Решение по дело №1468/2021 на Районен съд - Видин

Номер на акта: 499
Дата: 8 ноември 2022 г. (в сила от 8 ноември 2022 г.)
Съдия: Владимир Калоянов Крумов
Дело: 20211320101468
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 9 юли 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 499
гр. В 08.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – В VII СЪСТАВ ГО, в публично заседание на осми
юли през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Владимир К. Крумов
при участието на секретаря Галина Арс. Начева
като разгледа докладваното от Владимир К. Крумов Гражданско дело №
20211320101468 по описа за 2021 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по настоящото дело е образувано по предявен от „Йеттел България”
ЕАД, ЕИК *******, със седалище и адрес на управление: гр. София, ж.к. „Младост 4“,
Бизнес парк София, сграда 6, чрез адв. В.Г.АК, против В. Й. А. с ЕГН **********, с адрес: с.
Н.С. обл. В ул. Н.П.№ **, установителен иск по реда на чл. 422 от ГПК, във връзка с чл. 415
от ГПК, във връзка с чл. 92 от ЗЗД.
Твърди се от ищеца че по повод договор за мобилни услуги от дата 02.05.2018 г.,
сключен с ищеца /мобилния оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД/, ответникът е абонат
на дружеството - ищец и титуляр по мобилен номер ********** с избрана абонаментна
програма Тотал 30.99 със срок на действие 24 месеца до 02.05.2020 г. Въз основа на
посочения договор ответникът е ползвал предоставяните от ищцовото дружество услуги,
като потреблението е фактурирано под клиентския номер на абоната № *********.
Излага се, че за отчетния период на потребление 18.08.2018 г. – 17.01.2019 г.
абонатът не е изпълнил задължението си да заплати на Йеттел България дължимите месечни
абонаменти, съобразно използваните от него услуги в общ размер на 123.77 лв. по
издадените Фактури - № **********/18.09.2018 г.; **********/18.10.2018 г. и
**********/18.11.2018 г.
Поддържа се, че неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на
потребените и фактурирани услуги на стойност 123.77 лв., е ангажирало договорната
отговорност на абоната по т. 11 от процесния договор за услуги, като във връзка с чл. 75, вр.
с чл. 196, в) от ОУ на мобилния оператор, „Теленор България“ ЕАД е прекратил
1
едностранно индивидуалните договори на ответника за ползваните абонаменти и е издал
крайна фактура № **********/18.01.2019 г. с начислени суми в размер на 77.46 лева –
дължима договорна неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент и сумата
в размер на 123.77 лв. – за незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на
мобилни услуги. От горепосочените суми сумата от 77.46 лв. - неустойка е предмет на
установителния иск.
Твърди се, че за посочените месечни отчетни периоди ответникът не е изпълнил
задължението си да заплати на ищеца сумите за месечни абонаменти, съобразно
използваните от него услуги, така както са фактурирани. При наличието на неплатени
месечни задължения на абоната, Операторът го уведомява по реда на чл. 31а от Общите
условия. След изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените месечни
фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума, последователно се ограничават
първо изходящите обаждания, впоследствие и входящите обаждания на абоната, като
операторът неколкократно праща смс - напомняне за налична незаплатена месечна фактура.
При нерегистрирано плащане, въпреки напомнянията от страна на Оператора, ползваният
телефонен номер е двустранно спрян, за което абонатът е уведомен с поредно смс-
известяване. Предоставен е пореден шанс за плащане на дължимите месечни суми.
Сочи се, че датата на деактивация на процесния абонамент е 14.01.2019 г., като
същата се генерира автоматично по вградената електронна система на Оператора при
нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми след изтичането на предвидените
в месечните фактури срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие
на ползвания абонамент.
Посочено е в исковата молба, че ответникът е в неизпълнение на договора си, като
същият не е спазил крайния срок за ползване на абонамента Тотал 30.99 за мобилен номер
********** до 02.05.2020 г., съгласно Договор за мобилни услуги от дата 02.05.2018 г.
Излага се, че неизпълнението на ответника е обусловило правото на мобилния
оператор да ангажира договорната отговорност на абоната, съгласно изричната клауза,
съдържаща се и в т. 11 от индивидуалния договор за мобилни услуги, като начисли в
крайната издадена фактура неустойка за предсрочно прекратяване на сключения абонамент.
Предвид влизане в сила на постигната Спогодба между Теленор и Комисия за защита на
потребителите относно начина на формиране на неустойките, претендирани при предсрочно
прекратяване на договорен абонамент, начислената на абоната неустойка в размер на 77.46
лв. е формирана съобразно новите правила за изчисление, уговорен в т. 11 от
индивидуалния договор за мобилни услуги.
Поддържа се, че претендираната неустойка в размер на 77.46 лв., представляваща
стойността на три месечни абонаменти такси на ползваната програма за всеки ползван
номер съгласно т. 11 от индивидуалния договор за мобилни услуги, в случай на
прекратяване на подписан договор преди изтичане на уговорения срок по вина или
инициатива на Потребителя или по нарушение на задълженията му по договора или
приложения/документи свързани с него, същият е длъжен да заплати за всяка СИМ карта, по
2
отношение на която е налице прекратяване (а) неустойка в размер на всички стандартни
месечни абонаменти за периода от прекратяване на договора до изтичане на уговорения
срок, като сумата не може да надвишава трикратния размер на стандартните месечни
абонаменти. Сочи се, че уговорената клауза е в унисон с предписанията на Комисия за
защита на потребителите и с уговореното в постигнатата спогодба.
Посочен е начинът на формиране на претендираната неустойка в размер на 77.46
лева, а именно:
За абонаментен план Тотал 30,99 се дължи неустойка в размер на 77.46 лв.
представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси, където стойността на месечния
абонамент е взета без ДДС, или 25.82 лв. х 3 = 77.46 лв.
Ищецът е подал заявление за издаване на заповед за изпълнение по чл. 410 ГПК, въз
основа на което е образувано ч. гр. д. № 1536/2020 г. по описа на РС - В и по което е
издадена заповед за изпълнение, която е връчена на длъжника по реда на чл. 47 от ГПК.
Иска се от съда да постанови решение, с което да признае за установено по
отношение на ответника, че дължи на ищцовото дружество сумата в размер 77.46 в.,
представляваща неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент за услуги от
02.05.2018 г. за мобилен номер **********, за която е издадена фактура №
**********/18.01.2019 г., представляваща стойността на три месечни абонаментни такси.
Претендират се направените разноски в исковото и заповедното производство.
В срока по чл. 131 ГПК е постъпил отговор на исковата молба от ответника, чрез
назначения по делото особен представител. Оспорва се основателността на иска. Направено
е възражение относно липса на уведомяване на ответника по реда на чл. 31а от Общите
условия, поради което се твърди, че договорът не е прекратен и исканата неустойка не е
дължима.
По делото са събрани писмени доказателства, приложено е ч.гр.д. № 1536/2020 г. по
описа на РС – Видин.
С оглед данните по делото, съдът намира следното от фактическа страна:
От представеното в заповедното производство заверено копие на договор за мобилни
услуги е видно, че ответникът е сключил договор с ищеца от дата 02.05.2018 г. за ползване
на мобилен номер ********** по избрана абонаментна програма Тотал 30.99, с месечни
абонаментни такси в размер на по 30.99 лева с ДДС за срок от 24 месеца.
Представени са три броя фактури за неплатени далекосъобщителни услуги, както и
издадена крайна фактура № ********** от 18.01.2019 г., в която като основание за
дължимост на сумата от 77.46 лева е посочено – неустойки предсрочно прекратяване на
договори за услуги, с краен срок за плащане 02.02.2019 г.
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Ищцовото дружество претендира плащане на начислена неустойка поради
предсрочно прекратяване на договор. Предмет на предявения иск е вземане, произтичащо от
3
договор за мобилни услуги от дата 02.05.2018 г. за ползване на мобилен номер **********
по избрана абонаментна програма Тотал 30.99, с месечни абонаментни такси в размер на по
30.99 лева с ДДС. Срокът на договора е 24 месеца – до 02.05.2020 г.
Между страните са възникнали валидни облигационни правоотношения, по силата на
които операторът е предоставил на абоната телефонен номер, при съответни месечни такси
и условия и срок на действие на договора, срещу задължението за заплащане на уговорените
цени на услугите - абонаментни такси и цени на услуги извън включените в съответния
тарифен план. В договора се съдържа описание на тарифният план, ценовите условия, като
са посочени задълженията на абоната и последиците от неизпълнението им, свързани с
начисляване на неустойки.
В договора за мобилни услуги /стр. 3 от договора/ е уговорено, че в случай на
прекратяване на договора преди изтичане на срока, посочен в раздела на договора по вина
или инициатива на потребителя или при нарушение на задълженията му по договора или
други документи, свързани с него, в това число приложимите Общи условия, последният
дължи за всяка СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване: (а) неустойка в
размер на всички стандартни месечни абонаменти за периода от прекратяване до изтичане
на уговорения срок, като максималният размер на неустойката не може да надвишава
трикратния размер на стандартните месечни абонаменти. В допълнение на неустойката по
предходното изречение, потребителят дължи и възстановяване на част от ползваната
стойност на отстъпките от абонаментните планове съответстваща на оставащия срок на
договора.
Договорът по своето съдържание отговаря на законовите изисквания за договори,
сключени при общи условия, като той включва необходимите реквизити за страни, предмет,
срок и описание на услугите, а липсващите елементи могат да бъдат заместени от общите
условия, които са неразделна част от него. Те са приети с положения подпис на абоната в
самия договор, който не е оспорен и по този начин лицето е декларирало, че е запознато с
тях.
В т. 23, б. „б“ и „в“ от Общите условия на „Теленор България” ЕАД за
взаимоотношенията с потребителите на електронни съобщителни услуги е предвидено
абонатите да заплащат месечния абонамент, който се предплаща от потребителя
ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя абонаментен
план/програма/пакет, и месечна цена за ползвани услуги, представляваща сумата от
стойността на всички услуги, ползвани от потребителя през дадения месец. В т. 26 и т. 27 от
Общите условия е предвидено при ползване на услуги чрез индивидуален договор
заплащането на ползваните услуги да се извършва въз основа на фактура, която се издава
ежемесечно на името на потребителя. При сключване на индивидуален договор всеки
потребител – страна по договора бива уведомен за датата от месеца, на която ще му бъде
издавана фактура. Неполучаването на фактурата не освобождава потребителя от
задължението му за плащане на дължимите суми. Плащането на посочената във фактурата
сума се извършва в срока, указан в нея, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването
4
й. В случай, че сумата по фактурата не е заплатена в срок, Теленор има право да ограничи
и/или спре достъпа на потребителя до услуга/услугите, с изключение на достъпа до услугите
за спешни повиквания, до заплащане на дължимите суми. Съгласно чл. 19б, б. „в” от
Общите условия Теленор има право едностранно да прекрати индивидуален договор, срочен
или безсрочен, в случай че потребителят не е платил дължими суми след изтичането на
сроковете за плащане по индивидуалния договор, съответно съгласно Общите условия.
От страна на ответника не са представени доказателства за изпълнение на
договорените и отразени във фактурите парични задължения по договорите за абонаментни
такси, поради което съдът приема, че същият не е изпълнил поетите с договорите
задължения.
Съгласно чл. 92 от ЗЗД задължението за неустойка възниква при неизпълнение на
конкретно задължение за едната страна по договора, като страните следва да са уговорили
начина, по който евентуално ще бъде начислявана неустойката.
Съдът намира, че ответникът е изпаднал в забава, доколкото не е изпълнил в
указания във фактурата срок задължението си към ищеца. Съгласно посоченото в
договорите, ако договорът бъде прекратен по вина на абоната, включително при неплащане
на дължими суми, абонатът дължи неустойка в размер на не повече от трикратния размер на
месечните такси.
В настоящият случай, абонатът - длъжник е сключил Договор за мобилни услуги с
ОПЕРАТОРА, като се е съгласил 24 месеца да заплаща месечна абонаментна такса срещу
задължението на последния да му предоставя достъп до мобилната мрежа. Абонатът е
подписал договор с конкретен ОПЕРАТОР, при условията уговорени в договора.
Следва да се има предвид още, че абонатът е имал свободата да сключи безсрочен
абонамент, както и да вземе предплатена СИМ карта, щом като не е искал да се обвърже с
договор за 24 месеца, но тогава не би получил отстъпките и условията, който следват от
срочния абонамент.
Неоснователно е възражението на ответника относно липса на уведомяване по реда
на чл. 31а от Общите условия и твърдението, че договорът не е прекратен и исканата
неустойка не е дължима.
Операторът е изпратил покана за изпълнение до ответника, в която са описани
задълженията по абонатния номер, посочена е общодължимата сума, както и е даден
подходящ – 10 дневен срок за изпълнение на задължението. Посредством последната
абонатът е уведомен, че при неплащане на дължимата сума, договорът му ще бъде
прекратен, след което прекратяване, използването на съответния мобилен/фиксиран номер
няма да бъде възможно. С оглед изложеното, именно последващото ограничаване на
използването на съответния мобилен/фиксиран номер се явява фактическото прекратяване
на процесния договор. С оглед изложеното в изпълнение на чл. 31а от Общите условия, след
изтичането на срока за плащане, указан във втората издадена месечна фактура №
**********/18.10.2018 г. при нерегистрирано плащане на дължимата сума, изходящите
5
обаждания на абоната са ограничени, като операторът неколкократно праща смс-покана за
доброволно изпълнение, в която са указани последиците от неизпълнение, а именно
прекратяване на облигационното отношение, е налице уведомяване на длъжника съгласно
ОУ на ищеца. Щом като абонатът е избрал да не заплати дължимите суми, то следва да
понесе отговорността си за неизпълнение на поетите по договор задължения. Датата на
деактивация на процесния абонамент е 14.01.2019 г., като същата се генерира автоматично
по вградената електронна система на Оператора при нерегистрирано плащане и наличието
на незаплатени суми след изтичането на предвидените в месечните фактури срокове за
заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент, както и
съобразно посочения срок в поканата за доброволно изпълнение, с която абонатът е
уведомен за последващото предсрочно прекратяване на договора.
Във връзка с изложеното, предявеният иск следва да бъде уважен, като се признае за
установено по отношение на ответника, че дължи на ищцовото дружество сумата в общ
размер на 77.46 лева, представляваща неустойка по договор, сключен между ответника и
ищеца.
В случая основателна се явява и претенцията за присъждане на направените
разноски.
Съобразявайки т. 12 на ТР № 4/2013 на ОС ГТК на ВКС и изхода на делото
ответникът следва да понесе отговорността за разноските, както в исковото, така и в
заповедното производство.
В тази връзка ответната страна следва да заплати на ищеца направените разноски по
настоящето производството, в общ размер от 505.00 лева /25.00 лева за внесена държавна
такса, 180.00 лева адвокатско възнаграждение и 300.00 лева разноски за особен
представител/. Ответникът следва да заплати направените в заповедното производство
разноски, съразмерно с уважената част от иска. Ищецът претендира разноски по
заповедното производство в размер на 25.00 лева, които следва да му се присъдят в пълен
размер и разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 180.00 лева. Видно от
издадената Заповед за изпълнение по чл. 410 от ГПК по ч.гр.д. № 1536/2020 г. по описа на
РС – Видин е, че на ищеца са присъдени разноски за адвокатско възнаграждение в размер на
120.00 лева, поради което искането на ищеца за присъждане на разноски за горницата над
тази сума следва да се отхвърли като неоснователно.
Водим от горното, Съдът

РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на В. Й. А. с ЕГН **********, с
адрес: с. Н.С. обл. В ул. Н.П.№ **, че „Йеттел България” ЕАД, ЕИК *******, със седалище и
адрес на управление: гр. София, ж.к. „Младост 4“, Бизнес парк София, сграда 6, чрез адв.
6
В.Г.АК има вземане спрямо В. Й. А. с ЕГН **********, с адрес: с. Н.С. обл. В ул. Н.П.№ **
за сумата в размер на 77.46лв., представляваща неустойка за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент за услуги от 02.05.2018 г. за мобилен номер **********, за която е
издадена фактура № **********/18.01.2019 г., представляваща стойността на три месечни
абонаментни такси.
ОСЪЖДА В. Й. А. с ЕГН **********, с адрес: с. Н.С. обл. В ул. Н.П.№ ** да заплати
на „Йеттел България” ЕАД, ЕИК *******, със седалище и адрес на управление: гр. София,
ж.к. „Младост 4“, Бизнес парк София, сграда 6, чрез адв. В.Г.АК, направени разноски в
заповедното производство по ч.гр.д № 1536/2020 г. по описа на РС - Видин в размер на
25.00 лева - за държавна такса и 120.00 лева за адвокатско възнаграждение, като отхвърля
искането до пълния му претендиран размер като неоснователно.
ОСЪЖДА В. Й. А. с ЕГН **********, с адрес: с. Н.С. обл. В ул. Н.П.№ ** да заплати
на „Йеттел България” ЕАД, ЕИК *******, със седалище и адрес на управление: гр. София,
ж.к. „Младост 4“, Бизнес парк София, сграда 6, чрез адв. В.Г.АК, сумата в общ размер от
505.00 лева /25.00 лева за внесена държавна такса, 180.00 лева адвокатско възнаграждение и
300.00 лева разноски за особен представител/ - направени разноски в исковото
производство.
Решението може да бъде обжалвано пред ОС - Видин в двуседмичен срок от
връчването му на страните, като след влизането му в сила да се приложи препис по ч.гр.д. №
1536/2020 г. по описа на РС - Видин.



Съдия при Районен съд – Видин: _______________________
7