О П Р Е Д Е Л Е
Н И Е
№
гр. Варна
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ВАРНА Втори състав, в закрито
заседание на единадесети
август през две хиляди и двадесет и първа година, в
състав:
СЪДИЯ:
ВЕСЕЛИНА
ЧОЛАКОВА
като разгледа докладваното от
съдията административно дело № 1753 по описа за 2021 год., за да се произнесе, взе предвид:
Производството е образувано по жалба на д-р Г.Н.К. с адрес *** срещу
класиране на кандидатите от 15.07.2021 г. на комисия назначена със Заповед №
РД-16-485/12.07.2021 г. за провеждане на конкурс за избор на членове на органи
на управление – съвет на директорите на „Многопрофилна болница за активно
лечение „Света Анна-Варна“ АД, гр.Варна, открит със Заповед №
РД-16-416/18.06.2021 г. на министъра на здравеопазването. С жалбата е направено и особено искане за спиране на изпълнението на оспорения акт.
Министърът на здравеопазването в
писмена молба изразява доводи за недопустимост на жалбата предвид отсъствие на
правен интерес , тъй като жалбоподателят не е участвал в обявения конкурс. Сочи
се на хипотезата на чл.159,т.1 от АПК- актът не подлежи на оспорване. Моли
жалбата да бъде оставена без разглеждане.
Съдът след като се запозна с представените доказателства и като извърши проверка на допустимостта на
жалбата, за което е длъжен да следи служебно, прие следното от фактическа и правна страна:
Със Заповед № РД-16-416/18.06.2021
г. издадена от министъра на здравеопазването е открит конкурс за избор на
членове на органи за управление – съвет на директорите на „Многопрофилна
болница за активно лечение „Света Анна-Варна“ АД. Със Заповед №
РД-16-485/12.07.2021 г. министърът на здравеопазването е назначил комисия за
провеждането на конкурса. На заседание на комисията обективирано в Протокол №1
от 12.07.2021 г. са разгледани подадените заявления за участие и е изготвен
списък на допуснатите кандидати. На 15.07.2021 г. е обявено класирането на
кандидатите в проведения конкурс по позиции.
От приложените по делото доказателства се
установява, че „Многопрофилна
болница за активно лечение „Света Анна-Варна“ АД е държавно лечебно заведение по смисъла на пар. 1, т.
2 от Закона за лечебните заведения. Същото е акционерно дружество по смисъла на
Търговския закон, в което собствеността на капитала е разпределена меду
държавата и общините от региона. Държавата-акционер притежава 70,24 на сто от
капитала му, а правата й като акционер се упражняват от министъра на
здравеопазването. Дружеството се явява публично предприятие по смисъла на чл.
2, ал. 1, т. 1 от Закона за публичните предприятия. Разпоредбата на чл. 21, ал.
1 от Закона за публичните предприятия предвижда, че членовете на органите за
управление на публичните предприятия се избират и назначават след провеждането
на конкурс по реда на Правилника за прилагането на закона за публичните
предприятия. Съгласно Тълкувателно решение № 3/27.06.2016 г. на ОСС от І и ІІ
колегия на ВАС по тълк. дело № 5/2015 г., при провеждане на търг или конкурс по
реда на Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските
дружества с държавно участие в капитала /отм. с § 1, т. 1 от заключителните
разпоредби на Постановление № 85 от 30 април 2020 г. за приемане на Правилник
за прилагане на Закона за публичните предприятия - ДВ, бр. 40 от 5 май 2020 г.,
в сила от 05.05.2020 г./, органите на търговските дружества с държавно участие
в капитала не действат като административни органи и съответно издадените от
тях актове във връзка с търга или конкурса нямат административен характер и не
подлежат на съдебен контрол по реда на АПК.
В случая конкурсът за избор на членове на
органи за управление – съвет на директорите на „Многопрофилна болница за
активно лечение „Света
Анна-Варна“ АД, гр.Варна , не
касае длъжност в държавната администрация, а длъжност в едно търговско
дружество, което не представлява административна структура в системата на
Министерството на здравеопазването. Правомощията на министъра на
здравеопазването по повод избора на член в Съвета на директорите на многопрофилната болница нямат административен характер, касае се за
граждански правоотношения, поради което и обжалваният акт не представлява акт, който подлежи на
оспорване по реда на Административнопроцесуалния кодекс, тъй като не е издаден
от административен орган при и по повод упражняване на административни
правомощия или административна дейност.
Отделно от гореизложеното,
законодателят не е предвидил съдебен контрол за законосъобразност по реда на
АПК, на решенията на комисията по чл. 38 от
ППЗПП, като орган провеждащ конкурс за възлагане управлението на
лечебно заведение. Понастоящем не намира приложение и разпоредбата на чл. 120 от Конституцията на Република България, доколкото се отнася за
административните актове, какъвто не е оспорения от жалбоподателя акт, като
етап от процедура по утвърждаване на номинирания кандидат от представителя на
държавата, министър на здравеопазването, но не като административен орган.
Дори да се приеме, че в конкретния случай се касае за
административни правоотношения- оспореният акт е част от
процедурата по избор
и назначаване на членове в
Съвета на директорите на многопрофилната болница, с
който се назначава спечелилият конкурса кандидат. Оспореното решение на комисията не представлява
индивидуален административен акт, подлежащ на съдебно оспорване по реда на АПК.
Обосновава се хипотезата на чл.21,ал.5 от АПК, което изключва оспорването на
акта по реда на АПК.
Липсата на годен за оспорване
административен акт е абсолютна отрицателна процесуална предпоставка за
разглеждане на жалбата, за която съдът следи служебно, и води до недопустимост
на съдебното производство, т. к. нормата на чл. 159, ал.
1, т. 1 АПК предвижда, че когато актът не подлежи на оспорване
жалбата се оставя без разглеждане, а ако е образувано съдебно производство, то
се прекратява.
Предвид посоченото подадената
жалба се явява процесуално недопустима, поради което следва образуваното въз
основа на нея съдебно производство следва да бъде прекратено.
Изводите за недопустимост на
жалбата , обосновават такъв за недопустимост на направеното искане за спиране
на изпълнението на оспорения акт, което налага да бъде оставено без
разглеждане.
Поради изложеното и на основание
чл.159,т.1 от АПК съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането
на д-р Г.Н.К. с адрес *** за спиране на изпълнението на класиране на кандидатите от 15.07.2021 г. на
комисия назначена със Заповед № РД-16-485/12.07.2021 г. за провеждане на
конкурс за избор на членове на органи на управление – съвет на директорите на
Многопрофилна болница за активно лечение „Света Анна-Варна“ АД, гр.Варна,
открит със Заповед № РД-16-416/18.06.2021 г. на министъра на здравеопазването.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. дело № 1753/2021 г. по описа на Административен
съд-Варна.
Определението подлежи на обжалване пред Върховния
административен съд, в седмодневен срок от съобщаването му.
СЪДИЯ: