Решение по дело №3011/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 74
Дата: 5 февруари 2020 г. (в сила от 22 февруари 2020 г.)
Съдия: Блага Димитрова Бозова
Дело: 20195530203011
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

                        05.02.2020 г.    град Стара Загора

 

В     И М Е Т О    Н А   Н  А Р О Д А

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД        ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН състав

На 13 януари                       Година 2020  

В публично заседание в следния състав:

 

                                  Председател: БЛАГА БОЗОВА 

 

Секретар: ПЛАМЕНА ЯНКОВА

Прокурор:  ……………………

като разгледа докладваното от съдия Бозова 

а.н.дело № 3011 по описа за 2019 година, съобрази:

 

Производството е по чл.189 ал.8 от ЗДвП вр. чл.63 ал.1 от ЗАНН.

Образувано е по жалба на Р.Д.Р. против Електронен фиш, серия К № 2873840, издаден от ОД на МВР - Стара Загора, с който му е наложено административно наказание  глоба в размер на 750 лева.

      С обжалвания електронен фиш на жалбоподателя е наложено административно наказание - глоба на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.2, т.6 от ЗДвП, за нарушение по чл.21, ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП, изразяващо се в това, че на 29.06.2019 г. в 16:49 часа в Обл.Ст.Загора, на Автомагистрала ”Тракия”, км.205, било установено извършване на нарушение, управление на МПС ПОРШЕ КАЙЕН С ДИЗЕЛ ЛЕК АВТОМОБИЛ с регистрационен номер СВ6344НС в посока към гр.Бургас, при ограничение от 90 км/ч въведено с пътен знак "В-26", съгласно заповед РД-11-362/29.03.2019 г. на АПИ, заснето с АТСС (ARH САМ S1) и отчетен километров толеранс от минус 3 км.ч., установена скорост на движение 157 км.ч., при разрешена 90 км.ч. Сочи се, че превишаването на разрешената скорост е с 67 км/ч. както и че нарушението било заснето с техническото средство – № 11443b2 и отчетен толеранс от минус 3 км.

В съдебно заседание за жалбоподателя се явява упълномощен представител, който поддържа жалбата и моли за отмяна на електронния фиш.

Въззиваемата страна ОД на МВР - град Стара Загора в съпроводителното писмо към преписката счита, че електронният фиш следва да бъде потвърден като законосъобразен. В съдебно заседание не изпраща представител.

Съдът, след като обсъди събраните доказателства, направените в жалбата оплаквания и служебно провери правилността на обжалвания електронен фиш /ЕФ/, приема следното:

По делото няма доказателства кога е връчен ЕФ на жалбоподателя. След като няма доказателства за това, то не може да се прецени откога започва срокът за обжалването, поради което и не може да се приеме, че този срок е изтекъл. Ето защо, съдът приема, че жалбата е подадена в срок.

 

Жалбата е допустима като подадена в срок и от надлежна страна – санкционирано лице, което има правен интерес от оспорването и е срещу акт подлежащ на съдебен контрол.

Видно от уведомително писмо на лист 28 от делото, км.205 от АМТракия” се намира на територията на Община Стара Загора. При тези данни, следва извода, че компетентен да разгледа делото е Районен съд - Стара Загора.      

Жалбоподателят е собственик на МПС ПОРШЕ КАЙЕН С ДИЗЕЛ ЛЕК АВТОМОБИЛ с регистрационен номер СВ6344НС – виж лист 14 от делото.

Жалбоподателят от 28.06.2019 г. до 12.07.2019 година е бил извън пределите на Република България /виж заверени копия на виза за Южна Африка, входен и изходен печат от летище, самолетни билети на лист 6-8 от делото/.

На жалбоподателя е съставен електронен фиш за налагане на глоба за нарушение установено с автоматизирано техническо средство или система /виж лист 5 от делото/, приет като писмено доказателство по делото, наричен по – долу за краткост ЕФ.

ЕФ е съставен за това, че на 29.06.2019 г. в 16:49 часа в Обл.Ст.Загора, на АМТРАКИЯ, км.205, било установено извършване на нарушение, управление на МПС с МПС ПОРШЕ КАЙЕН С ДИЗЕЛ ЛЕК АВТОМОБИЛ с регистрационен номер СВ 6344 НС в посока към гр.Бургас, при ограничение от 90 км/ч въведено с пътен знак "В-26", съгласно заповед РД-11-362/29.03.2019г. на АПИ, заснето с АТСС (ARH САМ S1), и отчетен километров толеранс от минус 3 км.ч. Установена е скорост на движение 157 км.ч., при разрешена 90 км.ч.

Няма данни ЕФ да е анулиран или съответно да е отказано неговото анулиране.

     Представен е по делото снимков материал на хартиен носител относно записа на коментираната радарна система, установяващ процесното нарушение – виж лист 12 от делото. По делото е налице снимка от стационарната камера, с отразен регистрационен номер на автомобила на жалбоподателя.

Представени са и приети писмени доказателства относно годността на АТСС към датата на процесното нарушение.

     Жалбоподателят е подал искане до въззиваемата страна да му  бъдат предоставени изготвените снимки към ЕФ заснети с автоматизирано техническо средство № 11443В2 на 29.06.2019 г.

Съгласно  чл.189 ал.4 от ЗДвП - „При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи”.

     Съгласно § 6, т.63 от ДР на ЗДвП в даденото определение на „електронен фиш”, е посочено, че същият представлява „електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез  административно - информационна система  въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или системи”.

     Процесният електронен фиш е съставен по реда на чл.189 ал.4 от ЗДвП и съдържа всички необходими реквизити. Следва да се има предвид, че електронният фиш представлява специфичен административно правораздавателен акт, като за него е предвидена различна форма и съдържание по утвърден от Министъра на вътрешните работи образец и спрямо него не могат да се прилагат изискванията на чл.57 от ЗАНН.

     ЕФ се приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие (съгласно чл.189 ал.11 от ЗДвП), не и по отношение на форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване, поради което изискванията досежно реда за издаване на АУАН и НП, сравнително подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш.

     В случая с издаването на ЕФ не са нарушени давностни срокове.

     Видно от Протокол за премината проверка № 31–С-ИСИС/14.06.2019 г., Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126, издадено от Български институт по метрология, системата за наблюдение и регистрация на пътни нарушения, с която е направено измерването на настоящото административно нарушение, е годно и със срок на валидност към момента на извършване на нарушението. Надлежно е съставен протокол с рег. № 2419 за използването на АТСС на процесните време и място. 

    От приетите по делото писмени доказателства се установява типа на техническото средство, а вида и модела му са коректно описани в съставения електронен фиш.

    На първо място, следва да се посочи, че по делото е представена и приета като писмено доказателство заповедта цитирана в ЕФ - № РД-11-362/29.03.2019 г. Видно от същата срокът на действие на заповедта е до 30.09.2019 година, като в нея е посочено, че ограничението следва да се въведе след като са налице всички условия за започване на строително монтажни ремонтни видове. Липсва констативен протокол за приемане на временното ограничение на движението, от който да се установява, че към процесната дата е бил поставен ограничителния пътен знак. Представения констативен протокол от 24.09.2018 година /виж лист 24 от делото/ сочи, че срокът на действие на временната организация на движението е от 24.09.2018 година, но никъде не е визирана в него горецитираната заповед, която е от 2019 г.

    В този смисъл, съдът приема, че няма категорични данни за датата на реалното въвеждане на ограничение на скоростта на движение от 90 км.ч. в процесния участък от Автомагистралата. 

    На следващо място, по делото са налице категорични доказателства, че на датата когато е извършено, констатирано, нарушението, жалбоподателят не е бил на територията на Република България. В този смисъл на процесните време и място, няма как да е автор на визираното в ЕФ нарушение.

     

    Жалбоподателят е подал искане до въззиваемата страна да му  бъдат предоставени изготвените снимки към ЕФ заснети с автоматизирано техническо средство № 11443В2 на 29.06.2019 г., в 16.49 ч. в Област Стара Загора, АМ „Тракия”, км.205, за да установи, кой точно от близките му е управлявал автомобила на посочената дата, час и място. Това е било нужно с оглед упражняване на правото му по чл.189 ал.5 изр. второ, предл. второ от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/.

Следва да се има предвид, че съгласно чл.16 ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, данните за нарушенията се съхраняват до приключване на административнонаказателната преписка във формата и вида, изготвен от АТСС. При необходимост същите могат да се отпечатват. Съгласно чл.16 ал.3 от цитираната наредба, информацията по ал.1 се предоставя като отпечатано статично изображение във вид на снимков материал с уникален идентификационен номер по искане на органи на съдебната власт и на лица, участващи в административния процес. От изложеното следва, че съобразно нормативната уредба, регламентираща използването на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата, като участник в административния процес, по изрично искане на жалбоподаталя, каквото в случая е налице, следва да му бъде предоставен снимков материал.

В случая няма доказателства жалбоподателят да е получил изготвените снимки към ЕФ Серия К № 2873840 издаден от ОД МВР - Стара Загора, поискани от него с писмо с обратна разписка № PS137700CMMEX от 29.08.2019 г., поради което същият е в обективна невъзможност да упражни правото си по чл.189 ал.5 изр. второ, предл. второ от ЗДвП и да предостави в съответната териториална структура на МВР писмена декларация с данни за лицето извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство. Всъщност липсват доказателства жалбоподателят да е получил отговора на въззиваемата страна приложен на лист 25 от делото. Горното възпрепятства и поставя в невъзможност да посочи кой точно от близките му е управлявал автомобила на посочената дата, час и място, следствие на което жалбоподателят е лишен от възможността да упражни адекватно правото си на защита в административнонаказателния процес.

     Предвид всичко гореизложено, с оглед изричното възражение за липса на възможност да се запознае със записите, изложено още в жалбата, с която жалба наказващият орган е запознат, респективно предвид констатираните пропуски в доказателствената маса, подадената срещу обжалвания ЕФ жалба е основателна.

     С оглед изхода на делото в тежест на въззиваемата страна следва да се присъдят направени от жалбоподателя разноски – сума в размер на 150.00 лева, представляваща договорено и платено в брой възнаграждение за един адвокат.

С оглед изложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, във вр. с чл.189 ал.8 от ЗДвП, съдът

 

 

 

 

                     Р  Е  Ш  И:

    

ОТМЕНЯ като незаконосъобразен Електронен фиш, Серия К №  2873840, издаден от ОД на МВР - гр.Стара Загора, с който е наложена глоба в размер на 750.00 лева.

ОСЪЖДА ОД МВР Стара Загора за заплати на жалбоподателя Р.Д.Р., сума в размер на 150.00 лева, представляваща направени разноски за един адвокат.

     РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Административен съд- град Стара Загора чрез Районен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните.

 

 

                                     СЪДИЯ: