Решение по дело №3070/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 243
Дата: 14 февруари 2020 г. (в сила от 14 февруари 2020 г.)
Съдия: Христо Йорданов Христов
Дело: 20197040703070
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

             243                                     14.02.2020г.                                        гр. Бургас

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Бургаският административен съд двадесети състав, в публично заседание на двадесет и седми януари две хиляди и двадесета година, в състав

  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХР. ХРИСТОВ

при секретаря И. Ламбова, като разгледа докладваното от съдия Хр. Христов административно дело № 3070 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.197, ал.2 - 4 във връзка с чл.121, ал.2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/.

Административното дело е образувано по жалба от Г.Ц.Б., с ЕГН **********, с постоянен адрес *** и адрес за призоваване: гр.Бургас, ул.“Цар Симеон I” № 70, ет.1, против Решение  № 144/07.11.2019г., издаден от Т.П.К.– директор на ТД на НАП Бургас, с което е потвърдено Постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки № С-190002-023-0003100/22.10.2019г. на публичен изпълнител при ТД на НАП – Бургас.

С жалбата се иска отмяна на оспореното решение като незаконосъобразно, неправилно и постановено при съществени нарушения на процесуалните правила, както и отмяна на потвърденото с него постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки.

В съдебно заседание за жалбоподателят Г.Ц.Б., редовно и своевременно призован, не се явява и не се представлява.

Ответната страна ДИРЕКТОР НА ТД НА НАП БУРГАС се представлява от главен юрисконсулт Костадинка Т., която оспорва жалбата като неоснователна и недоказана и претендира за присъждане на разноски за възнаграждение на юрисконсулт.

Съдът, като взе предвид разпоредбата на чл.168 от АПК и прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите и изразените становища прие за установено следното:

Предмет на оспореното Решение  № 144/07.11.2019г. на Т.П.К.– директор на ТД на НАП Бургас е Постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки /ПНПОМ/ № С-190002-023-0003100/22.10.2019г., издадено от Теменуга Петкова, на длъжност главен публичен изпълнител при ТД на НАП – Бургас,  издадено на основание чл.121, ал.1 от ДОПК (л.15 от делото), с което са наложени обезпечителни мерки – запор върху налични и постъпващи суми по банкови сметки, по депозити, вложени вещи в трезори, включително и съдържанието на касетите, както и суми, предоставени за доверително управление, находящи се в „БАНКА ДСК” АД „УНИКРЕДИТ БУЛБАНК” АД за сумата от 47 442.42 лева.

В мотивите на постановлението е посочено, че запорът се налага във връзка с ревизия, възложена със Заповед за възлагане на ревизия № Р-02000219005355-020-001/13.08.2019г. и предвид това, че ще се затрудни събирането на публично вземане в предполагаем размер 47 442.42 лева, от които 43 384.93 лева – главница и 4 057.49 лева – лихва към 16.10.2019г. Тази заповед не е представена по преписката, но част от съдържанието й е описано в процесното ПНПОМ и съгласно него с тази заповед е възложена ревизия на жалбоподателя Г.Б. за установяване на отговорност по чл.19 от ДОПК за задължения на „Борун 2018” ЕООД, ЕИК ********* както следва: ЗКПО за периода 01.01.2018г. – 31.12.2018г.; ДДФЛ св. Професии, гр. Договори за периода 01.10.2018г. – 31.12.2018г.; данък върху доходите от трудовите и приравнените на тях правоотношения 01.06.2018г. – 30.09.2018г.; ДДС за периода 01.07.2018г. – 30.09.2018г.; задължителни осигурителни вноски за осигурители /ДОО, ЗО, УПФ/ за периода 01.06.2018г. – 30.09.2018г.

ПНПОМ е обжалвано пред директора на ТД на НАП – Бургас с жалба вх.№ 94-Г-408/31.10.2019г. (л.17 от делото). В тази жалба са изложени възражения, които са идентични с възраженията, изложени в жалбата до съда.

По жалбата е изложено становище (л.10 от делото) от публичния изпълнител, издал постановлението за налагане на предварителни обезпечителни мерки. Публичният изпълнител е посочил, че запорът върху банковите сметки е наложен във връзка с постъпило искане № Р-02000219005355-039-001/17.10.2019г. за предварително обезпечаване на публични вземания, установими с ревизия на Г.Ц.Б., ЕГН **********, възложена със Заповед за възлагане на ревизия № Р-0200219005355-020-001/13.08.2019г. за установяване на отговорност по чл.19 от ДОПК за задължения на „Борун 2018” ЕООД, ЕИК ********* с предполагаем размер на вземането 47 442.42 лева.

В обжалваното решение (л.6-8 от делото) директорът на ТД на НАП Бургас е приел, че постановлението е издадено от компетентен орган, в предвидената от закона форма. Изложени са теоретични съображения, според които обезпечителната мярка представлява едновременно защита и санкция, в които се състои обезпечението на конкретно вземане, както и че публичният изпълнител е действал при условията на обвързана компетентност по отношение мотивираното искане на органа по приходите. Решаващият орган е приел, че са обсъдени мотивите на органа по приходите за исканото предварително обезпечение. Съобразена е целта, с която са наложени предварителните обезпечителни мерки – улесняване събирането на задълженията и предотвратяване извършването на разпоредителни  сделки и действия с имуществото на ревизираното лице, вследствие на което ще бъде затруднено или невъзможно събирането на задълженията. Изложени са и мотиви, че с наложената обезпечителна мярка не е нарушен принципа на съразмерността по чл.6 от АПК. С оглед на тези и другите изложени в оспореното решение съображения директорът на ТД на НАП Бургас е приел, че обжалваното пред него ПНПОМ е правилно и в съответствие със закона и потвърдил същото.

Решението е връчено на Г.Ц.Б. на 28.11.2019г., който го оспорил пред Административен съд – Бургас с жалба вх.№ 94-Г-408#3/06.12.2019г. изпратена по пощата на 05.12.2019г., във връзка с която е образувано настоящото дело.

В изпратената от административния орган преписка по издаване на оспореното решение са приложени ПНПОМ № С-190002-023-0003104/22.10.2019г.(л14 от делото) и ПНПОМ № С-190002-023-0003102/22.10.2019г.(л.16 от делото) и двете издадени от Теменуга Петкова, на длъжност главен публичен изпълнител при ТД на НАП – Бургас, за налагане на възбрана върху недвижими имоти собственост на Г.Б..

В преписката не се съдържат цитираните по-горе Заповед за възлагане на ревизия № Р-02000219005355-020-001/13.08.2019г. и Искане № Р-02000219005355-039-001/17.10.2019г. за предварително обезпечаване на публични вземания.

При така установените факти, съдът намира, следното от правна страна:

Жалбата е подадена от надлежна страна, имаща правен интерес от оспорването, в преклузивния 7-дневен срок, при спазване на принципа за задължително оспорване на ПНПОМ по административен ред съгласно чл.197, ал.1 ДОПК, поради което жалбата е допустима.

Съгласно чл.197, ал.2 от ДОПК, решението, с което се потвърждава наложената обезпечителна мярка може да се обжалва пред административния съд по местонахождението на териториалната дирекция, чийто директор го е издал. От друга страна, нормата на чл.197, ал.3 от ДОПК определя условията, при които съдът отменя наложената обезпечителна мярка. Въз основа на граматическото и систематичното тълкуване на горепосочените разпоредби се обосновава извода, че предмет на съдебен контрол на настоящото производство са ПНПОМ и потвърждаващото го решение на директора на ТД на НАП. Следователно, съдът съобразно задължението си за пълна служебна проверка на законосъобразността на оспорвания акт по чл.168 от АПК вр. § 2 от ДР на ДОПК, извършва преценка дали при издаването на двата административни акта са спазени всички изисквания за законосъобразност – наличието на компетентност на органа; спазване на материалните и процесуалните правила при издаването им; изискването за писмена форма и съобразяване с целта на закона.

При така определения предмет на производството, съдът намира жалбата за основателна.

Обжалваното ПНПОМ е издадено от компетентен орган – публичен изпълнител в ТД на НАП - гр.Бургас, съгласно правомощията му, определени в чл.167 от ДОПК, в предвидената в чл.196 от ДОПК писмена форма и съдържа посочените в същата норма задължителни реквизити. Същите изводи са относими и за потвърждаващото го решение – чл.197, ал.1 от ДОПК.

Административният акт е издаден при спазване на административно-процесуалните правила за неговото издаване, но при неправилно приложение на материалния закон. Този извод се налага по следните съображения:

Настоящото производство започнало с мотивираното искане до публичния изпълнител. Публичният изпълнител има оперативна самостоятелност да прецени във всеки отделен случай, според съдържанието на мотивираното искане и други факти, които следва да събере, дали действително ще бъде затруднено или невъзможно събирането на предполагаемите публични вземания.

В конкретния случай в процесното ПНПОМ № С-190002-023-0003100/22.10.2019г. е посочено, че същото се издава въз основа на направено искане от Даниела Жечкова Йорданов на длъжност главен инспектор по приходите, но без да е посочен номерът и датата на издаването му. В представеното в административната преписка становище на публичния изпълнител е посочено, че издаденото от него ПНПОМ е въз основа на искане № Р-02000219005355-039-001/17.10.2019г. за предварително обезпечаване на публични вземания, но не е посочен неговият издател. В административната преписка и по делото не е представено искането, въз основа на което е издадено ПНПОМ № С-190002-023-0003100/22.10.2019г., поради което съдът няма възможност да извърши преценка доколко основателно и обосновано е то. По делото липсва и заповедта за възлагане на ревизията, послужила като основание за изготвяне на искането.

Съгласно чл.195, ал.1 и ал.2 от ДОПК подлежат на обезпечение установените и изискуеми публични вземания, като обезпечение се извършва, когато без него ще бъде невъзможно или ще се затрудни събирането на публичното задължение. Съгласно чл.198, ал.1 от ДОПК обезпечението се извършва: 1. с налагане на възбрана върху недвижим имот или кораб; 2. със запор на движими вещи и вземания на длъжника; 3. със запор на сметките на длъжника; 4. със запор на стоките в оборот на длъжника, като съгласно ал. 2 публичният изпълнител може да наложи няколко вида обезпечения на обща сума до размера на вземането. Съответно в нормите на чл.200 - чл.207 от ДОПК е предвиден реда за налагане на запора и възбраната, както и тяхното действие.

Следователно обезпечението се налага, когато ще е невъзможно или ще се затрудни събирането на публични вземания и има за цел предотвратяване на извършването на сделки и действия с имуществото на лицето. Обезпечителното производство е строго регламентирано, като на публичния изпълнител са предоставени правомощия да налага само предвидените от законодателя обезпечителни мерки.

От мотивите на ПНПОМ № С-190002-023-0003100/22.10.2019г. се установява, че обезпечителната мярка се налага спрямо жалбоподателя за установяване на отговорност по чл.19 от ДОПК за задължения на „Борун 2018” ЕООД, ЕИК ********* с предполагаем размер на вземането 47 442.42 лева, като е посочено, че Г.Ц.Б. е действал в скрито съучастие в „Борун 2018” ЕООД  и дължи солидарно с неплатежоспособното юридически лице неплатените задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски на основание чл.19, ал.8 от ДОПК.

Същевременно по делото не са представени доказателства, от които може да се направи извода, че жалбоподателят е действал в скрито съучастие в „Борун 2018” ЕООД, което да обоснове и докаже необходимостта от налагането на процесната обезпечителна мярка. Предвид липсата на мотиви, установяващи горните обстоятелства не може да се обоснове отговорността на жалбоподателя за задълженията на въпросното дружество.

Наред с това следва да бъде отчетено и обстоятелството, че съгласно цитираната Заповед за възлагане на ревизия № Р-0200219005355-020-001/13.08.2019г. същата е следвало да започне от датата на връчването й, за което липсват данни. Съгласно чл.114, ал.1 от ДОПК първоначалният срок на извършване на ревизията е до три месеца. Липсват доказателства по делото, както и твърдения от страна на административния орган ревизията да е била продължена, което прави наложените предварителни обезпечителни мерки безпредметни към настоящия момент.

По изложените съображения съдът счита, че издаденото постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки е постановено при липса на предпоставките, които законът изисква и горестоящият административен орган - директор на ТД на НАП Бургас е следвало да го отмени с обжалваното решение. След като последният орган е достигнал до обратният резултат, това решение следва да бъде отменено, както и потвърденото с него постановление на публичния изпълнител.

Мотивиран от горното, на основание чл.197, ал.4 от ДОПК Административен съд гр.Бургас

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение  № 144/07.11.2019г., издаден от Т.П.К.– директор на ТД на НАП Бургас и потвърденото с него Постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки № С-190002-023-0003100/22.10.2019г. на главен публичен изпълнител при ТД на НАП – Бургас.

Решението, на основание чл.197, ал.4 от ДОПК, е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

СЪДИЯ: