Определение по дело №604/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 926
Дата: 11 май 2021 г. (в сила от 7 юни 2021 г.)
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20217040700604
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 март 2021 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№ 926                      дата 11 май 2021г.              гр.Бургас

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас, ІХ-ти състав,

в закрито заседание на 11 май 2021г.,  в следния състав:

 

                                                                                   Съдия: ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА

Секретар:………………

Прокурор:……………..

 

разгледа адм. дело № 604 по описа за 2021 год.

 и за да се произнесе взе предвид следните обстоятелства:

 

Съдът е сезиран с жалба подадена от Община Созопол против Решение за установяване на нередност по проект BSB 117 “Development of Sustainable Cultural Tourism in the Black Sea Basin” акроним CULTOUR-BSB, съфинансиран по СОП за трансгранично сътрудничество по Европейски инструмент за съседство „Черноморски басейн 2014-2020г.“, изпълняван от Община Созопол, издадено от директора на дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ в МРРБ и ръководител на Националния орган, с което е определена финансова корекция в размер на 5% или 8 134,43лв. с ДДС  от допустимите разходи, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове по договор 8-386/10.06.2019г. сключен със „Санта Марина“ АД на стойност 135 573,75лв. без ДДС (162 688,50лв. с ДДС).  Иска се отмяна на решението.

С разпореждане от 17.03.2021г., съдът изиска от Община Созопол доказателства за депозиране на жалбата в срок, като с писмо вх.№ 3458/ 01.04.2021г. страната изпрати разпечатка от Документ от Електронен обмен ЕО-С3-187/18.02.2021г., като се позовава на отразената в него дата на получаване – 19.02.2021г.

С последващо разпореждане от 07.04.2021г. съдът изиска от административния орган да представи доказателства за връчване на оспорения административен акт, предвид обстоятелството, че е връчен като електронен документ, поради което изиска данни за изтеглянето на документа от информационната система за сигурно електронно връчване. В изпълнение постъпи молба вх. № 4496/26.04.2021г., видно от която органът уведоми съда, че документът е бил изпратен на Община Созопол чрез системата за електронен обмен на съобщения. Допълнителни уточнения направи и с молба вх. № 4817/07.05.2021г., в която изрично уточни, че оспорения административен акт не е бил връчен чрез системата за сигурно електронно връчване. 

Жалбата е процесуално недопустима за разглеждане като подадена извън установения законов срок за обжалване.

Обществените отношения между административните органи, свързани с работата с електронни документи и предоставянето на административни услуги по електронен път, както и обмена на електронни документи между административните органи са уредени със Закона за електронното управление. Съгласно чл.12, ал.4 от ЗЕУ общите изисквания за предоставяне на електронни административни услуги се определят с наредба, приета от Министерския съвет. Съгласно чл.32, ал.1, ал.2 и ал.3 от Наредбата за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги административните органи са длъжни да използват система за електронен документооборот и да участват в електронен обмен на документи с други администрации. Не се допуска обмен на документи на хартиен носител, освен в случаите, когато това е определено със закон. Обменът на електронни документи се извършва между участници, регистрирани в Административния регистър.

По делото е безспорно че Община Созопол и МРРБ са регистрирани в Административния регистър, като всички съобщения в административното производство са били извършвани чрез Системата за електронен обмен на съобщения. След като не е приложим редът за връчване чрез Системата за сигурно електронно връчване, то в този случай няма основание да се доказва дата на изтегляне на документа. При изпращане на процесното решение по реда на електронния обмен между администрациите, приложими са общите условия за обмен на електронни документи между участници, регистрирани в административния регистър. Съгласно чл.32, ал.1 от Закона за електронното управление електронното изявление се смята за получено от доставчика на електронни административни услуги с постъпването му в неговата информационна система или в друга система по ред, определен с наредбата по чл.12, ал.4. Аналогичен е текстът и на чл.6, ал.1 от Общите условия за обмен на електронни документи между участници регистрирани в административен регистър, съгласно който електронният документ се счита за получен от участник с постъпването в информационната му система.

В случая, процесният административен акт е бил изпратен на Община Созопол чрез системата за електронен обмен на съобщения с писмо изх.№ 99-00-2-663(6)/17.02.2021г. и видно от комуникационната бележка към него то е било регистрирано в Община Созопол под № ЕО-С3-187 на дата 18.02.2021г. Считано от тази дата следва да се брои 14-дневния срок за обжалване, който в случая е изтекъл на 04.03.2021г. (четвъртък, работен ден), а жалбата е постъпила по електронен път в МРРБ на следващия ден - 05.03.2021г.

Жалбоподателят обосновава срочното подаване на жалбата, като посочва, че срокът следва да се брои от 19.02.2021г., като представя разпечатка от Документ за електронен обмен, като нейното съдържание сочи, че от лице на позиция отговорник в Община Несебър, на 19.02.2021г. са извършени действия по препращане на вече получения административен акт на вниманието на кмета на общината. Този документ и това препращане по своя характер представляват вътрешноведомствен документооборот, поради което не може да се счита, че датата на препращането на документа на вниманието на кмета, представлява датата на връчване на административния акт. Обсъдената по-горе нормативна уредба сочи, че като такава се счита датата на регистриране на електронния документ в информационната система на участника-адресат, която в случая е под № ЕО-С3-187 от 18.02.2021г., поради което всички последващи препращания в рамките на администрацията нямат отношение към поставяне началото на срока за обжалване.

На основание изложените мотиви, настоящата жалба се явява подадена след изтичане на преклузивния срок за обжалване по чл.149, ал.1 от АПК и при липса на доводи за нищожност на административния акт, тя следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

На основание изложените мотиви и чл.159, т.5 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ без разглеждане жалбата на Община Созопол против Решение за установяване на нередност по проект BSB 117 “Development of Sustainable Cultural Tourism in the Black Sea Basin” акроним CULTOUR-BSB, съфинансиран по СОП за трансгранично сътрудничество по Европейски инструмент за съседство „Черноморски басейн 2014-2020г.“, изпълняван от Община Созопол, издадено от директора на дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ в МРРБ и ръководител на Националния орган, с което е определена финансова корекция в размер на 5% или 8 134,43лв. с ДДС  от допустимите разходи, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове по договор 8-386/10.06.2019г. сключен със „Санта Марина“ АД на стойност 135 573,75лв. без ДДС (162 688,50лв. с ДДС).

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 604/2021г. по описа на Административен съд – Бургас.

 

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                 СЪДИЯ: