Р Е Ш Е Н
И Е
№ 27
гр.
Трявна, 26.06.2018г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
ТРЕВНЕНСКИ
РАЙОНЕН СЪД в публично съдебно заседание на тринадесети юни, две хиляди и осемнадесета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ВЯРА ПЕТРАКИЕВА
при участието на секретар Христина Тунева
и в присъствието на прокурор …………., като разгледа докладваното от съдията
Петракиева АНД № 91 по описа за 2018г., за да се произнесе, взе предвид
следното:
Жалбоподателят П.К.П. е
обжалвал наказателно постановление №27-0000037/24.04.2018г., издадено от Началника
на ОО „АА“ гр. Габрово.
В жалбата се твърди, че
е невярно обстоятелството, посочено в наказателното постановление, че
извършеният на 13.03.2018г. в 15.43 часа годишен технически преглед е извършен
без представен документ за платен данък. При прегледа жалбоподателят направил
проверка за задължения към системата за автоматична проверка към дирекция
„Местни данъци и такси“, като установил, че годишният данък е платен към Община
Габрово за цялата година.
Претендира се в жалбата
отмяната на издаденото наказателно постановление.
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез
пълномощника си адв. И. С., поддържа подадената жалба.
Сочи, че лекият автомобил, на който е извършен годишен технически преглед на
13.03.2018г. е бил с платен годишен данък за цялата 2017г., но продажбата му
през м. декември същата година вероятно е причина за начисляване повторно на
данък за периода от продажбата до края на годината.
Съдът,
като прецени събраните по делото доказателства, намери за установено следното
от фактическа страна:
Жалбата
е подадена в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН и е процесуално допустима, поради което
следва да бъде разгледана по същество.
На
жалбоподателя П.К.П. е съставен акт №220144 от 02.04.2018г. за установяване на
административно нарушение от инспектор Х.И.Д. ***, в присъствието на свидетеля П.П.Т., за извършено нарушение на чл.43 ал.1 т.1 б.“б“ от
Наредба №Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС във вр. с
чл.30 ал.1 т.4 във вр. с чл.60 ал.6 от ЗМДТ,
изразяващо се в следното: При извършена проверка на 02.04.2018г. около 14.00
часа, в гр. Трявна, ул. „Украйна“ №158, в пункт за ПППТИ на „Алекс“ЕООД,
притежаващо разрешение №953/07.03.2018г. е установено, че П., в качеството си
на председател на комисия, е допуснал извършване на периодичен преглед за
проверка на техническата изправност на МПС от категория М1 „Мерцедес Спринтер“ с рег.№ЕВ 7146 ВА на горепосочения адрес на
пункта, в нарушение на изискванията на Наредба №Н-32/2011г., а именно без представен
документ за платен данък върху превозното средство рег.№ЕВ 7146 ВА към деня на
извършването на периодичен преглед 13.03.2018г., видно от протокол за извършен
технически преглед №15685896 от 13.03.2018г., разпечатка от база данни на ИА „АА“
София и справка за неплатени задължения от 28.03.2018г. на Община Трявна –
Местни данъци и такси.
Актът
за установяване на административно нарушение е съставен в присъствието на
нарушителя и връчен му на 02.04.2018г., без да са направени в него писмени
възражения.
В
писмено възражение вх.№52-00-14-1878/03.04.2018г. жалбоподателят е заявил, че в
хода на извършване на периодичния технически преглед на автомобила системата за
електронно регистриране на извършените периодични прегледи на ППС е установила
неплатени задължения към Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Трявна, но
според представена бележка за платен данък, задължението е било заплатено към Община
Габрово още на 17.02.2017г.
Въз основа на акта за
нарушение, срещу жалбоподателя е издадено наказателно постановление №27-0000037/24.04.2018г.
на Началник ОО „АА“ гр. Габрово, с което на основание чл.178а ал.7 т.1 предл.1 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 1500,00 лв.,
за нарушение на чл.43 ал.1 т.1 б.“б“ от Наредба №Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС
във вр. с чл.30 ал.1 т.4 във вр.
с чл.60 ал.6 от ЗМДТ. Според него, на 02.04.2018г. около 14.00 часа в гр.
Трявна, на ул. „Украйна“ №158, след извършена проверка в пункт за ПППТИ на
„Алекс“ЕООД, притежаващо разрешение №953/07.03.2018г. е установено, че П., в
качеството си на председател на комисия, е допуснал извършване на периодичен
преглед за проверка на техническата изправност на МПС от категория М1 „Мерцедес
Спринтер 312Д“ с рег.№ЕВ 7146 ВА на горепосочения
адрес на пункта, в нарушение на изискванията на Наредба №Н-32/2011г., а именно
без представен документ за платен данък върху превозното средство рег.№ЕВ 7146
ВА към деня на извършването на периодичен преглед 13.03.2018г., видно от
протокол за извършен периодичен преглед №15685896 от 13.03.2018г., разпечатка
от база данни на ИА „АА“ София и справка за неплатени задължения от
28.03.2018г. на Община Трявна – Местни данъци и такси.
От показанията на
разпитаните като свидетели Х.И.Д. и П.П.Т. се
установява, че актът за установяване на административно нарушение е съставен
срещу жалбоподателя въз основа на отразеното в протокол от извършен периодичен
преглед за техническата изправност на ППС №15685896 от 13.03.2018г., в който е
отразено, че за лекия автомобил „Мерцедес Спринтер
312 Д“ с рег.№ ЕВ 7146 ВА има задължения за МДТ. Извършилият проверката
свидетел Х.Д. не е предприемал действия да установи дали действително данъкът е
платен и дали има неплатени данъчни
задължения за автомобила.
От приложените по
делото заверени копия на регистрационния талон на лекия автомобил с рег.№ЕВ
7146 ВА се установява, че от 15.01.2017г. до 14.12.2017г. собственик на същия е
бил Р.К.Е., а след 14.12.2017г. и към датата на извършване на периодичния преглед
за техническа изправност негов собственик е лицето П.Г.Т.. В показанията си
разпитаният като свидетел Р.К.Е. сочи, че е заплатил целият годишен данък за
превозното средство преди продажбата му на 14.12.2017г., поради което и е
представил издаденото за целта удостоверение при прегледа на 13.03.2018г. Сочи,
че с П.Г.Т. са познати и понеже П. Т. бил зает в деня на прегледа, именно той предоставил
лекия автомобил за технически преглед.
Видно от изисканата от
съда справка №0900-177-001/29.05.2018г. на Община Трявна и приложената към него
квитанция №14390/17.02.2017г. е, че дължимият данък върху превозните средства
за 2017г. на лек автомобил „Мерцедес Спринтер“ с
рег.№ЕВ 7146 ВА е бил заплатен от Р.К.Е., в приход на Община Габрово.
При гореустановеното от фактическа страна, съдът намира от
правна страна следното:
С обжалваното наказателно постановление жалбоподателят
П.К.П. е санкциониран за извършено нарушение на чл.43 ал.1 т.1 б.б от Наредба
№Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС във вр. с чл.30 ал.1
т.4 и във вр. с чл.60 ал.6 от ЗМДТ.
Според текста на първата разпоредба – тази на чл.43 ал.1 т.1
б.б от Наредба №Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС, при извършването на периодични
прегледи на ППС председателят на комисията не допуска извършването на
периодичен преглед на ППС в нарушение на изискванията за извършване на
периодични прегледи, определени в наредбата. Чл.30 ал.1 т.4 от същата наредба
/в редакцията й от ДВ бр.40/2016г., действала към датата на нарушението/ установява
изискването за представяне при периодичния преглед на ППС, на документ за
платен данък върху превозните средства, изискуем към деня на извършването на
периодичния преглед на ППС съгласно чл.60 ал.6 от Закона за местните данъци и
такси, или документ, че са освободени от данък съгласно чл.58 от Закона за
местните данъци и такси; документите трябва да са обозначени или маркирани за
еднозначно идентифициране чрез информационната система по чл.11 ал.3. Заплащането
на данъка, според чл.60 ал.6 от ЗМДТ, е условие за редовност при периодичния
технически преглед на превозното средство, като същото се удостоверява по два
начина: по т.1 – с проверка чрез автоматизиран обмен на информация между
информационната система на електронно регистриране на извършените периодични
прегледи на пътни превозни средства, поддържана от Министерството на
транспорта, информационните технологии и съобщенията, и: системата за обмен на
информация, поддържана от Министерството на финансите или съответната система
за администриране на местни данъци и такси на общината; по т.2 – с представяне
на издаден или заверен от общината документ.
За председател на
комисията, извършваща прегледи или за технически специалист, който допусне
извършването на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на
пътно превозно средство в нарушение на изискванията, определени с Наредба №Н-32
от 16.12.2011г. на МТИТС, в чл.178а ал.7 т.1 предл.1
от ЗДвП е предвидена глоба в размер на 1500,00 лв.
В случая по делото
безспорно се установи, че на 13.03.2018г. в пункт за ПППТИ на „Алекс“ЕООД е
извършен периодичен преглед на лек автомобил „Мерцедес Спринтер
312 Д“ с рег.№ ЕВ 7146 ВА от комисия, чийто председател е бил жалбоподателя П.К.П..
Установи се също така, че въведената в пункта информационна система за
електронно регистриране на извършените периодични прегледи на ППС е генерирала
наличие на задължение за МДТ към Община Трявна, установено с протокол от
извършен периодичен преглед за техническата изправност на ППС. След представяне
на приходна квитанция №14390/17.02.2017г. на Община Габрово, Дирекция „Местни
данъци и такси“, видно от която е, че дължимият за 2017г. данък за лек
автомобил „Мерцедес Спринтер“ с рег.№ЕВ 7146 ВА е бил
изцяло заплатен още на 17.02.2017г., лекият автомобил е преминал периодичен
технически преглед и на същия издадено удостоверение за техническа изправност
на ППС от 13.03.2018г.
Обстоятелството, че
дължимият данък за лек автомобил „Мерцедес Спринтер“
с рег.№ЕВ 7146 ВА е бил заплатен изцяло към датата на извършване на прегледа,
се установява и от изисканата от съда справка от Община Трявна, отдел „Местни
данъци и такси“, която със свое писмо изх.№0900-177-001/29.05.2018г. уведомява,
че данъкът върху превозните средства за 2017г. за посочения лек автомобил е
заплатен от Р.К.Е., в приход на Община Габрово. Това обстоятелство не е било
известно на административнонаказващия орган, който за
да издаде обжалваното наказателно постановление е изходил единствено от установеното
в протокола от извършен периодичен преглед за техническа изправност на ППС от
13.03.2018г., без да направи допълнителна проверка по случая.
При това положение е
видно, че при извършения на 13.03.2018г. периодичен преглед на лек автомобил
„Мерцедес Спринтер“ с рег.№ЕВ 7146 ВА, няма допуснато
нарушение на разпоредбите на чл.43 ал.1 т.1 б.б от Наредба №Н-32 от
16.12.2011г. на МТИТС във вр. с чл.30 ал.1 т.4 и във вр. с чл.60 ал.6 от ЗМДТ от страна на председателя на
комисията, която е извършила прегледа, както е приел административнонаказващият
орган. Пред жалбоподателя е било удостоверено по реда на чл.60 ал.6 т.2 от ЗМДТ
– чрез заверен от общината документ, заплащането на данъка върху превозното
средство, поради което правилно е продължена и приключена процедурата по
извършване на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на
автомобила. В случая генерирането на съществуващо задължение за данък върху
превозното средство се дължи вероятно на факта, че през м. декември 2017г. лекият
автомобил е бил продаден от предишния собственик – св. Р.Е. от гр. Габрово на
лицето П.Г.Т. от гр. Трявна, поради което и тъй като новият собственик не е
представил доказателства за заплатен данък на автомобила за цялата календарна
2017г., при откриване на данъчна партида в Община Трявна е било начислено
повторно данъчно задължение, за периода от момента на придобиването от новия
собственик до края на календарната 2017г. Това обстоятелство обаче не променя
установеното по делото, че към датата на извършване на периодичен технически
преглед дължимият данък върху превозното средство е бил платен, поради което и
липсва допуснато нарушение от жалбоподателя като председател на комисията.
Поради изложените
по-горе съображения съдът намери, че атакуваното наказателно постановление е
издадено за административно нарушение, което не е било извършено от
жалбоподателя, а това налага отмяната му, като неправилно и незаконосъобразно.
Водим
от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ наказателно постановление №27-0000037/24.04.2018г. на Началник
ОО „АА“ гр. Габрово, с което на П.К.П., с ЕГН **********,***, на основание чл.178а
ал.7 т.1 предл.1 от ЗДвП, е наложена глоба в размер
на 1500,00 лв. /хиляда и петстотин лева/, за нарушение на чл.43 ал.1 т.1 б.“б“
от Наредба №Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС във вр. с
чл.30 ал.1 т.4 и във вр. с чл.60 ал.6 от ЗМДТ, като
неправилно и незаконосъобразно.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред Административен съд – гр. Габрово в 14-дневен срок от
съобщението до страните, че същото е изготвено.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: