Решение по дело №82/2021 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 юли 2021 г. (в сила от 6 юли 2021 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20217190700082
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  

№ 100

 

Гр. Разград,  06 юли 2021год.

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на двадесет и девети юни две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СВЕТЛА РОБЕВА

                                        ЧЛЕНОВЕ:        ИВА КОВАЛАКОВА- СТОЕВА

                                                                     МАРИН МАРИНОВ

 

при секретаря Пламена Михайлова и в присъствието на прокурора Сезгин Османов разгледа докладваното от съдия Ива Ковалакова-Стоева  дело № 82 по описа за 2021 г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

          Производството по делото е по реда на чл. 70 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по предложение на прокурор в Районна  прокуратура-Разград, Териториално отделение- Кубрат за възобновяване на административнонаказателното производство против Х. М. Х. от с. С., обл. Р., приключило с влязло в сила Наказателно постановление (НП) № 62/ 09.11.2020г. на Кмета на Община Кубрат.

В него и по същество се твърди, че това деяние, за което лицето е наказано по административен ред съставлява престъпление по чл. 235, ал. 1 от НК, поради което и на основание чл. 70, б. “д“ от ЗАНН се иска от съда да постанови решение, с което да уважи депозираното предложение, ведно с произтичащите от това законни последици.

Наказаното лице, чрез своя процесуален представител, заявява, че предложението е неоснователно и недоказано и следва да се остави без уважение.

Наказващият орган, не се представлява в съдебно заседание и не ангажира съда със становище по спора.

Прокурорът заключава, че предложението е основателно, обосновано и мотивирано и предлага на съда да го уважи, ведно със следващите от това законни последици.

Разградският административен съд след като прецени събраните по делото доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, констатира следното:

Предложението е допустимо, като подадено в срока по чл.71 от ЗАНН, от надлежно оправомощено лице. Разгледано по същество то е основателно по следните фактически и правни изводи:

Събраните по делото писмени доказателства установяват, че с процесното НП №62/09.11.2020г. на Х. М. Х. е наложено административно наказание „глоба“ на основание чл. 266, ал. 1 от Закона за горите (ЗГ) за извършено нарушение по чл. 213, ал. 1, т. 1 и т. 2 от същия закон за това, че на 06.11.2020г. в 13. 30 часа в с. Севар, общ. Кубрат е съхранявал дървесина, немаркирана с КГМ и непридружена с превозен билет. На основание чл. 275, ал. 4 от ЗГ нарушителят е задължен да заплати в полза на Община Кубрат и обезщетение в размер на 500 лв. за нанесени вреди. Това НП не е обжалвано и е влязло в законна сила.

Видно от материалите по преписка вх. №446/2021г. на Районна прокуратура- Разград, ТО- Кубрат това деяние е било предмет на предварителна проверка по повод установяването на данни за извършено престъпление по чл. 235, ал. 1 НК. Същата е приключила с Постановление за отказ да се образува досъдебно производство, издадено по реда и на основание чл. 24, ал. 1, т. 8а от НПК. В него изрично е прието от наблюдаващия прокурор, че в хода на проверката са събрани достатъчно доказателства, които обуславят извода, че Х. Х. е извършил престъпление по посочения текст от НК, но предвид влязлото в сила НП, с което уличеното лице е наказано по административен ред за това деяние, съществува пречка да се образува наказателно производство срещу него.

При така установените факти и обстоятелства съдът намира  предложението за доказано и основателно. Хипотезите, при които се допуска възобновяване на административнонаказателните производства, приключили с влезли в сила  наказателни постановления, са изчерпателно изброени в чл.70  ЗАНН. Съгласно приложимата разпоредба на чл. 70, б. "д" от ЗАНН административнонаказателните производства, по които наказателните постановления са влезли в сила, се възобновяват когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление. Безспорно извън правомощията на административния съд е да се  произнесе по въпроса дали едно деяние съставлява престъпление, който въпрос може да бъде решен единствено в рамките на наказателното производство. Анализът на цитираната разпоредба обаче, при съпоставка с нормата на чл. 70, б. “г“ ЗАНН и измененията в чл. 24, ал. 1, т. 8а от НПК сочи, че тя е приложима в случаите, когато са налице достатъчно данни, от които може да се направи обосновано предположение, че деянието  съставлява  престъпление.

В казуса, от представените доказателства по прокурорската преписка може да се направи обосновано предположение, че деянието, за което Х. Х. е наказан по административен ред съставлява престъпление по чл. 235, ал. 1 от НК. Налице е идентичност относно времето, мястото, извършителя, съставомерните обективни и субективни признаци на административното нарушение, за което е ангажирана неговата отговорност по влязлото в сила НП и деянието, което е било предмет на разследване по предварителната проверка. Недопустимо е да се проведе надлежно наказателно производство срещу него предвид приключилото административнонаказателно производство, тъй като това би било в  нарушение на основния правен принцип „ne bis in idem“.  Тази колизия може да се преодолее единствено и само чрез възобновяване на това производство по реда и при условията на чл. 70, б. “д“ от ЗАНН. Съотношението между наказателната и административнонаказателната отговорност е изяснено от разпоредбите на чл.32, ал.1 и ал.2 и чл.33, ал.1 и ал.2 ЗАНН. Тези норми утвърждават правилото, че в случаите, когато с едно деяние се нарушават едновременно наказателни и административнонаказателни норми, които имат един и същи обект на защита, то наказателната отговорност се ползва с приоритет и поглъща административнонаказателната.

С оглед на това съдът намира, че са налице фактическите и правни предпоставки на чл. 70, б. “д“ от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното производство, поради което постъпилото предложение се явява основателно и доказано и следва да се уважи.

Мотивиран така и на основание чл. 425, ал. 1, т. 2 от НПК, във вр. с чл. 84 и чл. 70,  б. “д“ от ЗАНН Разградският административен съд

 

Р   Е   Ш   И  :

 

ВЪЗОБНОВЯВА  административнонаказателното производство по влязло в сила  Наказателно  постановление  № 62/ 09.11.2020г. на Кмета на Община Кубрат.

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 62/ 09.11.2020г. на Кмета на Община Кубрат, с което на Х. М. Х. от с. С., обл. Р. е наложено административно наказание „глоба“ на основание чл. 266, ал. 1 от Закона за горите  за извършено нарушение по чл.213, ал.1, т.1 и т.2 от същия закон и на основание чл. 275, ал. 4 от Закона за горите е задължен да заплати в полза на Община Кубрат обезщетение в размер на 500 лв.

ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното производство, образувано  с АУАН № 56/ 09.11.2020г.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/

            ЧЛЕНОВЕ:1./п/

            2./п/