Решение по адм. дело №294/2025 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 1662
Дата: 12 ноември 2025 г.
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20257080700294
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 юни 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1662

Враца, 12.11.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Враца - V състав, в съдебно заседание на двадесет и втори октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

При секретар ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА като разгледа докладваното от съдия МИГЛЕНА РАДЕНКОВА административно дело № 20257080700294 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК, вр. чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от европейски структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), загл. изм. – ДВ, бр. 51 от 2022 г., в сила от 1.07.2022 г. на Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ).

Образувано е по жалба на Община Враца, представлявана от кмета К. К., действащ чрез пълномощника си юрисконсулт Р. М., против Решение № РД-02-14-1056/29.05.2025 г. на Ръководителя на Националния орган по П. И. V-А Румъния-България 2014-2020, по проект реф. № ROBG – 195 „Координирани и ефективни реакции на институциите при извънредни ситуации в региона на Долж-Враца“, с което е определена финансова корекция в размер на 100% от стойността на допустимите средства за Специализиран автомобил за транспортиране на кръвни продукти и човешки органи за трансплантация, марка VW, модел Caddi, на стойност 143 125,00 лева без ДДС, 171 750,00 лева с ДДС, съгласно офертата на избрания изпълнител.

Твърди се, че оспореното решение е неправилно, незаконосъобразно и необосновано. Иска се отмяната му.

В жалбата са изложени доводи, че инициираното от АО производство е недопустимо, доколкото с решение № 9262/26.07.2024 г., постановено по адм. Дело № 3307/2024 г. на ВАС, Седмо отделение е прието, че липсва основание за определяне на финансова корекция, поради липса на нередност при доставката на специализирания автомобил за транспортиране на кръвни продукти и човешки органи за трансплантация. Същевременно не е спазен и специалният ред по чл. 99 и сл. от АПК за издаване на нов ИААкт. Според жалбоподателя е налице „възобновяване на административно производство“ по този сигнал, без наличие на процесуални и материални основания за това.

Възразява се обстойно и срещу констатацията на АО, че възложителят е сключил договор за директно възлагане, по реда на чл. 13, ал. 1, т. 2 от ЗМДВИП, без да е налице основание за прилагане на цитираната разпоредба.

Претендира присъждане на направените по делото разноски, в т. ч. юрисконсултско възнаграждение, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

Ответникът - зам. министър на регионалното развитие и благоустройството и Ръководител на Националния орган по П. И. V-А Румъния-България 2014-2020 (РНО), редовно призован не се представлява в с.з. От процесуалния му представител юрисконсулт Л. Л. е депозиран писмен отговор по хода на делото и по същество на спора, в който са наведени доводи за неоснователност на изложените в жалбата съображения за незаконосъобразност на оспорения акт. Моли за отхвърляне на жалбата. Претендира присъждане на деловодни разноски за юрисконсултско възнаграждение. При евентуално уважаване на жалбата от съда, възразява против размера на адвокатското възнаграждение, което счита за прекомерно, предвид фактическата и правна сложност на делото.

По делото са събрани писмени доказателства. Приложено е заверено копие от образуваната пред административния орган административна преписка, адм. адм. дело № 759/2022 г. по описа на АдмС – Враца, ведно с адм дело № 3307/2024 г. по описа на ВАС.

Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след служебна проверка съгласно разпоредбата на чл. 168 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

На 16.12.2020 г., на основание чл. 13, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение (ЗМДВИП) е сключен Договор за доставка № Д-290/16.12.2020 г. (л. 153 и сл.) между Община Враца и изпълнителя „Авто инженеринг холдинг Груп“ ЕООД на стойност 200 862,00 лева, без ДДС (241 034,40 лева с ДДС). Договорът е възложен директно, без провеждане на процедура за избор на изпълнител по реда на ЗОП и на основание чл. 13, ал. 1, т. 2 от ЗМДВИП. Цитираният договор с предмет: „Доставка на високопроходим пикап 4х4 и специализиран автомобил за транспортиране на кръвни продукти и човешки органи за трансплантация“ по проект № 15.3.1.040 „Координирани и ефективни реакции на институциите при извънредни ситуации в региона Долж - Враца, съфинансиран по Програма „Interreg V-A“ Румъния - България 2014-2020 г. (Акроним: DJ-VR: [интернет адрес]), осъществяван с финансовата подкрепа на Програма за трансгранично сътрудничество „Interreg V-A“ Румъния - България 2014-2020г., е сключен с цел преодоляване на последиците от пандемията.

Съгласно съдържанието на договора, изпълнителя трябва да достави два автомобила: високопроходим пикап 4х4 – 1бр., [Марка], модел „Amorok V6 4Х4“ и специализиран автомобил за транспортиране на кръвни продукти и човешки органи за трансплантация – 1бр., [Марка], модел „Caddy“.

Съгласно Апликационната форма по проекта, специализираният автомобил за транспортиране на кръвни продукти следва на отговори на нуждите на център за спешна медицинска помощ в [населено място] при природни бедствия, инциденти и спасяване на човешки животи и следва да отговаря на изискванията на Наредба № 25/1999 г. за оказване на спешна медицинска помощ, като изискванията към автомобила е да е тип ван с отделено чрез преградна стена товарно отделение, термично изолирана и климатизирана товарна площ чрез подходящ по капацитет и мощност автономен климатик, оборудван с електрически нагревател с термостат, който може да се използва, когато автомобилът е свързан към външен източник на захранване 220 V, автономен нагревател, който използва гориво от основния резервоар за гориво, нагревателите трябва да предотвратят замръзването на биологичните продукти през зимния сезон и трябва да могат да поддържат вътрешна температура +20 градуса при -20 градуса външна температура, наличие на пневматична система за поглъщане на вибрациите, за последващ монтаж на специализиран хладилник и хладилна чанта за транспортиране на кръвни продукти и човешки органи за трансплантация, електрическата система трябва да бъде така модифицирана, че да се гарантира непрекъсната работа на двигателя, системата за резервно захранване да може да бъде зареждана чрез външен източник на захранване 220 V и от алтернатора на автомобила, докато двигателя работи. Видно от Доклад за напредъка на проекта за период 7: 22.12.2020 г.- 21.06.2021 г. двата автомобила по договора са доставени навреме и на 15.02.2021 г. са приети от комисия на бенефициера. Специализираният автомобил за транспортиране на кръвни продукти и човешки органи за трансплантация, ведно с медицинското оборудване към него, е прехвърлен с Решение на О. С. Враца на ЦСМП - Враца, а високопроходимия пикап 4х4, в който няма медицинско оборудване, е останал във владение на Община Враца.

С вх. № 99-00-3-25/26.02.2021 г. на МРРБ /Министерство на регионалното развитие и благоустройството/ до Националния орган по Програма „Interreg V-A“ Румъния - България 2014-2020 г.“ Главно управление на териториално сътрудничество при МРРБ било получено Уведомление за съмнения за нередност/ измама по горния договор. Съмненията се изразяват в това, че и двата автомобила по договора не са медицински изделия, не са налице изискванията за директно възлагане по чл. 13, ал. 1, т. 2 от ЗМДВИП и е следвало да се приложи реда по ЗОП. Във връзка с уведомлението от Община Враца е изпратено Възражение с приложения, получени в МРРБ на 06.08.2021 г.

С Решение № РД-02-14-840/30.09.2021 г. ръководителят на националния орган по Програма „Interreg V-A“ Румъния - България 2014-2020 г., по проект № „ROBG-195“, „Координирани и ефективни реакции на институциите при извънредни ситуации в региона Долж - Враца, съфинансиран по Програма „Interreg V-A“ Румъния - България 2014-2020 г., изпълняван от Община - Враца, определя финансова корекция от 100 % от стойността на допустимите разходи за високопроходим пикап 4х4 на стойност 69 284,40 лева с ДДС (Допустими разходи без собствен принос на бенефициера – 67 898,02 лева с ДДС. В решението е прието, че е нарушен ЗОП само по отношение на пикапа 4х4, който не е медицинско изделие и неправилно е приложен чл. 13, ал. 1, т. 2 от ЗМДВИП. По отношение на доставката на Специализиран автомобил за транспортиране на кръвни продукти и човешки органи за трансплантация, в същото решение НО е приел, че не са налице основания за налагане на финансова корекция. Договорът за доставка на автомобила в тази му част отговаря на изискването на чл. 13, ал. 1, т. 2 от ЗМДВИП, като за целта е оправдано да се приложи облекчен ред за възлагане на поръчката и сигналът в тази част е приключен с липса на нередност.

