Решение по дело №535/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 юли 2023 г.
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20227240700535
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

281                                                  25.07.2023г.                            град Стара Загора

 

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, ІІ състав, в публично съдебно заседание на двадесет и първи юни през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                           

                                                                                      СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

 

       

при секретар   Ива Атанасова                                                                             

и с участието на прокурора                                                                                                         като разгледа докладваното от съдия Галина Динкова административно дело № 535 по описа за 2022 год., за да се произнесе съобрази следното:     

                                                                                                                                                                      

 

Производството е с правно основание чл.215, във връзка с чл. 127 ал.12  от Закона за устройство на територията (ЗУТ), във връзка с чл.145 и сл.от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

 

Образувано е по жалба на „БОЛИД“ ООД с ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр.Стара Загора, бул.“Патриарх Евтимий“ № 46Б, подадена чрез пълномощника му адв.Д.Д., с искане за отмяна, като незаконосъобразно, на Решение № 1779/ 30.06.2022г на Общински съвет Стара Загора за одобряване на окончателен проект за общ устройствен план на Община Стара Загора в частта му относно територия за озеленяване 23/ Оз, в която попада поземлен имот с идентификатор 68850.152.19 по КК на гр.Стара Загора, местност „Мутафовото“, землище на гр.Стара Загора.

В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на оспореното решение, като постановено при съществени нарушения на административно-производствените правила и неправилно приложение на материалния закон. Твърди се, че решението е постановено при липса на фактически и правни основания  за неговото издаване, в нарушение на целта на закона и при неспазване изискванията на чл.136, ал.1 и чл.125, ал.1 от ЗУТ. Направено е искане за отмяна на решението и за присъждане в полза на жалбоподателя на направените от него разноски по делото.

 

 Ответникът – Общински съвет Стара Загора, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата като неоснователна и моли същата да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 

  Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и доводите на страните, намира за установена следната фактическа обстановка:                                              

 

Дружеството-жалбоподател „БОЛИД“ ООД, е собственик на недвижим имот с площ от 3.400дка, с НТП - нива,  находящ се в местността „Мутафа“, землището на гр.Стара Загора,  съставляващ Поземлен имот с идентификатор 68850.152.19 по КККР на гр.Стара Загора, видно от нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № 164, том III, рег.№ 5557, дело № 434 от 2002г. и скица № 15-141372/ 13.05.2014г., издадена от СГКК гр.Стара Загора /л.11 и л.12 по делото/.

 

Процедурата по приемане на ОУП на Община Стара Загора е инициирана  със Заявление вх.№ 10-33-427/ 13.12.2017г. от Община Стара Загора с искане да бъде разрешено изработване на Общ устройствен план на община Стара Загора /л142/.

 

 С решение по т.1.7 от протокол №51/13.12.2017г. на ЕСУТ при Община Стара Загора е прието становище, че може да бъде издадено разрешение за изработване изменение на ОУП на Община Стара Загора /л.28/.

 

С решение № 1322 по Протокол 28 от 18.12.2017г на Общински съвет Стара Загора е одобрено заданието за изработване на ОУП на Община Стара Загора, включващ всички населени места и всички землища на територията на общината; 2. Разрешено е изработването на ОУП на Община Стара Загора, включващ всички населени места и всички землища на територията на общината и 3. Възложено е на кмета на общината за предприеме предвидените в закона действия по възлагане изработването на ОУП, Община Стара Загора, включващ всички населени места и всички землища на територията на общината /л. 29-30/.

 

Видно от протокол № 42/11.11.2020г. на ЕСУТ при Община Стара Загора, са разгледани становища, мнения и възражения, постъпили след проведено обществено обсъждане на 20.10.2020г на предварителен проект на ОУП и на доклад за екологична оценка /л.31и сл/.

 

С решение по т.1.1 от протокол № 06/10.02.2021г. на ЕСУТ  при Община Стара Загора е приет проект за ОУП на Община Стара Загора – предварителен проект /л.70/. С решение по т.6.43   от протокол № 07/17.02.2021г. на ЕСУТ при  Община Стара Загора е прието, че следва да бъдат отразени промени в окончателния проект на ОУП във връзка с прилагане на действащи ПУП-ПЗ /л.71 и сл/.

 

С решение по протокол № 12/23.03.2022г. на ЕСУТ при Община Стара Загора е приет проекта за ОУП на Община Стара Загора – окончателен проект /л.73 и сл/ и е било подадено заявление с вх.№10-33-67/23.03.2022г от Община Стара Загора за съгласуване и одобряване на ОУП-окончателен проект.

 

По предложение рег.№10-61-355/15.06.2022г. от  Ж.Т.– кмет на Община Стара Загора /л.22 и сл/ е прието оспореното Решение № 1779 по протокол № 40 от заседание на Общински съвет Стара Загора, проведено  на 30.06.2022г след дадени становища от постоянните комисии на съвета по т.1 и от Постоянната комисия по законност и обществен ред на заседание, проведено на 28.06.2022г, по т.2. Гласували „за“ са 49 общински съветници, „против“ и „въздържали се“ няма /л.21/. 

С решението общинският съвет: 1. На основание чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА във връзка с чл.127, ал.6 от ЗУТ одобрява Окончателен проект за ОУП на Община Стара Загора, с изключение на територията на парк „Бедечка“, за която е налице влязло в сила изменение на ОУП 2011г, одобрен с Решение № 1158 по протокол № 55 от 26.05.2011г на Общински съвет Стара Загора и 2.  Одобрените до настоящия момент със съответни заповеди на Кмета на Община Стара Загора или с решения на Общински  съвет Стара Загора подробни устройствени планове запазват своето действие. Решението е публикувано в  ДВ бр.54/12.07.2022г /л.48-49/.

По делото е изискано и представено удостоверение изх.№ 20-46-64/ 22.08.2022г на Главния архитект на Община Стара Загора, ведно с цветно копие-извадка от графичната част на одобрения ОУП, от които се установява, че по ОУП, одобрен с процесното Решение № 1779 по протокол № 40 от 30.06.2022г на Общински съвет Стара Загора, имотът на жалбоподателя попада в устройствена зона 23/Оз - за озеленени територии с публично ползване и се предвижда изграждане на обекти за публично ползване /градски паркове, градини, улично озеленяване/.

На компакт диск са приложени доказателства за съгласуване  със заинтересуваните централни и териториални администрации, както и със специализираните контролни органи.

По делото е допусната, изпълнена и приета съдебна строително-техническа експертиза, заключението на която /основно и допълнително/ като компетентно и добросъвестно изготвено и в съответствие с другите доказателства по делото, съдът кредитира с доверие. От заключението на експертизата се установява, че по действащия ОУП на община Стара Загора, одобрен с Решение 1158 взето по Протокол № 55 от 26.05.2011г. на Общински съвет – Стара Загора имотът на жалбоподателя – ПИ с идент. 68850.152.19, попада в земеделска територия – обработваеми земеделски земи ниви, което е отговаряло и на начина му на трайно ползване от 2002г. до настоящия момент /нива/. Сходно е било положението и по действали преди това ОУП, одобрен с Решение № 552 по протокол № 32 от 29.12.2005г. на ОбС-Стара Загора. Съгласно приетия с Решение № 1179/ 30.06.2022г. на ОбС-Стара Загора ОУП ПИ 68850.152.19 попада в територии с публично ползване – градски паркове, градини, улично озеленяване – Оз, което налагало извод, че той ще бъде в територия с начин на трайно ползване – урбанизирана и няма да може да се използва като земеделска земя – нива, а се следва неговото отчуждаване, съгласно разпоредбата на чл.62, ал.5 от ЗУТ. Вещото лице е категорично, че всички евентуални инвестиционни намерения на собственика трябва да бъдат изцяло съобразени с предвижданията на ОУП – озеленени територии с публично ползване, като в парковете е възможно изграждане само на елементи по чл.62, ал.7 ЗУТ /ако са предвидени в ПУП/. 

 

Така установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:

 

Съгласно чл. 127, ал. 12 във вр. с чл. 215, ал. 1 ЗУТ право на обжалване на общ устройствен план имат само собствениците на недвижими имоти, непосредствено засегнати от предвижданията му. Това са имотите, за които е предвидено изграждане на обекти - публична собственост на държавата или общината, или за които се установяват ограничения на собствеността, с цел защита на обществени интереси - опазване на околната среда или на човешкото здраве, опазване на земеделски, горски и защитени територии и защитени зони -  чл. 127, ал. 13 ЗУТ. Видно от доказателствата по делото, а и няма спор по този факт между страните, според обжалваното решение собствения на жалбоподателя имот попада в устройствена зона за озеленени територии с публично ползване – градски паркове, градини, улично озеленяване-Оз. Следователно предвиждането за имота е за изграждане на обекти-публична общинска собственост по смисъла на чл.3, ал.2 от Закона за общинската собственост. Поради това имотът на „БОЛИД“ ООД се явява непосредствено засегнат по смисъла на чл.127, ал.13 ЗУТ от предвижданията на процесния ОУП на Община Стара Загора и съответно за жалбоподателя е налице правния интерес от оспорване на Решение № 1779 по протокол № 40 от 30.06.2022г на Общински съвет Стара Загора, доколкото с направеното отреждане се ограничава правото му на собственост. 

По тези съображения съдът намира, че жалбата на „БОЛИД“ ООД като подадена в законоустановения срок по чл. 127, ал.12 от ЗУТ и от лице с правен интерес срещу неблагоприятен за него и подлежащ на съдебен контрол административен акт, е процесуално допустима.

 

Разгледана по същество, е неоснователна.

 

Решение № 1779/ 30.06.2022г по протокол № 40 на Общински съвет Стара Загора е прието от материално и териториално компетентен орган по смисъла на чл.127, ал.6 от ЗУТ, в предвидената от закона писмена форма. Действително в оспореното решение не е изрично посочено материалноправното основание по чл.134, ал.1 ЗУТ, относимо за конкретното изменение на ОУП. Особеностите на актовете, издавани по реда и при условията на ЗУТ, във връзка с мотивирането им, обуславя възможност за извличане на фактическите основания за издаване на крайния акт от документацията, удостоверяваща започването, движението и приключването на административното производство, включително съставената в проектната фаза за изменение на ОУП, както и актовете на колективния помощен орган - ЕСУТ. В случая представените като част от административната преписка документи /напр. Задание за изработване на ОУПО Стара Загора - т.I, озаглавена „Обосновка за необходимостта от плана“/  съдържат фактически установявания за наличието на материалноправното основание по чл.134, ал.1, т.1 от ЗУТ /настъпили съществени промени в обществено-икономическите или устройствените условия, при които е бил съставен планът /, които могат да бъдат разглеждани като такива, възприети от решаващия орган като мотиви при приеманате на решение за изменение на ОУП.  В този смисъл фактическите  обстоятелства, обосновали процесното приемане на ОУП на Община Стара Загора, се извличат от съпътстващите и подготвящи крайния акт документи. С оглед вида и спецификата на одобрения устройствен план несподелимо е въведеното от жалбоподателя изискване за наличие на конкретна мотивировка относно промененото предназначение на собствения му имот.  

 

В  хода на процедурата не са допуснати съществени процесуални нарушения. Събраните доказателства както и достъпните данни на интернет страницата на общината https://www.starazagora.bg/bg/obyavleniya сочат, че са  изпълнени всички фази от процедурата по раздел III от Глава седма на ЗУТ. Направено е обществено обсъждане и е извършено съгласуване по чл.127, ал.2 от ЗУТ. Изработеният проект за ОУП е със съдържание /текстово и графично/ съобразено с изискванията на чл.23 и чл.24 от Наредба № 8/ 14.06.2001г за обема и съдържанието на устройствените планове. Действително, по делото не е представен доклад на кмета на общината при внасяне на проекта за разглеждане в общинския съвет, но е налице негово предложение, което съдържа мотиви за основанието и изпълнението на законовите изисквания за приемане на окончателния проект на ОУП. Решението е прието с изискуемите кворум и мнозинство по чл.27, ал.2 и ал.3 от ЗМСМА, необходими за решение чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА при проведено явно гласуване и е обнародвано.

 

Решение № 1779/ 30.06.2022г по протокол № 40 на Общински съвет Стара Загора в оспорената му част е прието в съответствие с приложимия материален закон.

Съгласно чл.103, ал.2 от ЗУТ общите устройствени планове определят преобладаващото предназначение и начина на устройство на отделните структурни части на териториите, обхванати от плана. Чрез тях се определя общата структура на територията – жилищни, складови територии, паркове и градини, територии за спорт и забавления, за курортно-туристическо и вилно строителство, земеделски, горски имоти и др. /чл.107, т.1 ЗУТ/.

Съгласно чл. 7, ал. 1 от ЗУТ, според основното им предназначение, определено с концепциите и схемите за пространствено развитие и общите устройствени планове, териториите в страната са: урбанизирани територии (населени места, селищни образувания и индустриални паркове извън границите на населените места и селищните образувания), земеделски територии, горски територии, защитени територии, нарушени територии за възстановяване, територии, заети от води и водни обекти, и територии на транспорта.

В чл. 4, ал. 5 от Наредба № 7 от 22.12.2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони /Наредба № 7/2003 г./ в приложимата й редакция / Обн. - ДВ, бр. 3 от 2004 г., в сила от 13.01.2004 г. до 23.11.2022г./ е регламентирано, че  с ОУП на градовете и землищата им /или на части от тях/ и на селищните образувания с национално значение се определя общото /преобладаващото/ предназначение за обединени в зони и територии множество поземлени имоти със сходни характеристики.

Съгласно чл. 6, ал. 2 от Наредба № 7/2003 г., когато обединени в територии поземлени имоти или отделни самостоятелни поземлени имоти не могат да се отнесат към определените по ал. 1 типове устройствени зони и техните разновидности, с устройствения план /ОУП/ за тях може да се определя собствен режим на устройство съобразно предназначението по чл. 4, ал. 7.

А според чл. 21, ал.1 от Наредба № 8 от 14.06.2001 г. за обема и съдържанието на устройствените планове /Наредба № 8/2001 г./ ал. 2, т. 2 от Наредба № 8 от 14.06.2001 г. за обема и съдържанието на устройствените планове /Наредба № 8/2001 г./, с плановете по ал. 1 /ОУП/ се определят общият режим на устройство на всяка от териториите по т. 1 чрез устройствени зони, територии с устройствен режим и самостоятелни поземлени имоти с устройствен режим със съответните правила и нормативи.

Съответно, няма нормативно установена забрана с предвижданията на ОУП в терен със собствен устройствен режим да бъдат включени по-малко /в случая четири ПИ/, а дори и само един поземлен имот.

На следващо място, чл. 62, ал. 1 от ЗУТ установява, че Зелените системи и озеленените площи се устройват в съответствие с одобрените общи и подробни устройствени планове на урбанизираните територии и подробни устройствени планове за парковете и градините, като се спазват правилата и нормативите в наредбата по чл. 13, ал. 1 /Наредба № 7/22.12.2003 г/.

Съгласно оспорената част от процесния ОУП, цветно копие-извадка от който е приложен на л.33 по делото, имотът на жалбоподателя и съседните му три поземлени имота с идентификатори 68850.152.20, 68850.152.15 и 68850.152.18, разположени покрай главен път, образуват територия по см. на §5, т.8 от ДР на ЗУТ /съвкупност от съседни поземлени имоти със сходни характеристики и преобладаващо предназначение/, отредена за озеленяване с публично ползване – градски паркове, градини, улично озеленяване – Оз, като тази територия граничи с имоти, отредени в зона с предимно производствени функции, видно от фоновото означение /тъмно лилав цвят/. Това се установява и от схема 1.2.2. към ОУП /налична на приложения по делото компактдиск и общодостъпна на интернет страницата на Общински съвет – Стара Загора/, в легендата към която е отразено, че териториите,  оцветени в тъмно лилав цвят са територии с предимно производствени функции - Пп. Възприетото устройствено решение за промяна на съществуващото земеделско предназначение на няколко поземлени имота, в т.ч. и собствения на жалбоподателя ПИ с идентификатор 68850.152.19, граничещи с производствена територия, не противоречи на цитираната по-горе нормативна уредба  и е в унисон с изискването, регламентирано в чл.61,ал.1 ЗУТ в териториите на общините да се устройват озеленени площи, обединени в зелена система, като средство за подобряване на микроклимата и хигиенните условия и за организиране на отдиха на населението.  Въпросът за целесъобразността на това отреждане  е извън обхвата на съдебния контрол за законосъобразност, но въпреки това е необходимо да се отбележи, че същото съответства на заложената в чл.1 от ЗУТ основна цел на устройството на територията, а именно да се гарантира устойчиво развитие и благоприятни условия за живеене, труд и отдих на населението.

 

По тези съображения настоящият състав на съда намира, че оспорената част от  Решение № 1779/ 30.06.2022г по протокол № 40 на Общински съвет Стара Загора е валиден и законосъобразен акт, поради което жалбата на „БОЛИД“ ООД срещу нея е неоснователна и следва да бъде отхвърлена. 

 

При този изход на спора искането на процесуалния представител на ответника за присъждане на разноски се явява основателно  и следва да бъде уважено, като на основание 143, ал.3 от АПК във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ  жалбоподателят бъде осъден да заплати на Общински съвет Стара Загора сумата 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.219 от ЗУТ във връзка с чл. 172, ал. 2 от АПК, Старозагорският административен съд

 

 

                                     Р     Е     Ш     И     :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „БОЛИД“ ООД с ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр.Стара Загора, бул.“Патриарх Евтимий“ № 46Б с искане за отмяна, като незаконосъобразно, на Решение № 1779/ 30.06.2022г на Общински съвет Стара Загора за одобряване на окончателен проект за общ устройствен план на Община Стара Загора в частта му относно територия за озеленяване 23/ Оз, в която попада поземлен имот с идентификатор 68850.152.19 по КК на гр.Стара Загора, местност „Мутафовото“, землище на гр.Стара Загора, като неоснователна.

 

ОСЪЖДА „БОЛИД“ ООД с ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр.Стара Загора, бул.“Патриарх Евтимий“ № 46Б  да заплати на Общински съвет Стара Загора сумата 100 /сто/лв. за юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението подлежи на касационно оспорване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд.

 

                                                     

                                                                                     СЪДИЯ: