзможността да се образува избирателна секция и да се състави избирателен списък в ареста при РСИН-Видин се явява надлежно удостоверена и съответна на посочените по-горе законови изисквания.

Ето защо не може да се наложи извода, че е налице бездействие от страна на ответника, при провеждане на изборите за народни представители на 11.07.2021г., довело до лишаването на Д. от правото да гласува в мястото за задържане, където е пребивавал – ареста при РСИН-Видин.

ИК, ЗИНЗС и ППЗИНЗС не предвиждат възможност задържаните лица в местата за задържане да следва да бъдат конвоирани до секция, в която се гласува по постоянен или настоящ адрес на лицето или до най-близкото място за задържане, където би могла да се сформира избирателна секция за задържаните без присъди лица, поради което също не може да се приеме че е налице незаконосъобразно бездействие от страна на ответника, лишило ищеца от избирателното му право.

Тъй като по делото не се установява първата кумулативна предпоставка за реализиране отговорността по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, а именно: наличие на незаконосъобразни бездействия от страна на ответника, лишили ищецът от правото да гласува на изборите за народни представители, проведени на 11.07.2021 г., предявеният иск се явява неоснователен и недоказан и като такъв - следва да бъде отхвърлен.

Воден от горното Съдът

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ предявеният от В.П.Д. *** срещу Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ /ГД“ИН“/ гр.София, иск за сумата от 5 000 /пет хиляди/ лева, представляваща обезщетение за претърпени неимуществени вреди, вследствие незаконосъобразни бездействия на ответника по време на проведените на 11.07.2021г. избори за народни представители, довели до лишаването на Д. от правото да гласува, като неоснователен и недоказан.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховен административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните, чрез изпращане на препис от същото на основание чл.138, ал.1 АПК.

СЪДИЯ