Решение по дело №319/2019 на Районен съд - Велинград

Номер на акта: 193
Дата: 23 декември 2019 г. (в сила от 4 ноември 2020 г.)
Съдия: Иванка Николова Пенчева
Дело: 20195210200319
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№           

 

гр.Велинград, 23.12.2019г.

 

 

 В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

  РАЙОНЕН СЪД ВЕЛИНГРАД, в открито съдебно заседание на  осемнадесети ноември  две  хиляди  и деветнадесета година, в състав:

            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАНКА ПЕНЧЕВА

            Секретар Павлина Матушева

като разгледа докладваното а.н. дело № 319 по описа за 2019г. на   Районен съд Велинград, за  да  се  произнесе  взе предвид   следното: 

 

  Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба на М.Я.М. против Наказателно постановление № 19-0367-000018/12.02.2019г. на Началник група към ОДМВР Пазарджик, РУ Велинград, за наложени административни наказания, както следва: 1./ „глоба” в размер на 200.00 /двеста лв./ на осн. чл. 179, ал. 2, пр. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ за нарушение на чл. 20,  ал. 2 от ЗДвП и 2./ „глоба“ в размер на 10, 00 лв. /десет лв./ на осн. чл.183, ал.1, т1, пр.2 от ЗДвП   за нарушение на чл. 100, ал.1, т. 1 ЗДвП .

Сочат се доводи незаконосъобразност на обжалваният акт, като постановен в противоречие на закона. Жалбоподателят твърди, че  неправилно административнонаказващият орган  е приел, че е управлявал с несъобразената скорост  МПС и губи контрол над автомобила и реализира ПТП.  Счита, че няма вина за ПТП, а причината е в необезопасения, неопесъчен и непочистен пътен участък. Моли съдът да постанови решение, с което да отмени НП.

В съдебно заседание въззиваемата страна, редовно призован не се явява. В писмено становище оспорва жалбата, счита наказателното постановление за правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде потвърдено.

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал.2 ЗАНН /препис от обжалвания акт е връчен на 08.04.2019г., а жалбата е подадена на 11.04.2019г./ от легитимирана страна и е процесуално допустима.

От събраните по делото доказателства съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

На 06.01.2019 год. около 21,40 часа, в община Велинград, на път II 84 (Белово - Пазарджик) Звъничево - Ветрен дол - Велинград - Юндола - Якоруда -  Разлог, на км. 56+400, след гр. Велинград, в посока с. Юндола на път за гр. Якоруда, при управление собственият си лек автомобил    „Пежо Ранч“, с рег. № Е8709МВ, водачът М.М., на ляв завой изгубил контрол над автомобила и се преобърнал извън платното за движение по таван, в дере, като е реализирал ПТП с материални щети и нанесена лека телесна повреда на спътник в превозното средство. Пътят бил мокър и към момента в този участък имало сняг. За инцидента бил получен сигнал в РУ Велинград, на който се отзовали служителите- актосъставителят мл. автоконтрольор Б.С. и св. М.К., разпитани в хода на съдебното следствие пред съда. Водачът пътувал с близки роднини на връщане от София за Якоруда и автомобилът му поднесъл на завоя. 

 На водача  бил съставен АУАН № 852024 от 06.01.2019г., за това, че 06.01.2019 год. около 21,40 часа, в община Велинград, на път   (Белово - Пазарджик) Звъничево - Ветрен дол - Велинград - Юндола - Якоруда -  Разлог, управлява личното си МПС на км. 56+400,  в посока с. Юндола на път за гр. Якоруда и губи контрол над МПС на ляв завой поради движение с несъобразена скорост с пътните условия, в следствие на което се преобръща извън пътното платно по таван вдясно в дере, при което настъпва ПТП с материални щети и нанесена лека телесна повреда на спътник в превозното средство- нарушение на 20, ал. 2 ЗДвП, а също и че       не носил контролен талон към СУМПС, за което бил обвинен в нарушение на чл. 100, ал.1, т. 1 ЗДвП.

За установените нарушения е издадено обжалваното Наказателно постановление № 19-0367-000018 от 12.02.2019г., с което на М.Я.М. е наложена глоба в размер на 200, 00лв. на основание чл. 179, ал. 2, пр. 1 от ЗДвП и глоба в размер  на 10 лв. на осн. чл. 183, ал.1, т.1, пр.2.   Прието е, че водачът не е избрал подходяща скорост за движение, съобразно с атмосферните условия, релефа, условията на видимост, интензивността на движение и други обстоятелства, за да може да спре пред предвидимо препятствие или създадена опасност за движение и е настъпило ПТП, както и че  не е носел контролен талон към СУМПС.