Това решение е обжалвано от Община Враца пред АдмС – Враца, който с Решение № 80/24.02.2022 г., постановено по а.д. № 622/2022 г. го е отменил, приемайки, че не е налице нередност и по отношение на доставения пикап 4х4.

С касационен протест на прокурор в Окръжна прокуратура - Враца и касационна жалба на ръководителя на Националния орган (НО) по Програма "Интеррег V-A Румъния - България" 2014-2020 г. решението на Административен съд – Враца е оспорено пред ВАС, който с Решение № 9145/18.10.2022 г., постановено по адм. дело № 4043/2022 г. е отменил Решение № 80 от 24.02.2022 г. по адм. дело № 622/2021 г. на Административен съд – Враца, а жалбата на Община Враца, срещу Решение № РД-02-14-840 от 30.09.2021 г. на ръководителя на Националния орган по Програма "Интеррег V-A Румъния - България" 2014-2020 г. е отхвърлена, като неоснователна.

Впоследствие във връзка с регистрирано уведомление за съмнение за нередност от одитен доклад на ИА ОСЕС с № 99-00-2-120/07.06.2022 г., Кмета на Община Враца е уведомен, че при извършения одит на средствата от ЕС е установен незаконосъобразен ред за възлагане по отношение на договора с „Авто инженеринг холдинг Груп“ ЕООД и за доставката на Специализиран автомобил за транспортиране на кръвни продукти и човешки органи за трансплантация.

С Решение № РД-02-14-1118/21.11.2022 г. ръководителят на националния орган по Програма „Interreg V-A“ Румъния - България 2014-2020 г., по проект № „ROBG-195“, „Координирани и ефективни реакции на институциите при извънредни ситуации в региона Долж - Враца, съфинансиран по Програма „Interreg V-A“ Румъния - България 2014-2020г., изпълняван от Община - Враца, е определил финансова корекция в размер на 100 % от стойността на допустимите разходи, финансирани със средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове, за специализиран автомобил за транспортиране на кръвни продукти и човешки органи на стойност 143 125,00 лева без ДДС (171 750,00 лева с ДДС, стойността на специализиран автомобил за транспортиране на кръвни продукти и човешки органи е съгласно офертата на избрания изпълнител, като допустимият разход след приспадане на собствен принос на бенефициера е 168 315,00 лева с ДДС), част от предмета по Договор за доставка № Д-290/16.12.2020 г., сключен между община Враца и изпълнителя „Авто инженеринг холдинг Груп” ЕООД на обща стойност 200 862, 00 лева без ДДС или 241 034,40 лева с ДДС.

Решение № РД-02-14-1118/21.11.2022 г. е оспорено от Община Враца и с решение № 72/12.02.2024 г., постановено по адм. Дело № 759/2022 г. по описа на АдмС - Враца е отменено Решение № РД-02-14-1118/21.11.2022 г. на Ръководителя на Националния орган (НО) на Програма за трансгранично сътрудничество Интеррег V-А Румъния-България 2014-2020 г., с което е определена финансова корекция в размер на 100% от стойността на допустимите разходи финансирани със средства от Европейските структури и инвестиционни фондове за специализиран автомобил за транспортиране на кръвни продукти и човешки органи на 143 125,00 лева без ДДС / 171 750,00 лева с ДДС, ( като допустимият разход след приспадане на собствен принос на бенефициера е 168 315,00лева с ДДС), част от предмета на Договор за доставка № Д-290/16.12.2020 г., сключен между Община Враца и изпълнителя „Авто инженеринг холдинг Груп“ ЕООД.

Решение № 72/12.02.2024 г., постановено по адм. Дело № 759/2022 г. по описа на АдмС – Враца е оставено в сила с решение № 9262/26.07.2024 г., постановено по адм. Дело № 3307/2024 г. на ВАС.

В мотивите на цитираните съдебни решения е прието, че всички обстоятелства по случая са били обсъдени от административния орган при постановяване на предходното Решение № РД-02-14-840/30.09.2021 г., с което е приключил сигнал за нередност, като по отношение на Специализирания автомобил за транспортиране на кръвни продукти и човешки органи за трансплантация е прекратил производството поради липса на установено нарушение.

Посочено е, че в случай, че органът е преценил, че с неговото първоначално решение съществено е нарушено някое от изискванията за законосъобразност на акта, то е могъл да възобнови административното производство на основание чл. 99, т. 1 от АПК, но в три месечен срок от влизане в сила на първоначалния акт. (вж. решение № 271 от 9.01.2018г. на ВАС по адм.д. № 9090/2017 г., VII о). Това не е сторено от РНО, а направо без дори да се постанови възобновяване на производството по предходната проверка за същата обществена поръчка, при същите факти, без да се отмени предходният стабилен административен акт, установяващ, че в случая не е налице нарушение, органът е постановил нов акт, с който заема обратната теза – за наличие на нарушение и налагане на финансова корекция.

В решение № 9262/26.07.2024 г., постановено по адм. Дело № 3307/2024 г. на ВАС е прието, че неспазването на специалния ред за издаване на нов ИАА, прави Решение № РД-02-14-1118/21.11.2022 г. незаконосъобразно. ВАС е изложил мотиви, че безспорно двете решения на РНО се отнасят до едно и също нарушение, съответно нередност, а фактически органът се произнася с два индивидуални административни акта с различно съдържание и без спазване на относимите административнопроизводствени правила при постановяване на втория акт. Крайният извод на съда е, че в случая веднъж с Решение № РД-02-14-840/30.09.2021 г., РНО се е произнесъл, че не намира основания за определяне на финансова корекция относно доставката на специализирания автомобил за транспортиране на кръвни продукти и човешки органи за трансплантация, не може да промени тези си изводи, извън допустимите от закона случаи (основанията по чл. 99 и сл. от АПК), тъй като друг орган при проверка на неговата дейност е констатирал, че изводите му са неправилни.

С оспореното в настоящето производство Решение № РД-02-14-1056/29.05.2025 г. на Ръководителя на Националния орган по П. И. V-А Румъния-България 2014-2020, по проект реф. № ROBG – 195 „Координирани и ефективни реакции на институциите при извънредни ситуации в региона на Долж-Враца“, на Община Враца е определена финансова корекция в размер на 100% от стойността на допустимите средства за Специализиран автомобил за транспортиране на кръвни продукти и човешки органи за трансплантация, марка VW, модел Caddi, на стойност 143 125,00 лева без ДДС, 171 750,00 лева с ДДС, съгласно офертата на избрания изпълнител.

Административният орган е приел, че настоящето производство е ново административно производство, в което се разглежда нов сигнал за съмнение за нередност, при което не съществува законова пречка Дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“, в качеството й на НО по програмата да извърши последваща проверка на един и същи деклариран разход в рамките на програмния период (стр. 17 от Решение № РД-02-14-1056/29.05.2025 г.).

За да постанови оспореното решение, АО се е позовал на извършен системен одит на НО, постъпил в МРРБ с вх. № 90-03-629/15.07.2022 г., в който одитния орган е констатирал, че възложителят не е изпълнил изискванията на ЗОП и ЗМДВИПОРНСПП за възлагане на доставката на автомобили при законосъобразни условия (включително чрез сключването на договора № Д-290/16.12.2020 г. с „Авто инженеринг холдинг Груп” ЕООД), както и изискването публичните финансови средства да се разходват икономично и ефективно, в съответствие с принципа за добро финансово управление, с оглед на което при извършване на разхода е нарушен и чл. 4, & 8 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета и чл. 2, ал. 1 от ЗУСЕСИФ.

След извършена проверка на всички факти, обстоятелства и документи и след анализ и обсъждане на направените от Община Враца възражения, НО е потвърдил първоначалната си констатация за допуснато от бенефициента нарушение на чл. 4, & 8 от Регламент (ЕС) № 1303/2013, квалифицирал е нарушението като нередност по т. 2 от Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции и е определил финансова корекция в размер на 100% от стойността на допустимите средства за Специализиран автомобил за транспортиране на кръвни продукти и човешки органи за трансплантация, марка VW, модел Caddi, на стойност 143 125,00 лева без ДДС, 171 750,00 лева с ДДС, съгласно офертата на избрания изпълнител.

НО е изложил мотиви, че специализираният автомобил, предмет на договора не е медицинско изделие по смисъла на т. 21 от ДР на Закона за медицинските изделия, не попада в приложното поле на чл. 13, ал. 1 от ЗМДВИПОРНСПП, съответно не попада и в хипотезата на т. 2 от ал. 1 на чл. 13, при което и предпоставките за изключване на доставката от приложното поле на ЗОП не са налице.

При така изложените факти и в рамките на съдебната проверка съгласно чл. 168 от АПК, във връзка с чл. 146 от АПК и чл. 169 от АПК, съдът прави следните правни изводи:

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган – зам. Министър на регионалното развитие и благоустройството, определен за ръководител на Националния орган по П. И. V-А Румъния-България 2014-2020, по проект реф. № ROBG – 195 „Координирани и ефективни реакции на институциите при извънредни ситуации в региона на Долж-Враца“ и оправомощен да издава заповеди за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, както и всички индивидуални актове по смисъла на ЗУСЕФСУ със Заповед № РД-02-14-122/23.01.2025 г. (л. 82) на Министъра на регионалното развитие и благоустройството.

Оспореното решение е издадено в предвидената от закона писмена форма и е мотивирано. Посочени са, както правните основания за издаването му - чл. 70, ал. 1, т. 9 и чл. 73 от ЗУСЕФСУ, така и фактическите основания за определянето на финансова корекция, обосновано с констатирани нередности.

Спазени са регламентираните в ЗУСЕФСУ специални правила за провеждане на процедура по определяне на финансовата корекция по основание и размер. В съответствие с правилото на чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, преди издаване на решението за определяне на финансовата корекция, Националният орган е осигурил възможност на бенефициера да представи писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция. На бенефициера е осигурен законоустановения 14-дневен срок за възражение след получаване на уведомление с данни за констатираните нарушения и предлаганата финансова корекция. Приложен е чл. 72, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, като при определяне размера на финансовата корекция е отчетено естеството и сериозността на допуснатото нарушение на приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство и финансовото му отражение върху средствата от ЕФСУ. Следва да се има предвид, че финансовата корекция не е санкция. Нейната цел е да възстанови вредата в бюджета на Съюза като отнеме незаконно придобитата облага и в частност като задължи ползвателя да възстанови сумата, която е придобита в резултат на допуснатата нередност.

Между страните по делото няма спор относно установените факти във връзка със сключването на договор № Д-290/16.12.2020 г. с „Авто инженеринг холдинг Груп” ЕООД, а именно без процедура за възлагане на обществена поръчка. Спорно е, налице ли са приетите за установени от ответника нарушения, съответно неприложим ли е облекчения ред на чл. 13, ал. 1, т. 2 от ЗМДВИПОРНСПП, и съставляват ли те нередности, предпоставка за налагане на финансова корекция.

По аргумент от чл. 71 от ЗУСЕФСУ, с извършването на финансови корекции се отменя предоставената финансова подкрепа със средства от ЕФСУ или се намалява размерът на изразходваните средства – допустими разходи по проект, с цел да се постигне или възстанови ситуацията, при която всички разходи, сертифицирани пред Европейската комисия, са в съответствие с приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство.

Основанията за определяне на финансова корекция нормативно са регламентирани в чл. 70, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, като съгласно чл. 70, ал. 1, т. 3 от ЗУСЕФСУ(на която разпоредба се е позовал административния орган), в относимата към датата на сключване на договора редакция, такова основание е нарушаване на принципите по чл. 4, параграф 8, чл. 7 и 8 от Регламент (ЕС) № 1303/2013.

Съгласно чл. 143, т. 1 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година, държавите членки носят отговорност за разследването на нередностите и за извършването на необходимите финансови корекции и възстановяването на дължимите суми. Дефиницията за нередност е дадена в чл. 2, т. 36 от цитирания Регламент, според която това е всяко нарушение на правото на Съюза или на националното право, свързано с прилагането на тази разпоредба, произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор, участващ в прилагането на европейските структурни и инвестиционни фондове, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на Съюза чрез начисляване на неправомерен разход в бюджета на Съюза. Чл. 2, т. 37 определя като „икономически оператор“ всяко физическо или юридическо лице или друг субект, които участват в изпълнението на помощта от европейските структурни и инвестиционни фондове, с изключение на държава - членка, която упражнява правомощията си като публичен орган. Доколкото в случая Община Враца участва като бенефициер в изпълнението на помощта от Европейските структурни и инвестиционни фондове, същата несъмнено се явява икономически оператор, който може да бъде субект на извършена нередност по смисъла на чл. 2, т. 36 от Регламент 1303/2013 г. В този смисъл първият елемент от фактическия състав на „нередността“ е налице.

Вторият елемент е действие или бездействие, което води до нарушението на правото на Европейския съюз или на националното право, свързано с неговото прилагане. В тежест на административният орган, с оглед разпоредбата на чл. 170, ал. 1 от АПК, е да докаже, че има нарушения на правото на ЕС или националното законодателство, извършени от жалбоподателя по проведената процедура за възлагане на обществена поръчка.

Третият елемент от фактическия състав на „нередността“ се изразява в настъпила вреда за общия бюджет на Европейския съюз или такава, която би могла да настъпи. Необходимо е да е налице и причинна връзка между извършеното нарушение и настъпването на вредата, респ. такава вреда, която би могла да настъпи. Фактическият състав на „нередността“ следва да бъде доказан и обоснован от административния орган в проведеното административното производство по определяне и налагане на финансовата корекция.

Законът за обществените поръчки, с оглед на своята цел – да осигури ефективност при разходването на публичните средства за задоволяване на публичния интерес, поставя множество ограничения, в рамките на които възложителят може да упражнява правомощията си. Един от въпросите, които законодателят е регламентирал изключително стриктно, е редът, с оглед на чл. 1, ал. 1 от ЗОП, по който може да осъществи обществената поръчка. Регламентираните от законодателя различни видове ред за възлагане на обществените поръчки са гаранция за спазване на принципите на равнопоставеност и недопускане на дискриминация, свободна конкуренция, пропорционалност, публичност и прозрачност (чл. 2, ал. 1 от ЗОП), и с оглед на това за оптимизиране на разходването на средствата чрез постигането на най-доброто съотношение между качество и цена. Възможностите, които възложителят има по отношение на реда за възлагане на обществена поръчка, са регламентирани в чл. 18, ал. 1, в чл. 20, ал. 3 и 4 от ЗОП. Безспорно е, с оглед на чл. 2 от ЗОП, че независимо от реда за възлагане на поръчката – чрез процедура по смисъла на чл. 18, ал. 1 от ЗОП или по реда на чл. 20, ал. 3 и 4 от ЗОП, спазването на принципите на Договора за функционирането на Европейския съюз – свободно движение на стоки, свобода на установяване и свобода на предоставяне на услуги и взаимно признаване, както и на произтичащите от тях принципи на равнопоставеност и недопускане на дискриминация, свободна конкуренция, пропорционалност, публичност и прозрачност са задължителни за всеки възложител.

Със Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците, в разпоредбата на чл. 13, ал. 1 законодателят е предвидил изключение от задължителния ред за възлагане на обществените поръчки, като е регламентирал неприложимост на Закона за обществените поръчки по време на извънредното положение, съответно на извънредната епидемична обстановка и три месеца след нейната отмяна при: 1) закупуване от възложителите на хигиенни материали, дезинфектанти, медицински изделия и лични предпазни средства, необходими за обезпечаване на противоепидемичните мерки; 2) закупуване на медицински изделия, осигуряване на услугите по взимане на проби и отчитане на резултатите, закупуване на медицинска и лабораторна апаратура, необходими за диагностика и лечение на заразените пациенти, консумативите за тях, както и дейности, свързани с внедряването им и гаранционната им поддръжка; 3) възлагане на дейности по обезвреждане на пестициди и болнични отпадъци съгласно Наредба № 1 за изискванията към дейностите по събиране и третиране на отпадъците на територията на лечебните и здравните заведения. Съгласно ал. 2 на чл. 13 разпоредбите на ЗОП не се прилагат два месеца след отмяната на извънредното положение, съответно по време на извънредната епидемична обстановка и три месеца след нейната отмяна и за транспортните услуги в случаите по ал. 1, т. 1 и 2.

Извънредната епидемична обстановка, удължена с Решение № 826/25.11.2021 г. на МС е със срок от 13.03.2020 г. до 31.03.2022 г., а договорът е сключен на 16.12.2020 г., т. е. в срока по чл. 13, ал. 2 от ЗМДВИПОРНСПП.

Предмет на договора е доставка на: специализиран автомобил за транспортиране на кръвни продукти и човешки органи за трансплантация. Доставката е в изпълнение на проект № 15.3.1.040 „Координирани и ефективни реакции на институциите при извънредни ситуации в региона Долж - Враца, съфинансиран по Програма „Interreg V-A“ Румъния - България 2014-2020 г. (Акроним: DJ-VR: [интернет адрес]), осъществяван с финансовата подкрепа на Програма за трансгранично сътрудничество „Interreg V-A“ Румъния - България 2014-2020г., е сключен с цел преодоляване на последиците от пандемията.

Разпоредбата на чл. 13, ал. 1 от ЗМДВИПОРНСПП е изключение от общите принципи за възлагане на обществени поръчки и не може да се тълкува разширително, а следва да се прилага само когато са налице условията посочени в нея.

При анализ на предвидените в нея дейности, при които е допустимо директно възлагане е видно, че в т. 2 законодателят е включил изрично „закупуване на медицински изделия, осигуряване на услугите по взимане на проби и отчитане на резултатите, закупуване на медицинска и лабораторна апаратура, необходими за диагностика и лечение на заразените пациенти, консумативите за тях, както и дейности, свързани с внедряването им и гаранционната им поддръжка“. В случая, предметът на доставката е специализиран автомобил, осигуряващ транспортиране на кръвни продукти и човешки органи за трансплантация, който може и се е използвал именно за транспортиране на кръвни продукти, но също така за бързо и качествено транспортиране на медицински ваксини, кръвни проби за диагностика и кръвни продукти, с цел диагностика и лечение на заразени пациенти. В тази връзка не може да се сподели извода на административния орган за задължително приложение на разпоредбите на ЗОП.

Съгласно т. 21 от Допълнителните разпоредби на Закона за медицинските изделия, „медицинско изделие“ е инструмент, апарат, уред, софтуер, материал или друго изделие, използван самостоятелно или в комбинация, включително софтуер, предназначен от производителя да бъде използван специфично за диагностични и/или терапевтични цели и необходим за правилната му употреба, който не постига основното си действие по предназначение във или върху човешкото тяло по фармакологичен, имунологичен или метаболитен път, но може да се подпомага при своето действие от средства с такъв ефект, и който е предназначен от производителя да се прилага при хора с цел: а) диагностика, профилактика, наблюдение, лечение или облекчаване на заболявания; б) диагностика, наблюдение, лечение, облекчаване или компенсиране на травми или инвалидност; в) изследване, замяна или корекция на анатомична част или физиологичен процес; г) контрол върху процеса на забременяване. В случая, специализирания автомобил – с надстройки за поддържане на постоянна температурна среда, ел. захранван, пневматична система и т.н. и предвиденото за внедряване в него оборудване – хладилник и охлаждаща кутия, определя неговата функционална приложимост като едно цяло.

Изложеното обосновава извода на съда, че оспореният административен акт е валиден, но издаден при допуснато неправилно приложение на материалния закон, поради което и ще следва да се отмени.

Съдът намира и че са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, като напълно споделя съображенията изложени от съдебните състави, постановили Решение № 72/12.02.2024 г., постановено по адм. Дело № 759/2022 г. по описа на АдмС – Враца, оставено в сила с решение № 9262/26.07.2024 г., постановено по адм. Дело № 3307/2024 г. на ВАС, а именно, че след като веднъж с Решение № РД-02-14-840/30.09.2021 г., РНО се е произнесъл, че не намира основания за определяне на финансова корекция относно доставката на специализирания автомобил за транспортиране на кръвни продукти и човешки органи за трансплантация, не може да промени тези си изводи, извън допустимите от закона случаи (основанията по чл. 99 и сл. от АПК), тъй като друг орган при проверка на неговата дейност е констатирал, че изводите му са неправилни.

В подкрепа на последното е и практиката на ВАС, обективирана в решение № 9601/21.06.2019 г., постановено по адм. Дело № 11081/2018 г., Седмо отделение, в което е прието, че Изпълнителна агенция „Одит на средствата от Европейския съюз“ е орган за осъществяване на специфични одитни дейности по фондове и програми на ЕС в съответствие с международните споразумения за предоставяне на средства от ЕС и приложимите регламенти на ЕС, отнасящи се до управлението и контрола на предоставените средства от Европейския фонд за регионално развитие, Кохезионния фонд, Европейския социален фонд, както и по други фондове и програми, по които Република България получава финансиране от ЕС и от други донори. Тя е функционално и организационно обособена и независима от органите, отговарящи за управлението и извършването на плащанията по програмите, съфинансирани от Европейския съюз. В качеството си на одитен орган, агенцията не е свързана и няма правомощия във връзка с управлението на тези програми. Респ. тя може да изготвя анализ на нередностите в областта на обществените поръчки, установени за програми, финансирани от ЕС, но не и този анализ да инициира или да послужи като основание за възобновяване на производство по налагане на финансова корекция. Независимо, че докладът съдържа препоръки към УО за предприемане на корективни действия, производството по извършване на одит на операциите е самостоятелно и не може да се отъждестви с това по администриране на нередността и определяне на финансова корекция за нея. Компетентен да определи финансовата корекция по основание и размер е само УО. Да се приеме, че последният е обвързан с дадените от одитиращия орган препоръки, означава да се припокрият функциите на управляващия и одитиращия орган, което е недопустимо (Арг.: чл. 123 Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година за определяне на общоприложими разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство, и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета).

Съгласно чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ финансова корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. При определена финансова корекция с мотивирано решение на основание чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ ръководителят на Управляващия орган има компетентност да изменя размера й в строго ограничени хипотези. Ако актът за определяне на финансова корекция с правно основание чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ е обжалван по съдебен ред, единствено в правомощията на съда е да осъществи контрол за законосъобразност върху този акт. Ако актът за определяне на финансова корекция с правно основание чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ не е обжалван по съдебен ред и е станал стабилен административен акт, ръководителят на НО има правомощие да измени акта, като увеличи размера на финансовата корекция и по предложение на сертифициращ или одитен орган, като това правомощие следва да бъде упражнено на основание чл. 74 от ЗУСЕФСУ.

Според чл. 74 от ЗУСЕФСУ при условията и на основанията по чл. 99 от АПК размерът на определената с решението финансова корекция може да бъде увеличен от ръководителя на управляващия орган и по предложение на сертифициращ или одитен орган. За възобновяването на производството се прилагат съответно сроковете и редът по глава седма от Административнопроцесуалния кодекс. Изричната препратка на чл. 74 от ЗУСЕФСУ към чл. 99 и следв. от АПК не дава правомощие на органа да изменя размера на корекцията извън основанията и сроковете, посочени в раздел седми от АПК и то когато актът, с който се е произнесъл, а именно Решение № РД-02-14-840/30.09.2021 г., с което и приел, че не намира основания за определяне на финансова корекция относно доставката на специализирания автомобил за транспортиране на кръвни продукти и човешки органи за трансплантация, е влязъл в сила като неоспорен по съдебен ред.

По преписката не се съдържат данни, а и органът не твърди да е изпълнил изискванията на чл. 99 и следв. от АПК за спазване на процедурата по възобновяване на административното производство, към която препраща чл. 74 ЗУСЕСИФ, напротив, както бе посочено, поддържа се, че производството е ново. Одитният доклад може да бъде основание за възобновяване на производството по издаване на административен акт по чл. 74 от ЗУСЕФСУ. В това производство обаче са приложими сроковете и редът по глава седма от АПК. При издаване на оспореното решение органът е възпроизвел същите факти и аргументи, които е посочил и при постановяване на свое Решение № РД-02-14-1118/21.11.2022 г., което е отменено с влязло в сила Решение № 72/12.02.2024 г., постановено по адм. Дело № 759/2022 г. по описа на АдмС – Враца, оставено в сила с решение № 9262/26.07.2024 г., постановено по адм. Дело № 3307/2024 г. на ВАС.

По изложените съображения съдът намира оспореното решение за незаконосъобразно, което налага неговата отмяна.

При този изход на спора Министерството на регионалното развитие и благоустройството, в качеството на юридическото лице, в чиято структура е административният орган, издал акта, следва да бъде осъдено да заплати в полза на Община Враца направените по производството разноски за платена държавна такса в размер на 1346,52 лева и юрисконсултско възнаграждение в размер на 150,00 лева - с оглед правната и фактическа сложност на делото, и процесуалните действия осъществени от процесуалния представител.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Решение № РД-02-14-1056/29.05.2025 г. на Ръководителя на Националния орган по Програма Интеррег V-А Румъния-България 2014-2020, по проект реф. № ROBG – 195 „Координирани и ефективни реакции на институциите при извънредни ситуации в региона на Долж-Враца“, с което е определена финансова корекция в размер на 100% от стойността на допустимите средства за Специализиран автомобил за транспортиране на кръвни продукти и човешки органи за трансплантация, марка VW, модел Caddi, на стойност 143 125,00 лева без ДДС, 171 750,00 лева с ДДС, съгласно офертата на избрания изпълнител.

ОСЪЖДА Министерството на регионалното развитие и благоустройството ДА ЗАПЛАТИ на Община Враца сторените по делото разноски в размер на 1496,52 лева.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.

Съдия: