РЕШЕНИЕ
№ 1136
Варна, 28.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - I тричленен състав, в съдебно заседание на двадесет и девети юни две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
Е.
ЯНАКИЕВА |
Членове: |
ИВЕТА ПЕКОВА |
При секретар ПЕНКА МИХАЙЛОВА и с участието на прокурора СИЛВИЯН ИВАНОВ СТОЯНОВ като разгледа докладваното от съдия ИВЕТА ПЕКОВА кнахд № 20237050701103 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК вр.
чл.63в от ЗАНН.
Образувано е по касационна жалба на „СИРИУС - 49“ ЕООД,
ЕИК ***, гр.Варна, к.к. „Св.Св.Константин и Е.“ 10А, представлявано от
управителя Д.А.Д., подадена чрез адв. Д.С., против Решение № 527/04.04.2023г.
по НАХД № 2961/2022г. на Районен съд - Варна, ХХVІІІ състав, с което е изменено
наказателно постановление № 03-2100068/29.09.2021г. на директора на Дирекция
„Инспекция по труда“ - Варна, с което за нарушение на чл.75а, ал.2 от Закона за
трудовата миграция и трудовата мобилност и на основание чл.79, ал.4 вр. чл.75а
ал.2 ЗТМТМТ на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 3000лв.,
като е намален размера на санкцията на 2000 лева. Касаторът твърди в жалбата
си, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно. Твърди, че от
събраните доказателства е установено, че лицето О. К.е допусната от
организатор-хранене в ресторант „Сириус бийч“, но не е установено да е работила
там. Твърди, че е установено от разпитаните свидетели, че лицето за малко е
било там, за да види естеството на работата и дали може да се справи, но не е
наемано на работа. Твърди и че проверката е извършена от служителите на
Дирекция „Инспекция по труда“ – Варна на български език, без да е предоставена
възможност на гражданина на трета държава да ползва услугите на преводач, като
са събрани обяснения на А. К., а АУАН и НП са съставени за лице О. К., поради
което не става ясно за кое точно лице е ангажирана отговорността. Твърди, че
задължението за уведомяване по чл.10 ал.1 ЗТМТМ е за работодател, какъвто в
случая не е. Твърди и че тази разпоредба не е цитирана в НП, а само е посочена
санкционната - чл. 75а, ал.2 от ЗТМТМ. Счита, че тъй като се касае за първо
нарушение, с оглед липсата на общественоопасни последици, същото съставлява
маловажен случай по смисъла на чл.28 ЗАНН. Моли решението на ВРС да бъде
отменено, като бъде отменено и издаденото НП, както и за присъждане на
разноските по делото за двете инстанции.
Ответникът - директор на дирекция „Инспекция по труда“-
гр. Варна, чрез процесуалния си представител, в писмена молба, оспорва
касационната жалба и моли същата да бъде отхвърлена. Моли за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение, а в случай, че касационната жалба бъде уважена,
прави възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение и
моли да бъде присъдено такова в минималния размер по Наредба № 1/09.07.2004 г.
за минималните размери на адвокатските възнаграждения.
Представителят на Окръжна прокуратура – Варна дава
заключение за неоснователност на касационната жалба и моли решението на ВРС да
бъде оставено в сила.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства,
поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените касационни
основания, прие за установено следното от фактическа и правна страна:
Производството пред ВРС е образувано по жалба на „СИРИУС
- 49“ ЕООД против наказателно постановление № 03-2100068/29.09.2021г. на
директора на Дирекция „Инспекция по труда“ - Варна, с което за нарушение на
чл.75а, ал.2 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност и на
основание чл.79, ал.4 вр. чл.75а ал.2 ЗТМТМТ му е наложена имуществена санкция
в размер на 3000лв.
За да се произнесе по спора районният съд е установил от
фактическа страна, че на 24.08.2021 г. св. Г. и Ж.- инспектори в ДИТ-Варна
извършили рутинна проверка на обект - класически ресторант „Сириус Бийч“ в
к.к.“Св. Св. Константин и Е.“, стопанисван от „СИРИУС-49“ ЕООД, при която в
обекта било установено лицето О. К., гражданка на Украйна, облечена в тъмно
работно облекло с шапка да приготвя салати. При попълване на декларация,
предоставена й от служителите на ДИТ-Варна, тя попълнила такава на руски език.
След легализиран превод станало ясно, че е посочила, че има работно време от
13.00 ч. до 21.00 ч., през което е с основни задължения „студена кухня, салати,
десерти, днес прави салата, закуски“, че получавала месечно трудово
възнаграждение за дейността в размер на 1000, имала договорена почивка в
работния ден - 1 час, имала 1 почивен ден в седмицата. Посочено е в
декларацията /в превод/ името на лицето – А. К., но става ясно от
документацията по АНП, че се касае за същото лице. Бил съставен АУАН на
дружеството за това, че в качеството на работодател е допуснало О. К.,
гражданин на трета държава –Украйна, да престира труд без съответното
разрешение или регистрация в Агенцията по заетостта. Актът бил предявен и
връчен на упълномощено от дружеството лице.
Сезираният със спора съд е приел в мотивите си, че АУАН
и НП са издадени от компетентни органи и в срок, при провеждане на АНП не са
допуснати съществени процесуални нарушения, нарушението е описано пълно и точно
от фактическа и правна страна и позволява на санкционираното лице да разбере
извършването на какво нарушение му е вменено и да организира защитата си, като
нарушението е безспорно установено от събраните доказателства и правилно е
опредЕ. санкционната разпоредба. ВРС е обсъдил възраженията в подадената до
него жалба, които е счел за неоснователни. За неоснователни е счел възраженията
относно неправилно описание на нарушението и грешна квалификация, тъй като от
попълнената от К.декларация е видно, че въззивното дружество е имало качеството
на работодател, а посочената като нарушена норма съдържа в себе си, както
правилото за поведение, така и санкцията за неговото неизпълнение. ВРС е приел
и че случаят не може да бъде квалифициран като маловажен по смисъла на чл. 28
от ЗАНН, тъй като не се отличава от обичайните нарушения от този вид и не са
налице смекчаващи отговорността обстоятелства, които да водят до извод за
по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с другите такива нарушения,
но с оглед и липсата на отегчаващи отговорността обстоятелства наказание в
минималния предвиден в санкционната разпоредба размер ще постигне предвидените
от закона цели.
Касационният съд приема от правна страна за установено
следното:
Касационната жалба е подадена в срок, от надлежна страна
и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е допустима за
разглеждане.
Разгледана по същество е неоснователна.
В хода на производството пред ВРС не са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила. Събрани са исканите от страните
доказателства, които са анализирани подробно и мотивирано от въззивния съд.
Настоящият състав намира, че въз основа на установената
по делото фактическа обстановка, въззивният съд е направил правилни и
законосъобразни изводи, които напълно се споделят от настоящата инстанция.
Възраженията в касационната жалба в по-голямата част са
идентични с тези, изложени и в жалбата до въззивният съд и неоснователността на
всяко от тях съдът е обосновал в мотивите на оспореното решение, включително
относно приложението на чл. 28 от ЗАНН, които се споделят от настоящата
инстанция.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства по
безспорен и категоричен начин се установи извършването на нарушението, вменено
на касатора с НП. При съвкупната преценка на събраните по делото писмени и
гласни доказателства обосновано ВРС е приел, че касаторът е извършил вмененото
административно нарушение по 75а ал.2 от Закона за трудовата миграция и
трудовата мобилност.
С обжалваното НП е наложена санкция на дружеството за
административно нарушение за това, че в качеството на работодател е допуснало О.
К., гражданин на трета държава –Украйна, да престира труд без съответното
разрешение или регистрация в Агенцията по заетостта.
Настоящата инстанция намира за правилни и обосновани
изводите на ВРС, че при издаване на НП не са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила. Установените в хода на административнонаказателното
производство факти, отразени в АУАН и наказателното постановление, са подведени
под хипотезата на приложимата в случая санкционна разпоредба, т.е. налице е
пълно единство между описанието на нарушението от фактическа и правна страна,
което обуславя извод, че по никакъв начин не е ограничено правото на защита на
лицето при ангажиране на административнонаказателната му отговорност. Правилно
е опредЕ. и датата на нарушението. Нарушението е описано със съставомерните му
признаци и е доказано от събраните доказателства.
От доказателствата безспорно е установено, че К.е
полагала труд по трудово правоотношение с договорено работно време, трудово
възнаграждение, почивки, а допуснатата неточност в името на лицето по никакъв
начин не променя този извод, тъй като е индивидуализирано и с дата на раждане,
националност, и е законно пребиваващо в Република България. Изрично в
попълнената декларация лицето е декларирало, че основните му задължения са
„студена кухня, салати, десерти, днес прави салата, закуски“, видно от
извършения превод на декларацията от руски и украински език. Лицето е посочило
и размер на трудово възнаграждение, работно време, почивки, което напълно
кореспондира с установеното от проверяващите, че при проверката К.е била с
работно облекло и с шапка, и е приготвяла салати.
Възражението, че в оспореното НП
административнонаказващият орган е посочил единствено санкционната норма на чл.
75а, ал.2 от ЗТМТМ, но и нарушената правна норма- чл.10 ал.1 ЗТМТМ, е
неоснователно.
Както правилно е приел и ВРС, разпоредбата на чл. 75а,
ал.2 ЗТМТМ съдържа едновременно диспозиция - описание на състав от нарушение, и
приложимата спрямо него санкция. Съгласно цитираната разпоредба се налага глоба
или имуществена санкция на работодател- ФЛ или ЮЛ, за когото чужденец
предоставя работна сила или е приел законно пребиваващи чужденци – граждани на
трети държави, без съответното разрешение или регистрация в Агенцията по
заетостта в размер от 2000 до 20 000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко
наказание.
Разпоредбата на чл.10 ал.1 ЗТМТМ, която счита за
нарушена касаторът, въвежда задължение в 7-дневен срок от датата на действителното
започване на работа на гражданина на трета държава работодателят да уведоми
писмено за това Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“. В случая
административнонаказателната отговорност на дружеството е ангажирана не за
това, че не е уведомило в 7-дневен срок ИА „Главна инспекция по труда“, а за
това, че е допуснало до работа гражданин на трета държава, без съответното
разрешение или регистрация в Агенцията по заетостта. Нарушенията на чл.10 ал.1
ЗТМТМ подлежат на санкция по реда и на основание общата разпоредба на чл. 78,
ал.1 от с.з., доколкото в закона не е предвидено друго наказание.
Настоящата инстанция споделя изцяло и изводите на ВРС
относно размера на наложеното наказание, както и относно приложението на чл.28 ЗАНН.
Решението на ВРС е обосновано и мотивирано, като съдът е
обсъдил събраните доказателства и е достигнал до правилен и законосъобразен
извод, че наказаното лице е осъществило състава на вмененото нарушение, като
правилно е опредЕ. и санкционната разпоредба, а наказание, определено в
предвидения от закона минимален размер е съобразно обществената опасност на
деянието и дееца и целите по чл.12 ЗАНН.
С оглед гореизложеното настоящата касационна инстанция
намира, че решението на ВРС е правилно и законосъобразно, същото не страда от
визираните в жалбата пороци, постановено е при спазване на изискванията на
процесуалния и материалния закон, поради което следва да бъде оставено в сила.
Предвид изхода на спора и направеното искане, съдът
намира, че на ответната страна следва да бъде присъдено юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лв. на основание чл.27е НЗПП вр. чл.63 ал.5 ЗАНН
вр. чл.37 ЗПП.
Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК вр.
чл.63в от ЗАНН, настоящият състав на Административен съд Варна
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА
решение № 527/04.04.2023г. по НАХД № 2961/2022г. на Районен съд - Варна, ХХVІІІ
състав.
ОСЪЖДА
„СИРИУС - 49“ ЕООД, ЕИК ***, гр.Варна, к.к. „Св.Св. Константин и Е.“ 10А,
представлявано от управителя Д.А.Д., да заплати на Дирекция „Инспекция по
труда“- Варна юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева.
Решението е окончателно.
Председател: |
||
Членове: |