При така установената фактическа обстановка, от правна страна съдът приема следното:

Актът за установяване на административното нарушение и обжалваното наказателно постановление са съставени от компетентни органи, съгласно т.1.3 и т.2.9. от Заповед № 8121з-515/14.05.2018г. на Министъра на вътрешните работи, във вр. чл. 189, ал. 1 и ал. 12 ЗДвП,  в предвидената от закона форми и в сроковете по чл. 34, ал.1, б. „в“ и ал.3 ЗАНН, при спазване на процесуалните правила. При издаването им не се констатираха съществени процесуални нарушения  на чл. 42 и чл. 57  ЗАНН, представляващи самостоятелни основания за отмяна. Същите съдържат  описание на  фактическа  обстановка, както и посочване на   правната квалификация,  даващи възможност на нарушителя да разбере по категоричен начин кое е поведението, възприето от наказващия орган като укоримо и въз основа на кои законови текстове е ангажирана административно наказателната й отговорност.

Въпреки различното обозначаване на мястото на нарушението в   АУАН Серия Д № 852024 от 06.01.2019г.  и в Наказателно постановление № 19-0367-000018 от12.02.2019г., не е допуснато съществено процесуално нарушение, доколкото не се касае за включени нови фактически обстоятелства, които са останали неизвестни за жалбоподателя и срещу които не е могъл да организира защитата си. От приложение № 1 към Решение № 945 на Министерския съвет от 2004 г. (обн., ДВ, бр. 109 от 2004 г.; изм. и доп. с решения на Министерския съвет № 300 и 515 от 2006 г., № 301 и 677 от 2011 г., № 666 от 2012 г., № 852 от 2015 г., № 255, 315 и 869 от 2016 г., № 68 от 2017 г. и № 45, 119 и 618 от 2018 г.) е видно, че участъкът от пътя се обозначава като път втори клас 84 (Белово - Пазарджик) Звъничево - Ветрен дол - Велинград - Юндола - Якоруда - о.п. Разлог и въпреки нееднозначното му посочване в двата акта, мястото на нарушението е безспорно установено и е приложима хипотезата на чл. 53, ал. 2 ЗАНН.

            Съгласно чл. 20, ал. 2 ЗДвП Всеки правоспособен водач  има задължение да се движи по начин, съобразен  с конкретните пътни  условия, като е  при  управление на автомобила избере такава скорост, която да бъде съобразена с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъде в състояние да спре пред всяко предвидимо препятствие; водачът е длъжен да намали скоростта и в случай на необходимост да спре, когато възникне опасност за движението.

Съгласно задължителното за съдилищата Тълкувателно решение № 28 от 28.XI.1984 г. по н. д. № 10/84 г., ОСНК, водачът на МПС е длъжен да съобрази скоростта на движението не само с примерно посочените от чл. 20, ал. 2 ЗДвП фактори, но и с всички други затруднения и препятствия в движението, произтичащи от пътните условия и ситуации, знаците, маркировката, психофизиологическото състояние на водача и всички други отрицателно действащи фактори, като намаляването на скоростта е в зависимост от степента на опасността-колкото опасността е по-голяма, толкова скоростта трябва да бъде по-малка, като при пътни условия и ситуации, когато движението и с минимална скорост създава опасност за настъпване на произшествие, водачът следва да спре.

Следователно, разпоредбата на чл. 20, ал. 2 ЗДвП съдържа примерно, а не изчерпателно изброяване на факторите на пътната обстановка, които имат значение за избиране на съобразена скорост за движението. Величината на скоростта трябва да бъде в зависимост от отрицателното влияние на тези фактори. Колкото повече и по-неблагоприятни са те в пътната обстановка, толкова по-малка трябва да бъде скоростта на движението в сравнение с максимално предвидените такива по чл. 73 ППЗДвП.  Скоростта не се избира от водачите произволно, а се обуславя от  конкретните  пътни и атмосферни условия.

В съдебната практика съществува различие при установяване съдържанието на понятието "съобразена скорост", като в отделни разпоредби на закона за обозначаването й се използват понятията "намалена скорост", "бавна скорост", "скорост, която дава възможност да се спре", "безопасна скорост" и др., но при тълкуване на тези разпоредби е видно, че не съществуват отделни видове намалени скорости със съответния диапазон на тяхната величина. Скоростта се определя като „съобразена”, като се вземат предвид факторите, посочени в двете хипотези на чл. 20, ал. 2 ЗДвП.

На М.Я.М. е вменено допуснато нарушение на посочената  в акта и наказателното постановление норма на закона, поради несъобразяване на скоростта й на движение с пътната обстановка, като при влизане в ляв завой губи контрол над автомобила и реализира ПТП. По делото е безспорно установено, че жалбоподателя е познавал пътя, бил наясно с атмосферните условия и зимната обстановка, със състоянието на пътната настилка и че се придвижва в тъмната част на денонощието, както и с факта, че навлиза в завой, обстоятелство, което е трябвало да го мотивира да изпълни задълженията си за движение със скорост,  при която да бъде в състояние във всеки един момент да предотврати настъпването на автопроизшествие. Жалбоподателят не е възприел околната обстановка – на инфраструктурата, а именно: завой на ляво и атмосферните условия, имащи отношение към определяне на безопасна скорост на движение.

Предвид изложеното, скоростта на жалбоподателя се явява „несъобразена”, тъй като е била неподходяща на конкретните атмосферните условия и на другите обективно посочени в чл. 20 от ЗДвП  неблагоприятни фактори, независимо от конкретния й размер, щом движението със същата е довело до настъпване на ПТП с  причиняване на материални щети. 

Неоснователно е възражението, че се е движил със скорост в рамките на законово определената и не следва да носи отговорност за деянието, както и че същото не следва да му се вмени във вина, понеже е настъпило поради непочистения и необезопасен участък от пътя.

Понятията „разрешена“ и „съобразена“ скорост имат различно смислово значение. Разрешената скорост е нормативно определена в закона-чл. 21, ал. 1 ЗДвП, в рамките на която водачът следва да се движи съобразно категорията на моторното преводно средство и участъка от пътя. В рамките на разрешената скорост  е съобразената, при която водачът следва да съобрази поведението си с конкретните особености на пътя и собствените си в възможности за възприемане и реагиране при неблагоприятни условия или  на появили се препятствия, за да може да предотврати настъпване на пътно транспортно произшествие. Ето защо правноирелевантно е спазено ли е ограничението на скоростта, след като в конкретния случай отговорност се търси за неизбиране на подходящата скорост в рамките на разрешената такава, с оглед пътната обстановка.

Неоснователно е  възражението, че произшествието се дължи на поведението на собственика поддържащ пътния участък и неизпълнение на задължението му да опесъчи  и почисти пътя и не може да му се вмени ввъ вина. Несъставомерността на деянието от субективна страна предполага незнание на фактическите обстоятелства от състава на нарушението, което в случая не се установява. М.М. е бил наясно, че предприема пътуване в тъмната част на денонощието, в зимно време, че  участъка пътя е мокър и хлъзгав, имало е киша и е бил длъжен да съобрази поведението си на пътя при избиране на скоростта. М. е правоспособен водач и е могъл и е  бил длъжен да предвиди, че при такава пътна обстановка при управление с несъобразена скорост в конкретния случай има вероятност да настъпят общественоопасни последици.

 При тези съображения настоящата съдебна инстанция приема, че правилно деянието е квалифицирано  като нарушение по смисъла на чл. 20,  ал. 2 от ЗДвП. Правилно наказващия орган е ангажирал административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, доколкото безспорно се установи настъпили материални щети по автомобила на водача, както и че деянието не съставлява престъпление/  арг. на чл. 343 НК и Решение № 10 от 20.02.1989г. по н.д.№ 104/1988г. на ОСНК на ВКС/.

Наложената санкция е в законоустановения размер, предвиден в чл. 179, ал. 2 от ЗДвП.

От показанията на актосъставителя С. се установи и другото вменено нарушение- че водачът не носи контролния си талон от свидетелството за управление на МПС, което не е представил при проверката, поради което законосъобразно е ангажирана отговорността на водача за нарушение по чл. 100, ал.1, т. 1 ЗДвП. От приложената справка за нарушител/водач-л. 8 по делото/, няма данни контролния талон на водача да е отнеман за нарушение по ЗДвП, поради което с непредставянето му пред контролните органи е реализиран посочения в наказателното постановление състав на нарушение.

 По тези съображения, настоящият състав на Районен съд Велинград счита издаденото наказателно постановление за правилно и законосъобразно и същото следва да бъде потвърдено.

Воден от горното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

                                 Р   Е   Ш   И:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление НП № 19-0367-000018/12.02.2019 год. на Началник група към ОДМВР Пазарджик, с което на М.Я.М., ЕГН ********** е наложено административно наказание “глоба” в размер на 200.00 /двеста/ лева на основание чл. 179, ал. 2, пр. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ за нарушение на чл. 20,  ал. 2 от ЗДвП и на осн. чл. осн. чл.183, ал.1, т1, пр.2 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 10, 00 /десет лв./за нарушение на чл. 100, ал.1, т. 1 ЗДвП като законосъобразно.

         Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административния  съд Пазарджик  по реда на Глава  дванадесета от АПК.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ

Иванка Пенчева