Определение по дело №3094/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 176
Дата: 23 януари 2023 г.
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20227180703094
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 декември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 176

гр. Пловдив, 23.01.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ПЛОВДИВ, трети състав,  в закрито съдебно заседание на двадесет и трети  януари, две хиляди двадесет и трета година в състав

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: Любомира Несторова

разгледа докладваното АД № 3094 по описа на Административен съд - Пловдив за 2022 г. и взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава десета, раздел ІV от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с  чл. 27, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ).

Образувано е по жалба на “МС Дървообработване“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от управителя А.Т.Т. против Решение № РД-02-16-384 от 23.11.2022 г. на Главния директор и ръководител на структура за наблюдение и докладване към Министерството на иновациите и растежа, с което на основание чл. 15, ал. 10, т. 2, чл. 32 и § 1. т. 6 и 7 от Допълнителната разпоредба на Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост (обн., ДВ, бр. 43 от 2022 г., изм. и доп., ДВ. бр. 70 от 2022 г.). чл. 61 във връзка с чл. 18а. чл. 133 и чл. 149, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс, чл. 27. ал. 1. т. 7 от Устройствения правилник на Министерството на иновациите и растежа (приет с ПМС № 20 от 25.02.2021 г., обн. ДВ, бр. 17 от 2022 г.), чл. 3, ал. 1. т. 3, чл. 8. ал. 3. изр. първо. Приложение № 1 към чл. 3, ал. 1, т. 3 и § 1, т. 4 от Допълнителните разпоредби на Постановление № 157 на МС от 7.07.2022 г. за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, и на техните основни функции (обн.. ДВ, бр. 54 от 2022 г., поел. изм. и доп. ДВ. бр. 85 от 2022 г.). Заповед № РД-14-155/21.07.2022г. и Заповед № РД-02-16-210/14.10.2022 г. на министъра на иновациите  и растежа, във връзка със Списък с предложенията за изпълнение на инвестиция, които не се допускат до техническа и финансова оценка по процедура за предоставяне на безвъзмездни средства чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели № ВG-RRР-3.004 „Технологична модернизация". Програма за икономическа трансформация, компонент „Интелигентна индустрия" на Национален план за възстановяване и усгойчивост, публикуван на 9.11.2022 г., възражение, подадено чрез ИСУП 2020 на 15.11.2022 г. от „МС ДЪРВООБРАБОТВАНЕ" ЕООД, кандидат в процедура № BG-RRP-3.004 „Технологична модернизация" с референтен номер на предложението за изпълнение на инвестиция ВG-RRP-3.004-1616 и след извършена проверка на основателността на възражението от служител от Структурата за наблюдение и докладване, определено със Заповед № РД-02-16-251/11.11.2022 г. на ръководителя на Структурата за наблюдение и докладване по Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България, е прекратено производството по отношение на кандидата “МС Дървообработване“ ЕООД с предложение за изпълнение на инвестиция №ВG-RRР-3.004-1616 по процедура №ВG-RRР-3.004 „Технологична модернизация".

В жалбата се  твърди, че оспореното решение е незаконосъобразно поради нарушение на производствените правила, изложените мотиви са бланкетни и в противоречие с принципите на закона /респективно на чл. 2, ал.2 от ПМС 114, твърди се, че същото е неправилно. Претендира се отмяната му и връщане на СНД за продължаване на производството от последното незаконосъобразно действие. Претендират се разноските по делото.

Административният орган в писмо с вх. № 24562 от 29.12.2022г., с което е изпратена административната преписка,  изразява становище съгласно което жалбата е неоснователна и необоснована и се иска нейното отхвърляне.

Съдът установи, че жалбата е депозирана в срок / съобщаване на акта чрез ИСУН на 23.11.22г., а жалбата е постъпила чрез същата система на 05.12.2022г./ и от лице, притежаващо правен интерес, ето защо е допустима.

От представените по делото доказателства се установи следното: “МС Дървообработване“ ЕООД, с ЕИК *********, е кандидат по процедура за подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели  №ВG-RRР-3.004 „Технологична модернизация", с референтен номер на предложението за изпълнение на инвестиция №ВG-RRР-3.004-1616.

  Кандидатът е подал формуляр за кандидатстване с описание на предмета на дейност на дружеството, кратко описание на проектното предложение , цели на предложението, план на изпълнение  и дейности по проекта, описание на предмета, начин на изпълнение и целен резултат. Посочени са конкретни индикатори, финансова информация и допълнителна информация за оценка на проектното предложение.  Подписани са декларации, от които става ясно, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване. /л. 134-140 по делото/. Представена е техническа спецификация на предвидените за закупуване ДМА и ДНА.

Във връзка с разпоредбите на чл. 15, ал. 4 от Постановление № 114 на Министерския съвет от 8.06.2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост са разгледани предложенията за изпълнение на инвестиция от оценителна комисия, чийто състав е определен със Заповед № РД-14-264 от 28.08.2022г. на заместник-министъра на иновациите и растежа и ръководител на СНД.  Оценителната комисия извършва оценка и класиране на подадените предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели по процедура №BG-RRP-3.004 „Технологична модернизация", инвестиция Програма за икономическа информация“ към компонент 3 „Интелигентна индустрия“ на Националния план за възстановяване и устойчивост.

   Оценителната комисия след извършена оценка е съставила Списък с предложенията за изпълнение на инвестиция, които не се допускат до техническа и финансова оценка по процедура за предоставяне на безвъзмездни средства чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели №BG-RRP-3.004 „Технологична модернизация по Програма за икономическа трансформация компонент  „Интелигентна индустрия“ на Националния план за възстановяване и устойчивост.

 Относно кандидата “МС Дървообработване“ ЕООД комисията е приела, че същият не отговаря на изискванията по т. 13.1 „Допустими дейности“, раздел 1,подт.2 и т.16 „Приложими хоризонтални принципи“, подт.1 от Условията за кандидатстване по процедурата, както и критерий №4 за допустимост на предложение за инвестиция от Критериите и методологията за оценка на предложения за изпълнение на инвестиция /Приложение 6 към Условията за кандидатстване/.

 В изпълнение на чл. 15, ал.4 от Постановление № 114 на Министерски съвет от 08.06.2022г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост е изпратено съобщение до “МС Дървообработване“ ЕООД чрез системата ИСУН, ведно със списък с предложенията, които не са допуснати до техническа и финансова оценка. Изрично в съобщението е посочено, че съгласно разпоредбите на чл. 15, ал.5 от ПМС № 114/2022г. с подаване на възражението не може да се представят нови документи, които не са били част от първоначално представеното предложение и/или не са били представени след изпратено от оценителната комисия уведомление за отстраняване на установени нередовности.

      Постъпило е възражение с рег. №BG-RRP-3.004-1616-R001 от 15.11.2022г.  от “МС Дървообработване“ ЕООД /л. 102 по делото/ по ИСУН 2020, в което се сочи, че е дадена обоснована информация и ако е следвало да се представи допълнителна такава, то е следвало УО да определи срок за това. Посочено е, че по предложението е декларирано, че не води до значителни вреди за следните шест екологични цели: а/ смекчаване на изменението на климата;б/ адаптиране към изменението на климата;в/устойчиво използване и опазване на водните и морските ресурси;г/преход към кръгова икономика;д/предотвратяване и контрол на замърсяването;е/ защита и възстановяване на биологичното разнообразие и екосистемите.

 Съгласно изискванията на чл. 15, ал.10, т.2 от ПМС № 114/2022г., в едноседмичен срок от получаване на описаното по-горе възражение, е изготвено до Главния директор на ГД „Европейски фондове за конкурентноспособност“ и ръководител на СНД писмено становище /докладна записка/ РД-02-16-251-482/21.11.22г. от  М.М.– главен експерт в отдел Управление на риска, контрол и сигурност, ГД ЕФК, определена със Заповед № РД-02-16-251/11.11.2022г. на Гл. директор и ръководител на СНД за лице, извършващо проверка на основателността на възраженията, подадени от кандидати, чиито възражения са включени в Списък с предложения за изпълнение на инвестиция, които не се допускат до техническа и финансова оценка.

    В становището подробно са разгледани възраженията на кандидата. Разгледани са Условията за кандидатстване по процедура № ВG-RRР-3.004„Технологична модернизация" са въведени изисквания в съответствие с Регламент (ЕС)2020/852 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юни 2020 година за създаване на рамка за улесняване на устойчивите инвестиции и за изменение на регламент (ЕС) 2019/2088 (Регламента за таксономията). Посочено е, че съгласно т. 13.1, подт. 2 „Допустимите предложения за изпълнение на инвестиции следва да са в съответствие с принципа за ненанасяне на значителни вреди". В бележка под линия № 16 на същата страница е пояснено, че подробна информация относно спазване на принципа за „ненанасяне на значителни вреди" е налична в Приложение 14 „Информация относно спазване на принципа за „ненанасяне на значителни вреди" към Условията за кандидатстване. Допълнително, в т. 16 „Приложими хоризонтални принципи", подт. 1 от Условията за кандидатстване по процедурата е посочено също, че следва да е налице съответствие на предложенията за изпълнение на инвестиция с принципа за „ненанасяне на значителни вреди".

В  поле „ВАЖНО" в същата т. 16 е указано, че „Спазването на заложените в предложението принципи ще се проследява, както следва:за удостоверяване на съответствието на инвестицията с принципа по подт. 1) при подаване на предложението кандидатите декларират посоченото обстоятелство в Декларацията при кандидатстване (Приложение 2), както и задължително представят информация за съответствие на предложението с всяка една от шестте екологични цели в т. „Допълнителна информация, необходима за оценка на предложението за изпълнение на инвестиция" на Формуляра за кандидатстване. Липсата на обоснована информация във Формуляра за кандидатстване, която да дава увереност за съответствие на предложението с принципа за „ненанасяне на значителни вреди", ще бъде основание за отхвърляне на съответното предложение за изпълнение на инвестиция". Изброените по-горе изисквания на Условията за кандидатстване по настоящата процедура са намерили отражение в критерий № 4 за допустимост на предложението за изпълнение на инвестиция от Критериите и методологията за оценка (Приложение 6 към Условията за кандидатстване). Като източник на проверка по този критерий е посочено: Декларация при кандидатстване и Формуляр за кандидатстване - т. „Допълнителна информация, необходима за оценка на проектното предложение". Изискването по критерий 4 е допълнително разяснено от СНД и в отговорите на постъпилите въпроси с номера 18, 75, 85, 229, 236 и др. в рубриката „Въпроси и отговори" по процедурата. Съгласно дадените разяснения, в шестте полета по т. 8.2-8.7 от Формуляра за кандидатстване следва ла бъде представена информация, удостоверяваща, че предложението за изпълнение на инвестиция (съответно дейностите и активите, заложени в него) не водят до значителни вреди по смисъла на чл. 17 от Регламент (ЕС) 2020/852 за всяка една от шестте екологични цели. Допълнително е уточнено, че „информацията, която кандидатите трябва да опишат в т. „Допълнителна информация, необходима за оценка на проектното предложение" от  Формуляра за кандидатстване, относно съответствието на предложението за изпълнение на инвестиция с принципа на „ненанасяне на значителни вреди", следва да показва как инвестицията в цялост (включваща дейностите и активите в нея) е в съответствие със съответната екологична цел". Дадени са и разяснения във връзка с конкретни цели.

Това означава, че в представеното описание в т. 8 от Формуляра за кандидатстване и/или във Формуляра за кандидатстване в цялост, кандидатът следва да е представил обоснована информация относно съответствието на заявената за финансиране инвестиция с принципа за „ненанасяне на значителни вреди“. Кандидатът следва да е представил обосновка за съответствието на предложението със заложените в критерия шест екологични цели в контекста на предвиденото за закупуване оборудване и предвидените дейности, като представената информация в цялост следва да дава увереност, че предложението за изпълнение на инвестиция (съответно дейностите и активите, заложени в нето) е в съответствие с принципа за „ненанасяне на значителни вреди". Видно от т. 6. Бюджет (в лева) от Формуляра за кандидатстване, по предложение за изпълнение на инвестиция № ВG-RRР-3.004-1616 са предвидени за придобиване Хидравличен манипулатор - 1 бр., Мотокар - 1 бр. и Електрокар - 1 бр. В т. 8 от Формуляра за кандидатстване е представено описание по шестте екологични цели, но информацията е от общ характер и не е пряко обвързана със заложените дейности и предвидената за придобиване активи.

Анализирани са текстовете по т. 8 от Формуляра за кандидатстване и е прието, че представено описание е от общ характер, в който преобладава декларативната част, без да е налице пряко логическо обвързване на информацията със заложената дейност и предвидените за придобиване активи. Липсва пряко рефериране към технологичните възможности  на  оборудването,  т.е.   не  са описани  съответните  характеристики  и/или функционалности на предвиденото за закупуване оборудване, които имат отношение към опазването или намаляване на въздействието върху околната среда.

Даден е отговор и по отношение на възражението, че след официални запитвания от дружества – кандидати, няма посочена конкретна информация, какво следва да посочат кандидатите в своите обосновки. Изрично е посочено, че такава информация е налична в отговорите на постъпилите въпроси с номера 7. 18. т. 4. 75, т. 6, 85, 122, 229 и 236 в рубриката „Въпроси и отговори" по процедурата, публикувани на интернет страницата на СНД, на основание чл. 5. ал. 8 т.1 ПМС № 114/2022 г. Така например, в отговора на въпрос № 75, т.6, наред с останалите разяснения, е изрично посочено : „.Във връзка с посоченото, в шестте полета по т. 8.2-8.7 от Формуляра за кандидатстване следва да бъде представена информация, удостоверяваща, че предложението за изпълнение на инвестиция (съответно дейностите и активите, заложени в него) не водят до значителни вреди по смисъла на чл. 17 от Регламент (ЕС) 2020/852 за всяка една от шестте екологични цели". Подобно разяснение е налично и в отговора на въпрос № 229, където е указано: „ Информацията, която кандидатите трябва да опишат в т. „Допълнителна информация, необходима  за оценка на проектното предложение" от Формуляра за кандидатстване, относно съответствието на предложението за изпълнение на инвестиция с принципа на „ненанасяне на значителни вреди", следва да показва как инвестицията в цялост (включваща дейностите и активите в нея) е в съответствие със съответната екологична цел ".

Относно възражението за изискване на допълнителна информация от оценителната комисия е посочено, че следва да се има предвид, че съгласно чл. 15. ал. 2 от ПМС № 114/2022 г.  отстраняването на нередовностите не може да води до промени по същество. Допълнителното представяне/допълване на информация по т. 8 представлява промяна по същество, която не може да бъде допусната от оценителната комисия.

Относно възражението на кандидата, че още на етап кандидатстване е декларирал в Декларация за кандидатстване (Приложение 2), че заявените от него дейности и активи са в съответствие с принципа за „ненанасяне на значителни вреди", е посочено, че ангажимент на държавата-членка, произтичащ от Общностното право е, че нито една мярка, включена в плановете за възстановяване и устойчивост на държавите-членки, не трябва да води до значителни вреди за екологичните цели по смисъла на член 17 от Регламент (ЕС) 2020/852. В отговора на Въпрос № 85 СНД изрично е посочила следното: „За да се определи налице ли е съответствие на предложението за изпълнение на инвестиция с принципа за „ненанасяне на значителни вреди", следва в шестте полета по т. 8.2-8.7 от Формуляра за кандидатстване да бъде представена информация, удостоверяваща, че предложението (съответно дейностите и активите, заложени в него)  не водят до значителни вреди по смисъла на чл. 17  от Регламент (ЕС) 2020/852 за всяка една от шестте екологични цели".

Последвало е издаването на Решение № РД-02-16-384 от 23.11.2022г. от Главния директор и ръководител на структура за наблюдение и докладване към Министерството на иновациите и растежа, с което на основание чл. 15, ал. 10, т. 2, чл. 32 и § 1. т. 6 и 7 от Допълнителната разпоредба на Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост (обн., ДВ, бр. 43 от 2022 г., изм. и доп., ДВ. бр. 70 от 2022 г.). чл. 61 във връзка с чл. 18а. чл. 133 и чл. 149, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс, чл. 27. ал. 1. т. 7 от Устройствения правилник на Министерството на иновациите и растежа (приет с ПМС № 20 от 25.02.2021 г., обн. ДВ, бр. 17 от 2022 г.), чл. 3, ал. 1. т. 3, чл. 8. ал. 3. изр. първо. Приложение № 1 към чл. 3, ал. 1, т. 3 и § 1, т. 4 от Допълнителните разпоредби на Постановление № 157 на МС от 7.07.2022 г. за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, и на техните основни функции (обн.. ДВ, бр. 54 от 2022 г., поел. изм. и доп. ДВ. бр. 85 от 2022 г.). Заповед № РД-14-155/21.07.2022г. и Заповед № РД-02-16-210/14.10.2022 г. на министъра на иновациите  и растежа, във връзка със Списък с предложенията за изпълнение на инвестиция, които не се допускат до техническа и финансова оценка по процедура за предоставяне на безвъзмездни средства чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели № ВG-RRР-3.004 „Технологична модернизация". Програма за икономическа трансформация, компонент „Интелигентна индустрия" на Национален план за възстановяване и усгойчивост, публикуван на 9.11.2022 г., възражение, подадено чрез ИСУП 2020 на 15.11.2022 г. от „МС ДЪРВООБРАБОТВАНЕ" ЕООД, кандидат в процедура № BG-RRP-3.004 „Технологична модернизация" с референтен номер на предложението за изпълнение на инвестиция ВG-RRР-3.004-1616 и след извършена проверка на основателността на възражението от служител от Структурата за наблюдение и докладване, определено със Заповед № РД-02-16-251/11.11.2022 г. на ръководителя на Структурата за наблюдение и докладване по Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България, е прекратено производството по отношение на кандидата “МС Дървообработване“ ЕООД с предложение за изпълнение на инвестиция №ВG-RRР-3.004-1616 по процедура №ВG-RRР-3.004 „Технологична модернизация".

Въз основа на така приетото от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи: Оспореното решение е валиден административен акт, издаден от материално компетентен орган,  съгласно приетата по делото Заповед № РД-02-16-210/14.10.2022г. на Министъра на иновациите и растежа /л. 89 по делото/, с която на основание чл. 25. ал. 4 от Закона за администрацията, чл, 5. ал. I. г. 7, чл. 5, ал. 5 и чл. 27. ал. 1, т. 7 от Устройствения правилник на Министерството на иновациите и растежа (приет с ПМС № 20 от 25.02.2021 г.. обн. ДВ. бр. 17 от 2022 г.), чл. 3. ал. I. г. 3. чл. 8. ал. 3. изр. първо, Приложение № 1 към чл. 3. ал. 1, г. 3 и § 1. т. 4 от Допълнителните разпоредби на Постановление № 157 на Министерския съвет от 07.07.2022 г. за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, и на техните основни функции (обн. ДВ, бр. 54 сл 12.07 2022 г., изм. и доп., ДВ, бр. 70 от 30.08.2022 г., в сила от 30.08.2022 г.) и Заповед № РД-14-155/21.07.2022г. на министъра на иновациите и растежа, в качеството му на ръководител на Структура за наблюдение и докладване отговорна за изпълнението на Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България е определена И.И., главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерството па иновациите и растежа, за лице, което да упражнява правомощията на ръководител на Структурата за наблюдение и докладване по Операция 1: „Изпълнение на проектни предложения на иновативни малки и средни предприятия (МСП), получили знака за качество „Печат за върхови постижения" по конкурсите на Европейския съвет по иновациите" от инвестиция С2.11 „Програма за ускоряване на икономическото възстановяване и трансформация чрез научни изследвания иновация С3.12.Програма за икономическа трансформация" от Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България, с всички произтичащи от това права, отговорности и задължения, съгласно приложимата нормативна уредба и Вътрешните правила на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност".

Решението е постановено в изискуемата писмена форма, съдържа задължителните реквизити, мотивиран е с излагане на фактически и правни основания, подписан е от неговия издател. В хода на административното производство не са допуснати процесуални нарушения от категорията на съществените, обуславящи отмяната на оспорения акт. Спазена е процедурата разписана в чл. 15 ал.4 и сл. от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства за крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост. Предложението на кандидата е разгледано и оценено от  определената със Заповед № ДР-14-264/28.08.2022г. на заместник-министъра на иновациите и растежа Оценителна комисия и съгласно чл. 10, ал. 1 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022г. Съставен е списък с предложенията за изпълнение на инвестиция, които не се допускат до техническа и финансова оценка по реда на чл.15, ал.3 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022г., който е съобщен на кандидата чрез ИСУН. Дадена е възможност да се депозират възражения като същите са разгледани в срока по чл. 15, ал.10, т.2 от ПМС № 114/2022г. от компетентно лице- М.М.– главен експерт в отдел Управление на риска, контрол и сигурност, ГД ЕФК, оправомощено с нарочна заповед, подробно коментирана по-горе в настоящото изложение. Същата се е произнесла с мотивирано становище съгласно чл. 15, ал.8 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022г. и в срока по чл. 15, ал.9 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022г. Ръководителят на структурата за наблюдение и докладване се е произнесъл в срока по чл. 15, л.10 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022г.

Оспореното решение е постановено и при правилно приложение на материалния закон: Съгласно Регламент (ЕС) 2021/241 на Европейския парламент и на Съвета от 12.02.2021 г. за създаване на Механизъм за възстановяване и устойчивост", държавите членки следва да гарантират, че мерките, включени в техните планове за възстановяване и устойчивост, съответстват на принципа „за ненанасяне на значителни вреди" по смисъла на член 17 от Регламент (ЕС) 2020/852 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юни 2020 година за създаване на рамка за улесняване на устойчивите инвестиции и за изменение на Регламент (ЕС) 2019/2088. Съгласно чл. 5, параграф 2 от Регламент (ЕС) 2021/241, МВУ подкрепя само мерки, които спазват посочения принцип.

Съгласно т. 13.1. раздел I, подт.2) и т. 16 „Приложими хоризонтални принципи", подт. 1) от Условията за кандидатстване, допустимите предложения за изпълнение на инвестиции следва да са в съответствие с принципа за ненанасяне на значителни вреди", залегнал в Регламент (ЕС) 2020 852 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юни 2020 година за създаване на рамка за улесняване на устойчивите инвестиции и за изменение на Регламент (ЕС) 2019/20НН (Регламента за таксономията).  Съгласно посочения принцип всички предвидени инвестиции (дейности и активи) по процедурата не трябва да водят до значителни вреди за следните шест екологични цели: а) смекчаване на изменението на климата; б) адаптиране към изменението на климата; в) устойчиво използване и опазване на водните и морските ресурси; г) преход към кръгова икономика; д) предотвратяване и контрол на замърсяването; е) защита и възстановяване на биологичното разнообразие и екосистемите.

 При попълване на формуляра за кандидатстване кандидатът трябва да попълни обоснована /подробна/ информация, която да обоснове съответствието на предложението с принципа за „ненанасяне на значителни вреди“.

В случая съдът установи, че жалбоподателят в т. 8 от Формуляра за кандидатстване е посочено следното описание по шестте екологични цели: в полетата, по т. 8.2 - 8.7. кандидатът заявява, че: 8.2: „Предлаганата мярка е в съответствие с принципа на ,, ненанасяне на значителни вреди": екологична цел 1) "смекчаване на изменението на климата" Не се очаква изпълнението на проектното предложение да доведе до значителни емисии на парникови газове. Оборудването, което ще се закупи, работи на ток. В ролята си на биогориво, пелетите са екологично чисти и при изгарянето им не се отделят вредни емисии. Процесът на горене на дървесните пелети протича много ефективно и пълно. Гарантирана ефективност до 95 %. Считаме, че с нашия труд допринасяме за оползотворяване на отпадъците и подобряване на ефективността на използването на природните ресурси. "; 8.3: „Предлаганата мярка е в съответствие с принципа на „ненанасяне на значителни вреди": екологична цел 2) "адаптиране към изменението на климата". Не се очаква изпълнението на проектното предложение да доведе до по-голямо вредно въздействие на настоящия и очаквания бъдещ климат, върху самата мярка или върху хората, природата или активите. Всъщност очакваме изпълнението на иновацията да доведе до подобряване на условията на труд на служителите на предприятието-кандидат. оптимизиране на ефективността на техния труд, и - е възможно подобряване на заплащането им. "; 8.4: „Предлаганата мярка е в съответствие с принципа на „ненанасяне на значителни вреди": екологична цел 3) "устойчиво използване и опазване на водните и морските ресурси" Не се очаква изпълнението на проектното предложение да доведе до увреждане на опазването на водните и морските ресурси, включително на повърхностните и подземните води, или на морските води. Проектното предложение няма отношение към тази мярка."; 8.5: „Предлаганата мярка е в съответствие на предложението за изпълнение на инвестиция с принципа на „ненанасяне на значителни вреди": екологична цел 4) "преход към кръгова икономика". Изпълнението на проекта ще подобри използването на ресурсите, включително на енергийните ресурси. Очаква се да се намали производствения брак. Намаленият брак ще допринесе до опазване на технологичните ресурси и намаляване на технологичния отпадък. Не се очаква да причини вреди на околната среда по отношение на кръговата икономика. "; 8.6: „Предлаганата мярка е в съответствие на предложението за изпълнение на инвестиция с принципа на „ненанасяне на значителни вреди": екологична цел 5) предотвратяване и контрол на замърсяването. Не се очаква изпълнението на проектното предложение да доведе до увеличение на емисиите на замърсители във въздуха, водите или земята."; 8.7: „Предлаганата мярка е в съответствие на предложението за изпълнение на инвестиция с принципа на „ненанасяне на значителни вреди": екологична цел 6) "защита и възстановяване на биологичното разнообразие и екосистемите". Не се очаква изпълнението на проектното предложение да навреди на постигането на екологичната цел. ".

  Действително цитираните по-горе текстове от Формуляра за кандидатстване са с общ характер, въобще не са конкретизирани характеристиките на конкретното оборудване и как те се съотнасят с изискванията за опазване или намаляване на въздействието върху околната среда. Не са изложени мотиви относно предвиденото за закупуване оборудване – хидравличен манипулатор-1бр., мотокар-1бр. и електрокар-1 бр. и предвидените дейности и как те взаимно се съотнасят. Не е ясно как ще се използва оборудването и какви конкретни характеристики има, за да се приложи в дейност, която отговаря на принципа за ненанасяне на значителни вреди.

 Коментира се вече, че жалбоподателят е запознат с Формуляра за кандидатстване, подписал е декларации. В т.16 от Условията за кандидатстване е посочено, че липсата на обоснована информация във формуляра за кандидатстване, която да дава увереност за съответствие на предложението с принципа за „ненанасяне на значителни вреди“, ще бъде основание за отхвърляне на съответното предложение за изпълнение на инвестиция“.

Съгласно чл. 15. ал. 2 от ПМС № 114/2022 г. отстраняването на нередовностите не може да води до промени по същество. Допълнителното представяне/допълване на информация по т. 8 представлява промяна по същество, ето защо решаващият административен орган правилно е приел, че същата не може да бъде допусната от оценителната комисия.

Изложените от съда съображения обосновават извод за законосъобразност на оспорения административен акт. При това положение жалбата като неоснователна ще следва да бъде отхвърлена.

Воден от горните мотиви и на основание чл. 200 от АПК във вр. с чл. 27, ал. 4 от ЗУСЕФСУ, Административен съд – Пловдив, ІІІ състав

О П Р Е Д Е Л И:

 ОТХВЪРЛЯ жалбата на МС Дървообработване“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от управителя А.Т.Т., против Решение № РД-02-16-384 от 23.11.2022г. на Главния директор и ръководител на структура за наблюдение и докладване към Министерството на иновациите и растежа.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: