Решение по дело №142/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 235
Дата: 15 юли 2020 г. (в сила от 22 април 2021 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20207080700142
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 март 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№235

 

гр. Враца, 15.07.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, троен състав, в публично заседание на 16.06.2020 г. през две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

  ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

 ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и в присъствието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА адм. дело № 142 по описа на АдмС – Враца за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 185 и сл. от АПК.

Образувано е по протест на Окръжна прокуратура - Враца, депозиран чрез прокурор Веселин Вътов, с който е оспорена разпоредбата на чл. 3, т. 7 от Правилника за реда и условията за отпускане на еднократна финансова помощ за новородено/осиновено дете на територията на Община Козлодуй (Правилника), приет с Решение № 589 по протокол № 60/21.01.2019 г. на Общински съвет – Козлодуй.

Твърди се, че оспорените разпоредби от Наредбата са в противоречие с материалноправни норми на нормативен акт от по-висока степен – ЗСПД и ЗЗДискр., като с въведения критерии за образование родителите са третирани по различен начин. Иска отмяна  на цитираната норма, като незаконосъобразна. Претендират се направените по делото разноски.

В изпълнение на разпоредбата на чл. 188 от АПК оспорването е съобщено чрез обявление в „Държавен вестник“ бр. 23/14.03.2020 г.

Ответникът по оспорването Общински съвет – Козлодуй, в писмен отговор и в съдебно заседание, чрез процесуалния си представител, оспорва протеста.

Представителят на Окръжна прокуратура Враца поддържа протеста.

По делото са събрани писмени доказателства. Приложено е заверено копие от образуваната административна преписка, както и Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Козлодуй, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, действал към момента на приемане на Правилника.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства във връзка със становищата на страните и след служебна проверка на протестирания акт съгласно разпоредбата на чл. 168 от АПК, приема за установено следното:

В случая се касае до оспорване на  разпоредби  от подзаконов нормативен акт с вторични правни норми, които създават общи задължителни правила за регулиране на повтарящи се обществени отношения в границите на съответната община.  Актът е издаден от орган на местно самоуправление и подлежи на  безсрочно оспорване съобразно разпоредбата на чл. 187, ал. 1 от АПК.

От приложената от ответника административна преписка по приемането на Правилника се установява, че е спазена предвидената в Правилника за организацията и дейността на Общински съвет –  Козлодуй, действал към момента на приемането на оспорените текстове, процедура.

Съгласно чл. 76, ал. 3 от АПК, чл. 8 от ЗНА и чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, общинските съвети имат нормотворческа компетентност, ограничена по териториален и предметен обхват. Общинските съвети приемат нормативни актове - правилници и наредби, с които уреждат обществени отношения с местно значение. В случая предмет на регламентация са обществените отношения, свързани с отпускане на еднократна финансова помощ за новородено/осиновено дете на територията на Община Козлодуй.

Проекто – текста на Правилника и мотивите към него, обективирани в съответните предложения са внесени в Общинския съвет от Кмета на Община Козлодуй. В мотивите са сочени и съответните причини, налагащи приемането му, целите, които се поставят, анализ за съответствие с правото на Европейския съюз и очакваните резултати, поради което същият отговаря на изискванията за съдържание, посочени в чл. 28, ал. 2 от ЗНА. Приет е в съответствие с разпоредбата на чл. 77 от АПК - след обсъждане на проекта и предложението на Кмета на заседание на Общинския съвет. Текстът на приетият Правилник е удостоверен от председателя на Общински съвет – Козлодуй, съобразно изискването на чл. 34, т. 3 от ЗНА.

При приемането на Правилника е спазена и изискуемата от закона специална форма. Спазени са изискванията на чл. 75, ал. 3 и ал. 4 от АПК - посочен е видът на акта (правилник), органът, който го е приел (ОбС - Козлодуй) и е отразен главният му предмет (уреждане условията, размера, реда и начина за отпускане на еднократна финансова помощ за новородено/осиновено дете на територията на Община Козлодуй). Посочено е и правното основание за приемане на  Правилника – чл. 21, ал. 1, т. 23 и ал. 2 от ЗМСМА и чл. 7, ал. 1 и чл. 8 от ЗНА. Като структура, форма и обозначение на съдържанието Правилника отговаря на изискванията на Закона за нормативните актове и Указа за неговото прилагане.

Предмет на осъществявания съдебен контрол е разпоредбата на чл. 3,  т. 7 от Правилника, според която едно от условията за отпускане на еднократна финансова помощ е родителят/родителите на новороденото/осиновеното дете да имат завършено не по-ниско от средно образование към датата на подаване на заявлението.

Приемането на Правилника на Общинския съвет произтича от законовото овластяване по общия законов текст на  чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА, съгласно който е разписано правомощието на Общинския съвет, като орган на местното самоуправление в териториалната общност, да решава самостоятелно и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи. Настоящият случай е именно такъв, като Правилника е приет от Общинския съвет в изпълнение на посочените законови изисквания, с цел регламентация на обществените отношения свързани с отпускането на еднократна финансова помощ за новородено/осиновено дете на територията на Община Козлодуй.

 Съгласно разпоредбата на чл. 6, ал. 1 от ЗСПД, майката има право на еднократна помощ при раждане на живо дете. Предпоставки за възникване правото да се получи този вид еднократна семейна помощ по  чл. 2, ал. 2, т. 1 от ЗСПД са - раждане на живо дете и детето да не е оставено за отглеждане в специализирана институция - чл. 6, ал. 1 от ЗСПД и чл. 12 от ППЗСПД.

Според чл. 6б, ал. 1 от ЗСПД, осиновителите имат право на еднократна помощ при осиновяване на дете независимо от доходите на семейството, при условие че осиновителите и осиновеното дете живеят постоянно в страната.

Финансовата помощ, предоставяна с Правилника е различна от еднократната финансова помощ, предоставяна по реда на ЗСПД. Тя е допълнителен стимул и не изключва помощите, получавани от майките/осиновителите при раждане/осиновяване на дете по чл. 6 – 6в от ЗСПД.

На следващо място специалният закон – ЗСПД не предвижда уредба на подзаконово ниво на регулираните с него обществени отношения. Общинският съвет в случая действа в условията на оперативна самостоятелност, като взетото от него решение за въвеждане на конкретното изискване касае преценката му по целесъобразност – дали да отпусне или не парична помощ, при какви условия и в какъв размер, според наличния бюджет. В правомощията на ОбС е да въведе допълнителни изисквания за регулиране на отношения на местно ниво, вкл. и по отношение на предоставяне на еднократна финансова  помощ.

В същото време оперативната самостоятелност на административния орган е ограничена в от материално-правни и процесуално-правни рамки и въпрос на законосъобразност е дали не са нарушени същите и дали не е упражнено превратно правото на оперативна самостоятелност.

Въведеното изискване за образование следва да бъде асоциирано със своеобразна насърчителна мярка, целяща стимулиране на раждаемостта и предотвратяване на обезлюдяването на района, раждане на деца от малолетни и непълнолетни майки и преждевременното напускане на училище.

Критерият за образование в случая не е дискриминационен. Образованието е основно конституционно право. Обезпечената от държавата възможност  на правния субект да реализира това право е оставено изцяло на личната преценка на субекта дали да го реализира или не.

Настоящият състав на АдмС-Враца счита, че протестираната норма е в съответствие с императивните материалноправни разпоредби и с целта на закона. При приемането й Общински съвет Козлодуй не е допуснал съществено нарушение на административнопроизводствените правила, поради което протеста следва да се отхвърли.

Независимо от изхода на спора, претенцията на ответника за присъждане на направените по делото разноски е неоснователна. Договор за правна защита и съдействие (л. 52 от делото) е сключен с Община Козлодуй, която не е страна в настоящия спор.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 193, ал. 1, пр. 2 вр. чл.146, т. 4 от АПК Административен съд – Враца

 

РЕШИ:

 

 

ОТХВЪРЛЯ протеста на Окръжна Прокуратура  – Враца против разпоредбата на чл. 3, т. 7 от Правилника за реда и условията за отпускане на еднократна финансова помощ за новородено/осиновено дете на територията на Община Козлодуй, приет с Решение № 589 по протокол № 60/21.01.2019 г. на Общински съвет – Козлодуй.

 

ОТХВЪРЛЯ претенцията на Общински съвет – Козлодуй за присъждане на направените по делото разноски в размер на 1100,00 лева.

 

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

   ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 2.