Р Е
Ш Е Н
И Е
№265 26.06.2020 год. гр. Стара Загора
В И М
Е Т О
Н А Н
А Р О
Д А
Старозагорският административен съд,
ІV състав, в публично съдебно заседание на двадесет и трети юни две хиляди и двадесета
година, в състав:
СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА
при секретар Ива Атанасова като разгледа докладваното
от съдия Д. Драгнева адм. дело №265 по описа за 2020 год., за да се произнесе,
съобрази следното:
Производството е по реда
на чл. 38 от Закона за държавната собственост ЗДС), вр. с чл.128 от АПК,
образувано по жалбата на Е.В.Б. и Г.Н.Б. против Решение №118/20.02.2020г на
Министерски съвет на Република България за отчуждаване на имоти - частна
собственост, за държавна нужда: за изграждане на Обект Позиция 5 „Модернизация
на железопътен участък Оризово – Михайлово“ от проект „Рехабилитация на
железопътния участък Пловдив – Бургас – Фаза 2“ на територията на Община Братя Д.и
и Община Стара Загора, област Стара Загора в частта за определеното обезщетение
за собствените им ПИ с идентификатор 65317.22.134, представляващ НИВА с площ от
14.889 дка, ІV категория, в местността „ОТСРЕЩА“, землището на с. Самуилово,
община Стара Загора, и ПИ с идентификатор 65317.22.136, представляващ НИВА с
площ от 12.500 дка, ІV категория, в местността „ОТСРЕЩА“, землището на с. Самуилово,
община Стара Загора. От ПИ с идентификатор 65317.22.134 се отчуждават 3.139дка
срещу обезщетение от 1958.55лв или 623.94лв за един декар. От ПИ с
идентификатор 65317.22.136 се отчуждават 0.024 дка срещу 14.98лв или 624.16лв
на декар. Недоволни от определения размер на обезщетението и считайки го за
незаконосъобразен искат от съда да бъде присъдено обезщетение на база поне
1200лв за един декар. Претендират и разноските по делото.
Ответника Министерски
съвет на РБ иска от съда да бъде отхвърлена жалбата с подробно изложени доводи
за спазване на §1а т.2 от ДР на ЗДС вр. с чл.32 ал.1 от ЗДС за определяне на
равностойно парично обезщетение в размер на осреднената пазарната цена на имоти
със сходни характеристики, установено от всички сделки с имоти за
покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на
собственост срещу задължение за строителство, ипотека – обезпечаваща
покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни
изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки,
с изключение на тези с предмет идеални части от имоти, по които поне една от
страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане
на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота.
Претендира възнаграждение за юрисконсулт. Представя преписката по оспореното
решение.
Заинтересованата страна
Министърът на регионалното развитие и благоустройството (РРБ) – редовно
призована – не изпраща представител в съдебно заседание. Представил е писмена
молба чрез пълномощник, с която оспорва жалбата и моли същата да бъде
отхвърлена като неоснователна. Претендира присъждане на възнаграждение за
юрисконсулт.
Заинтересованата страна
Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията – редовно
призован – не изпраща представител. Вместо това по делото е депозирано писмено
становище, от процесуалния му представител, в което моли жалбата да бъде
отхвърлена като неоснователна. Претендира присъждане на възнаграждение за юрисконсулт.
Заинтересованата страна
Министърът на финансите – редовно призован – не изпраща представител и не
изразява становище по жалбата.
Заинтересованата страна „Национална
компания железопътна инфраструктура“ гр. София в съдебно заседание чрез
пълномощник оспорва жалбата и иска същата да бъде отхвърлена. Претендира
присъждане на възнаграждение за юрисконсулт.
Административен съд Стара
Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и
закона, намира за установено следното: Жалбата е допустима като подадена от
собственика на имотите –предмет на принудително отчуждаване за държавни нужди,
и в 14-дневния срок за обжалване, предвид датата на получаване на решението . 11.03.2020 год., видно от
приложеното известие за доставяне, и датата на упражняване правото на оспорване
-25.03.2020г. Разгледана по същество е изцяло неоснователна. По силата на
чл.34а, ал.1 от ЗДС, отчуждаването на имоти и части от имоти частна
собственост, предназначени за изграждане на национални обекти се извършва с
решение на Министерски съвет по предложение на Министъра на регионалното
развитие и благоустройството и Министъра на финансите. Обжалваното решение е
издадено от Министерски съвет по предложение на Министъра на регионалното
развитие и благоустройството и Министъра на финансите, което означава, че е
постановено от компетентен орган по смисъла на чл.34а, ал.1 от ЗДС.
То е издадено в
предвидената от закона писмена форма. С него са отчуждени недвижими имоти,
които са частна собственост, съгласно представените нотариални актове. Имотите
са предназначени за изграждане на национален Обект Позиция 5 „Модернизация на
железопътен участък Оризово – Михайлово“ от проект „Рехабилитация на
железопътния участък Пловдив – Бургас – Фаза 2“ не територията на Община Братя Д.и
и Община Стара Загора, област Стара Загора.
Оспореното решение на
Министерски съвет е със съдържанието, регламентирано в чл.34б от ЗДС и е
мотивирано. Посочена е държавната нужда, за която се отчуждава частта от имота,
неговия вид, местонахождение и размер, стойността на дължимото обезщетение и
собственика на имота. В производството по издаване на обжалвания акт са спазени
административно-производствените правила в съответствие с разпоредбите на
чл.34, чл.34а и чл.34б, ал.2 от ЗДС. От заинтересованото ведомство е изготвено
мотивирано искане за отчуждаване до Министъра на финансите и Министъра на
регионалното развитие и благоустройството. Към него са приложени необходимите
документи, посочени в чл.34, ал.2 от ЗДС. Тези двама министри са направили
предложение до Министерски съвет за отчуждаване на имотите, към което са
приложили съвместен доклад. Решението е разгласено по реда на чл.34а, ал.3 от ЗДС, а предложението е било придружено с изискуемите от чл.34а ал.4 от ЗДС
приложения.Предпоставка за извършване на отчуждаването е наличието на влязъл в
сила подробен устройствен план (ПУП) - парцеларен план, който предвижда
изграждането на национален Обект Позиция 5 „Модернизация на железопътен участък
Оризово – Михайлово“ от проект „Рехабилитация на железопътния участък Пловдив –
Бургас – Фаза 2“ не територията на Община Братя Д.и и Община Стара Загора,
област Стара Загора, който е одобрен с влезли в сила Заповед №РД-02-12-35/16.05.2018
год. на Зам. Министъра на РРБ. Заповедта е влязла в законна сила на 23.07.2018
год.
В табличен вид по делото
са представени имотите за отчуждаване с техните характеристики, вид,
местонахождение, размер и данни за собствениците. Приложена е и финансова
обосновка, както и оценка на имотите /експертна оценка за определяне на равностойно
парично обезщетение/ извършена в административното производство от лицензиран
оценител конкретно за отчужденият недвижимия имот, собственост на
жалбоподателя.
Видно от приложената по
делото експертна оценка равностойното парично обезщетение, в т. ч. относно
процесните имоти е определено при осигурено удостоверение от Службата по
вписванията, придружено с копие на всички вписани сделки с имоти - реални
пазарни аналози, отговарящи на изискванията на чл.32, ал.4 и §1а т.2 от ДР на ЗДС,
като оценката е извършена по реда на чл.32, ал.2 от ЗДС, т. е. методът на
изготвяне на възложената оценка е въз основа на "пазарни цени на имотите с
подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания"- имоти в
земеделска територия, представляващи ниви, намиращи се в едно и също землище,
по пазарни цени по смисъла на §1а, т.2 от ДР на ЗДС. В конкретния случай са
взети предвид сделки, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане
на оценката и вписани в Служба по вписванията Стара Загора. Използваните от
оценителят в административното производство пазарни сделки като аналози за
процесните ПИ са описани в таблици, които са приложени към делото. Този факт е
установено и от вещото лице, изготвило заключението по допуснатата съдебно-оценителна
експертиза, което в съдебно заседание заяви, че ако се вземе предвид пазарен
аналог на ред втори от заключението му, в таблицата с трите пазарни аналози за
процесния релевантен период, пазарната цена ще бъде тази, която е определил
административния орган. Предвид въведения спор по делото, предмет на
установяване, с оглед съществуване правото на изменение в посока завишаване на
обезщетението, е определяне на пазарната цена, съгласно §1а т.2 от ДР на ЗДС.
Тя се определя само и единствено от вписаните в служба по вписванията стойности
на посочените в §1а т.2 от ДР на ЗДС сделки сключени между две лица, едното от
които е търговец. На стр.362 е подредена справката, изготвена от вещото лице,
на която на ред втори е вписана сделка на цена от 201.77лв за един декар, а
другите две сделки са на цена съответно 800лв и 870.05лв за декар тоест цена от
1200лв на декар, твърдяна от жалбоподателите дори да се договаря, е нищожна.
Последиците от не вписване на реалните пазарни цени са посочените в §1а т.2 от ДР
на ЗДС и жалбоподателите не могат да се ползват от цени, които не са посочени в
договорите като техен елемент. Следва да се каже, че реалните пазарни цени не
са онези, които страните постигат устно помежду си, най-малкото защото
договорите за прехвърляне на вещни права върху недвижими имоти имат нотариална
форма за действителност и всички останали уговорки, ако и да са изпълнени от
страните се считат за нищожни. След като ответника е спазил изцяло изискванията
на §1а т.2 от ДР на ЗДС и правилно е определил източника на информация за
пазарната цена, която трябва да плати под формата на обезщетение, то за
жалбоподателите не съществува материално право на по-висок размер, което да
получат, чрез упражненото право на оспорване на сумата на обезщетението. Право
на разноски има ответника по делото, жалбоподателя и страната, за която акта е
благоприятен.
По изложените съображения
и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Е.В.Б. и Г.Н.Б. против Решение № 118 от 20.02.2020
г. на Министерски съвет за в частта му за обезщетение в размер на 1958.55лв за
отчуждените 3.139 дка от 65317.22.134 и в частта му за обезщетение в размер
на14.98лв за отчуждените 0.024дка от ПИ 65317.22.136, землище на село Самуилово,
област Стара Загора.
ОСЪЖДА Е.В.Б. ЕГН********** и Г.Н.Б. ЕГН********** да заплатят на: Министерски
съвет на Република България сума в размер на 100.00 /сто/ лева, представляваща
възнаграждение за юрисконсулт, на Министерството на регионалното развитие и
благоустройството на Република България сума в размер на 100.00 /сто/ лева,
представляваща възнаграждение за юрисконсулт, на Министерството на транспорта,
информационните технологии и съобщенията на Република България сума в размер на
100.00 /сто/ лева, представляваща възнаграждение за юрисконсулт и на ДП
„Национална компания Железопътна инфраструктура“ гр. София сума в размер на
100.00 /сто/ лева, представляваща възнаграждение за юрисконсулт.
Решението е окончателно и
не подлежи на обжалване съгласно чл.38, ал.8 от ЗДС.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: