Определение по дело №685/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 336
Дата: 3 юли 2023 г.
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20227100700685
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

    № …………03.07.2023 г., гр.Добрич

                                       

Красимира Иванова – съдия - докладчик по адм. д. № 685/ 2022 г.   по описа на Административен съд - Добрич, в закрито заседание, като се запозна с доказателствата по делото, установи:

Производството по делото е образувано по жалба на „***“ ЕООД, ЕИК *********, чрез управителя на дружеството Е.Е.П., срещу Решение № РД-02-16-246/ 03.11.22 г., издадено от Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014 – 2020, Главен директор в Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“, Илияна Илиева, с което е отказано на дружеството верифициране на разходи в общ размер от 3 890.27 лв., от които 3 890.27 лв. безвъзмездна финансова помощ (БФП) по административен договор за предоставяне на БФП № BG16RFOP002-2.073-26928-С01 от 25.01.2021 г. с бенефициент – „***“ ЕООД и е разпоредено да бъде възстановена същата сума по посочена сметка на МИР-ЕФРР-ОП „Иновации и конкурентно способност“.

С вх. № 2408/ 13.06.23 г. е постъпила молба от управителя на дружеството, с която се настоява да бъде назначена счетоводна експертиза, чрез която да се установи, че дружеството разполага с всички документи и е изпълнило задълженията си по договора.

В постъпила молба с вх. № 2630/ 28.06.2023 г. от ответника се оспорва необходимостта от експертиза, като се настоява, че е давана многократна възможност на дружеството да представи разходооправдателни документи, но такива не са били представени. Алтернативно изразява съгласие за ССчЕ, но само на база наличните по делото доказателства.

Съдът, като съобрази предмета на спора и нормата на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗУСЕФСУ, на която се позовава ответникът, намира, че следва да се извърши проверка и в счетоводството на жалбоподателя, при която да се установи:

1.Редовно ли е водено счетоводството на жалбоподателя през периода 2020 г. – 2021 г.

2.Какъв е размерът на финансирането по ДБФП.

2.Какви разходи (като предмет) и по кои фактури като номер, дата, размер на плащането и изпълнител са извършени и осчетоводени за процесния период от 01.02.2020 г. до 25.04.2021 г. Как и кога са платени задълженията по тези фактури. В какви документи е удостоверено плащането. Какъв е общият размер на осчетоводените разходи.  

3.Изготвени ли са за този период ведомости за заплати, какви възнаграждения са изплатени по тях – в брой или по банков път и в какви документи са удостоверени.

4.Отчетени ли са курсови разлики, ако да, по кои фактури и в какъв размер.

5.Налице ли е Индивидуален сметкоплан с включени в него обособени аналитични счетоводни сметки, специално открити за проекта, които да съдържат номера на административния договор за предоставяне на безвъзмездна помощ/номера на процедурата.

6.Какви регистри за счетоводните операции има създадени в дружеството. Има ли дружеството за процесния период хронологични регистри с видими осчетоводявания от обособените счетоводни сметки по проекта.

7.Каква информация може да се извлече от Оборотната ведомост за процесния период.

4.Регистрирано ли е дружеството по ЗДДС, ако да, кога.

5.Отговарят ли счетоводните записвания и наличните регистри, вкл. Оборотна ведомост и Главна книга (ако има такива) на изискванията на Закона за счетоводството и приложимите Счетоводни стандарти, съответно отговарят ли на изискванията, залегнали в Ръководство за изпълнение на административни договори за БФП по конкретната процедура и Инструкция за бенефициентите за отчитане в ИСУН 2020 при изпълнение на договори по същата процедура.    

6.В изпълнение на задълженията си по проекта какви документи е представило дружеството за отчет на действията си при всяка една от цитираните в делото Комуникации.

 С оглед горното, за изясняване  на спора и на основание чл. 171, ал. 2 от АПК, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

ДОПУСКА съдебно – счетоводна експертиза, при която вещото лице, след като се запознае с приложените по делото писмени доказателства и извърши проверка в счетоводството на жалбоподателя, съответно проверка при необходимост и при ответника, да даде заключение относно следното:

1.Редовно ли е водено счетоводството на жалбоподателя през периода 2020 г. – 2021 г.

2.Какъв е размерът на финансирането по ДБФП.

2.Какви разходи (като предмет) и по кои фактури като номер, дата, размер на плащането и изпълнител са извършени и осчетоводени за процесния период от 01.02.2020 г. до 25.04.2021 г. Как и кога са платени задълженията по тези фактури. Разплатени ли са напълно задълженията. В какви документи е удостоверено плащането. Какъв е общият размер на осчетоводените разходи, съответно на заплатените. 

3.Изготвени ли са за този период ведомости за заплати, какви възнаграждения са изплатени по тях – в брой или по банков път и какви документи са налични за извършените плащания.

4.Отчетени ли са курсови разлики, ако да, по кои фактури и в какъв размер.

5.Налице ли е Индивидуален сметкоплан с включени в него обособени аналитични счетоводни сметки, специално открити за проекта, които да съдържат номера на административния договор за предоставяне на безвъзмездна помощ/номера на процедурата.

6.Какви регистри за счетоводните операции има създадени в дружеството. Има ли дружеството за процесния период хронологични регистри с видими осчетоводявания от обособените счетоводни сметки по проекта.

7.Каква информация може да се извлече от Оборотната ведомост за процесния период.

4.Регистрирано ли е дружеството по ЗДДС, ако да, кога.

5.Отговарят ли счетоводните записвания и наличните регистри, вкл. Оборотна ведомост и Главна книга (ако има такива), на изискванията на Закона за счетоводството и приложимите Счетоводни стандарти, съответно отговарят ли на изискванията, залегнали в Ръководство за изпълнение на административни договори за БФП по конкретната процедура и Инструкция за бенефициентите за отчитане в ИСУН 2020 при изпълнение на договори по същата процедура.    

6.В изпълнение на задълженията си по проекта какви документи е представило дружеството за отчет на действията си при всяка една от цитираните в делото Комуникации.

НАЗНАЧАВА за вещо лице Дарина Дойчева.

ОПРЕДЕЛЯ първоначален депозит за вещото лице в размер на 700.00 лв., вносими от жалбоподателя в 14 – дневен срок от получаване на съобщението.

ДА СЕ УВЕДОМИ вещото лице за назначаването му, което да заяви приема ли изготвянето на заключението и ако, да, то делото да му бъде предоставено след постъпване на доказателства за внесен депозит.

Определението не подлежи на обжалване.

ДА СЕ ИЗПРАТИ екземпляр от Определението на страните.

                                                

 

                                                 СЪДИЯ: